Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
08 dec 2021 10:17
Nou, we lezen in het voorjaar wel hoeveel mensen meer dan vorige winter zijn overleden aan de gevolgen van koolmonoxide vergiftiging.
:lol: :lol:

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
08 dec 2021 10:17
Nou, we lezen in het voorjaar wel hoeveel mensen meer dan vorige winter zijn overleden aan de gevolgen van koolmonoxide vergiftiging.
Hé ja, een discussie over oversterfte. Die heb ik al lang niet gezien :lol:

Zolenassembleur
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 aug 2022 21:05

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Zolenassembleur »

En hoe zit het nu op dit moment in augustus 2022? Mijn vaste contract loopt per september af en doordat ik in een huurflatje van 60m² woon heb ik niet de luxe even een warmtepomp te laten installeren noch zonnecollectoren. Ook heb ik geen open haard om hout op te stoken en qua isoleren kan ik niet veel meer doen gezien er een centrale afzuiging is die de warmte uit mijn woning zuigt. Ik heb wel dubbel glas en slimme gordijnen die op een zonnige winterdag open gaan om wat zonlicht naar binnen te laten op 2 grote ramen die ik op het zuiden heb.

Ik zie de gas- en stroomprijzen op de spotmarkt zo oplopen, dat zelfs de elektrische verwarming (algemeen convectie + infrarood gericht op mij) waarmee ik afgelopen winter mee experimenteerde te duur gaat worden en ik waarschijnlijk wel off-grid moet gaan als het om het stoken gaat, dat in mijn geval 80% van de jaarlijkse energierekening is. Ik kan wel 10.000-20.000 waxinelichtjes gaan kopen, maar dat is wel m'n laatste uitweg vanwege het feit dat het nogal arbeidsintensief is en het veel roetontwikkeling geeft. Ik heb gekeken naar biohaarden op bio-ethanol (gaat mij ongeveer 1000L aan bio-ethanol kosten voor een winter, waar laat ik dat of moet ik het per maand inkopen?), m'n huis te gaan stoken op propaan (wordt nogal lastig met de tankopslag midden in de woonwijk) en petroleum, wat betaalbare kachels heeft bij de Praxis, maar waar de petroleum wel direct €4,- per liter is.

Wat kan ik nu het beste doen? Is dat petroleum nog een beetje kosteneffectief vergeleken met aardgas of is het toch beter maandelijks bio-ethanol te kopen en dat ik erop moet hopen dat de ethanolprijs niet al teveel stijgt in hartje winter?

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Jablan »

Zolenassembleur schreef:
21 aug 2022 21:36
Wat kan ik nu het beste doen?
Als eerste: kun je een rookafvoer maken of heb je die? Dat is levens-belangrijk bij die kacheltjes in huis.

Voor de brandstof: oriënteer je op marktplaats e.d., zodat je weet waar die te koop is (en sla de bouwmarkten over). Geen grote voorraad aanhouden, ook niet bij petroleum. Het is en blijft brandstof, je wilt niet op oudjaarsdag net de pech hebben dat daar vuurwerk in landt. Daarom graag veilig opslaan, een metalen behuizing is wel het minste.

Met de prijzen is het afwachten hoe alles zich ontwikkelt.

Edit: drie reacties van oktober-november 2021 teruggehaald. Keurige voorbeeldberekening en wat ervaringsdeskundigen.
Ivo.w schreef:
13 okt 2021 21:57
Petroleum levert ongeveer 10kWh warmte per liter.
Gas levert ongeveer 8,5kWh warmte per m3 gas.

Wanneer de petroleum per liter meer dan 1,2 keer zo duur is als uw tarief voor aardgas, dan is het sowieso niet lonend. 20 liter petroleum kost 50 euro, ofwel €2,50 per liter. Zolang uw gasprijs niet boven de 2 euro komt, is petroleum stoken dus sowieso geen voordelige optie.

