LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overlast van buren: wie kan ons helpen?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
AngelinaM
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2021 19:26

Overlast van buren: wie kan ons helpen?

Ongelezen bericht door AngelinaM »

Sinds eind 2019 huren wij een tussen portiekwoning op de eerste verdieping. Wij hebben zowel onder als bovenburen. Na een maand toen we de sleutel hadden en alles hadden opgeknapt hadden, begon de eerste overlast van de bovenburen. Deze overlast word veroorzaakt door de harde vloer (laminaat) die niet goed geisoleerd is. Wij hebben dit het hele lopende jaar met berichten gemeld aan de bovenburen of ze rekening willen houden met ons. Ze hebben een peuter die de hele dag door het huis heen rent en de ouders die druk heen en weer lopen wat enorm doordreunt. Dit gaat helaas de nachten ook door waardoor wij snachts meerdere keren wakker worden, zo ook onze peuter. Ze hebben sinds eind augustus ook een baby erbij. Van alle nachtvoedingen zijn wij ook getuige helaas. We horen letterlijk alles, zelfs de lades die open en dicht gaan... het maakt ons gek!
Wij hebben ook melding hierover gedaan bij de verhuurder, maar deze heeft na veelvuldig contact met zowel ons als de bovenburen laten weten niets meer voor ons te kunnen doen. Het voorstel dat oktober op tafel lag om mee te betalen aan isolatie is afgeketst door de bovenburen omdat isolatie (cellulose vlokken)een probleem kan geven met leidingen en hun vloer ontoegankelijk maakt.
We hebben het afgelopen jaar veelvoudig contact gezocht met de gemeente voor bemiddeling maar die zeiden ook niks voor ons te kunnen betekenen. We hebben ook een aantal keer de politie gebeld en eindelijk kwam vorige week de wijkagent. Zij constateerde dat het inderdaad niet zo door mag gaan maar verder komt ze niet en verwijst ons door naar de wijkrechter. Na haar gesprek met de bovenburen, die niet willen meewerken zijn ze ons helemaal aan het terroriseren door hard te stampen en zelfs te springen en met deuren te gooien om half 3 ‘snachts boven onze kinderkamer.
Zelf hebben we de rechtsbijstand ook ingeschakeld. Deze is nog in onderhandeling maar de verhuurder laat weten niks te doen, hij wil ons wel tegemoet komen door een maand halve huur te vragen in ruil dat we voor maart opzeggen.
Wij willen erg graag in dit huis blijven wonen ivm de ligging van ons werk, het huis is naar ons zin. Wie weet raad wat we eventueel nog kunnen doen? De VVE heeft niks staan over geluidsregels in het regelement en in de splitsingsakte staat ook niks hierover geschreven.

Ik hoor graag advies wat eventueel nog de mogelijkheden zijn voor ons en of wij uberhaupt kans maken om vloerisolatie af te dwingen bij de bovenburen. Onze verhuurder heeft een hechte vriendschap met de bovenburen. Wie weet raad. Wij staan machteloos..
Laatst gewijzigd door Radar op 23 jan 2021 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking

sake1987

Re: Overlast van buren: wie kan ons helpen?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Zo, te zien heeft u alles geprobeerd.
Als ik dit zo lees woont u in een ouder appartement die wat gehoriger zijn dan tegenwoordig.
Lees ook dat bovenburen niet willen isoleren, hebben zij een koopwoning.
Hoe is het verder met geluidsoverlast, hebben uw onderburen geen last van u?

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overlast van buren: wie kan ons helpen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd denk ik dat verhuizen naar een minder gehorige woning inderdaad de enige oplossing is. Als verdere isolatie niet mogelijk is vanwege leidingen of wat dan ook, dan is dat niet mogelijk, en dat kun je ook niet afdwingen. Het is wel vreemd dat ze in deze woning laminaat hebben gelegd. Doorgaans bij sociale huur wordt bij gehorige woningen van tevoren aangegeven dat harde vloeren niet toe zijn gestaan. Maar als de bovenburen inderdaad een koopwoning hebben, dan kun je ook daaraan waarschijnlijk geen rechten ontlenen.

