LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Re: Pelletkachel of Pellet CV Ketel?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
MOSKO!
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 apr 2016 14:09

Re: Re: Pelletkachel of Pellet CV Ketel?

Ongelezen bericht door MOSKO! »

Dank voor de snelle reactie

bentel1942
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2017 23:11

Re: Re: Pelletkachel of Pellet CV Ketel?

Ongelezen bericht door bentel1942 »

Geluid ventilator Cadel Cloe
Ik kan een demo exemplaar kopen; het apparaat komt vanuit Gent (importeur). Ik heb nog enige aarzeling over het geluid van de ventilator.
Wie kan daar iets over zeggen; voor zo ver ik begrijp kun je die niet uitschakelen.
Is er toevallig in Twente/Achterhoek iemand bij wie ik de Cloe kan bekijken en horen?

stofzuigertje

Re: Re: Pelletkachel of Pellet CV Ketel?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Krijg je op deze Demo de volle garantie en is hij al gebruikt?

Voor de subsidie mag je geen gebruikte kopen maar demo die nergens eerder geregistreerd was wel.
Alleen op nieuwe dus subsidie risico.

Verder is enige ruis van fan mogelijk en bij demo is dat even aanzetten en luisteren.
En als je de fan los haalde, geruisloos maar ook nauwelijks warmte afgifte.
Er zijn wel andere en iets duurdere die zonder fan of zeer geruisloze werken maar gezien het Demo verhaal......

Koop een goed merk en bij handelaar die langer in deze zit en ook zelf kan herstellen en service verleende.
Een Pellet heeft ook onderhoud nodig en soms helaas ook onderdelen en goedkoop is soms weken in de kou zitten!

Daarom is soms iets meer betalen voor een handelaar in Friesland die in geval van storing zijn demo kachel uit showroom tijdelijk bij de klant zet wel zo handig, hij adverteerde daar mee, maar reclame link mag helaas niet op de forum.

Spaans1963
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 jan 2013 22:52

Re: Re: Pelletkachel of Pellet CV Ketel?

Ongelezen bericht door Spaans1963 »

De importeur van Cadel zit niet in Gent hoor! Zit in Oudenaarde (Fero) doet ook MCZ en staat goed bekend.

stofzuigertje

Re: Re: Pelletkachel of Pellet CV Ketel?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ja, oude topic aangepast omdat Pellet Ketels voor CV dus huis en tapwater warm nu erg voordelig aangeboden worden.
Wel 205, 214 en 265 Kg naar Zolder sjouwen en ik ging eerst demonteren.... formaat viel mee maar gewicht.....

De huiskamer kachel was alleen maar kachel en word binnenkort verplaatst naar vakantie huisje elders.....
Maar van 't Gas af.... dan moet je kiezen.
Inductie kookplaat maar heeft iemand ervaring met deze ketels, de lelijke stalen dozen dus?

Voor €3200,- - €2500,- subsidie is maar €700,- Netto en zelfs al een voor €267,- Netto gezien, de Poolse van 265 Kg!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Re: Pelletkachel of Pellet CV Ketel?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het sjouwen met de ketel is eenmalig. Maar je zult daarna wel pellets naar de zolder moeten blijven sjouwen. Zo'n ketel verbruikt als hoofdverwarming op een koude dag zo veertig kilo per dag. Reken op zo'n 4.000 kilo per jaar. Los van de opslagruimte zul je dat dus wel allemaal naar de zolder moeten tillen.

stofzuigertje

Re: Re: Pelletkachel of Pellet CV Ketel?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De kachel C15 is met 45 liter dus 30 Kg meerdere keren per dag vullen!
Die zou ik daarom liever niet kopen.
Ook Expansie vat ingebouwd is vrij klein en duur als hij ooit stuk gaat...
Bij Vaillant ooit ervaring mee gehad.

De iets grotere 21 Kw die soms als 23 Kw word aangeboden heeft meer inhoud, 145 Liter of 100kg dus bij strenge koude 1x per 2 dagen vullen!
Wel moet je zelf een expansie vat regelen, afhankelijk inhoud CV en de ketel zelf 18 of 25 liter en ik kies voor zelfde prijs dan laatste!
De pomp komt er ook los achter en dat is daarmee €170,- duurder maar wel makkelijker te vervangen!

De zakken, naast de veel verkochte 14 & 15 Kg heb ik 10 Kg zakken.
Deze doorgeven met 3 personen van beneden, halverwege naar boven en dan is de 100 zak op pallet met pellets zo gebeurd zonder moe te worden!
Wel dient dit 2x omdat ik boven op zolder..... en naast kachel voldoende ruimte heb.

