Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Klavier
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 sep 2021 23:07

Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door Klavier »

Graag deel ik een recente ervaring met jullie:
Tien jaar lang hadden wij de bewuste slimme meter zonder problemen in gebruik. Onlangs had ik een extra apparaat in de meterkast bijgeplaatst en de bijbehorende netvoeding onder de gasmeter gelegd (ca. 5 cm afstand). Dankzij mijn energiemonitor systeem (CEMM) ontdekte ik de volgende dag dat sinds de plaatsing van de voeding het gasverbruik was gestegen van 0,4 m3 naar ruim 14 m3/d.
Nadat ik de voeding had verwijderd onder de gasmeter stopte het 'rondtollen' direct.
Conclusie : De storing die de voeding maakt (Elektromagnetisch) zijn in staat om in de gasmeter te dringen en de elektronica en van slag te maken.. (Op z'n maximum wist ik een debiet/flow te halen van ruim 40 m3/d terwijl de kraan dicht stond)
Deze ontdekking doorgegeven aan de netbeheerder en aanvankelijk werd daar ontkend dat er ook maar iets aan de meter kan mankeren. Hierop mijn gedetailleerde verslag opgestuurd en binnen no-time raakte men uiterst geïnteresseerd. Een team van techneuten is op bezoek geweest en ik kon op afroep de fout reproduceren..... ik had ze overtuigd. De (oude) slimme meters uitgebouwd en nieuwe meters erin.
Als uw gasmeter plots te snel loopt, draai dan voor een aantal uren de gaskraan dicht, noteer de gasmeter stand bij aanvang en de stand na bijvoorbeeld 8 uur. Indien de teller is opgelopen dan zou het kunnen dat uw meter wordt beïnvloed door een elektronisch apparaat in de buurt.

Dringend advies om netvoedingen, adapters en dergelijke uit de buurt van de slimme gasmeter te houden. In ieder geval de Landis+Gyr G350 is er gevoelig voor..... in uw nadeel

De netbeheerder heeft de zaak in mijn geval (na enig aandringen) adequaat opgepakt en opgelost door de meterwissel en correctie van de meterstanden.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zo, dan ben je blij dat je het direct in de gaten had (na een nota van duizenden euro's wordt de discussie toch vervelender), én dat je het op afroep kunt reproduceren. Dank voor het delen!

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door 16again »

Klavier schreef:
01 okt 2021 12:17
Dringend advies om netvoedingen, adapters en dergelijke uit de buurt van de slimme gasmeter te houden. In ieder geval de Landis+Gyr G350 is er gevoelig voor..... in uw nadeel
Wellicht nog beter, om dit type meter maar uit te faseren.
Tegen de nabijheid van een normale netvoeding behoort het apparaat bestand te zijn.

Wat misschien anders wordt met de nabijheid van een draadloze oplader, die per definitie een fors veld oplevert

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nou zal een draadloze oplader normaliter niet vlak bij een gasmeter hangen.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door Jablan »

Hoe zit dit met de internetaansluiting in de meterkast?

marnix
Berichten: 811
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door marnix »

Jablan schreef:
01 okt 2021 17:28
Hoe zit dit met de internetaansluiting in de meterkast?
vroeg ik me ook af, ik krijg binnenkort glasvezel-aansluiting in stoppenkastruimte.(flat)

peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Of een stroom of gasmeter wel of niet op de lijst staat van afgekeurde
meters kunt U zelf controleren. De lijst vindt U op onderstaande website.

https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... rde-meters


Als een meter gevoelig is voor het magnetisch veld van een voeding dan kunt U
dat ook melden bij Agentschap Telecom, Dit is iets wat beslist nooit mag en
hoogstwaarschijnlijk zullen hun komen controleren op een professionele manier
of dit echt het geval is wat U beweert. Ik geloof U beslist, maar hun moeten dat
zelf constateren voordat hun maatregelen nemen.

Klavier
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 sep 2021 23:07

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door Klavier »

Jablan & Marnix: Een glasvezelmodem, een router, een netwerkswitch, een deurbel, een camera., een NAS.. etc. hebben allemaal een netvoeding in de vorm van een netstekker of een apart blokje aan een netsnoer. De recentste modellen bevatten een 'schakelende' voeding en die bevat geen transformator meer. Ze veroorzaken wat meer 'bijproducten' in de vorm van elektromagnetische straling. Door die voedingen op afstand van de gasmeter te plaatsen wordt de kans op storingen kleiner.

@Peter,
a. De bewuste meter staat niet op die lijst, maar dat blijkt geen garantie dat hij 100% immuun is voor EMI (elektromagnetische interferentie).
b. Het betreft hier niet een magnetisch veld, maar elektromagnetische golven
c. Er is zéér professioneel onderzoek uitgevoerd door een Technische Universiteit team met behulp van een breedbandige spectrum analyzer.
d. Agentschap Telecom is direct op de hoogte gebracht en voorzien van alle onderzoek data.
e. Zelf beschik ik over enige kennis. (de A zendmachtiging en werkzaam in de aardgas procesindustrie)

peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door peter17111962 »

@Klavier
e. Zelf beschik ik over enige kennis. (de A zendmachtiging en werkzaam in de aardgas procesindustrie)
[/quote]

Ik heb ook een A zendmachtiging, werkzaam als tester reparateur printplaatjes.

