Energienota verschil

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Aad Piraat
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 dec 2013 10:52

Energienota verschil

Ongelezen bericht door Aad Piraat »

Mijn vrouw en ik zijn mantelzorgers van onze alleenstaande buurvrouw welke rond moet komen van haar alleenstaanden AOW aangevuld met een pensioentje van € 50,- netto p.m. Zij is voor energie leverantie onder contract bij NLE en wij bij Vattenvall. De energienota van de buurvrouw bedroeg
€ 134,- p.m. en de onze € 175,- . Bieden hebben wij de nieuwe tarieven nota binnen gekregen en de NLE geeft voor de buurvrouw nu een nieuw een nieuw tarief van € 239,- p.m. aan en Vattenvall adviseert ons het maandtarief naar € 143,- p.m. te verlagen. Beide maatschappijen geven hierbij aan bij de berekening rekening te hebben gehouden met de inschatting van de nieuwe tarieven per januari 2022 en de compensatie hiervoor van de overheid. Wij hebben een vast tarief contract en de buurvrouw een variabel tarief contract, wij hebben een gaskachel en geiser de buurvrouw een CV installatie en wij hebben twee vrieskasten en vier koelkasten aanstaan en de buurvrouw een koel-vries combinatie. Gezien deze laatste verschillen in contractvorm en apparatuur is het mij onmogelijk een passende verklaring voor de verschillen in de nota's te vinden ik zie alleen hoe een armlastige een diep ravijn wordt in geduwd. Wie kan ons een passende verklaring geven voor het enorme verschil en een mogelijkheid aanreiken tot een betere compensatie voor de al zo arme AOW'ers?

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Energienota verschil

Ongelezen bericht door Cro »

Maandbedragen zijn bij energie niet heel erg relevant, het zijn immers voorschotten, kijk daar dus niet naar. Kijk naar het werkelijke verbruik op de jaarrekening, misschien krijgt de buurvrouw jaarlijks wel een flink bedrag terug omdat ze veel te hoge voorschotten heeft, of heeft de buurvrouw altijd de verwarming op 24 graden staan en is ze daardoor een stuk duurder uit op jaarbasis.

Als ze jaarlijks flink terugkrijgt, dan kan je waarschijnlijk het voorschot wel een stuk omlaag brengen. Verbruikt de buurvrouw inderdaad zoveel dat ze met deze voorschot bedragen amper iets terugkrijgt, dan zal je moeten gaan kijken naar besparingsmogelijkheden, denk aan isoleren, zuinigere apparatuur, simpelweg de thermostaat lager zetten, dat soort zaken.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energienota verschil

Ongelezen bericht door 16again »

Vergelijk verbruikscijfers, in kWh en Kuubs gas. Opsomming apparaten is weinig zinvol
Mensen met vast contract krijgen nu korting en betalen minder.
Mensen met variabel contract krijgen dezelfde korting, maar gelijkertijd fors hogere tarieven. Dat laatste zal hier aan de hand zijn

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energienota verschil

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien komt buurvrouw straks wel in aanmerking voor die extra bijdrage van de gemeente van ca. € 200,00. Daar zal zij zich dan zelf voor moeten aanmelden.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Energienota verschil

Ongelezen bericht door Kolibrie »

U heeft een vast contract en de buurvrouw een variabel.
Vergelijk eens de energietarieven van dat variabele contract van uw buurvrouw en het vast van u.
Lijkt me dat u per m3 en kWh een stuk goedkoper uit bent.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energienota verschil

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Per 1 januari worden de tarieven weer aangepast. En gezien de enorme verhogingen de laatste tijd gaande gasprijs is het ook niet zo vreemd dat de voorschotten ook omhoog gaat.

Zelf heb ik in exel een bestand gemaakt met alle vaste cijfers en mijn verbruik. Daarnaast hetzelfde bestand voor als ik wil gaan vergelijken. Zo kan ik exact zien wat de prijzen doen als ik zou overstappen naar een andere aanbieder en kan ik mijn voorschot aanpassen aan de werkelijke kosten.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Energienota verschil

Ongelezen bericht door Cro »

Dat mensen met een vast contract lagere tarieven hebben hoeft niet altijd te kloppen trouwens, de laatste tijd komt het regelmatig voor bij vergelijken dat variabele tarieven lager liggen dan vaste tarieven voor meerdere jaren. Als het een ouder contract betreft met vaste tarieven zal dat waarschijnlijk op dit moment wel goedkopere tarieven hebben, maar de vraag is dan hoe lang dat contract nog loopt, ook dan zullen daar hogere tarieven voor komen.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Energienota verschil

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Bedoelt u dat uw vaste contract per 1 januari 2022 afloopt en opnieuw voor een bepaalde periode vastgelegd moet worden?
Dan kan het zijn dat men u wil "vasthouden" als klant door een voorschot te vermelden dat er gunstig uitziet? Het enige dat telt is wat bij de afrekening achteraf wordt vastgesteld aan verbruik, en dat hangt af van het tarief dat men rekent. U zal bij het afsluiten van een nieuw contact tarieven moeten vergelijken en mss kan dat voor uw buurvrouw ook een gunstig contract opleveren.

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Energienota verschil

Ongelezen bericht door Dirkie »

Aad Piraat schreef:
16 dec 2021 10:07
....De energienota van de buurvrouw bedroeg € 134,- p.m. en de onze € 175,- . ..
Gezien de bedragen gaat het niet niet om de jaarnota. Waarschijnlijk zijn het de voorschotten of heel misschien de bijbetaling op de jaarnota. In beide gevallen heb je weinig aan deze bedragen. Waar je meer aan hebt zijn de verbruiks cijfers en de jaarnota (en dan het echte bedrag en niet de bijbetaling of teruggave). Als je die cijfers weet kun je heel simpel zelf een vergelijking maken.

Gesloten