Geluid van ventilatiesysteem

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
PatrickW89

Geluid van ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door PatrickW89 » 21 mei 2020 11:30

Beste mensen,

Wellicht is dit helemaal niet het goede forum om dit te vragen. Maar de onderwerpen lopen hier zo uiteen dus ik dat, ik vraag het maar gewoon.

Sinds kort huren wij een nieuwbouwwoning (0 op de meter) van alle gemakken voorzien en binnen in huis heb ik helemaal nergens last van. Nu komt het probleem: de ventilatie van de overige huizen. Het huis is uitgerust met warmtepomp (geen last van) en een ventilatiesysteem wat frisse lucht van buiten aanzuigt en weer naar buiten blaast. Dit systeem is het probleem. Ik kan op andere fora alleen maar onderwerpen vinden de een bromtoon van het systeem behandelen en dat is nu net niet het probleem. Het probleem bij ons zit hem in het geluid buiten. De afvoer (soort schoorsteentje, 3 per woning) van het systeem zit op het dak van de woning. Onze tuin grenst aan de achtertuinen van de woningen aan de overkant en die afvoer zit dus precies aan de achterkant van de woning (de andere kant is uitgerust met zonnepanelen, dus geen plaats) en dus aan mijn tuin.

Het probleem is dus dat dit ventilatiesysteem een blazend geluid maakt. Deze woningen zijn nog niet eens bewoont, worden binnen nu en 2 weken opgeleverd en ze zetten elke dag een ander ventilatiesysteem aan om het vocht uit de woning te krijgen. Het geluid is te vergelijken met een föhn die op een paar meter afstand vol aanstaat. Nu is het nog maar een of een paar woningen, maar als ze straks bewoond zijn en de bewoners zetten allemaal hun systeem aan lijkt het alsof je naast een snelweg woont. Ik zit nu al niet graag in de tuin en ben bang dat dit straks nog ergens wordt. De woning, de locatie en de buren zijn allemaal fantastisch. Het zou toch zonde zijn als zo'n systeem het woongenot bederft.

Is hier iets aan te doen? Dat er bijvoorbeeld een demper of een kapje over de afvoer geplaatst kan worden zodat het geluid verwaaiert of iets dergelijks?

Graag hoor ik van iemand iets ;-)

kweenie

Re: Geluid van ventilatiesysteem

Ongelezen bericht door kweenie » 21 mei 2020 12:04

Weet je zeker dat dit door het normale ventilatiesysteem komt? Vaak wordt er tijdens de bouw namelijk ook met forse bouwventilatorkachels het overtollige vocht uit de woningen gehaald en dat geeft vaak een hoop herrie.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 21 mei 2020 12:11

Het lijkt me logisch dat bij het bouwen van woningen veel vocht vrij komt en dat vocht moet er wel uit en dat maakt dat woningen voor oplevering optimaal geventileerd worden. Zodra de woningen bewoont gaan worden wordt de ventilatie ook beheersbaar gehouden zoals in uw woning ook het geval is. U kunt nu nog niet weten hoe het met het geluid dat u nu hoort zal verlopen als de woningen bewoont gaan worden en enig ongemak in een nieuwbouw wijk hoort er gewoon bij.

PatrickW89

Ongelezen bericht door PatrickW89 » 21 mei 2020 12:16

Dat is lekker snel antwoord in ieder geval.

Het lijkt er op dat het uit het systeem komt, bij ons aan de voorkant van het huis zitten dezelfde units op het dak en is het ongeveer hetzelfde geluid, maar dan een stuk zachter.

Overlast in een nog in aanbouw zijnde wijk hoort er inderdaad bij, maar wellicht ben ik wat te voorbarig met mijn geklaag en zal het straks allemaal meevallen.

Zou het kunnen dat ze het toerental van het systeem nu extra hoog hebben gezet voor extra ventilatie en dat ze dit voor oplevering weer naar beneden bijstellen?

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker » 21 mei 2020 12:24

Kun je de installateur niet bereiken? Via afdeling onderhoud misschien!

16again

Ongelezen bericht door 16again » 21 mei 2020 12:41

Ik verwacht dat system nu in hoogste stand staat, bedoeld voor bakken en braden.
Mijn verwachting:De nieuwe bewoner hoort dit binnen ook, en gaat grote delen van de dag voor een lagere instelling

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w » 21 mei 2020 12:56

Gezien het nulopdemeter woningen betreft, zal er balansventilatie zijn geïnstalleerd, met vocht- en CO2 sensoren. Wanneer die sensoren een hoge luchtvochtigheidsgraad of hoge CO2 concentratie meten, gaat de ventilatie op een hoger toerental draaien.

In nieuwbouwwoningen zit zeer veel vocht, de vochtsensor zal dus direct na het aanzetten van de ventilatie een (zeer) hoge luchtvochtigheid meten. En dus op volle toeren gaan draaien, om maar zo snel mogelijk de luchtvochtigheid naar een voor het systeem acceptabel niveau te laten zakken. Dit zal enige tijd duren, waarna het toerental van de ventilatie zal dalen naar een veel lager niveau.

Geluk voor u is dat momenteel de vochtigheid van de buitenlucht erg laag is. Hierdoor zal de luchtvochtigheid in de woningen na het aanzetten van de ventilatie dus relatief snel dalen.

Revoked

Ongelezen bericht door Revoked » 21 mei 2020 14:34

Er zijn geluiddempers te koop voor rookgaskanalen ed. Niet in de reguliere handel èn niet goedkoop.

Plaats reactie