LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
rock-n.rolla
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jun 2016 20:07
Contacteer:

Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door rock-n.rolla »

Beste mensen,

Mijn buren hebben onlangs een hot tub/ houtgestookt bad. Ik was heel erg blij voor ze, maar nu omdat ze heel vaak gebruiken komt de geur binnen het huis. 2 a 4 keer in een week. Mijn vraag is; is het gevaarlijk voor de gezondheid? Is de geur geen rook? het is niet te zien, maar ik ruik het wel. Van je buren moet je het hebben. :?

alvast bedankt

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door Julie4444 »

De geur is naar mijn weten niet acuut gevaarlijk voor de gezondheid. Als je er overlast van ondervindt is het misschien een idee om hierover met de buren te praten?

stofzuigertje

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij rook overlast hogere schoorsteen en een kale pijp op dit bad zal niet zo extreem duur zijn.
Wel lastiger als je stevig moet vastmaken maar dat is probleem voor je buren.

rock-n.rolla
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jun 2016 20:07
Contacteer:

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door rock-n.rolla »

:lol: :lol: :lol: :lol:

Bedankt voor alle reacties mensen. Van alle reageerde heeft maar één die mijn vraag heeft gelezen.

Mijn vraag is; is het gevaarlijk voor de gezondheid? Is de geur geen rook? het is niet te zien, maar ik ruik het wel.

Julie4444 antwoorde: De geur is naar mijn weten niet acuut gevaarlijk voor de gezondheid.

Mijn volgende vraag; bijvoorbeeld auto uitlaatgas kan je ook niet zien, maar ruikt wel en koolmonoxide is ook niet zichtbaar of niet ruikbaar. Deze zijn wel schadelijk voor gezondheid. Dus kan het ook voor de houtgestookt kachel ook gelden? :?: niet acuut gevaarlijk, maar eigenlijk wel gevaarlijk :?:

En mensen bedankt voor het geven van oplossingen, maar dat is niet mijn vraag. toch bedankt. :idea:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door ciske »

Vraag het bij de gemeente.

rock-n.rolla
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jun 2016 20:07
Contacteer:

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door rock-n.rolla »

Wat moet ik aan het gemeente vragen of het gevaarlijk is?

Is er dan niemand hier die buren heeft met een hot tub en heeft gevraagd of onderzocht of het gevaarlijk is?

Nogmaals mensen als je geen antwoord weet op mijn vraag, zeg dan liever niks. Vraag aan dit vraag aan dat doe dit doe dat. :?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door Brahms »

Houtrook is heel gevaarlijk, ik zou daar niet te makkelijk over denken.
Ga naar uw buren en vraag om een andere wijze van verwarming, bv elektrisch.
Uw woongenot wordt hierdoor fors aangetast.

Verder zijn mijn en andermans adviezen en tips allemaal gewist, en die ga ik niet herschrijven.

Mucha

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door newmikey »

Goed, simpel antwoord dan aangezien u dat lijkt te willen.
rock-n.rolla schreef:is het gevaarlijk voor de gezondheid?
Tenzij de hot-tub 24/7/365 gestookt wordt en u er zo'n twee meter vanaf blijft zitten, niet nee.
Is de geur geen rook? het is niet te zien, maar ik ruik het wel.
Geur is géén rook. Geur wordt veroorzaakt door de inwerking op het reukorgaan in de neus van aerosolen of gassen, dat zijn kleine moleculaire deeltjes die verdampen uit een stof.

Rook bestaat uit deeltjes door verbranding of uitdoving zijn ontstaan. Deze deeltjes zijn vaak veel groter dan de kleine moleculaire deeltjes die onze neus waar kan nemen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld stof en roetdeeltjes.

Geur zèlf kan niet gevaarlijk zijn maar de geur kan wel duiden op de aanwezigheid van schadelijke stoffen elders in de lucht. Onze neus is zo gevoelig dat we minieme hoeveelheden geurmoleculen al registreren en deze moleculen kunnen ver van de bron voorkomen.

Maak u dus géén zorgen maar als u ècht last heeft van dikke zwarte roetwalm of rook en/of lichamelijke klachten krijgt zijn er misschien afspraken te maken over het niet te vaak, of niet bij bepaalde windrichting stoken van de hot tub. Van de geur alleen kunt u géén fysieke last krijgen.

rock-n.rolla
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jun 2016 20:07
Contacteer:

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door rock-n.rolla »

Dit schrijf ik voor de mensen die ook problemen kunnen hebben in de toekomst en weten wat ze moeten doen.

Bedankt voor alle reactie's.

Conclusie is dus dat het in lange termijn slecht is voor de gezondheid en belemmerd de groei van je longen van je kinderen . Je moet ook weten als de raam en deuren open zijn dat alle lucht van buiten naar binnen wordt gezogen, waardoor niet alleen geur maar ook kleine kleine moleculaire deeltjes en gassen naar binnen komen wat je niet kan zien. Dat op ten duur slecht is, want het wordt toch 3 a 4 keer in een week gebruikt. (voor de mensen die zeggen, dan doe je toch de ramen en deuren dicht; ik heb ook roosters en bij warme weer wil je gewoon je ramen en deuren openen)

Nu ik al dit informatie weet kan ik met een gerust hart met de buren praten voor een oplossing en ben ik ook geen zeikerd.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door Brahms »

rock-n.rolla schreef:?.......en belemmerd de groei van je longen van je kinderen . Je moet ook weten als de raam en deuren open zijn dat alle lucht van buiten naar binnen wordt gezogen, waardoor niet alleen geur maar ook kleine kleine moleculaire deeltjes en gassen naar binnen komen wat je niet kan zien........
- Complete onzin dat de longen van kinderen minder groeien door houtrook, dat verzin je toch echt zelf !