Maar let op: in praktijk ligt dat omslagpunt bij een nog veel hogere gasprijs. Want met een petroleumkachel in de kamer moet u aanzienlijk extra ventileren om de luchtkwaliteit op peil te houden. Reken er maar op dat het niet loont om op petroleum te gaan stoken zolang u minder dan €3,- per kuub gas betaalt.
mariusdussel schreef:
21 nov 2021 22:28
Wij hebben een Qlima petroleumkachel en zijn er heel erg tevreden mee. De grootste uitvoering, geschikt voor 190 m3. Het is hier behaaglijk warm. Gebruiken hem nu sinds begin november. Het verbruik is 2 liter petroleum per dag op de spaarstand. Dat is vijf euro per dag. Ik ben heel wat meer aan gas kwijt, zeker wanneer mijn gasprijs per 1 jan verdubbelt.
Moneyman schreef:
14 okt 2021 12:14
Bob Schurkjens schreef:
14 okt 2021 02:17
Overstappen op andere brandstof zal op jaarbasis geen financiële besparing opleveren. Elektriciteit wordt duurder omdat gas duurder wordt. Hetzelfde zal gelden voor petroleum, kachelhou etc. Een heilloze weg.
Haardhout is al vrijwel niet meer te krijgen én een stuk duurder geworden.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... en-energie
Onze laatste levering was beuk-eik-els van 5 m3 voor 425 euro in juli. Blijkbaar hebben we een goede houthandelaar getroffen, want om mij heen hoor ik alleen maar prijzen van rond de 300 euro per m3 voor een eiken-els mix en die leveranciers kunnen niet meer aan beukenhout komen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
22 aug 2022 22:16
Moneyman schreef:
14 okt 2021 12:14
Bob Schurkjens schreef:
14 okt 2021 02:17
Overstappen op andere brandstof zal op jaarbasis geen financiële besparing opleveren. Elektriciteit wordt duurder omdat gas duurder wordt. Hetzelfde zal gelden voor petroleum, kachelhou etc. Een heilloze weg.
Haardhout is al vrijwel niet meer te krijgen én een stuk duurder geworden.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... en-energie
Onze laatste levering was beuk-eik-els van 5 m3 voor 425 euro in juli. Blijkbaar hebben we een goede houthandelaar getroffen, want om mij heen hoor ik alleen maar prijzen van rond de 300 euro per m3 voor een eiken-els mix en die leveranciers kunnen niet meer aan beukenhout komen.
Mijn bericht, waarop je reageert, was van vóór de winter. Jij reageert nu in de zomer. Vergelijk je wel eerlijk?

Los daarvan heb je met die 425 euro een prima prijs te pakken.

ZeerPrivé
Berichten: 5264
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Jablan schreef:
22 aug 2022 22:16
Zolenassembleur schreef:
21 aug 2022 21:36
Wat kan ik nu het beste doen?
Als eerste: kun je een rookafvoer maken of heb je die? Dat is levens-belangrijk bij die kacheltjes in huis.
**knip**
Hij heeft een huurwoning. Een rookafvoer zelf maken is zeker niet toegestaan.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door juliomariner »

De brandstofleveranciers zijn ook niet gek dus de prijzen van petroleum, bio-ethanol en brandhout stijgen al of gaan voor de winter zeker stijgen.
Volgens mij is het allemaal lood om oud ijzer. De stookkosten zullen deze winter overal stijgen ook bij de alternatieven.
Brandhout is in verhouding tot afgelopen jaar al enorm in prijs gestegen (als je het al kunt kopen, veel handelaren leveren alleen nog aan vaste klanten)
Gelukkig heb ik in het voorjaar mijn haardhouthok kunnen vullen voor een nog redelijke prijs (de laatste vracht was al bijna 70% duurder)
Ik haal het op bij een zagerij die de eindstukken van de gezaagde planken en balken als haardhout verkopen. Daar betaalde ik normaal 35 euro per m3, de laatste vracht 60 euro. Dit gaat dan om nat hout dat dus nog wel gedroogd moet worden.
Mijn gastank heb ik ook maar laten vullen voor de zekerheid hoewel deze nog half vol zat.
Helaas zal iedereen te maken krijgen met extreem hoge stookkosten en zullen we dus deze winter een extra trui aan moeten trekken en wat kouder douchen. (is misschien wel beter voor het milieu)

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien gaan sprokkelen in het bos?😁

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
23 aug 2022 08:56
Mijn bericht, waarop je reageert, was van vóór de winter. Jij reageert nu in de zomer. Vergelijk je wel eerlijk?
Los daarvan heb je met die 425 euro een prima prijs te pakken.
De quotes waren meer bedoeld als samenvatting van het voorafgaande, geen vergelijking. Al schrik ik van alle prijzen, die anderen mogen/moeten betalen. Deze smiley :shock: zou daarvoor 4 keer grotere ogen mogen krijgen.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hier mazzel.buurman heeft zijn houtkachel/openhaard opgeruimd. Aan schoonzoon werd verzocht aub de houtschuur leeg te maken, als hij dat wilde.