Warm water, ja dat ontbreekt en met kleine boiler 140 Liter kun je dit oplossen, snel veel warm water en bij aan/uit gaan kachel slaat hij dit ook op.
Deze 140 liter boiler kan plat onder knieschot maar de 300 liter heb ik gekozen, gelijk 3 panelen op dak omdat Heatpipe in praktijk vaker stoorden en minder goed waren dan belooft.... dat is elke zomer gratis Douche en kachel en ook op zonnige winter dagen haal je uit deze 3 nog rendement....

De Pellet ketel zal bij warmte vraag alleen na verwarmen en zo bespaar je bij mooi zonnig maar koud weer overdag ook enkele zakken pellets!
Het ophalen of laten bezorgen.... beide kost geld... mijn benzine is niet gratis maar zelf halen per 100 zak is 1.5 M3 dus flinke stapel.
Als je voldoende ruimte hebt of zwaardere wagen die meer als 1000 Kg kan laden.... leuk maar de Big Bag en Bulk los gestort is alleen voor mensen
die de kachel in de garage kunnen zetten of met silo die niet gratis is en deze naar boven blazen....

Een kachel tot 200 Kg is na demontage wel boven te krijgen, maar beneden in schuurtje lijkt me handiger.
Als je de Pellet Ketel en opslag in blokhut 2x2 meter doet en lange pijpen naar huis met isolatie.... in dit soort blok hutten past de ketel + boiler...
en nog 3 pallets met Pellets.
Wel dien je van de tegelvloer af op pallet te stapelen.
1000 Kg is meestal op euro pallet al 140 hoog... en bij tot 2 meter stapelen kun je op 2 blok pallets met overstapelen 4000 kg kwijt!
Of je nu 10,14 of 15 Kg zakken koopt maakt nauwelijks uit.

Dus nooit meer naar zolder!
Een blokhutje in de tuin en leidingen trekken voor CV en Warm water.... goed isoleren en zowel de kachel, boiler als jaarlijkse voorraad die per vrachtwagen komt kun je zo makkelijk kwijt!

Ik zag deze blokhut en helaas, een persoonlijk bericht kwam iets te laat.....

B vd B
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 nov 2017 12:20

Re: Re: Pelletkachel of Pellet CV Ketel?

Ongelezen bericht door B vd B »

kweenie schreef:Het sjouwen met de ketel is eenmalig. Maar je zult daarna wel pellets naar de zolder moeten blijven sjouwen. Zo'n ketel verbruikt als hoofdverwarming op een koude dag zo veertig kilo per dag. Reken op zo'n 4.000 kilo per jaar. Los van de opslagruimte zul je dat dus wel allemaal naar de zolder moeten tillen.
Verbruik is natuurlijk nogal afhankelijk van diverse factoren.. Wij verbruiken (vrijstaande woning, 750m3, goed geïsoleerd) ca. 2000kg pellets per jaar.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Re: Pelletkachel of Pellet CV Ketel?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het hangt natuurlijk sterk van je woning en stookgedrag af om hoeveel kilo het in jouw geval gaat. Maar het is wel goed om de orde van grootte te realiseren van het verbruik van zo'n pellet verwarming. En dat dit in dit geval allemaal naar zolder moet worden gebracht.

rebechm
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 nov 2018 16:14

Re: Re: Pelletkachel of Pellet CV Ketel?

Ongelezen bericht door rebechm »

Ik heb een Edilkamin Nara.
Verwarmt prima, maar daar houdt het wel mee op.
Maakt veel lawaai en de bediening is een RAMP.
De afstandsbediening is met een soort touch knoppen die heeeel slecht werken.
Ik heb b.v. het op tijd zetten van de afstandsbediening na 15 minuten opgegeven.
Je kan de knoppen aanraken zolang je wilt, maar geen of heel traag een reactie.
Er is inmiddels een nieuwe afstandsbediening te koop met echte knoppen, prijs ca. € 200
Maar daar blijft het niet bij. Die werkt alleen na een firmware upgrade.
Je zou zeggen dat dit kosteloos zou zijn, niet dus € 150

Totaal voor een (misschien) goed werkende afstandsbediening € 350

Het is te hopen dat dit alleen bij Edilkamin het geval is. Als ik dit had verwacht zet ik nu nog aan de CV of een ander merk gekocht.
Dus even opletten wat je koop!!

Gesloten