LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meter / Budget Energie

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Helena Hendrickx
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2019 12:42

Slimme meter / Budget Energie

Ongelezen bericht door Helena Hendrickx »

Hallo,

Ik woon sinds 7 januari in een huurhuis van de woningbouw. Toen ik hier kwam wonen zat er al een slimme meter in en zonnepanelen. Ik neem stroom en gas af bij Budget Energie. Mijn buren betalen gemiddeld 83 euro.
Maar ik krijg nu voorstellen om mijn maandbedrag te verhogen naar 275 euro per maand.
Ik heb heel veel AA producten. En ik gebruik enorm veel schakelaars tussen mijn apparaten.
Nu is de woningbouw komen kijken, die zeggen dat het raar is dat de meter verspringt. Maar ik moest bij slimme meter portal een profiel aanmaken. Nu 2 maanden mee bezig geweest. En jawel, sinds 19 september kan ik het inzien. Echter alleen vanaf 19 september. Dit is toch wel merkwaardig te noemen, daar ik een slimme meter heb, Budget Energie rekeningen kan versturen, maar ik dus niet kan inzien. Bij nabellen met Budget Energie werd mij verteld dat ik een onderzoek kon laten doen, maar dat als ik geen gelijk heb ik 700 euro boete moet betalen.
Op de vraag of dat door een onafhankelijk bedrijf wordt gedaan, krijg ik geen antwoord.

Wie weet wat ik nu het beste kan doen ?
Ik kan dit onmogelijk opbrengen. Mijn gasverbruik is weer enorm laag.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

Groetjes

Helena
Laatst gewijzigd door Radar op 25 sep 2019 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Interpunctie toegevoegd

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Slimme meter / Budget Energie

Ongelezen bericht door berndv »

misschien een hele domme vraag, maar hoeveel stroom heeft u verbruikt sinds januari, dat is concrete info waar wat uit geconcludeerd kan worden, dat budgetenergie met een voorstel voor verhogen voorschot komt zegt wel iets, maar nog niet heel veel.

jonis
Berichten: 2745
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Slimme meter / Budget Energie

Ongelezen bericht door jonis »

Alles draait om wat jij verbruikt aan gas + stroom, zolang je daar niets over zegt, kan niemand je advies geven.
Maandelijkse voorschotten dienen gebaseerd te zijn op je gemiddeld verbruik per jaar, dus als je je aan je buren houdt van 83,- en je verbruikt gemiddeld 150,- dan kan ik een opeens verhoogd gevraagd voorschot van 275 misschien wel begrijpen met een afrekening in zicht.
Maar als dat voorschot gebaseerd is op een verbruiksmanager; die werken het 1ste jaar (meestal) niet goed.

Dus belangrijkste vraag 1 is:
Wat heb je vanaf januari in totaal tot nu toe verbruikt aan gas + stroom; uitgedrukt in M3 en Kw.
Dat kun je nagaan aan de hand van je beginstanden + huidige standen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Slimme meter / Budget Energie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het kan zijn dat de vorige bewoner uitlezen op afstand heeft uitgezet, heeft U opgave van jou verbruik gekregen, anders is dit door netbeheerder weer aan te zetten.

De €700,- boete kan niet, wel een achterstand als je tot nu toe tekort zou betalen.

Verder is het verbruikte en reeds betaalde hier noemen van belang of je teveel of tekort betaalde.
Als je buren met dikke trui 18 graden genoeg vind en jij 23 graden stookte, komt voor.

En ze weten niet of je AA apparaten hebt en hoeveel, op stroom koken in plaats van gas kan ook een flink verbruik geven of alle computers 24 uren aan laten staan, vooral oude Desktop kan flink meer stroom vreten!

Helena Hendrickx
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2019 12:42

Re: Slimme meter / Budget Energie

Ongelezen bericht door Helena Hendrickx »

Ik verbruik minder dan hun. Heb ook meest van de tijd in het ziekenhuis gelegen. Heb overal rode schakelaars tussen zitten en AA producten. Verwarming amper gebruikt. Heb tot maart af en aan in ziekenhuis of in bed gelegen. Ik heb juist bij de buurvrouwen navraag gedaan omdat zij meer verbruiken dan ik en blijkbaar minder betalen.