Een andere optie is accepteren dat het zo gaat. Ik heb ook ooit in een zeer gehorige woning gezeten, je kon, met enige stemverheffing, dwars door de muren heen gewoon met je buren praten. Heb er 9 jaar met het grootste plezier gewoond (en iedere zaterdagavond een biertje bij de buurman halen die bij aankomst al half lazarus was... :lol: )

Toen ik nog een pubertje was deden onze onderburen ook iets dergelijks. Ging mijn moeder stofzuigen, ging de onderbuurvrouw dat ook doen. Overstemde ze de herrie van mijn moeder met hetzelfde geluid van zichzelf, en gebeuren moest het toch. :lol:

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Overlast van buren: wie kan ons helpen?

Ongelezen bericht door Smartje »

Dit zijn rijdende rechterzaken die ook een aantal keer zijn behandelt.
Of het recht van de sterkste, maar dat levert altijd verliezers op!
Succes, voor elk probleem is uiteindelijk een oplossing.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Overlast van buren: wie kan ons helpen?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Een bekend probleem waar veel mensen over klagen.

De wet schrijft voor dat je normale leefgeluiden moet accepteren.

Als ik het goed begrijp kan je letterlijk elk geluidje horen, misschien dreunen sommige geluiden harder door dan wat je bovenburen maken. Ik denk (omdat je letterlijk alles hoor) dat isolatie een beetje kan helpen, maar niet alle geluiden weg kan nemen (vermoedens, ben geen expert).

Het zo dat als je aan een geluid gaat storen, dat het meer gaat opvallen.

Ik denk dat er 2 opties zijn

Accepteren en blijven wonen
Verhuizen (misschien dat het mogelijk is met samenwerking met je verhuurder een soort van woningruil te doen met een woning die binnenkort leeg komt)

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Overlast van buren: wie kan ons helpen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Allemaal waar, maar dan krijgen de volgende bewoners hier last van.
Voor zoiets is het beter om ' in overleg ' tot een andere, blijvende oplossing te komen.
TS wil ook niet verhuizen, het bevalt hen daar verder goed.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Overlast van buren: wie kan ons helpen?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Natuurlijk is overleg met de bovenburen het beste. Maar je kunt niet eisen dat een peuter stil op een bank zit, of dat in de nacht geen gebruik van de WC gemaakt mag worden.

Ook al heb je gelijk (dat er gestampt wordt, met deuren wordt gesmeten) zie het maar te bewijzen.

Sommige mensen kunnen beter tegen geluiden dan andere. Mocht je goed met je (boven) buren overweg kunnen dan kan je meer accepteren dan als je niet goed overweg kan.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Overlast van buren: wie kan ons helpen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maar je kunt wél eisen dat ze, als ze zo nodig een harde vloer in een gehorig complex willen hebben, voor een fatsoenlijk isolerende ondervroeg zorgen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Overlast van buren: wie kan ons helpen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Gevalletje rijdende rechter : er is wel degelijk iets aan te doen , goede vloerisolatie en de plinten vrij houden én met de buren om de tafel gaan zitten en het eea eens goed doorpraten.
Soms hebben de overlastgevers niet eens door hoeveel geluid er doordringt tot de benedenburen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Overlast van buren: wie kan ons helpen?

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
23 jan 2021 15:10
Allemaal waar, maar dan krijgen de volgende bewoners hier last van.
Voor zoiets is het beter om ' in overleg ' tot een andere, blijvende oplossing te komen.
TS wil ook niet verhuizen, het bevalt hen daar verder goed.
Of de volgende bewoners er last van zouden hebben is TS zijn pakkie niet aan.
Maar in dit geval zou ik kiezen voor verhuizen.

V045
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 sep 2020 02:21

Re: Overlast van buren: wie kan ons helpen?

Ongelezen bericht door V045 »

Moneyman schreef:
23 jan 2021 21:10
Maar je kunt wél eisen dat ze, als ze zo nodig een harde vloer in een gehorig complex willen hebben, voor een fatsoenlijk isolerende ondervroeg zorgen.
De verhuurder kan dat eisen, de onderburen volgens mij niet.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Overlast van buren: wie kan ons helpen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ja, de onderburen kunnen dat ook eisen, al dan niet via de verhuurder.

Het is overigens maar de vraag of die bovenburen überhaupt huurders zijn.

V045
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 sep 2020 02:21

Re: Overlast van buren: wie kan ons helpen?

