LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Leeuwin78
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 okt 2019 15:41

Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door Leeuwin78 »

Vorig jaar mei kwamen we erachter dat onze slimme meter (energie) al sinds 2013 geen gegevens doorgeeft.
We hadden een lekkage waardoor de stoppen steeds doorsloegen, hierdoor kwamen we erachter dat Eneco geen standen doorkrijgt en Eneco sinds die tijd (2013) dus alles geschat heeft. Aangezien de meter normaal gesproken automatisch de standen doorgeeft hebben wij nooit echt naar de slimme meter gekeken (niet slim dus)
Nu zijn we erachter gekomen dat Eneco ons al jaren te hoog heeft ingeschat.
We zijn nu al sinds mei vorig jaar bezig om een herberekening te krijgen, maar elke keer is het in behandeling. Eneco geeft Stedin de schuld omdat zij een brief hadden moeten sturen dat er geen signalen binnenkwamen. Stedin geeft Eneco de schuld dat zij hadden moeten zien dat er geen signaal binnenkwam.
Al met al zijn we dus nu maanden verder en nog steeds geen berekening.
Zijn er nog meer mensen met dit probleem?

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dit staat op de site van Stedin.

https://www.stedin.net/brief-ontvangen/ ... terstanden

Maar u hebt dan het sterretje niet gezien bij de standen op de afrekeningen. En was dan het verbruik jaarlijks zowat gelijk? Zelf ook nooit de afrekening vergeleken met de standen op de meters?

Anders maar voorleggen aan de geschillencommisie.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door 16again »

Geen standen doorkrijgt….maar de slimme meter kan toch gewoon nog normaal worden afgelezen in display, dan is je verbruik bekend. Althans , het verbruik zoals de meter geregistreerd heeft

Leeuwin78
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 okt 2019 15:41

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door Leeuwin78 »

Lady1234 schreef:
16 okt 2019 16:53
Dit staat op de site van Stedin.

https://www.stedin.net/brief-ontvangen/ ... terstanden

Maar u hebt dan het sterretje niet gezien bij de standen op de afrekeningen. En was dan het verbruik jaarlijks zowat gelijk? Zelf ook nooit de afrekening vergeleken met de standen op de meters?

Anders maar voorleggen aan de geschillencommisie.
Nou wij hebben hier nog nooit iemand van Stedin gezien die alles moet controleren laat staan een brief. Ik ga dat gelijk ook aankaarten. Bedankt voor je bericht

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door angel1978 »

Leeuwin78 schreef:
16 okt 2019 20:41
Lady1234 schreef:
16 okt 2019 16:53
Dit staat op de site van Stedin.

https://www.stedin.net/brief-ontvangen/ ... terstanden

Maar u hebt dan het sterretje niet gezien bij de standen op de afrekeningen. En was dan het verbruik jaarlijks zowat gelijk? Zelf ook nooit de afrekening vergeleken met de standen op de meters?

Anders maar voorleggen aan de geschillencommisie.
Nou wij hebben hier nog nooit iemand van Stedin gezien die alles moet controleren laat staan een brief. Ik ga dat gelijk ook aankaarten. Bedankt voor je bericht
Je hebt nog nooit een jaarrekening gehad?

Leeuwin78
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 okt 2019 15:41

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door Leeuwin78 »

angel1978 schreef:
16 okt 2019 20:45
Leeuwin78 schreef:
16 okt 2019 20:41
Lady1234 schreef:
16 okt 2019 16:53
Dit staat op de site van Stedin.

https://www.stedin.net/brief-ontvangen/ ... terstanden

Maar u hebt dan het sterretje niet gezien bij de standen op de afrekeningen. En was dan het verbruik jaarlijks zowat gelijk? Zelf ook nooit de afrekening vergeleken met de standen op de meters?

Anders maar voorleggen aan de geschillencommisie.
Nou wij hebben hier nog nooit iemand van Stedin gezien die alles moet controleren laat staan een brief. Ik ga dat gelijk ook aankaarten. Bedankt voor je bericht
Je hebt nog nooit een jaarrekening gehad?
Ja natuurlijk maar we kwamen hier wonen in 2012 en het werd uitgelegd dat we de meter niet uit hoefden te lezen want dat gebeurde automatisch. We kwamen vanuit een slecht geïsoleerde koopwoning en gingen naar een (nieuw-bouw) goed-geïsoleerde huurwoning. Ons verbruik was al veel lager. We waren in ons nopjes want Eneco kon alles uitlezen en we waren al minder kwijt dan voorheen. Nu we een slimme meter hebben die daadwerkelijk uitleest blijkt dat we uiteindelijk nog vele malen zuiniger zijn/leven als dat we dachten.... En echt serieus zuiniger...

Eneco heeft ons ingeschat met een 3 persoons-huishouden, maar waar we voor aangeslagen zijn is volgens hun een 6 persoons-huishouden.
Wij zijn echt zoveel zuiniger dan dat Eneco als algemeen ziet, ja we houden van de planeet (en de portemonnee)

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, nou nog maar het teveel betaalde zien terug te krijgen.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Weet je zeker dat Nuon zelf die invulling doet? Wij hadden namelijk na het krijgen van de slimme meter (vorig jaar eind september) dat de gasmeter niet werkte. Er kwam toevallig iemand langs waardoor wij zagen dat die meter nog op 0 stond. Toen zaten wij ook bij Nuon en heb ik contact met ze opgenomen. Zij gaven toen aan dat zij zelf geen standen mogen schatten, maar dat de netbeheerder dat dient te doen. Bij ons heeft Cogas de schatting gedaan op het gemiddelde verbruik. Er werd toen gezegd dat Nuon dat zelf niet mocht i.v.m. te hoge belangen aan de uitkomst, aangezien het achteraf niet meetbaar meer is en dus niet te bewijzen. De netbeheerder diende hier als ''onafhankelijke'' partij.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik laat mijn meterstanden bijhouden door enelogic. Het kost me bijna twintig euro per jaar. Daarmee heb ik sinds 2013, de start van mijn slimme meter, overzichten per kwartier, dag, week maand en jaar in duidelijke diagrammen. Het kan ook gratis maar dan worden de historische overzichten niet bewaard.

