LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Renovatie vergoeding

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Anaya1981
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2015 21:49

Renovatie vergoeding

Ongelezen bericht door Anaya1981 »

Hallo alle,

de woningbouw is op 31 au bij mij begonnen met een grote renovatie
ze vervangen de keuken, badkamer toilet, ramen, isolatie

de komen 10 dagen kan ik mijn eigen huis niet in, want heb geen water en kan geen gebruik maken van de sanitair.
Ze konden mij ook geen vervangende woning toe kennen, omdat ik hiervoor een verklaring moet halen bij de dokter, indien je dus een chronische zieke zou hebben kom je hiervoor in aanmerking.
Dus ik ben genoodzaakt samen met mijn zoon van 7 jaar bij diverse buren in de buurt te gaan logeren.

normaal gesproken zover ik weet van vele die een renovatie krijgen, krijgen hier een vergoeding van max 5000, hier over heb ik niks van mee gekregen, enige wat ik krijg is 1 maand geen huur betalen, en als ze langer dan 10 dagen in mijn woning blijven krijg ik per dag 25 euro vergoeding.

wie kan mij hiermee helpen, want ik ben ook genoodzaakt veel spullen weg te doen, zoals inbouw vaatmachine inbouw kook plaat, inbouw oven, dit omdat deze niet meer past in de nieuwe keuken, de woning bouw heb ik meerdere malen bericht, maar krijg geen gehoor wat moet ik doen?
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
groetjes

riddert
Berichten: 2127
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Renovatie vergoeding

Ongelezen bericht door riddert »

U zou natuurlijk ook blij kunnen zijn met uw volledig gemoderniseerde woning. Maar blijkbaar bent u niet snel tevreden. Ik vind dat u niet moet zeuren, een periode van 10 dagen is prima te overzien.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Renovatie vergoeding

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ten eerste zou ik minstens een stuk of 20 duidelijke foto's maken van alles in uw woning. Dit om later bewijs te hebben als er dingen beschadigd of verwijderd zijn.

Verder is het van belang om te weten of u zwart op wit heeft van uw verhuurder dat het om een "renovatie" gaat. Hiervoor gelden strengere regels omtrent schadevergoeding dan wanneer het om "groot onderhoud" gaat. Ik denk dat uw verhuurder niet correct handelt. Kennelijk wil uw verhuurder zoveel mogelijk geld uitsparen door u en uw buren zo te behandelen.

U heeft kans dat u naar de kantonrechter moet als u een betere vergoeding wil krijgen. Een advocaat kan u dan helpen. Heeft u een bescheiden inkomen dan kunt u gesubsidieerde rechtshulp krijgen. U betaalt dan zelf circa 80 euro.

Zie bijvoorbeeld: deneefadvocaten.nl/nieuws/artikel/renovatie-of-groot-onderhoud-van-huurwoning

De kantonrechter kende 1500 euro schadevergoeding toe in het beschreven geval. De vergoeding van 5799 euro waar u op doelt wordt alleen uitgekeerd als verhuisvergoeding. Bijvoorbeeld die moet verhuizen vanwege sloop.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 10 sep 2015 22:28, 2 keer totaal gewijzigd.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Renovatie vergoeding

Ongelezen bericht door tijger1 »

Als de keuken, de badkamer, de ramen en het toilet vervangen wordt en er wordt ook nog geïsoleerd is er natuurlijk sprake van renovatie en hebt u recht op die vergoeding.

Niet zeuren? Waar slaat dat op. U moet tijdelijke woonruimte aangeboden krijgen plus die vergoeding.
Ga meteen naar het Juridisch Loket, zij zullen u helpen uw recht te halen.

Elzenlander
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 sep 2015 20:20

Re: Renovatie vergoeding

Ongelezen bericht door Elzenlander »

Ik snap het niet helemaal.

Op 31 augustus zijn ze begonnen met die renovatie.
Op het moment dat u dit schrijft is het 9 september.
Er zijn dus al 9 dagen verstreken.

U zegt dat het 10 dagen gaat duren.
Dus het hele verhaal duurt nog 1 dag (en die dag is nu ook voorbij), en dan kunt u uw woning weer in.

Wat is nu precies het probleem dat nog opgelost moet worden? Het logeren is blijkbaar al achter de rug.

Waarom hebt u niet aan de bel getrokken toen de wbv met de plannen kwam? Toen was er nog een mogelijkheid voor een dialoog.

