Overgebruik stookkosten VvE. Waar kan ik terecht?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Isiporo
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 aug 2021 21:10

Overgebruik stookkosten VvE. Waar kan ik terecht?

Ongelezen bericht door Isiporo »

Ik heb 6 geleden een appartement gekocht in Haarlem. We wonen er met z’n vieren. Wat mij in al die jaren is opgevallen zijn de overgebruik van stookkosten. Het lijkt alsof er elke jaar een paar honderden euro bijkomen. Gisteren een rekening ontvangen waar ik mij de lazarus van schrok. Overgebruik van €1200,-.
Mijn huis heeft een badkamer en een wc. We zijn met z’n vieren hoe kunnen wij in godsnaam zoveel hebben verbruikt? We hebben geen bad douchen niet langer dan 7 minuten tenzij er iemand zijn haren moet wassen. Mijn vraag luidt als volg; zijn er onafhankelijke partijen die dit kunnen uitzoeken. Want ik vind dit echt te absurd voor woorden. Dit is 4 keer het bedrag wat voorheen betaalde voor overgebruik namelijk.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Overgebruik stookkosten VvE. Waar kan ik terecht?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Prijzen zegt zeer weinig, het verbruik wel. Dus wat is het verbruik van uw vieren? Pas dan kan je bepalen of er ergens iets mis zou zitten.

Hommer
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Overgebruik stookkosten VvE. Waar kan ik terecht?

Ongelezen bericht door Hommer »

En is deze 1200 euro alleen voor warm water in de badkamer of betreft dit de gasrekening? Zo ja: wat is uw gasverbruik per jaar, wat is het energielabel van uw woning en op welke temperatuur staat uw thermostaat ingesteld?

sake1987

Re: Overgebruik stookkosten VvE. Waar kan ik terecht?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Heeft u een zelfstandig systeem met eigen ketel enz. Of een blokverwarming?
Indien dit laatste kunt u terecht bij uw eigen VVE om 1 en ander uit te zoeken.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Overgebruik stookkosten VvE. Waar kan ik terecht?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Isiporo schreef:
15 aug 2021 21:30
Ik heb 6 geleden een appartement gekocht in Haarlem. We wonen er met z’n vieren. Wat mij in al die jaren is opgevallen zijn de overgebruik van stookkosten. Het lijkt alsof er elke jaar een paar honderden euro bijkomen. Gisteren een rekening ontvangen waar ik mij de lazarus van schrok. Overgebruik van €1200,-.
Mijn huis heeft een badkamer en een wc. We zijn met z’n vieren hoe kunnen wij in godsnaam zoveel hebben verbruikt? We hebben geen bad douchen niet langer dan 7 minuten tenzij er iemand zijn haren moet wassen. Mijn vraag luidt als volg; zijn er onafhankelijke partijen die dit kunnen uitzoeken. Want ik vind dit echt te absurd voor woorden. Dit is 4 keer het bedrag wat voorheen betaalde voor overgebruik namelijk.
De hier genoemde cijfers bieden geen enkel inzicht in het verbruik en overige kosten. Dor de rekeningen van meerdere jaren naast elkaar te leggen kunt U dit inzicht zelf krijgen. Vergelijk dan alle kosten, niet alleen de verbruiks kosten, maar ook de leverings kosten, belastingen enz enz. Alleen dan kan er iets over gezegd worden.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Overgebruik stookkosten VvE. Waar kan ik terecht?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Op https://www.consuwijzer.nl/elektricitei ... an-ik-doen staan een hoop tips. In sommige situaties kan je ook terecht bij VVE of het bedrijf die namens VVE zaken doet.

Onafhankelijke instanties zijn jouw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl

Vanaf deze beeldscherm vind ik het moeilijk om te zeggen dat je gelijk hebt. Maar mocht je gelijk hebben dan wordt het wel moeilijk om deze te halen.

meeuwduin
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 aug 2021 13:39

Re: Overgebruik stookkosten VvE. Waar kan ik terecht?

Ongelezen bericht door meeuwduin »

Als er warmtemeters zijn de plaatst is dat een dure zaak.

Meet gegevens op vragen bij het bestuur

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Overgebruik stookkosten VvE. Waar kan ik terecht?

