Problemen met de VvE

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Roos1966
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 apr 2021 10:45

Problemen met de VvE

Ongelezen bericht door Roos1966 »

Ik woon sinds 2008 in een groot appartementen complex. (Eigen woning) Ik betaal per maand 190 euro VVE kosten. Wij hebben hier een VVE waar een aantal mensen in zitten. Waaronder twee voorzitters en een klusjesman) Onze VVE wordt ondersteund door een VVE beheer bedrijf. Rond 2015 heb ik geluid overlast gehad (1 van de buizen die aan het kelderplafond hangen. Direct onder mij zit de kelder) onder mijn slaapkamer. Ik heb anderhalf jaar moeten mailen/zeuren etc voordat ik serieus werd genomen) Het geluid is toen ontdekt en weggenomen. Geen excuus of wat dan ook gehad. Ik weet dat de klusjesman van het gebouw een enorme nare zweer creëert in het complex. Hij weet dat ik daar niet aan mee wil doen. Ik heb nooit ervaring gehad met een VVE. Zoveel beheerder als VVE werkte gewoon tegen. Heb het idee dat het 1 kliek is.
Geen contact meer met VVE gehad de laatste jaren.
Nu is de deur naar de kelder (onder mijn slaapkamerraam) ineens heel straks afgesteld. (Hij hing inderdaad slap doordat iemand verhuisd was) Ik heb een mail gestuurd of deze beter afgesteld kon worden. Afgelopen vrijdag staat er ineens (een nieuwe) klusjesman voor mijn deur. Hij gaf aan dat hij de deur niet anders ging afstellen en voegde eraan toe dat hij zelf nieuwe ging plaatsten die nog harder gaan knallen. Vanochtend ben ik in de kelder naar de andere twee (zelfde deuren maar voor het ander gedeelte) wezen kijken. 1 ius een schuifdeur voor minder validen en de laatste 1 zoals die onder mijn slaapkamer en nog steeds gaat deze heel zacht dicht (Daar woont de vorige klusjesmaker boven) Ik wil mij niet weer zo over de nerveus laten maken als die keer dat ik 1,5 jaar moest strijden voordat er iets gedaan werd aan het geluid overlast. Kan ik iemand mij vertellen wat ik het best kan doen? Hoe kan het zo zijn dat klusjesmannen maar ook beheer zo'n dictatoriale houding aan nemen. Kan dat? Wie weet hoe ik hier het best een oplossing voor kan vinden? (overigens woon ik na die 1,5 jaar ellende van een aantal half jaar geleden niet meer met plezier. Sinds 1,5 jaar ben ik op zoek naar een nieuw huisje. Een heel huisje, geen VVE maar in deze tijd is het heel moeilijk om een huisje te pakken te krijgen. Bang dat ik hier nog wel even zit) Ik hoop dat iemand mij goede advies kan geven Dank!
Laatst gewijzigd door Radar op 19 apr 2021 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderatie verduidelijkt

sake1987

Re: Problemen met de VvE

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ik denk dat u zelf eerst eens moet verdiepen in wat een VVE is en doet.
Als u zelf appartement recht hebt gekocht, bent u zelf ook VVE, u kunt mee vergaderen en mee beslissen.
Maar ga eens naar www.eigenhuis.nl zoek hier onder VVE en er gaat een wereld voor u open.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Problemen met de VvE

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Als leden van de vereniging kan je het bestuur (ik neem dat je dat bedoelt met "een VVE waar een aantal mensen in zitten") wegsturen. Gewoon een aantal mensen zich kandidaat laten stellen (en je kunt ook jezelf verkiesbaar stellen voor een bestuursfunctie) en stemmen op de ALV. En als het bestuur dit niet op de agenda zet kunnen de leden dat doen. En dat kan je ook met de VVE beheerder doen. Als die niet bevalt kan de ALV het bestuur opdracht geven om een andere beheerder te zoeken en te contracteren.

Het bestuur voert alleen maar uit wat de leden willen. De leden zijn het hoogste orgaan binnen een vereniging.

sake1987

Re: Problemen met de VvE

Ongelezen bericht door sake1987 »

Het probleem is dat mensen denken dat ze een appartement kopen, ze kopen echter appartement recht en zijn mede-eigenaar van het hele gebouw. Daarom mijn tip om even in te lezen op https://www.eigenhuis.nl/vve#/

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Problemen met de VvE

Ongelezen bericht door crazyme »

Er zijn deurdrangers welke het laatste stukje met vertraging de deur sluiten. (Sluitvertraging)

Ook kan je een extra demper plaatsen.