Wil hier niet te technisch worden, iedereen moet dit kunnen begrijpen. En ja ik weet dus ook wat
een schakelende voeding is. Daarom heb ik hier in huis, voor het geval dat, alle verlengsnoeren
die ik in gebruik heb vlak naast de stekker voorzien van enkele klap ferriet kernen. Kwaad kan
het nooit en deze houden best wel veel ongewenste signalen tegen. Voor de mensen die interesse
hebben. op onderstaande link zijn deze te koop.

https://www.allekabels.nl/antenne-satel ... gJH8_D_BwE

juliomariner
Berichten: 4762
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door juliomariner »

graag toch ff uitleg voor een a technisch persoon, wat doet zo'n enkele klap ferriet kern?

peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door peter17111962 »

juliomariner schreef:
01 okt 2021 19:09
graag toch ff uitleg voor een a technisch persoon, wat doet zo'n enkele klap ferriet kern?
Hier een uitleg, hoop dat die voor iedereen te begrijpen is

Door een normale stroomkabel loopt normaal gesproken alleen de stroom die een apparaat
nodig heeft. zoals bij een ouderwetse gloeilamp, Ook bestaan er al heel lang de "normale"
voedingen voor een apparaat. bestaande uit een (soms heel zware) transformator, gevolgd
door een brugcel gelijkrichter en een afvlak elco en een regelcircuit er achter om de gewenste
spanning te verkrijgen. Dit werkt op zich erg goed, maar die transformator is vaak erg zwaar van
gewicht. Deze is tegenwoordig niet meer nodig sinds de uitvinding van de zogenaamde schakelende
voeding. dit is een elektronisch circuit welke de netspanning direct omzet naar de gewenste spanning.
bijvoorbeeld 5 Volt voor uw router of 19 Volt voor uw laptop, of etc. zonder gebruik te maken van
een transformator, dit is veel lichter van gewicht en goedkoper. Echter deze schakeling werkt op
een relatief hoge frequentie. Dit wil zeggen dat een schakelende voeding vaak tot wel 50000
maal per seconde een heel klein beetje stroom doorlaat van de netspanning, net genoeg om er
die 5 Volt uit te laten komen voor uw router of, etc. Deze methode heeft ook een nadeel.
als zo een dergelijke voeding niet (voldoende) is voorzien van ontstoring dan komt er een
gedeelte van dit schakel signaal op de snoer van deze voeding terecht. En aangezien een
dergelijk signaal ook veel zogenaamde "harmonischen" heeft (dit zijn signalen van de
werkfrequentie maal 2, maal 3 tot soms wel tot maal 10000 toe) Voor dergelijke signalen
werkt die netsnoer dan als een soort van zendantenne, en kan dus gaan storen op alles wat er
in de buurt zit van andere apparatuur. Een klapferriet op een snoer of netsnoer dempt deze
ongewenste signalen. en zorgt ervoor dat deze ongewenste signalen niet of veel minder worden
"uitgezonden" Kwaad kan zo een ferriet kern nooit, Deze dingen op uw TV coax plaatsen kan soms
ook zorgen voor een beter beeld, zeker als een een telefoonmast op 40 Mrt van uw huis staat.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door 16again »

peter17111962 schreef:
01 okt 2021 19:56
Een klapferriet op een snoer of netsnoer dempt deze
ongewenste signalen. en zorgt ervoor dat deze ongewenste signalen niet of veel minder worden
"uitgezonden" Kwaad kan zo een ferriet kern nooit, Deze dingen op uw TV coax plaatsen kan soms
ook zorgen voor een beter beeld, zeker als een een telefoonmast op 40 Mrt van uw huis staat.
Hoe weet deze klapferriet welk signaal wel gewenst is (TV signaal) , en welk signaal niet ( GSM signaal)?

peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door peter17111962 »