- Vanuit natuurkundige wetten kan het nooit zo zijn dat bij een open raam ALTIJD de luchtstroom van buiten naar binnen is. Simpel gezegd, uw kamer of huis zou door de extreme druk ontploffen na enige tijd......

- Verder, lees ook eens het topic over kachels en houtrook.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door newmikey »

rock-n.rolla schreef:Nu ik al dit informatie weet kan ik met een gerust hart met de buren praten voor een oplossing en ben ik ook geen zeikerd.
Gezien het voorgaande, waag ik uw conclusie te betwijfelen...

Mucha

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door Julie4444 »

rock-n.rolla schreef:Dit schrijf ik voor de mensen die ook problemen kunnen hebben in de toekomst en weten wat ze moeten doen.

Bedankt voor alle reactie's.

Conclusie is dus dat het in lange termijn slecht is voor de gezondheid en belemmerd de groei van je longen van je kinderen . Je moet ook weten als de raam en deuren open zijn dat alle lucht van buiten naar binnen wordt gezogen, waardoor niet alleen geur maar ook kleine kleine moleculaire deeltjes en gassen naar binnen komen wat je niet kan zien. Dat op ten duur slecht is, want het wordt toch 3 a 4 keer in een week gebruikt. (voor de mensen die zeggen, dan doe je toch de ramen en deuren dicht; ik heb ook roosters en bij warme weer wil je gewoon je ramen en deuren openen)

Nu ik al dit informatie weet kan ik met een gerust hart met de buren praten voor een oplossing en ben ik ook geen zeikerd.
Als astmapatiënt kan ik je vertellen dat de geur van rook geen direct effect heeft op het zuurstofgehalte dat mijn bloed binnenkomt. De rook zelf, however, geeft acuut ademproblemen wanneer ik die inadem.

Het wordt natuurlijk anders als de rook er continu en permanent is.

Je conclusie dat de occasional geur van rook de groei van de longen belemmert is echter onzin.
Als je zo denkt kun je beter alle auto's verbieden in het hele land, in plaats van die houtrook geur een paar keer per week.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door Brahms »

Maar het is natuurlijk niet alleen dat bad met houtrook, waarin de buren 4 dagen per week zitten, het is waarschijnlijk ook een buurt met veel houtkachels. En die geven een overlast, daar is dit bad kinderspel bij.......

Mucha

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door Radar »

...en nu weer graag terug on topic.
rock-n.rolla schreef:Beste mensen,

Mijn buren hebben onlangs een hot tub/ houtgestookt bad. Ik was heel erg blij voor ze, maar nu omdat ze heel vaak gebruiken komt de geur binnen het huis. 2 a 4 keer in een week. Mijn vraag is; is het gevaarlijk voor de gezondheid? Is de geur geen rook? het is niet te zien, maar ik ruik het wel. Van je buren moet je het hebben. :?

alvast bedankt

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door moederslink »

rock-n.rolla schreef:Beste mensen,

Mijn buren hebben onlangs een hot tub/ houtgestookt bad. Ik was heel erg blij voor ze, maar nu omdat ze heel vaak gebruiken komt de geur binnen het huis. 2 a 4 keer in een week. Mijn vraag is; is het gevaarlijk voor de gezondheid? is de geur geen rook? het is niet te zien, maar ik ruik het wel. Van je buren moet je het hebben. :?

alvast bedankt
De geur komt binnen en geur is niet schadelijk en geur is geen rook .
Als er rook binnen komt van ongeverfd hout en andere troep die verstookt wordt kan dit zeker schadelijk zijn.
{ als je eigenlijk met dit topic toch dat :oops: bedoelt dan ....gebruik de zoekfunctie maar eens en zoek op _ houtrook_, alles wat je wilt weten vind je terug in de div. reacties }.

piedro78
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2016 14:12

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door piedro78 »

Ik heb hetzelfde mee gemaakt in mijn buurt en het is beslist ongezonde lucht.
In de rook zit nl. ook koolmonoxide en dat is een sluipmoordenaar die je NIET ruikt of ZIET en zeker zéér ongezond voor mensen en kinderen.
Ondanks dat men zich aan de regels houdt betreffende hoogte van schoorstenen etc. kan door bepaalde windvlagen een en ander toch beneden geraken.

stofzuigertje

Re: Overlast van hot tub/houtgestookt bad

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je hem onder een 15 meters hoge boom zet is een hogere schoorsteen mogelijk zonder extreme kosten en die bevalt prima...

Ik heb leuk uitzicht op bejaarde met wel erg veel rimpels maar totaal geen overlast meer nadat ze de standaard 2 meter tot 14 meter verhoogden.

Gesloten