Stel voor dat u de kosten betaalt. Dan kunnen ze toch niet weigeren ?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Problemen met de VvE

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

crazyme schreef:
19 apr 2021 19:11
Er zijn deurdrangers welke het laatste stukje met vertraging de deur sluiten. (Sluitvertraging)

Ook kan je een extra demper plaatsen.

Stel voor dat u de kosten betaalt. Dan kunnen ze toch niet weigeren ?
Dat moet je dus nooit doen. Dan is het hek van de dam. Of je moet het heel goed regelen dat je als individu 1 keer iets betaalt maar dat onderhoud voor rekening van de VVE is.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Problemen met de VvE

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

sake1987 schreef:
19 apr 2021 19:08
Het probleem is dat mensen denken dat ze een appartement kopen, ze kopen echter appartement recht en zijn mede-eigenaar van het hele gebouw. Daarom mijn tip om even in te lezen op https://www.eigenhuis.nl/vve#/
Als het goed is vertelt de notaris bij de overdracht je rechten en plichten als eigenaar van een appartementsrecht. En het staat ook in de splitingsakte en huishoudelijk reglement dat iedere eigenaar heeft getekend.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Problemen met de VvE

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het moeilijke is dat TS schijnbaar ook al tijden niet op de vergaderingen is geweest en schijnbaar amper weer heeft van wat daar gebeurt. Mogelijk is dit al een aantal keer besproken en waren de meesten ertegen.

Je hebt in mijn ogen altijd een beetje de schijn tegen als je de VVE niet belangrijk lijkt te vinden, maar er wel van alles van verwacht als je ze zelf nodig hebt. Dan denk ik toch dat je beter een beetje betrokkenheid kan tonen.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Problemen met de VvE

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Los van het juridisch verhaal, u woont daar en de deur gaat niet weg. Mijn advies is om te verhuizen naar een stillere omgeving.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met de VvE

Ongelezen bericht door Moneyman »

Seinhuis schreef:
20 apr 2021 01:17
Los van het juridisch verhaal, u woont daar en de deur gaat niet weg. Mijn advies is om te verhuizen naar een stillere omgeving.
Dat zijn wel grote stappen... een deurdranger afstellen is toch niet teveel gevraagd?

Roos1966
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 apr 2021 10:45

Re: Problemen met de VvE

Ongelezen bericht door Roos1966 »

Beste iedereen,
Dank voor jullie tips. Inderdaad even aanpassen is niet teveel gevraagd. En inderdaad, ik heb ook een keer aangeboden de deur op mijn kosten te veranderen/vervangen. Maar dat vond de klusjesman toen der tijd geen goed idee.
En inderdaad, verhuizen. ook een goede tip. daar ben ik nu een tijdje mee bezig. maar het is een moeilijke tijd op het moment. En een heel huis kopen , waar naar ik op zoek ben, wat mij in het verleden b eter bevallen is zo zonder VVE.is in deze omgeving helemaal moeilijk. Weinig aanbod. Maar eens gaat het mij lukken. :-)
Jammer hoor een VVE hoeft zo erg niet te zijn. Een kennis van mij heeft een VVE met andere normen en waarde en nergens last van. Geen beschaving te ontdekken.
Een nare sfeer hangt hier waardoor er al meerder uit ergernis verhuisd zijn.
Nogmaals dank voor het meedenken!
Fijne dag iedereen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Problemen met de VvE

Ongelezen bericht door sjohie »

