Gas verbruik bij niet thuis-cv op 14- testen reeds gedaan

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
joycevorwald
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2023 13:14

Gas verbruik bij niet thuis-cv op 14- testen reeds gedaan

Ongelezen bericht door joycevorwald »

Beste,
ik weet dat dit vaak voorkomt maar hoop toch dat mijn testen jullie me gerust kunnen stellen. Stedin en Essent zijn al gebeld maar kunnen niets. Moet dan meteen een installateur bellen om eea uit te sluiten. Maar hoop hier wat wijzer te worden.

Gas verbruik 5 kuub op een dag dat ik er niet ben, ben zaterdag vertrokken en maandag terug. zondag zag ik bij essent dat er 5 kuub gemeten was.
CV stond op 14 graden en zou dus niet aan moeten slaan.

Ik heb de CV nu al 1,5 uur uitstaan ( DWZ op 14 graden) en de meter stand blijft xxx.xxx ( dus incl achter de punt) gelijk. Dan zou dit toch moeten uitsluiten dat er geen gaslek is? want een gaslek is er niet maar af en toe toch? ik probeer de kachel uit te laten zo lang mogelijk zodat ik een hele tijd kan testen of er geen verbruik is.

Maar oke, maar dan is alles goed. Hoe dan die 5 kuub.

Kan een CV ketel ineens toch gaan "werken"ondanks de thermostaat eist dat hij pas onder de 14 aan gaat? en dan zou hij dan 5 kuub moeten verbruiken omdat hij de hele dag draait?

Ik breek mijn hoofd. Jullie ideeen?

Ps: cv monteur voor onderhoud is al gebeld maar heeft het blijkbaar erg druk. Maar als die ook zegt dat alles werk, omdat ik elk jaar alles laat onderhouden, dan kan ik er niet meer met mijn hoofd bij.

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

PGros
Berichten: 1128
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Gas verbruik bij niet thuis-cv op 14- testen reeds gedaan

Ongelezen bericht door PGros »

joycevorwald schreef:
17 jan 2023 13:22
CV stond op 14 graden en zou dus niet aan moeten slaan.
Tenzij de temperatuur onder de 14 graden komt in huis, dan gaat hij gewoon aan. Zondag was best koud met veel wind.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gas verbruik bij niet thuis-cv op 14- testen reeds gedaan

Ongelezen bericht door angel1978 »

joycevorwald schreef:
17 jan 2023 13:22
Beste,
ik weet dat dit vaak voorkomt maar hoop toch dat mijn testen jullie me gerust kunnen stellen. Stedin en Essent zijn al gebeld maar kunnen niets. Moet dan meteen een installateur bellen om eea uit te sluiten. Maar hoop hier wat wijzer te worden.

Gas verbruik 5 kuub op een dag dat ik er niet ben, ben zaterdag vertrokken en maandag terug. zondag zag ik bij essent dat er 5 kuub gemeten was.
CV stond op 14 graden en zou dus niet aan moeten slaan.

Ik heb de CV nu al 1,5 uur uitstaan ( DWZ op 14 graden) en de meter stand blijft xxx.xxx ( dus incl achter de punt) gelijk. Dan zou dit toch moeten uitsluiten dat er geen gaslek is? want een gaslek is er niet maar af en toe toch? ik probeer de kachel uit te laten zo lang mogelijk zodat ik een hele tijd kan testen of er geen verbruik is.

Maar oke, maar dan is alles goed. Hoe dan die 5 kuub.

Kan een CV ketel ineens toch gaan "werken"ondanks de thermostaat eist dat hij pas onder de 14 aan gaat? en dan zou hij dan 5 kuub moeten verbruiken omdat hij de hele dag draait?

Ik breek mijn hoofd. Jullie ideeen?

Ps: cv monteur voor onderhoud is al gebeld maar heeft het blijkbaar erg druk. Maar als die ook zegt dat alles werk, omdat ik elk jaar alles laat onderhouden, dan kan ik er niet meer met mijn hoofd bij.

Bij voorbaat dank voor het meedenken.
De ketel zal ongetwijfeld ook voor warm water ( keuken en douche ) gebruikt worden en daar is vaak een klein vat voorzien dat op temperatuur wordt gehouden. Dit is zo enkele tienden m3's per dag. Tenzij de ketel op ECO kan worden gezet.

Voor TS, een ketel zetten op 14 graden is niet hetzelfde als de ketel uit zetten.

Lady1234
Berichten: 27092
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gas verbruik bij niet thuis-cv op 14- testen reeds gedaan

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vandaag scheen de zon, maar in dat weekend waren er twee nachten dat het koud was. Als de temperatuur dan lager dan 14 graden wordt in huis, gaat gewoon de kachel aan.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gas verbruik bij niet thuis-cv op 14- testen reeds gedaan

Ongelezen bericht door angel1978 »

TS, heb je er al een meter op gezet ( bijv. die van Homewizard )? Of heb je geen slimme meter?