Ik zal verbruik even optellen bij elkaar. Dan nog is 200 kw per maand gemiddeld erg veel lijkt mij. Voor iemand die zo zuinig leeft.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Slimme meter / Budget Energie

Ongelezen bericht door olaf79 »

Noteer iedere je verbruik en kijk wat je per maand gemiddeld verbruikt. Het klopt dat je pas vanaf het moment dat je toestemming hebt gegeven voor meter uitlezing de gegevens kunt inzien. Je kunt ook een online verbruiksmeter gebruiken, b.v. enerlogic. Die geeft het verbruik per dag (loopt 1 dag achter) keurig in tabel en grafiekjes aan.
Het voorschot is gebaseerd op een schatting en moet voorkomen dat je hele hoge naheffing krijgt. Je kunt echter het voorschot laten zoals het is als je zeker bent dat dit past bij je verbruik
Laatst gewijzigd door Radar op 25 sep 2019 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Slimme meter / Budget Energie

Ongelezen bericht door berndv »

Helena Hendrickx schreef:
25 sep 2019 15:22
Dan nog is 200 kw per maand gemiddeld erg veel lijkt mij.
veel? Wij gebruiken thuis op jaarbasis 4500 kWh, gezin bestaand uit 5 personen. Dat komt neer op gemiddeld 375 per maand. Dan is op zich 200 niet extreem weinig of veel.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Slimme meter / Budget Energie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bij tekening huurcontract worden als het goed is de meterstanden genoteerd.

Helena Hendrickx
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2019 12:42

Re: Slimme meter / Budget Energie

Ongelezen bericht door Helena Hendrickx »

Dat klopt. Deze heb ik opgestuurd. Zit slleen bij gas een verschil van 33m3.

Ik heb vermoeden dat mijn slimme meter niet goed is. Graag hoor ik daar get verloop van. Wordt nu van kastje naar de muur gestuurd.

Helena Hendrickx
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2019 12:42

Re: Slimme meter / Budget Energie

Ongelezen bericht door Helena Hendrickx »

Ik kookte zelfs in vorig huis electrisch en nu op gas.

Er is iets met de meter, dat zegt de elektricien van de woningbouw ook.

Dus graag hoor ik daar meer de weg in. 🤗

jonis
Berichten: 2745
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Slimme meter / Budget Energie

Ongelezen bericht door jonis »

berndv schreef:
25 sep 2019 15:29

veel? Wij gebruiken thuis op jaarbasis 4500 kWh, gezin bestaand uit 5 personen. Dat komt neer op gemiddeld 375 per maand. Dan is op zich 200 niet extreem weinig of veel.
Tuurlijk is 200 Kw wel veel zijn voor 1 persoonshuishouding energiezuinig + zonnepanelen.
In mijn 2 persoons huishouden 2 onder 1 kap, wordt nergens naar gekeken vwb stroom (moet nog eens gaan kijken of led wat oplevert) en heb ook nog wat sluipverbruik vanwege een wat grotere instalatie...en dan zit ik op 3000KW per jaar; zonder zonnepanelen uiteraard.

SBaltaci
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 dec 2015 22:58

Re: Slimme meter / Budget Energie

Ongelezen bericht door SBaltaci »

Beste Helena,

Een reactie kon ik niet nalaten. Ik ben momenteel aangesloten bij Budget Energie en heb ook zonnepanelen.

Bij budget-energie kun je je 'mijn budget energie'-pagina benaderen en maandelijkse stand zien. Hetzelfde geldt ook voor je 'oplevering' via zonnepanelen. Bij verder klikken zie je ook de meterstanden. Bij Budget Energie pagina zie je jouw verbruik bovenaan, jouw oplevering onderaan, en helemaal onderaan jouw werkelijke kosten. Jouw verbruik minus jouw oplevering dus. Komen die overeen met jouw standen op de meter?

Heb je de zekering/schakelaar (meestal in de zolder in de buurt van je omzetter) ook wel ingeschakeld? Zo nee, dan heb je wel zonnepanelen die niet benut zijn/worden. Bij Mijn BudgetEnergie zou je je oplevering per maand direct moeten kunnen zien. Zie je niets, dan is er iets niet in de haak!
Is het bij Budget energy bekend/gemeld dat je zonnepanelen hebt?