Roos1966 schreef:
20 apr 2021 11:07
Beste iedereen,
Dank voor jullie tips. Inderdaad even aanpassen is niet teveel gevraagd. En inderdaad, ik heb ook een keer aangeboden de deur op mijn kosten te veranderen/vervangen. Maar dat vond de klusjesman toen der tijd geen goed idee.
En inderdaad, verhuizen. ook een goede tip. daar ben ik nu een tijdje mee bezig. maar het is een moeilijke tijd op het moment. En een heel huis kopen , waar naar ik op zoek ben, wat mij in het verleden b eter bevallen is zo zonder VVE.is in deze omgeving helemaal moeilijk. Weinig aanbod. Maar eens gaat het mij lukken. :-)
Jammer hoor een VVE hoeft zo erg niet te zijn. Een kennis van mij heeft een VVE met andere normen en waarde en nergens last van. Geen beschaving te ontdekken.
Een nare sfeer hangt hier waardoor er al meerder uit ergernis verhuisd zijn.
Nogmaals dank voor het meedenken!
Fijne dag iedereen.
De VVe, dat bent u zelf, om maar even een bekende slogan te verbasteren. Er speelt veelt, dat is zover wel duidelijk, maar los van alle persoonlijke dingen, zijn er een aantal dingen die een VvE móet doen. Eentje daarvan is minimaal 1x per jaar een vergadering uitschrijven, waarbij tenminste de jaarrekening en het jaarverslag geagendeerd is. Dat is bij mijn weten een wettelijke verplichting. Dus dat geen contact hebben gehad de afgelopen jaren, stinkt aan alle kanten.

Verder mag elk lid een agendapunt aandragen voor zo'n vergadering, en móet er voorafgaand, een agenda gedeeld worden met alle leden. Alles wat daarnaast dan nog ter tafel komt op een vergadering, zeg in een rondvraag, mag niet in diezelfde vergadering meteen ter stemming worden gebracht. Het idee is, dat leden op basis van zo'n agenda vooraf, eventueel een volmacht aan een ander lid kunnen geven, en zelf niet aanwezig zijn op een vergadering. Dat kan niet met in een vergadering aangedragen onderwerpen die dan ter stemming worden opgevoerd.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met de VvE

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
20 apr 2021 13:13
Dus dat geen contact hebben gehad de afgelopen jaren, stinkt aan alle kanten.
Dat zal gewoon een keuze van TS geweest zijn, neem ik aan. En dat kan je inderdaad natuurlijk niet aan diezelfde VvE tegenwerpen.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Problemen met de VvE

Ongelezen bericht door Ivo.w »

En aanvullend op het bericht van @sjohie: leden van een VVE kunnen ook zelf een vergadering bijeen roepen. In de statuten staat hoeveel leden hiervoor nodig zijn.

Alle besluiten die op een door de leden bijeen geroepen vergadering genomen zijn, zijn gewoon geldig. Mits ze uiteraard op de volgens de statuten juiste wijze genomen zijn.

De VVE ben je zelf, samen met alle buren uit het complex.

De VVE is niet een klein groepje mensen.

Als er meerdere mensen het niet eens zijn met de huidige gang van zaken, dan moet het vrij eenvoudig zijn om een vergadering bijeen te roepen waarin andere personen gekozen worden voor sleutelposities binnen de VVE (bestuur, klusjesman) of waarin opdracht gegeven wordt om binnen termijn X over te stappen naar een ander bedrijf voor het VVE beheer.

Maar vaak geldt voor velen: wel de lusten, niet de lasten. Men is het niet eens met de gang van zaken. Of ziet misschien graag andere personen op bepaalde posities. Maar stelt zichzelf niet beschikbaar als kandidaat voor die posities.

sake1987

Re: Problemen met de VvE

Ongelezen bericht door sake1987 »

Peterpers1966 schreef het al, als het goed is legt de notaris alles uit.
Toch hoor ik vaak (vaak van collega’s) klachten over hun VVE.
Als ik ze dan vertel dat ze dat zelf zijn zien ze water branden, hebben ze niet naar de notaris geluisterd en euforisch het koop contract getekend.
Als ik de topic en antwoorden van TS zo lees, is er ook totaal geen kennis, maar volgens mij ook geen interesse.
Als TS mijn link had gelezen ( en daar moet je even voor gaan zitten ) was er anders geantwoord.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Problemen met de VvE

