LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opslag duurzamer energie, energiebelastingen behoorlijk verhoogd

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Laurens Derks
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2020 09:32

Opslag duurzamer energie, energiebelastingen behoorlijk verhoogd

Ongelezen bericht door Laurens Derks »

Heb mijn energienota's vanaf 2015 tot nu 2020 bekeken en constateer dat de overheid behoorlijk de energiebelastingen ieder jaar fiks verhoogd.
Ik zie bij de stroom energie bij "opslag duurzame energie" dat men in 5 jaar dit verhoogd heeft met 650%.
En bij gas ook verhoogd in 5 jaar met 1575% wat ongelooflijk is.
Dit is dan om de subsidie pot te vullen voor bedrijven die energie opwekken of zoiets dergelijks.
Dit betalen wij dan als burgers in Nederland.
Als een burger zelfstandig word, een bedrijfje begint bijv, dan zal deze alles uit eigen zak moeten bekostigen.
Dus....mijn vraag is dan ook, mag dit zomaar, zulke gigantische opslagen wat de overheid doet, terwijl de meeste mensen het al jaren met hetzelfde moeten doen.
Dit is in 2013 ingevoerd door overheid, en verplichten iedereen zonder pardon te moeten betalen.
Hoor hier graag over.
Mvgr. Laurens Derks

Lady1234
Berichten: 27076
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opslag duurzamer energie, energiebelastingen behoorlijk verhoogd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als de overheid iedereen die energie afneemt, verplicht die opslagen te betalen. Dan houdt het op.

Zou u dan iets willen wijzigen, moet u bij de politiek zijn.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Opslag duurzamer energie, energiebelastingen behoorlijk verhoogd

Ongelezen bericht door D34M0N »

Laurens Derks schreef:
01 nov 2020 09:52
Dus....mijn vraag is dan ook, mag dit zomaar, zulke gigantische opslagen wat de overheid doet, terwijl de meeste mensen het al jaren met hetzelfde moeten doen.
Ja, dat mag. Wat je er tegen kunt doen is lobbyen bij politieke partijen, bij de verkiezingen stemmen op een partij die zich minder bezig houdt met die klimaatwaanzin of zelf een politieke partij oprichten.

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Opslag duurzamer energie, energiebelastingen behoorlijk verhoogd

Ongelezen bericht door kuklos »

Laurens Derks schreef:
01 nov 2020 09:52
Hoor hier graag over.
Wat wil je hierover horen dan?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Opslag duurzamer energie, energiebelastingen behoorlijk verhoogd

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Maar weet u dan niet dat de energiebelasting die u afdraagt heel nuttig wordt besteed door onze overheid?

Zo is het met behulp van uw afgedragen energiebelasting gelukt om de respectabele firma "Microsoft" naar ons land te krijgen. Het plaatselijke college van B&W heeft daar haar stinkende best voor gedaan. Je kan je echter wel voorstellen dat Microsoft zich niet zomaar in onze polders gaat vestigen. Daar moet wel een douceurtje tegenover staan.

https://joop.bnnvara.nl/kijk-nou/lubach ... inationals

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Opslag duurzamer energie, energiebelastingen behoorlijk verhoogd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Vreemd, als ik 2016 vergelijk met 2020 dan zijn mijn netto elektra kosten gehalveerd. Ja, de belasting is verhoogd van €0,10070 naar €0,11822, de opslag van €0,00560 naar €0,03303, maar de vermindering energiebelasting is ook verhoogd van €0,084921 in 2016 naar €1,44036 in 2020. Met een verbruik van 3750kWh waren de belastingen in 2016 €88,66, in 2020 worden ze €41,46. Per saldo wordt de overheid er dus slechter van.

Met een gasverbruik van 1350kuub waren de totale belastingen in 2016 €443,69 en in 2020 €712,12. Het is inderdaad een stijging, maar niet zo erg als u schetst. Daarbij zijn de verbruikskosten lager geworden, dus per saldo maakt het echt niet zo'n groot verschil.

