LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WOZ deel eigenaar

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

WOZ deel eigenaar

Ongelezen bericht door zeug »

Er is een verschil van mening over de OZBE (onroerendezaakbelasting eigenaarsdeel.

Als je je huis verkoopt aan een vriend en je blijft daar gratis wonen tot aan je overlijden wie moet dan het deel OZBE betalen ? Volgens onze Gemeente moet de bewoner dat betalen.

Maar hij/zij heeft de woning verkocht de notaris beweert dat de eigenaar van de woning dat deel moet betalen. Wie heeft er gelijk ? Volgens de Gemeente is dat bij wet bepaald. Iemand enig idee ?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: WOZ deel eigenaar

Ongelezen bericht door sylvesterb »

zeug schreef:
10 mar 2021 01:43
Er is een verschil van mening over de OZBE (onroerendezaakbelasting eigenaarsdeel.

Als je je huis verkoopt aan een vriend en je blijft daar gratis wonen tot aan je overlijden wie moet dan het deel OZBE betalen ? Volgens onze Gemeente moet de bewoner dat betalen.

Maar hij/zij heeft de woning verkocht de notaris beweert dat de eigenaar van de woning dat deel moet betalen. Wie heeft er gelijk ? Volgens de Gemeente is dat bij wet bepaald. Iemand enig idee ?
WOZ deel van de eigenaar moet betaald worden door de eigenaar van de woning. Geen idee hoe de gemeente erop komt dat de bewoners als niet eigenaar het eigenaar deel moet betalen. De bewoner gebruikt het gebruikersdeel van de WOZ.

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: WOZ deel eigenaar

Ongelezen bericht door Statler »

Tot 2005 was de ozb gesplitst in twee delen, een eigenaarsdeel en een gebruikersdeel voor particulieren. Momenteel bestaat alleen nog maar ozb eigenaar. Dus de eigenaar van de woning is verantwoordelijke voor de betaling en de aanslag moet ook tnv de eigenaar worden opgelegd.

Let wel dit geld voor particulieren, ozb gebruikersdeel zakelijk bestaat nog wel.

Iemand die op de peildatum van 01-01-20** eigenaar is volgens het kadaster krijgt de aanslag op naam.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: WOZ deel eigenaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als de bewoner het recht van gebruik en bewoning heeft gaat de aanslag ozb volgens de gemeentewet naar de bewoner.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: WOZ deel eigenaar

Ongelezen bericht door Jantje7 »

De andere kosten zoals reinigingsrecht en riool belasting moet wel worden voldaan door de bewoner.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: WOZ deel eigenaar

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
10 mar 2021 10:27
Als de bewoner het recht van gebruik en bewoning heeft gaat de aanslag ozb volgens de gemeentewet naar de bewoner.
Bedoelt u niet de eigenaar van de woning?
Ik lees op de site van de VNG:
“ Drie groepen krijgen een aanslag OZB:
eigenaren van woningen
gebruikers van niet-woningen
eigenaren van niet-woningen.”


Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: WOZ deel eigenaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heeft niets met huren van doen. Het huis is verkocht met de voorwaarde van gratis bewonen en gebruik.

En dan is dat van toepassing.

https://www.infotaris.nl/blogs/recht-va ... ing/?amp=1

Wat doorscrollen.

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: WOZ deel eigenaar

Ongelezen bericht door Statler »

En dan is dat van toepassing.

https://www.infotaris.nl/blogs/recht-va ... ing/?amp=1
vraag ik me af... is er iemand overleden dan en is er een testament ??

zover ik lees is persoon A bewoner en persoon B eigenaar of A er gratis woont of huurt maakt zover ik weet niets uit. Persoon B is eigenaar dus belastingplichtig......

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: WOZ deel eigenaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zal beslist in de voorwaarden van verkoop staan dat de Ts er gratis mag blijven wonen. En dan is dat van toepassing. Hoeft dus niet na een overlijden te zijn.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: WOZ deel eigenaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jose2501 schreef:
10 mar 2021 14:48
Lady1234 schreef:
10 mar 2021 14:05
Er zal beslist in de voorwaarden van verkoop staan dat de Ts er gratis mag blijven wonen. En dan is dat van toepassing. Hoeft dus niet na een overlijden te zijn.
U vult wel heel veel in op aannames die ik niet lees in de openingspost van @zeug.
En wat “vul” ik dan in? Men verkoopt toch niet een huis en blijft daar gratis wonen, zonder de koper, zonder daar iets over op papier gezet te hebben?