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Ivo.w schreef:
20 apr 2021 16:56
Maar vaak geldt voor velen: wel de lusten, niet de lasten. Men is het niet eens met de gang van zaken. Of ziet misschien graag andere personen op bepaalde posities. Maar stelt zichzelf niet beschikbaar als kandidaat voor die posities.
Dat laatste gebeurt maar al te vaak. Ik zit al een paar jaar in het bestuur van onze VVE en bij iedere vergadering waarin leden het bestuur beschuldigen van slecht beleid nodig ik die mensen direct uit om zich beschikbaar te stellen voor een bestuursfunctie of om lid te worden van 1 van de commissies. Meestal zijn die mensen dan gelijk stil. Het is immers zo veel makkelijker om makkelijke kritiek te uiten dan zelf de handen uit de mouwen te steken. Velen vergeten ook dat in de meeste gevallen bestuursleden het als vrijwilliger doen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Problemen met de VvE

Ongelezen bericht door sjohie »

Ivo.w schreef:
20 apr 2021 16:56
En aanvullend op het bericht van @sjohie: leden van een VVE kunnen ook zelf een vergadering bijeen roepen. In de statuten staat hoeveel leden hiervoor nodig zijn.

Alle besluiten die op een door de leden bijeen geroepen vergadering genomen zijn, zijn gewoon geldig. Mits ze uiteraard op de volgens de statuten juiste wijze genomen zijn.

De VVE ben je zelf, samen met alle buren uit het complex.

De VVE is niet een klein groepje mensen.

Als er meerdere mensen het niet eens zijn met de huidige gang van zaken, dan moet het vrij eenvoudig zijn om een vergadering bijeen te roepen waarin andere personen gekozen worden voor sleutelposities binnen de VVE (bestuur, klusjesman) of waarin opdracht gegeven wordt om binnen termijn X over te stappen naar een ander bedrijf voor het VVE beheer.

Maar vaak geldt voor velen: wel de lusten, niet de lasten. Men is het niet eens met de gang van zaken. Of ziet misschien graag andere personen op bepaalde posities. Maar stelt zichzelf niet beschikbaar als kandidaat voor die posities.
Dat kán, maar is aan nog wel wat mitsen en maren gebonden, zo moet het quorum inderdaad gehaald worden, ook voor alles wat evt ter stemming komt, moet de vergadering op tijd aangekondigd worden, en zo worden georganiseerd dat die voor iedereen toegankelijk is, en moet er vooraf een agenda bekend zijn, en die strikt aangehouden worden.

Even met de paar welgevallige buren koffiedrinken zonder lastige buur X of Y erbij uit te nodigen, is dus duidelijk niét hoe je dat moet aanvliegen. Daarom ben ik ook altijd fan geweest om dit soort dingen uit te besteden aan een externe dienstverlener, dat kost wat, maar levert een zuiver proces op, en veel minder galerij guerrilla.

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Problemen met de VvE

Ongelezen bericht door pedro714 »

zweer??????????? :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Problemen met de VvE

Ongelezen bericht door jhogaarts »

crazyme schreef:
19 apr 2021 19:11
Er zijn deurdrangers welke het laatste stukje met vertraging de deur sluiten. (Sluitvertraging)

Ook kan je een extra demper plaatsen.

Stel voor dat u de kosten betaalt. Dan kunnen ze toch niet weigeren ?

Dictator deuropvanger plaatsen

Ed Hak
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 jul 2020 14:21

Re: Problemen met de VvE

Ongelezen bericht door Ed Hak »

Als ex-voorzitter van een VVE kan ik niet anders dan de opmerking te maken dat bij veel van de (gedwongen) leden er totaal geen interesse is in de VVE. Ja als er problemen zijn en klachten dan weten ze de bestuursleden te vinden, maar als er iets (kleins) moet gebeuren en er worden vrijwilligers gevraagd of een ledenvergadering belegd dan heeft men geen tijd of er is voetbal op de TV (wanneer niet).
Dat de vraagsteller problemen heeft met de VVE (bestuur dan wel administrateur) is vervelend voor hem maar mijn ervaring is dat er in een normaal gesprek best wel dingen te regelen zijn.
Ga naar de jaarvergadering (zou toch rond deze tijd wel eens moeten zijn/geweest zijn) of stuur een brief met het verzoek deze op de agenda van de vergadering zetten en stel het daar aan de order.
Niet tevreden met het bestuurd: handen uit de mouwen steken en een nieuw bestuur zoeken.
Sterkte (zelfs als het maar om 3 bestuursleden gaat zal het moeilijk worden).

Gesloten