Ongelezen bericht door V045 »

En of er misschien al een deugdelijke ondervloer ligt.

ik heb persoonlijk nog nooit de ondervloer van mijn bovenburen kunnen bekijken.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Overlast van buren: wie kan ons helpen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

V045 schreef:
23 jan 2021 22:49
En of er misschien al een deugdelijke ondervloer ligt.
Dat is geen vraag, maar staat letterlijk in de OP.

V045
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 sep 2020 02:21

Re: Overlast van buren: wie kan ons helpen?

Ongelezen bericht door V045 »

Moneyman schreef:
23 jan 2021 23:05
V045 schreef:
23 jan 2021 22:49
En of er misschien al een deugdelijke ondervloer ligt.
Dat is geen vraag, maar staat letterlijk in de OP.
Welke ondervloer ligt er nu dan? Ik kan dat niet opmaken uit de OP.

Arizonakid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Overlast van buren: wie kan ons helpen?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ik zou daar gewoon weggaan, is een gebed zonder end dit soort dingen. Gaat ten koste van je woongenot en je leven, zonde om zoveel frustratie te krijgen van een huurwoning.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Overlast van buren: wie kan ons helpen?

Ongelezen bericht door moederslink »

AngelinaM schreef:
23 jan 2021 00:21
Deze overlast word veroorzaakt door de harde vloer (laminaat) die niet goed geisoleerd is.
__________
Het voorstel dat oktober op tafel lag om mee te betalen aan isolatie is afgeketst door de bovenburen omdat isolatie (cellulose vlokken)een probleem kan geven met leidingen en hun vloer ontoegankelijk maakt
Er ligt dus geen isolatie onder het laminaat , begrijp ik.
Arizonakid schreef:
23 jan 2021 23:36
Ik zou daar gewoon weggaan, is een gebed zonder end dit soort dingen. Gaat ten koste van je woongenot en je leven, zonde om zoveel frustratie te krijgen van een huurwoning.
Je kunt niet gewoon weggaan , helaas. Er is een enorm woningtekort.

Het jaar 2020 is een Coronajaar geweest , het zou best kunnen dat de woongeluiden nu heviger zijn, omdat velen thuis zitten / werken.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Overlast van buren: wie kan ons helpen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

V045 schreef:
23 jan 2021 23:28
Moneyman schreef:
23 jan 2021 23:05
V045 schreef:
23 jan 2021 22:49
En of er misschien al een deugdelijke ondervloer ligt.
Dat is geen vraag, maar staat letterlijk in de OP.
Welke ondervloer ligt er nu dan? Ik kan dat niet opmaken uit de OP.
Een ondeugdelijke. Dat is toch meer dan duidelijk?

sake1987

Re: Overlast van buren: wie kan ons helpen?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Als je een lade al hoort open en dicht gaan, heeft dit natuurlijk niks met de isolatie van de vloer te maken.
Denk dat Snuffel 1,het heel goed formuleert.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Overlast van buren: wie kan ons helpen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:
24 jan 2021 09:55
U kunt niet weten of de laminaatvloer van een ondervloer voorzien is tenzij u bij de bovenburen binnen bent geweest en een deel van de laminaatvloer verwijderd heeft dus dat het aan de laminaatvloer te wijten zou zijn is niet met zekerheid te stellen.
Kijkend naar het geheel van de OP is het niet logisch mode ondeugdelijkheid van de ondervroeg in twijfel te trekken. Niet voor niets zijn er concrete isolatieadviezen geweest - die echter om de gegeven redenen geweigerd worden. Dat zou niet gebeuren als de vloer al deugdelijk zou zijn.

En ja, de grens tussen normaal leefgeluid en overlast is vaag, helaas, en ook de genoemde fixatie speelt een rol. Overlast wordt uiteindelijk vastgesteld op basis van wat je over en weer redelijkerwijs kan en mag verwachten. De omschreven omstandigheden wijzen duidelijk of overlast en gaan veel verder dan regulier burengeluid. In hoeverre de klachten van TS daar mede debet aan zijn, kunnen wij niet beoordelen.

Overigens klinken ook normale geluiden, zoals meubels en lades, mogelijk veel lager als Devolder niet goed geïsoleerd op gelegd is. Als de vloer bijvoorbeeld teveel aansluit op de muren, kan een lade die dichtgedaan wordt enorm doordreunen.

Geluidsoverlast is echt een van de meest lastige thema’s. Verhuizen is daarom inderdaad echt een serieus te overwegen optie, want de kans dat je na deze exercitie nog prettig woont, is nihil.

Gesloten