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door Mk »

Dus je betaalt al 6 jaar de energierekening zonder te kijken of die klopt?

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Leeuwin78 schreef:
16 okt 2019 20:41

Nou wij hebben hier nog nooit iemand van Stedin gezien die alles moet controleren laat staan een brief. Ik ga dat gelijk ook aankaarten. Bedankt voor je bericht
Het is toch zeker wel uw verantwoordelijkheid om de meterstanden, zoals deze op de jaarrekening vermeld staan, te controleren. Kennelijk heeft u sowieso de jaarrekening amper bekeken, omdat u er pas na 6 jaar achter gekomen bent dat het sterretje achter de meterstanden betekent dat het om een geschatte waarde gaat en niet om een werkelijk geregistreerde waarde.

Deels is een en ander uzelf dan ook aan te rekenen.

Dat neemt echter niet weg dat de energieleverancier u het teveel betaalde bedrag moet terugbetalen, ik meen over de laatste vijf jaar. Het is daarbij totaal niet van belang waar de fout ligt met betrekking tot het automatisch doorgeven van de meterstanden. Dat zoeken de energieleverancier en de netbeheerder onderling maar uit. U heeft alleen jaarrekeningen ontvangen van en geld betaald aan de energieleverancier, dus is er geen twijfel over mogelijk dat de energieleverancier nu de correctiefacturen moet opmaken en het teveel betaalde bedrag moet terugbetalen.

U kunt een klacht indienen over de onredelijk lange termijn die de energieleverancier hier nu al voor nodig heeft. Levert dat niks op, dan kunt u naar de Geschillencommissie stappen. Het is dan raadzaam om u bij het schrijven van de klacht bij te laten staan door iemand die daar vaardig in is en zonder emoties de feiten kan benoemen in uw klachtbrief.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is natuurlijk maar de vraag of die teveel berekende bedragen, langer dan twee jaar terug, nog door de Ts teruggevorderd kunnen worden.

Want andersom, als er dus langer dan twee jaar geleden te weinig berekend zou zijn, kan dat door de energieleverancier ook niet meer nagevorderd worden.

https://www.dirkzwager.nl/kennis/artike ... ogle.nl%2F

Micky575
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2019 10:36

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door Micky575 »

Ik zit bij NLE. Ik krijg ook maandelijks een overzicht van de 'slimme meter'. Nu heb ik ook geprobeerd met NLE in conctact te komen, omdat mijn ik een verbruik zou hebben voor een huishouden van zelfs meer dan 5 personen! En we zijn maar met 2 personen.
Ik ben afgepoeierd en moest Stedin bellen. Nu komt het. Stedin kan mij niet helpen omdat op mijn adres een andere naam geregistreerd staat!
Na bijn 2 uur heen en weer bellen zal NLE maandag met Stedin bellen ............ ik geloof er niks van en ondertussen zit ik met meterstanden voor een huishouden van meer dan 5 personen en we zijn met 2.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoe lang woont u daar al? En kloppen de meterstanden met de afrekening?

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door jhogaarts »

En daarom komt er bij mij geen slimme meter om al dit gezeik te voorkomen. Ik hou zelf wekelijks mijn standen bij en daar heb ik geen slimme (sorry domme) meter voor nodig.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door jonis »

jhogaarts schreef:
20 okt 2019 14:42
En daarom komt er bij mij geen slimme meter om al dit gezeik te voorkomen. Ik hou zelf wekelijks mijn standen bij en daar heb ik geen slimme (sorry domme) meter voor nodig.

Welk gezeik?
De meter doet gewoon wat die moet doen, ts heeft bijv. nooit naar een rekening omgekeken. Dan ben je met een domme meter ook niet beter af. Me t de slimme meter krijg je maandelijks, indien gewenst, gewoon automatisch terugkoppeling mbt verbruik. Dat zijn 12 momenten per jaar om misstanden te voorkomen......hoeveel zou ts er inmiddels bijv gemist hebben.
Persoonlijk zou ik niet naar het oude domme stenen tijdperk terugwillen, maar dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken, maar rekeningen, begin- + eindstandstanden zul je moeten blijven controleren. Daarnaast zal dat nooit mankementen met daarbijbehorend verbruik voorkomen, maar of je je daarvoor nu wekelijks de standen moet gaan noteren?
Dat deed ik bij de oude domme ook maar maandelijks.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door de auditu »

Wat zou er gebeuren als je voor de eerstvolgende jaarafrekening de werkelijke meterstanden doorgeeft?

John Lambert
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mei 2005 15:26

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door John Lambert »

Liander wilt alle energie apparatuur in de meterkast vernieuwen. Is het wel aan te raden?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Wat is alle energieapperatuur? Het enigste van hun is het gedeelte met meter en de hoofdzekering. De rest is van jouw of je huurbaas.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme meter werkt niet, Eneco schat verbruik fout in

Ongelezen bericht door Moneyman »

John Lambert schreef:
30 jan 2020 16:46
Liander wilt alle energie apparatuur in de meterkast vernieuwen. Is het wel aan te raden?
Waarom zou dat niet aan te raden zijn? Als je een zinnig advies wilt, helpt het om aan te geven wat je situatie is, wat je er zelf van vindt en waar je naar op zoek bent.

Gesloten