Ongelezen bericht door rvjapio »

U bent zelf lid van de VVE. Breng uw probleem in de vergadering in.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Overgebruik stookkosten VvE. Waar kan ik terecht?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

je hebt geen overgebruik maar je moet nabetalen omdat de schatting lager is, neem kontakt op met de penningmeester en vraag deze om per maand 100 euro meer af te rekenen voor de stookkosten.

praat verder in de ledenvergadering hierover en vraag of de meetgegevens wel kloppen of laat deze apparaatjes nakijken of ze wel de goede standen doorgeven....

allerbelangrijkste is trouwens eerst even de splitsingsakte na te lezen hoe de verdeling is geregeld, verbruik en daarbij leveringskosten....

sake1987

Re: Overgebruik stookkosten VvE. Waar kan ik terecht?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Hawk-Eye schreef:
18 aug 2021 14:44
je hebt geen overgebruik maar je moet nabetalen omdat de schatting lager is, neem kontakt op met de penningmeester en vraag deze om per maand 100 euro meer af te rekenen voor de stookkosten.

praat verder in de ledenvergadering hierover en vraag of de meetgegevens wel kloppen of laat deze apparaatjes nakijken of ze wel de goede standen doorgeven....

allerbelangrijkste is trouwens eerst even de splitsingsakte na te lezen hoe de verdeling is geregeld, verbruik en daarbij leveringskosten....
Als het appartement apparaatjes heeft en geen eigen verwarming. Heeft het appartement een eigen systeem moet TS contact opnemen met de energie verstrekker waarbij hij/zij/het is aangesloten.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Overgebruik stookkosten VvE. Waar kan ik terecht?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Als dit door de VVE in rekening wordt gebracht klinkt het alsof er een gemeenschappelijke installatie is (als het je eigen CV-ketel is heeft de VVE daar niet mee te maken). Breng het in als agendapunt op de eerstekomende ALV en geef het bestuur de opdracht om dit te laten onderzoeken (als er voldoende stemmen voor zijn).

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Overgebruik stookkosten VvE. Waar kan ik terecht?

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Vermeld het verbruik in kW .elektra. Tevens het aantal m3 gas. Ook vermelden dat u wel of geen z.g. "slimme" digitale meter.

Een goede meter is analoog. Met een draaischijf horizontaal voor elektra. Gas is een teller werk. Of heeft u b.v. blokverwarming /stadsverwarming. Die laatste kost je veertig tot zestig % meer, dan je verbruikt. Heb nog een rapport liggen over Almere.

Graag ook even de oppervlakte van de Flat.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Overgebruik stookkosten VvE. Waar kan ik terecht?

Ongelezen bericht door marnix »

Henk Terpstra schreef:
18 aug 2021 22:49
Vermeld het verbruik in kW .elektra. Tevens het aantal m3 gas. Ook vermelden dat u wel of geen z.g. "slimme" digitale meter.

Een goede meter is analoog. Met een draaischijf horizontaal voor elektra. Gas is een teller werk. Of heeft u b.v. blokverwarming /stadsverwarming. Die laatste kost je veertig tot zestig % meer, dan je verbruikt. Heb nog een rapport liggen over Almere.

Graag ook even de oppervlakte van de Flat.
Het lijkt me niet dat TS zijn steeds hogere rekening terug ziet op zijn meter,
hij geeft aan aan de VVE te betalen, dat duidt op een collectief systeem,
zoals bv die rottige verdampingmetertjes van vroeger die op de radiatoren zaten,
Nog steeds zijn er veel gebruikers die totaal niet duidelijk krijgen waar de kosten vandaan komen door de ondoorzichtelijke verdeling van de kosten.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Overgebruik stookkosten VvE. Waar kan ik terecht?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

marnix schreef:
19 aug 2021 10:58

Nog steeds zijn er veel gebruikers die totaal niet duidelijk krijgen waar de kosten vandaan komen door de ondoorzichtelijke verdeling van de kosten.

De berekening is over het algemeen behoorlijk doorzichtig (bij de appartementen die ik heb gezien). Je betaalt een evenredig deel van de totale rekening.

De manier van meten (en wat er nu meestal gebruikt wordt is eigenlijk het enige wat enigszins bruikbaar is bij gemeenschappelijke installaties en de ligging en gebruik van de woning zorgen voor de scheefgroei. Maar ik vrees dat er geen technische oplossing is die beter is dan wat er nu wordt gebruikt in gebouwen met gemeenschappelijke installaties.

Gesloten