Dus als u naar de cijfers kijkt, kijk dan wel naar alle cijfers.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Opslag duurzamer energie, energiebelastingen behoorlijk verhoogd

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Onze TS is nogal selectief met cijfers geven. De totale energiebelasting op elektriciteit is, dankzij een flinke verhogen van de 'vermindering energiebelasting' juist gedaald voor huishoudens met een gemiddeld energieverbruik.

Voor aardgas zijn de belastingen wel omhoog gegaan. Dat is het gevolg van sturend beleid om mensen van het gas af te laten gaan.

En ja, dit mag zo gedaan worden door de overheid.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Opslag duurzamer energie, energiebelastingen behoorlijk verhoogd

Ongelezen bericht door sjohie »

Ja dit mag, want de overheid bepaald dit beleid. Je zou een punt hebben als ze zouden eisen dat je je eerstgeborene opoffert als je meer dan 1000 kuub gas per jaar zou verstoken, of je 10 stokslagen in je voortuin ondergaat als je meer dan 2000 kWh gebruikt.

Enn zoals al gezegd, als je het hele plaatje bekijkt, dan zie je daar een mild sturende correctie in richting de consument, namelijk dat die wat meer gaat kijken naar isolerende maatregelen om het gasgebruik (wat iets duurder is geworden) te verminderen, ten faveure van (groene) stroom. En die percentages vertalen zich voor een gemiddeld huishouden naar tientjes, tot goed honderd euro max op jaarbasis. Een simpele incrementele salarisverhoging wegens goed gedrag of nieuwe CAO levert je daar een veelvoud van op.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Opslag duurzamer energie, energiebelastingen behoorlijk verhoogd

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Bob Schurkjens schreef:
01 nov 2020 19:55
Maar weet u dan niet dat de energiebelasting die u afdraagt heel nuttig wordt besteed door onze overheid?

Zo is het met behulp van uw afgedragen energiebelasting gelukt om de respectabele firma "Microsoft" naar ons land te krijgen. Het plaatselijke college van B&W heeft daar haar stinkende best voor gedaan. Je kan je echter wel voorstellen dat Microsoft zich niet zomaar in onze polders gaat vestigen. Daar moet wel een douceurtje tegenover staan.

https://joop.bnnvara.nl/kijk-nou/lubach ... inationals

En vergeet niet:
- Google
- AkzoNobel
- DSM
- Philips

energie-f51/windmolen-waanzin-windmolen ... 90726.html

Die eten ook uit de ruif (uw en mijn portemonnee) mee eten....

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Opslag duurzamer energie, energiebelastingen behoorlijk verhoogd

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ze eten niet alleen uit de ruif, ze dragen geen belasting af, en wergelegenheid levert het nauwelijks op. En in het verhaal van google wordt alle groene energie opgesoupeerd waar wij 650 miljoen subsidie voor hebben gegeven en zo halen wij zelf de groene energie quota niet. Intussen wordt ons land volgeplempt met windmolens zonneweides en enorme megahallen daar waar we ook bos hadden kunnen planten.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Opslag duurzamer energie, energiebelastingen behoorlijk verhoogd

Ongelezen bericht door sjohie »

J. Deltoer schreef:
02 nov 2020 11:14
Ze eten niet alleen uit de ruif, ze dragen geen belasting af, en wergelegenheid levert het nauwelijks op. En in het verhaal van google wordt alle groene energie opgesoupeerd waar wij 650 miljoen subsidie voor hebben gegeven en zo halen wij zelf de groene energie quota niet. Intussen wordt ons land volgeplempt met windmolens zonneweides en enorme megahallen daar waar we ook bos hadden kunnen planten.
De aandelen van die grote bedrijven zijn vaak wel de basis van de aandelenpakketten van de pensioenverzekeraars en institutionele beleggers. Fyi, ~60% van onze pensioenpot bestaat uit winsten op beleggingen van die pensioenverzekeraars, op dit moment iets van 1000 miljard euro meen ik. Dus als je dan een plaatje gaat lopen inkleuren, doe het dan even helemaal, want al dat boehoe huilie huilie over de winsten en bonussen is niet zo zwart/wit als het lijkt.