Wat die inbouw spullen betreft, de wbv plaatst inderdaad een standaard keuken. Ooit hebt u, of een voorganger, dat inbouw spul zelf geïnstalleerd, kennelijk met een andere keuken dan de standaard. Dat was een eigen keuze, en dat is nu dus voor uw eigen rekening.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Renovatie vergoeding

Ongelezen bericht door tijger1 »

Als je voor ern renovatie 10 dagen je woning uit moet, heb je recht op een verhuiskosten ergoeding van ruim € 5.500. Heel simpel. Dat is geen groot onderhoud meer.

riddert
Berichten: 2127
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Renovatie vergoeding

Ongelezen bericht door riddert »

tijger1 schreef:Als je voor ern renovatie 10 dagen je woning uit moet, heb je recht op een verhuiskosten ergoeding van ruim € 5.500. Heel simpel. Dat is geen groot onderhoud meer.
Volgens mij kun je daar alleen aanspraak op maken als je ook werkelijk gaat verhuizen. Een paar dagen logeren telt niet als een verhuizing.
TS geeft aan de woning niet in te kunnen wegens geen water. Dat is prima op te lossen door bij buren te wassen en douchen en daar een voorraadje drinkwater te halen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Renovatie vergoeding

Ongelezen bericht door tijger1 »

De huisbaas kan je natuurlijk niet verplichten zomaar te gaan logeren bij de buren. Geen keuken geen wc geen ramen geen toilet. Dat is een renovatie. De huisbaas had al voor vervangende woonruimte moeten zorgen.

Bij die buren zal ook wel gerenoveerd worden.

Elzenlander
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 sep 2015 20:20

Re: Renovatie vergoeding

Ongelezen bericht door Elzenlander »

Het enige wat niet vervangen wordt zijn de vloeren, muren, dak? Dan is het inderdaad een renovatie volgens mij. Dan had er gewoon een wisselwoning ingericht moeten worden (of meerdere, als er meerdere woningen tegelijk aangepakt worden).

Is dat niet gebeurd dan?

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Renovatie vergoeding

Ongelezen bericht door Frantic2 »

kan best zijn dat we niet alles weten.... Misschien heeft deze TS een woning kortgeleden geaccepteerd op voorwaarde dat hij nog gerenoveerd moest worden en dat ze dan geen vergoeding zou krijgen....

Dat is vrij gebruikelijk! En dat de inbouwapparatuur door de vorige bewoners was ingebouwd? En w.s. economisch afgeschreven....

Het is ook vrij gebruikelijk dat je zoiets in de openingspost buiten beschouwing laat, helaas.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Renovatie vergoeding

Ongelezen bericht door moederslink »

Anaya1981 schreef:Hallo alle,

de woningbouw is op 31 au bij mij begonnen met een grote renovatie
ze vervangen de keuken, badkamer toilet, ramen, isolatie

de komen 10 dagen kan ik mijn eigen huis niet in, want heb geen water en kan geen gebruik maken van de sanitair.
Ze konden mij ook geen vervangende woning toe kennen, omdat ik hiervoor een verklaring moet halen bij de dokter, indien je dus een chronische zieke zou hebben kom je hiervoor in aanmerking.
Dus ik ben genoodzaakt samen met mijn zoon van 7 jaar bij diverse buren in de buurt te gaan logeren.

normaal gesproken zover ik weet van vele die een renovatie krijgen, krijgen hier een vergoeding van max 5000, hier over heb ik niks van mee gekregen, enige wat ik krijg is 1 maand geen huur betalen, en als ze langer dan 10 dagen in mijn woning blijven krijg ik per dag 25 euro vergoeding.

wie kan mij hiermee helpen, want ik ben ook genoodzaakt veel spullen weg te doen, zoals inbouw vaatmachine inbouw kook plaat, inbouw oven, dit omdat deze niet meer past in de nieuwe keuken, de woning bouw heb ik meerdere malen bericht, maar krijg geen gehoor wat moet ik doen?
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
groetjes
Op 31 aug begonnen en het is nu 11 sept. Is het nu klaar dan??
Nee € 5500 krijg je alleen bij gedwongen vertrek i.v.m sloop.
De inbouwapparatuur , heeft u die vd vorige bewoners overgekocht?
Zo ja , dan kunt u daarvoor compensatie vragen,
zo nee , dan kunt u vlg mij ook een tegemoetkoming vragen omdat u deze dingen nu moet aanschaffen.
Maarrrrr, 1 maand geen huur betalen is ook al een stuk compensatie natuurlijk.
Misschien moet u met de buren overleggen , als deze in hetzelfde schuitje zitten , wat jullie gezamenlijk kunnen doen en hoe het financieel opgelost kan worden?

Loes63
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2005 16:50

Re: Renovatie vergoeding

Ongelezen bericht door Loes63 »

Met 'op 31 augustus...' zal TS bedoelen dat ze toen in de wijk gestart zijn.
Zo is het bij mij ook gegaan. Ook keuken, badkamer e.d.

Echter werd ervoor gezorgd dat je wel gebruik kon maken van water en sanitair. Even kamperen in je eigen woning maar eenmaal klaar zit je weer als nieuw.
Ook was er een mobiele doucheruimte welke heel prima te gebruiken was. Het was ook echt fris. Wellicht vanwege dat veel mensen er geen gebruik van maakten omdat ze dit vies vonden. Vreemd.. hoe douchen mensen dan als ze op vakantie zijn?