NeoDutchio
Berichten: 12315
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gas verbruik bij niet thuis-cv op 14- testen reeds gedaan

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Laatst hetzelfde meegemaakt. Normaal als ik niet thuis ben is het gasverbruik 0. In mijn app zag ik ineens pieken met gasverbruik. Bleek dat de eco stand voor het warm water storing te hebben waardoor het warmwaterbad steeds bijverwarmd werd. Het vreemde was dat toen wij weer thuis kwamen dit zich automatisch had opgelost.

Seinhuis
Berichten: 2371
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Gas verbruik bij niet thuis-cv op 14- testen reeds gedaan

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik heb dit soort verhalen vaker gelezen.

Het kan zijn dat door een storing de slimme meter de gegevens achteraf verzonden heeft.

Ook kan het zijn dat de keten op waakvlam stond. Bij een ketel zonder waakvlam gaat elektrische cv-pomp af en toe aan, anders roest het vast.

Ook een (kleine) gaslekkage kan ik niet uitsluiten.

peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Gas verbruik bij niet thuis-cv op 14- testen reeds gedaan

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Kijk eens in de handleiding van uw CV ketel hoe die boilerfunctie uit te zetten is, dus zodanig instellen dat er geen water wordt gehouden.
Bij mijn ketel moet ik hem op "ECO" zetten. maar dat kan voor uw ketel weer anders heten. Mijn ketel staat al 16 jaar op ECO stand.
Het resultaat hier is een verbruik tussen 1 Mei 2022 en vandaag zijnde 17 Januari 2023 is slechte 210 m3 . Dit is dus inclusief verwarming
douchen en koken voor 1 persoon.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Gas verbruik bij niet thuis-cv op 14- testen reeds gedaan

Ongelezen bericht door scontra »

joycevorwald schreef:
17 jan 2023 13:22

Gas verbruik 5 kuub op een dag dat ik er niet ben, ben zaterdag vertrokken en maandag terug. zondag zag ik bij essent dat er 5 kuub gemeten was.
Gekeken op de app van Essent, maar wat geeft uw gasmeter zelf aan ?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Gas verbruik bij niet thuis-cv op 14- testen reeds gedaan

Ongelezen bericht door grun »

peter17111962 schreef:
17 jan 2023 17:05
Kijk eens in de handleiding van uw CV ketel hoe die boilerfunctie uit te zetten is, dus zodanig instellen dat er geen water wordt gehouden.
Bij mijn ketel moet ik hem op "ECO" zetten. maar dat kan voor uw ketel weer anders heten.
De cv-ketel hier is nog niet zo lang geleden vervangen door de woningbouw, waarbij helemaal niet naar mijn voorkeur mbt de tapfunctie gevraagd werd. Ik heb er ook geen verstand van. Toch maar eens de handleiding erbij gepakt en de installatie bleek op een stand te staan die afhankelijk is van de kamerthermostaat. Ik heb de tapfunctie nu helemaal uitgezet, het zal me benieuwen of dat een besparing oplevert.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Gas verbruik bij niet thuis-cv op 14- testen reeds gedaan

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De cv-ketel/thermostaat op 14 graden zetten is niet hetzelfde als uitzetten.

Wij hebben tijdens een lang weekend weg in december onze thermostaat op 12 graden gezet. Ondanks dat we een redelijk geïsoleerd huis hebben, koelde het huis tijdens die koude december dagen al op zondagochtend af tot 12 graden en ging dus vanaf zondagochtend de verwarming weer aan, om het huis op 12 graden te houden.

De kans is groot dat uw woning zondag tot 14 graden was afgekoeld en vanaf dat moment uw verwarming is gaan werken om het huis op 14 graden te houden.

peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Gas verbruik bij niet thuis-cv op 14- testen reeds gedaan

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"waarbij helemaal niet naar mijn voorkeur mbt de tapfunctie gevraagd werd. Ik heb er ook geen verstand van."
Hier bij mij werd in Januari 2007 bij de oplevering van mijn nieuwbouw sociale huurwoning ook nergens naar gevraagd.
Er werd alleen verteld van: Op zolder hangt de CV ketel en U moet zelf het water bijvullen als dat nodig is. Verder werd
er helemaal niets verteld. Omdat dit mijn eerste kennismaking was met een CV ketel (mijn oude woning had gaskachels
en een geiser) Heb ik mijn neef maar gebeld die al 40 jaar gediplomeerd CV monteur is en die om meer uitleg gevraagd.
Die heeft alles uitgelegd en ook op mijn verzoek de radiatoren op de slaapkamers vrijwel dicht gedraaid, Daar had voor
mij geen radiator hoeven te hangen.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Gas verbruik bij niet thuis-cv op 14- testen reeds gedaan

Ongelezen bericht door jonis »

Heb je ooit een afwijking in de app gezien? Behoudens ontbrekende weergave.
Dit kun je heel makkelijk nakijken aangezien de meterstanden ook maandelijks worden aangegeven.
1m3 afwijking zou bij mij al meteen opvallen omdat ik op 0,5 max zit per dag.
14°C wordt het bij mij op koude dagen op bovenverdieping met cv uit en dan heb ik een 20 jaar oud huis.

Plaats reactie