Die beleggingen zijn bij wet overigens openbare informatie, dus geloof mij aub niet zomaar, check het gerust bij je eigen pensioenfonds of beleggingshypotheek.

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Opslag duurzamer energie, energiebelastingen behoorlijk verhoogd

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

En dus? Ik draag mijn hele leven pensioengeld af, dat wordt niet op de bank gezet maar in bedrijven belegd en daarom moeten ik maar mijn mond houden als ons hele land verrommeld wordt en de belastingdruk enorm verhoogd wordt?

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Opslag duurzamer energie, energiebelastingen behoorlijk verhoogd

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Hier kan je overigens alle energiebelastingen en belastingvermindering terugvinden.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... 2790bd1110


Een gemiddeld verbruik is volgens https://www.gaslicht.com
Stroom= 3500kWh/jaar
Gas= 1500m³/jaar

Dan kom je op een stijging uit, in 2020, t.o.v. 2015, van €201,-/jaar.
Dit nog is excl. 21% BTW.

En zoals vandaag naar buitengekomen is, is dat voor 1 op de 10 huishoudens best wel een serieus probleem aan het worden.
https://nos.nl/artikel/2354907-energiea ... beurs.html

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Opslag duurzamer energie, energiebelastingen behoorlijk verhoogd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

NoNo123 schreef:
02 nov 2020 17:57
Een gemiddeld verbruik is volgens https://www.gaslicht.com
Stroom= 3500kWh/jaar
Gas= 1500m³/jaar

Dan kom je op een stijging uit, in 2020, t.o.v. 2015, van €201,-/jaar.
Dit nog is excl. 21% BTW.

En zoals vandaag naar buitengekomen is, is dat voor 1 op de 10 huishoudens best wel een serieus probleem aan het worden.
https://nos.nl/artikel/2354907-energiea ... beurs.html
Wat u even vergeet is dat verbruiksprijzen ook aan verandering onderhevig zijn. Stroom kostte in 2015 €0,1447 en in 2019 €0,1193. Dus in 2015 €506,45 en in 2019 €417.55. En dat op de gemiddelde prijzen berekend. Met een beetje shoppen zou je dus goedkoper uit kunnen zijn. Van uw €201,-/jaar gaat dus nog €100,- vanaf. En dit jaar zijn de prijzen nog verder gedaald. Dan gaat het over minder dan een tientje per maand.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Opslag duurzamer energie, energiebelastingen behoorlijk verhoogd

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Ik had misschien wat duidelijker moeten zijn.
Dacht dat het duidelijk was, omdat dit topic over de energiebelasting gaat.

Ik had ik beter kunnen schrijven:
Dan kom je op een stijging uit, van energiebelastingen voor een gemiddeld huishouden, in 2020, t.o.v. 2015, van €201,-/jaar.
Dit nog is excl. 21% BTW.
Belastingen ( op de BTW na) worden geheven op eenheden niet over de prijs van die eenheden.
Voor stroom = kWh
Gas = m3
Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting = tijd

Dit staat dus los van wat je voor de energie zelf betaald en netbeheerkosten, meterhuur enz...


Zeg maar de bijdrage die nodig is ons land een beetje op te vrolijke met :
6.667 windturbines op land (3 MW)
5.150 windturbines op zee (10 MW)
129.682.000 PV-panelen op dak
61.200 ha zonnevelden PV
6.500.000 zonnecollectoren op dak
410 ha zonthermieparken
Bron: https://pro.energytransitionmodel.com/s ... energy_mix
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 02 nov 2020 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Opslag duurzamer energie, energiebelastingen behoorlijk verhoogd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En volgens jaar krijg je een heffingskorting van meer dan 500 euro op elektriciteit en dat scheelt al zo'n 150 euro met dit jaar.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Opslag duurzamer energie, energiebelastingen behoorlijk verhoogd

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Nijogeth schreef:
02 nov 2020 19:21
En volgens jaar krijg je een heffingskorting van meer dan 500 euro op elektriciteit en dat scheelt al zo'n 150 euro met dit jaar.
Dat is dan weer een appels met peren vergelijken.