16again schreef:
01 okt 2021 22:31
peter17111962 schreef:
01 okt 2021 19:56
Hoe weet deze klapferriet welk signaal wel gewenst is (TV signaal) , en welk signaal niet ( GSM signaal)?
Er zijn in het kort twee soorten snoeren, niet afgeschermde zoals netsnoeren en wel afgeschermde zoals
coax kabel die aan uw tv of tv decoder zit. Op een normale snoer hoort nooit een dergelijk stoor signaal
thuis, zelfs niet op een normale kabel naar uw luidsprekers. Dus dergelijke signalen mogen altijd
gedempt of en dus voor het overgrote deel worden verwijderd. Een afschermde snoer zoals coax.
de naam zegt het al, is afgeschermd om ongewenste instraling te voorkomen. Op die afscherming
horen dergelijke stoor signalen ook niet thuis. Het signaal van een telefoonmast bereikt uw telefoon
via een ingebouwde antenne, net zoals uw draadloze router uw internet signaal uitzend naar uw
laptop etc, het zendbereik hiervan is meestal zonder obstakels, zoals muren iets rond de 30 Meter.
Dus een gewenst signaal kan nooit onderdrukt worden door deze klap ferriet filters.
Kijk maar eens naar de betere snoeren en of adapters voor laptop of computer of uw TV.
Vaak zit er in de snoer een verdikking van enkele centimeters, hierin zit ook zo een klapferriet in.
Uit alle sloopapparatuur die ik krijg knip ik die dingen eruit voordat ik die naar de recycling breng.
Zonde om weg te gooien,

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door 16again »

peter17111962 schreef:
02 okt 2021 07:55
16again schreef:
01 okt 2021 22:31
Hoe weet deze klapferriet welk signaal wel gewenst is (TV signaal) , en welk signaal niet ( GSM signaal)?
Er zijn in het kort twee soorten snoeren, niet afgeschermde zoals netsnoeren en wel afgeschermde zoals
coax kabel die aan uw tv of tv decoder zit. Op een normale snoer hoort nooit een dergelijk stoor signaal
thuis, zelfs niet op een normale kabel naar uw luidsprekers. Dus dergelijke signalen mogen altijd
gedempt of en dus voor het overgrote deel worden verwijderd. Een afschermde snoer zoals coax.
de naam zegt het al, is afgeschermd om ongewenste instraling te voorkomen. Op die afscherming
horen dergelijke stoor signalen ook niet thuis. Het signaal van een telefoonmast bereikt uw telefoon
via een ingebouwde antenne, net zoals uw draadloze router uw internet signaal uitzend naar uw
laptop etc, het zendbereik hiervan is meestal zonder obstakels, zoals muren iets rond de 30 Meter.
Dus een gewenst signaal kan nooit onderdrukt worden door deze klap ferriet filters.
Kijk maar eens naar de betere snoeren en of adapters voor laptop of computer of uw TV.
Vaak zit er in de snoer een verdikking van enkele centimeters, hierin zit ook zo een klapferriet in.
Uit alle sloopapparatuur die ik krijg knip ik die dingen eruit voordat ik die naar de recycling breng.
Zonde om weg te gooien,
Ik vroeg naar de (voor mij) bekende weg.
Het gewenst signaal is in tegenfase op coax-mantel en coax-kern. Of in tegenfase op een onafgeschermd tweelingsnoer.
De netto stroom van het gewenste signaal door de ferrietkern is nul, het gewenst signaal wordt hierdoor niet gedempt.
Stoorsignalen die kabel oppikt zijn niet in tegenfase op beide aders, en geven wel een netto stroom door de ferrietkern, en worden hierdoor wel gedempt.
Het onderscheid dat je maakt (coax vs tweelingsnoer) maakt geen verschil.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

uiteindelijk gaat het erom of de meter wel of niet beinvloed word en er is al lang en breed aangetoond dat dit zo kan zijn door bijv. bepaalde schakelingen, het is dan ook onbegrijpelijk dat men blijkbaar deze apparatuur nog steeds niet afgeschermd heeft van deze invloeden!!!!

Rens51
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 dec 2016 12:52

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door Rens51 »

Hopelijk niet off topic, maar ik zie op mijn slimme electriciteitsmeters van Enexis merk ZIV bij de uitlezing van actueel vermogen regelmatig zeer korte spikes in de uitlezing van enkele KW boven het min of meer continue verbruik. Enexis benaderd maar deze geeft geen verklaring. Mijn meterkast zit vol met trafo gevoede electronica als modem, routers, switch, alarm, oplader stofzuiger, tv signaalversterker. Kan dit leiden tot op hol slaan van de meter?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door 16again »

Of is dit het werkelijke gebruik van iets als Quooker ?

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door angel1978 »

Cooker, elektrische boiler (tapwater) of op temp houden van CV ketel klinken idd als meer voor de hand liggende redenen.

peter17111962
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door peter17111962 »

angel1978 schreef:
04 okt 2021 15:26
Cooker, elektrische boiler (tapwater) of op temp houden van CV ketel klinken idd als meer voor de hand liggende redenen.
probeer eens, indien U geen cooker heeft maar wel een CV ketel, deze eens een tijdje op standje "eco"
te zetten, daar staat hij bij mij altijd op. Dan is de boilerfunctie uitgeschakeld en werkt deze alleen
als er warm water nodig is, net als bij een geiser.

Klavier
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 sep 2021 23:07

Re: Slimme gasmeter Landis+Gyr G350 op hol geslagen!

Ongelezen bericht door Klavier »

@rens51: Inderdaad Off-topic, de draad gaat over een specifieke gasmeter die de weg kwijt is

Gesloten