En dat doe je voor een buur.😁

Tweaker1
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2011 13:28

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Tweaker1 »

witte angora schreef:
13 okt 2021 22:01
Toch is dat allemaal niet zo zwart-wit. De warmte van een cv stijgt naar boven. Het duurt wel even voor de lucht op zithoogte de temperatuur heeft die je wil. En dan blijft de vloer nog steenkoud. Een qlima of iets dergelijks straalt de warmte naar voren. De laserkachels hebben doorgaans ook een ventilator. Daardoor komt de warmte veel sneller waar je het hebben wil. Per saldo heb je dus veel sneller een prettigere temperatuur.
Ook niet helemaal waar. Je hebt gelijk als je over conventionele CV praat met radiatoren.
Bij vloerverwarming is het plaatje compleet anders en vergelijk je appels met peren. De vloer straalt de warmte uit van beneden naar boven, waarbij de lucht nauwelijks hoeft te worden verwarmd en is stukken comfortabeler dan alle luchtverwarmers. Wel traag op temperatuur komen natuurlijk.
Een laser-petroleum ding straalt niet en verwarmt de lucht (geforceerdmet een ventilator).
Ik verwarm nu met mijn airco's en het gas naar mijn vloerverwarming staat uit. Lekker zuinig met deze gasprijzen, maar het comfort van de prettige stralingswarmte is weg. Voordeel van luchtverwarming is natuurlijk wel dat je naar behoefte en locatie snel warmte hebt.
Een mooie tussenoplossing zou zijn een petroleum-laser met een warmtewisselaar erin om in je CV circuit op te kunnen nemen, en daarmee de vloer (bij vloerverwarming) ook nog een beetje mee te laten werken.

KeesDekker
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2012 12:02

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door KeesDekker »

grun schreef:
07 dec 2021 21:12
witte angora schreef:
22 nov 2021 15:36
Overigens is het ook van belang in de gaten te houden of die dingen wel of geen CO2-voorziening hebben. De een heeft het wel, de ander niet - exact hetzelfde typenummer. Enkel de prijs en het gewicht verschillen. Verleidelijk om de goedkoopste te nemen, maar echt geschikt voor hoofdverwarming zijn ze ook weer niet.
Heb je daar meer info over? Ik vind het vreemd dat twee apparaten met exact hetzelfde typenummer kennelijk dan toch verschillende uitvoeringen zijn. Hoe kun je dat op basis van gewicht bepalen? Zo'n CO2 sensor weegt nauwelijks iets, misschien 100 gram.
Qua prijs kost deze kachel vrijwel overal hetzelfde, rond de 369-379 euro. Bij Expert heb ik er 319 voor betaald.

Concreet: ik heb een Qlima SRE8040C laserkachel gekocht met de originele Qlima Kristal brandstof. Nu het wat kouder wordt wilde ik hem de afgelopen dagen proberen maar de CO2 waarde loopt dan vrij snel op tot 2000 en blijft daar schommelen. Dat lijkt me veel te veel. De bovengrens ligt bij ongeveer 1200? Bij gebruik van de CV op gas is de CO2 waarde in hetzelfde vertrek 650.

In de manual staat dat dit type wel een CO2 sensor heeft, hij moet zichzelf uitschakelen bij een te hoge waarde. De ventilatie bestaat uit een openstaand uitzetraam. Ik kan wel meer ramen open zetten maar dan stook je voor de vogeltjes. Ik heb een losse geijkte CO2 meter en het huis is voorzien van CO2 sensoren in woon- en badkamer op basis waarvan de afzuigunit al dan niet in werking treedt. Bij gebruik van de kachel werkt de afzuigunit in de hoogste stand.