Die link van de belastingdienst die ik gaf is ex BTW, wat jij hierboven schetst is incl. BTW.

Van het NOS:
De belasting op aardgas gaat volgend jaar met 3 cent per kubieke meter omhoog, terwijl die op elektriciteit vrijwel gelijk blijft. Met de belastingmaatregel wil het kabinet mensen stimuleren om minder gas te gebruiken, omdat dat slecht is voor het klimaat.

Lang niet iedereen zal de effecten voelen in de portemonnee. Alleen huishoudens die veel aardgas gebruiken, bijvoorbeeld omdat ze in een slecht geïsoleerd huis wonen, zullen de gevolgen merken. Dat komt omdat iedereen in 2021 net als elk jaar ook energiebelasting terug krijgt van het Rijk, komend jaar 31 euro extra.

Dus voor een gemiddeld huishouden is dat:
Extra energiebelasting 1500m³ x €0.03 = €45,-
Belastingvermindering €31,-

Is €45-€31= €14,- Meer betalen in 2021.
En dan vooral door mensen met een krappe beurs, die echt geen geld hebben hun woning energiezuinig te maken, of van de woningbouw of huurbaas afhankelijk zijn om dit te doen.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Opslag duurzamer energie, energiebelastingen behoorlijk verhoogd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

NoNo123 schreef:
02 nov 2020 20:42
Dus voor een gemiddeld huishouden is dat:
Extra energiebelasting 1500m³ x €0.03 = €45,-
Belastingvermindering €31,-

Is €45-€31= €14,- Meer betalen in 2021.
En dan vooral door mensen met een krappe beurs, die echt geen geld hebben hun woning energiezuinig te maken, of van de woningbouw of huurbaas afhankelijk zijn om dit te doen.
Dan de kachel dus een graadje lager zetten. En wellicht dalen de elektraprijzen nog verder en wordt het ook daarmee gecompenseerd. Wij wonen met 4 in een 2 onder 1 kap met bedrijf aan huis. Volgens het Nibud zou een gemiddeld gasverbruik op 1710m3 zitten in onze situatie. Wij zaten afgelopen jaar op 935m3. Gemiddeld zouden wij 3930kWh aan elektra verbruiken en we zitten op 2926kWh. De verwarming komt niet boven de 19,5 graad, eerste en tweede verdieping worden nooit verwarmd, enkel 2 convectorbakken in de woonkamer. Lampen zijn led en gaan alleen aan als het nodig is. Heel onnodig, 3 tv's in huis, spelcomputer en ondertussen een oude koelkast en oude vriezer. Het zou dus nog goedkoper kunnen met de juiste investeringen. Maar als er mensen zijn die niet kunnen investeren, dan nog hoeft een verbruik dus niet zo hoog te liggen.

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Opslag duurzamer energie, energiebelastingen behoorlijk verhoogd

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

NeoDutchio schreef:
02 nov 2020 22:00
De verwarming komt niet boven de 19,5 graad
Brrrrr....

Ik vind het toch wel lekker als (s-avonds) de verwarming op 22 staat. Ja, dan heb ik nog een trui aan.
Dan maar iets meer betalen aan de energieboer en een minder dure auto rijden.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Opslag duurzamer energie, energiebelastingen behoorlijk verhoogd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

J. Deltoer schreef:
02 nov 2020 23:44
NeoDutchio schreef:
02 nov 2020 22:00
De verwarming komt niet boven de 19,5 graad
Brrrrr....

Ik vind het toch wel lekker als (s-avonds) de verwarming op 22 staat. Ja, dan heb ik nog een trui aan.
Dan maar iets meer betalen aan de energieboer en een minder dure auto rijden.
Bent u mijn buurman hahaha? Daar klus ik wel eens en zweet mij daar kapot van de warmte. Maar troost u, ik rij ook geen dure auto hoor.

Gesloten