Maar afgezien daarvan, het huis is verkocht, de Ts blijft daar gratis wonen en dan moet hij volgens de gemeentewet de ozb betalen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: WOZ deel eigenaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar zou u dat niet zelf kunnen bedenken over zoiets belangrijks? Gratis blijven wonen tot aan de dood?

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: WOZ deel eigenaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het is geen auto of zo, maar een huis. En bij zomaar gratis wonen, komt de fiscus weer om de hoek kijken, want dan kan dat geen huur betalen als schenking worden opgevat.

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: WOZ deel eigenaar

Ongelezen bericht door zeug »

Dus is de conclusie dat de notaris fout zit...ik vind de antwoorden van lady1234 uitstekend onderbouwd. .en de link van a.mereto is ook duidelijk. Bedankt voor het meedenken.

infotaris
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:52
Contacteer:

Re: WOZ deel eigenaar

Ongelezen bericht door infotaris »

Lady1234 schreef:
10 mar 2021 11:30
Heeft niets met huren van doen. Het huis is verkocht met de voorwaarde van gratis bewonen en gebruik.

En dan is dat van toepassing.

https://www.infotaris.nl/blogs/recht-va ... ing/?amp=1

Wat doorscrollen.
ho ho dat is even iets te snel geconcludeerd.. :D

Een "recht van gebruik en bewoning" is een beperkt recht dat gevestigd wordt via de notaris en ingeschreven is bij het kadaster. Dan is er dus sprake van de situatie in artikel 220 sub b Gemeentewet, waarbij de OZB aanslag rechtstreeks naar de bewoner gaat. Is er enkel sprake van een persoonlijk afgesproken gebruiksrecht, dat niet is ingeschreven bij het kadaster, dan gaat de aanslag gewoon naar de eigenaar en niet naar de bewoner.

lies-oostveen
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 sep 2014 20:11

Re: WOZ deel eigenaar

Ongelezen bericht door lies-oostveen »

Je kunt in de onderhandelingen natuurlijk ook met de eigenaar overeenkomen dat die de OZB voor zijn rekening neemt. Mocht de bewoner door te weinig inkomsten de Gemeente ook vragen om een kwijtschelding van de belasting. Er zijn altijd meer wegen die naar Rome leiden.

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: WOZ deel eigenaar

Ongelezen bericht door zeug »

Lady1234 schreef:
10 mar 2021 16:09
Maar het is geen auto of zo, maar een huis. En bij zomaar gratis wonen, komt de fiscus weer om de hoek kijken, want dan kan dat geen huur betalen als schenking worden opgevat.
Als een huis verkocht is ontvangt de verkoper dus een bepaalde prijs voor de woning. Is de koper dan schenkingsrecht verschuldigd naar de dood van de bewoner ? Volgens mij niet.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: WOZ deel eigenaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee dat is de koper uiteraard niet verschuldigd.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: WOZ deel eigenaar

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Jose2501 schreef:
10 mar 2021 15:50
Lady1234 schreef:
10 mar 2021 15:01
Maar zou u dat niet zelf kunnen bedenken over zoiets belangrijks? Gratis blijven wonen tot aan de dood?
Als het een echt goede vriend zou zijn zou ik me heel goed kunnen voorstellen dat prima te vinden. Zeker als ik zelf ook een goed leven zou hebben.
Hoe goed die vriend ook is, je wilt dat gratis wonen tot aan de dood wel ergens willen vastleggen. Als die vriend in de financiele problemen komt en de bank gaat de woning verkopen, heeft de nieuwe eigenaar niets met dat persoonlijke recht te maken. Om over de problemen met het aflopen van de vriendschapen of het overlijden van de goede vriend maar te zwijgen. Daarom leg je dit soort situaties van gratis wonen vast in de koopakte, en dan blijft de aanslag voor het zakelijk recht bij de voormalige eigenaar/houder van het zakelijk recht tot gebruik en bewoning.

Gesloten