Het moet wel veilig zijn, anders ga ik hem retourneren.
Wij hebben in oktober 2022 de Zibro LC32 Laser petreoleumkachel gekocht. We wilden de Zibro LC32 Laser gebruiken in de keuken; 50m3. Toen we de LC32 geinstalleerd hadden met Firelux Clear (blauw) brandstof (ging eenvoudig) merkten mijn vrouw en ik na verloop van enkele dagen intensief gebruik irritatie aan mond, neus en keel. We vermoedden dat het aan de kachel zou kunnen liggen. We bestelden daarom de Rovary RV2000P CO2 meter en begonnen te meten. De startwaarde was 415ppm. Na het starten van de kachel werd na het bereiken van de gewenste temparatuur van 20 graden celsius een waarde gemeten van 1524ppm (op 1.8m hoog – CO2 stijgt, dus het is van belang ook de hoogte te vermelden). We hadden alle ventilatieroosters open en ook nog een raam van 40x30cm = 1200cm2 wagenwijd open staan. De kachel brandde op de hoogste stand. Toen de gewenste temparatuur bereikt was begon de kachel in de laagste stand te branden en steeg de gemeten waarde geleidelijk naar 1792ppm. Toen ik de kachel uitzette zakte de CO2 waarde na 30minuten naar 927ppm en de temparatuur naar 19 graden celsius. Onze conclusie is dan ook dat je veel moet ventileren (of eigenlijk is luchten een beter woord).
Deze CO2 emissiewaarde is veel te hoog en ongezond te noemen. Daarom sturen we de kachel maar snel terug.

Rik Vijgen
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2022 20:10

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Rik Vijgen »

Ik heb sinds half september een Qlima SRE3230 in gebruik met Belgische petroleum C. Ik wil toch wel mijn ervaring delen, ik denk dat je toch wel moet oppassen met deze kachels. Ik had de kachel +/- een maand in gebruik toen ik op een dag in de ochtend misselijk werd en dat in de loop van de middag minder werd. Dit heeft ongeveer drie weken geduurd voor dat ik de kachel pas begon te verdenken. Ik ging er helemaal van uit dat ik volgende ventileerde, achteraf bleek veel te weinig. Hoeveel is voldoende ventilatie??
Dat weet je dus pas als je de CO2 gaat meten! Toen ik mijn CO2 ontvangen in handen had stond de kachel al een uur of drie te branden. Helaas moet ik vrij snel weg dus kon ik maar kort meten, de meter sloeg meteen in alarm naar 4000ppm. Dat is dus echt niet goed. De dagen daarna heb ik wat geëxperimenteerd met ramen aan de voorzijde en of achterzijde open te zetten maar de waarde bleef naar de +/- 2000ppm lopen. Bovendien werd het met de open ramen weer te koud.
Als je deze kachels wild gebruiken is een CO2 meter in mijn ogen zeker noodzakelijk. Als je geen ventilatie roosters voor en de achterzijde van het huis hebt, zoals bij mij wordt het heel moeilijk deze kachel gezond te gebruiken. Misschien is het met de qlima petrolium beter maar dat is een stuk duurder, misschien probeer ik dat nog. Tot die tijd gebruik ik toch maar weer de CV (650ppm na een uur, één persoon).

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door grun »

KeesDekker schreef:
13 nov 2022 16:52
Wij hebben in oktober 2022 de Zibro LC32 Laser petreoleumkachel gekocht. We wilden de Zibro LC32 Laser gebruiken in de keuken; 50m3. Toen we de LC32 geinstalleerd hadden met Firelux Clear (blauw) brandstof (ging eenvoudig) merkten mijn vrouw en ik na verloop van enkele dagen intensief gebruik irritatie aan mond, neus en keel. We vermoedden dat het aan de kachel zou kunnen liggen. We bestelden daarom de Rovary RV2000P CO2 meter en begonnen te meten. De startwaarde was 415ppm. Na het starten van de kachel werd na het bereiken van de gewenste temparatuur van 20 graden celsius een waarde gemeten van 1524ppm (op 1.8m hoog – CO2 stijgt, dus het is van belang ook de hoogte te vermelden). We hadden alle ventilatieroosters open en ook nog een raam van 40x30cm = 1200cm2 wagenwijd open staan. De kachel brandde op de hoogste stand. Toen de gewenste temparatuur bereikt was begon de kachel in de laagste stand te branden en steeg de gemeten waarde geleidelijk naar 1792ppm. Toen ik de kachel uitzette zakte de CO2 waarde na 30minuten naar 927ppm en de temparatuur naar 19 graden celsius. Onze conclusie is dan ook dat je veel moet ventileren (of eigenlijk is luchten een beter woord).
Deze CO2 emissiewaarde is veel te hoog en ongezond te noemen. Daarom sturen we de kachel maar snel terug.
U hebt helemaal gelijk. Ik heb een petroleumkachel puur uit financiële overwegingen, om daarnaast nog voldoende geld over te houden voor een enigszins leuk leven. Hier mijn rekening over afgelopen jaar:

[image]https://drive.google.com/file/d/12NZjSP ... share_link[/img]

Daar komt dan de kosten voor de afschrijving van de kachel en de kosten voor de brandstof bij. Laten we zeggen 193 euro energie inkoop + afschrijving kachel 50 euro (voor 6 jaar) + 200 liter petroleum a 1,80 euro) = 610 euro aan energiekosten in 2022. Petroleum kost tegenwoordig 2,08 euro per liter uit de pomp (heb net weer 100 liter opgehaald voor de komende winter). Ik heb 4 zonnepanelen.

Van de gemeente ontving ik 600 euro energietoeslag. Daarentegen ga ik nooit op vakantie of uit eten. Voor voeding heb ik 6-7 euro per dag gereserveerd. Dan blijft er nog ruim 300 euro over voor benzine, kleding, schoenen en leuke dingen. Hou de folders van Lidl, Aldi, AH, Plus en Coop in de gaten en haal alleen wat in de aanbieding of bonus is.

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door zeug »

Rik Vijgen schreef:
24 nov 2022 20:54
Ik heb sinds half september een Qlima SRE3230 in gebruik met Belgische petroleum C. Ik wil toch wel mijn ervaring delen, ik denk dat je toch wel moet oppassen met deze kachels. Ik had de kachel +/- een maand in gebruik toen ik op een dag in de ochtend misselijk werd en dat in de loop van de middag minder werd. Dit heeft ongeveer drie weken geduurd voor dat ik de kachel pas begon te verdenken. Ik ging er helemaal van uit dat ik volgende ventileerde, achteraf bleek veel te weinig. Hoeveel is voldoende ventilatie??
Dat weet je dus pas als je de CO2 gaat meten! Toen ik mijn CO2 ontvangen in handen had stond de kachel al een uur of drie te branden. Helaas moet ik vrij snel weg dus kon ik maar kort meten, de meter sloeg meteen in alarm naar 4000ppm. Dat is dus echt niet goed. De dagen daarna heb ik wat geëxperimenteerd met ramen aan de voorzijde en of achterzijde open te zetten maar de waarde bleef naar de +/- 2000ppm lopen. Bovendien werd het met de open ramen weer te koud.
Als je deze kachels wild gebruiken is een CO2 meter in mijn ogen zeker noodzakelijk. Als je geen ventilatie roosters voor en de achterzijde van het huis hebt, zoals bij mij wordt het heel moeilijk deze kachel gezond te gebruiken. Misschien is het met de qlima petrolium beter maar dat is een stuk duurder, misschien probeer ik dat nog. Tot die tijd gebruik ik toch maar weer de CV (650ppm na een uur, één persoon).
Ik heb sinds half september een Qlima SRE3230 in gebruik met Belgische petroleum C.

Daar hoort geen Belgische petroleum maar Qlima kristal bij is reukloos en verantwoord stoken. Nooit langer dan 45 minuten laten branden en alleen voor bijverwarming geschikt. Prijs 80 euro voor 20 liter. Daar stook je 100 uur mee. 1 liter staat voor 5 uur branden.

jurgen0411
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 okt 2023 15:30

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door jurgen0411 »

Tevreden!!

Wil toch mijn ervaring delen gezien veel mensen dit topic gaan vinden nu de koudere maanden gaan komen.
Om gas te besparen hebben wij electrische kachels welke via timers of wifi korte tijd op verschillende momenten aan gaan per dag.

Dit om de cv niet aan te laten slaan als we slapen of er niet zijn.
Als we savonds op de bank zitten gaan ze ook dus soms aan, dit ook om niet bakken met stroom te verbruiken.
Helaas met de electrische kachels krijgen we het niet behaagelijk in huis, die wamrte is ook geen stralingswarmte zodra het uitgaat is het zo weer weg.