Ik kan me ook niet voorstellen dat mevrouw zonder enige voorlichting voor 10 dagen haar huis uitgezet wordt. Dat zal me een woningbouwvereniging zijn.. :?:

Anaya1981
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2015 21:49

Re: Renovatie vergoeding

Ongelezen bericht door Anaya1981 »

Hallo alle

Er is niks verder besproken., de uitvoerder is 28 aug bij me geweest om te zeggen wat er allemaal gedaan moest worden. Ergens in april hebben wij bericht gekregen dat de woningbouw de boel gaat renoveren.
De reden waarom ik dit online heb gezet is omdat ik van het kastje naar de muur wordt getrokken, ik ben moet de enige gedupeerde maar meerdere bewoners in mijn flat. De werkzaamheden zijn ook vertaalt en ik kan pas woensdag me woning in.
Zeuren doe ik niet ik vraag enkel alleen advies over wat ik moet doen. Ik heb ze duidelijk aangegeven dat ik het niet eens ben met de keuken renovatie en als ik dan toch stem wil ik de keuken vergoed hebben, de keuken heb ik zelf tweede hands gekocht, en nu past de apparatuur niet in de nieuwe keuken. En betreft een tijdelijke woning, die zijn er niet. Ze hebben maar 4 woningen beschikbaar en als ik daarvoor in aanmerking wilde komen moet ik naar mijn huisarts gaan zodat ik daar recht op hem.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Renovatie vergoeding

Ongelezen bericht door tijger1 »

Zoals eerder gezegd, ga naar het Juridisch Loket. Kijk op Google voor het adres. U hebt in ieder geval recht op die vergoeding van ruim 5.000 euro, ook uw buren.

Laat u helpen ook met de rest.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Renovatie vergoeding

Ongelezen bericht door moederslink »

@tijger1, nee die € 5500 krijg je echt alleen bij gedwongen vertrek wegens sloop vd huidige woning.
@Anaya1981, u heeft wel recht op compensatie vd door u nu afgeschreven apparatuur en in overleg met de buren moeten jullie bij de WBV aankloppen voor het niet genoten woongenot en het elders moeten verblijven. De WBV komt er m.i. niet van af met 1 maand huur in mindering brengen. Het Juridisch Loket kan u advies geven . Probeer met de buren het e.e.a. zwart op wit te zetten en stuur deze gezamenlijke klacht/ vraag aangetekend nd WBV

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Renovatie vergoeding

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

De huurder heeft recht op verhuiskostenvergoeding als hij of zij moet verhuizen door renovatie, dus niet alleen bij sloop. Voor een korte periode zoals 10 dage, hoeft er niet verhuisd te worden. Lees meer over uw rechten en plichten op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Elzenlander
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 sep 2015 20:20

Re: Renovatie vergoeding

Ongelezen bericht door Elzenlander »

Uit de link van vogels (en dan wordt meteen duidelijk waarom er geen wisselwoning beschikbaar wordt gesteld):
Verhuiskostenvergoeding bij wisselwoning

Verhuist u tijdelijk naar een wisselwoning en is in het contract duidelijk aangegeven dat het om een wisselwoning gaat voor de duur van de renovatie van de woonruimte, dan is de verhuurder alleen verplicht om 1 keer een vergoeding voor de verhuiskosten te betalen. Dit geldt ook bij verhuizing naar een tijdelijke woning die wordt verhuurd op grond van de Leegstandwet.
Ik denk dat u in dit stadium het beste advies kunt inwinnen bij het juridisch loket hoe een en ander verder aan te pakken. Doordat het juridisch loket de stukken in kan zien, kunnen zij een gerichter advies geven dan mensen hier. Dat mensen voor de duur van 10 dagen (of langer) gewoon uit hun woning gezet worden en maar moeten zien waar ze terecht kunnen is natuurlijk te gek voor woorden.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Renovatie vergoeding

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Ik denk dat de vraagsteller destijds geen bezwaar heeft gemaakt en daarom niet zo heel veel meer kan. Er is destijds waarschijnlijk een renovatievoorstel gedaan, informatie/inspraakavond georganiseerd etc. Als 70% instemt, gaat het door. Maar ze geeft te weinig informatie om e.e.a. goed te kunnen beoordelen hier.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Elzenlander
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 sep 2015 20:20

Re: Renovatie vergoeding

Ongelezen bericht door Elzenlander »

Ik heb ook al aan die 70% zitten denken, eerlijk gezegd. Maar het klopt dat we gewoon te weinig informatie hebben om de situatie goed in te schatten. Vandaar ook mijn advies om contact op te nemen met het juridisch loket. Misschien dat zij nog mogelijkheden zien.

Aan de andere kant blijkt dit al vanaf april te lopen, dus de topicstarter had, wetende dat dit er aan zat te komen, al veel eerder aan de bel kunnen trekken. Tenzij ze de informatie niet heeft gelezen en/of niet naar de bijeenkomsten is geweest, maar dat was dan een eigen keuze.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Renovatie vergoeding

Ongelezen bericht door kokka »

een maand geen huur terwijl je maar 10 dagen geen water/keuken hebt.. naar de wc buiten de deur en 's nachts op een pispot. koken op een campinggas stel, of magnetron
het is niet leuk, maar wel te doen lijkt me.

Gesloten