Zo ja, maak even een overzicht voor jezelf.
Begin eerst de meterstanden die je had in het begin van je verblijf te noteren. Denk aan een excel-blad.

beginstand - Elektra piek - Elektra dal - Gas - Elektra zon piek - Elektra zon dal -
na 1 maand - Elektra piek - Elektra dal - Gas - Elektra zon piek - Elektra zon dal - per onderdeel het verschil (maand 1minus beginstand)
na 1 maand - Elektra piek - Elektra dal - Gas - Elektra zon piek - Elektra zon dal - per onderdeel het verschil (maand 2 minus maand 1)

Zo kun je exact je verbruik per maand in kaart brengen en van je totale verbruik door verschil-standen op te sommen. Zie je extreme verschillen, dan kun je rustig een klachtenprocedure starten of een onderzoek eisen.

Gebruik je te veel ook volgens de metingen of ligt het aan je meter?
Twijfel je aan je meter? Zet alle apparatuur uit. Ook je 'luchtventilatie' van je huis. Heb je vloerverwarming? Het kan zijn dat de pomp daarvan continue actief is - logisch- maar gebruikt ook energie. Dus ook uit de stopcontact. Ook je verlichting in de tuin en je schuur! Kijk wat je meter daarna doet? Blijft ie doortellen? Zo ja? Weet je zeker dat jouw elektra niet getapt wordt door buren voor "bomen in de zolder"? Via kabels van je tuin.
Zo nee,
Schakel ze één voor één in en kijk steeds of er eentje is die voor extreem gebruik zorgt.
Heb je misschien onderin je keuken een waterboiler? Die vreet wel energie.

Kom je er helemaal niet uit na al deze controles, dan zou je de woningbouwvereniging kunnen benaderen om hulp te vragen. Of ze meewerken, kan ik niet weten. Een andere optie is uiteraard zelf een expert inschakelen. Dat wordt dokken maar 700 euro van Budget klinkt erg hoog! Wellicht te overwegen wanneer je het gevoel hebt dat er echt iets aan hun kant niet goed is na al deze onderzoekjes die je zelf kunt uitvoeren.

Succes.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Slimme meter / Budget Energie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik vermoed dat ze niet jou verbruik maar van vorige bewoner genomen hebben.

Daar heb je niets mee te maken en je kunt zelf je maandbedrag bepalen.
Of je later moet bijbetalen of terug kreeg bepaal je zelf.

Maar weinig verbruik en hoge rekening, ze weten begin toen je kwam wonen en huidige of staat de slimme meter uit voor uitlezen op afstand, dat is vaak een oorzaak van hoge voorschotten.

Helena Hendrickx
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2019 12:42

Re: Slimme meter / Budget Energie

Ongelezen bericht door Helena Hendrickx »

En idd dat aftappen wil ik ook graag laten onderzoeken. Maar waar 🙈

SBaltaci
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 dec 2015 22:58

Re: Slimme meter / Budget Energie

Ongelezen bericht door SBaltaci »

Helena Hendrickx schreef:
25 sep 2019 16:43
En idd dat aftappen wil ik ook graag laten onderzoeken. Maar waar 🙈
:)
Dat aftappen kun je heel makkelijk zelf onderzoeken/zien door alles uit te zetten en te kijken of er nog steeds elektriciteit getrokken wordt. Zo ja! Wat gebeurt er wanneer je daarna bepaalde groep voor groep uitschakelt, bijvoorbeeld die van de tuin; daarna die van de zolder; van de keuken enzovoorts...
dan zou ik even goed kijken in de tuin of er van jouw schuur/tuinverlichting geen kabel gaat naar de buren via een vreemde goot.
Of kijken in de meterkast.
En wel via de kruipruimte.

Maar, laten we even logisch redeneren! Voor die bomen 'tappen die lui' meestal via een omleiding via hun eigen huis. Bovendien zou het nodige verbruik dan vele malen hoger zijn. Ik acht de kans klein. Erg klein. Ik zou goed kijken naar metingen, schakelaar teruglevering, panelen bekend bij budget enzovoorts... Wellicht verbruik je minder en is je voorschot hoog ingeschat/ingevoerd. Die kun je altijd terugdraaien. Zelf betaal ik nog altijd een voorschot alsof ik geen zonnepanelen heb. Een manier om geld te sparen!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Slimme meter / Budget Energie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als er met alle apparaten uit nog stroom gebruikt word is er ergens een lek of aftap, dan kun je alle gestolen stroom daar claimen maar hebben ze wel geld om dit te vergoeden?
Maar alle apparaten uit en meter moet stil blijven staan.

Gesloten