De zibro werkt dus perfect voor erbij in de ochtend als we thuis zijn en savonds, want je zet de zirbo even 30 minuten aan en het stijgt gewoon dik 5 graden in de huiskamer!
Je moet altijd ventileren, maar met 30 minuten is de luchtkwaliteit nog steeds prima. je moet een zibro niet 2 uur aanzetten, dit kan wel als je heel goed ventileert.

door dit te doen verstoken wij 1 jerrycan van haveka a 57 euro per maand. hierdoor komen we op 10 kuub gas per maand uit in de winter terwijl dit met de bormale verwarming 150 tot 170 kuub was!! scheelt ons dus 150 x 1,40 per maand minus 57 euro.

dus een petroleumkachel als bijverwarming om lekker even aan te zetten is geweldig!! ik heb een luchtkwaliteits meter om te meten, maar je krijgt er op een gegeven moment handigheid in.

kortom als bijverwarming top om het lekker warm te stoken, maar niet als enige verwarming of om uren aan te zetten.
onze kwamer is 50 vierkante meter.

voor de stroom hebben we ook panelen, dus dat scheelt een hoop.

er zijn overigens ook zibro kachel met een afvoer naar buiten, dan is luchtkwaliteit geen issue meer.!
Laatst gewijzigd door jurgen0411 op 11 okt 2023 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Reddox79
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2008 13:53

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Reddox79 »

Moet er ook iets bij vermelden.
Vorig jaar winter konden we bij onze energiemaatschappij niets vastleggen.
Op dat moment heb ik in België een petroleum kachel gekocht met aantal kannen petroleum. Was 700 euro kwijt.
Ondertussen wilde onze maatschappij van 80 euro naar 250 euro verhogen de maandtarief.
Want ze gingen er vanuit dat we die winter flink gingen stoken ivm verleden.
Door vele verhalen een co2 meter gekocht maar die is nooit af gegaan, en ons huis heeft energie klasse B ivm goede isolatie.
Alleen beneden word de kachel gebruikt, dus tegen 50m2.
Ondertussen wilde onze maatschappij onze tarieven blijven verhogen, zelfs naar 1200 euro.
Natuurlijk weigerde ik dat. En ondertussen hadden we het lekker warm door de kachel.
Dit jaar in maart kregen we jaar afsluiting energie.
We kregen netjes 2000 euro terug. 1300 euro winst.
Dit jaar heb ik in de zomer petroleum gekocht, was flink in de aanbieding voor 300 euro in totaal. En hoeft geen kachel te kopen.
Heb je variabel tarief is de petroleum kachel perfecte alternatief mits goed onderhouden ivm co2.
Heb mijn verbruik van 2021 naast die van dit jaar vergeleken, en ben 90% kwa gasverbruik omlaag gegaan.
En ondertussen heb ik 4 zonnepanelen aangeschaft (startersetjes) en energiekosten is ook met 80% gezakt.
Dus petroleum is een goed alternatief, koop niet de grootste maar baseer het op je m2 ruimte die je warm wil hebben.
Zet een kleine ventilator bij een kouskachel, dan word het sneller warm in huis.
En petroleum in Nederland is veel te duur, dus als je naar België kan rijden, doe dat en tank je auto alvast vol.
Deze winter kom ik warm doorheen net als vorige winter.
Ondertussen hebben mijn ouders ook een petroleum kachel en hadden spijt van dat ze dat niet vorig jaar hadden gekocht.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Al die risico's voor een paar euro besparing.

Laat dan gewoon een degelijke airco installeren in de woonkamer en ga daarmee verwarmen. Bespaart minstens net zo veel als dat gesleep met petroleum, maar dan wel zonder de risico's op brand, vochtproblemen, CO vergiftiging en te hoog CO2 gehalte in huis.
Je hoeft ook niet extra veel te ventileren wanneer je met een airco verwarmt.

En ja, zo'n airco is relatief betaalbaar.

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door zeug »

Mijn qlima kachel was omgevallen en kon niet meer gerepareerd worden. Was net nieuw gekocht. Electrisch kacheltje gekocht als bij verwarming. Geen vieze luchtjes meer en alles wat je verstookte vloog het raam uit als je ventileerde. Was wel tevreden over de warmte die het gaf. Ik zou het niet meer als verwarming in de woonkamer willen hebben.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Petroleum kachels als alternatief voor gas? Ervaringen en waar te kopen in grote hoeveelheden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Reddox79 schreef:
21 nov 2023 16:41
En petroleum in Nederland is veel te duur, dus als je naar België kan rijden, doe dat en tank je auto alvast vol.
Ja, altijd fijn, auto's vol petroleum op de weg... :roll:

Plaats reactie