LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spouwmuur isolatie (ongewild)

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
GBZutphen

Spouwmuur isolatie (ongewild)

Ongelezen bericht door GBZutphen » 21 apr 2014 10:17

Mijn buren (tussenwoning) hebben afgelopen januari besloten om hun spouwmuur te laten na-isoleren (volspuiten) met Isotech Isolatie parels.
Maar doordat het isolatie bedrijf geen spouwmuur-afscheiders heeft geplaatst zit het nu ook in mijn spouwmuur en dat is juist wat ik absoluut niet wilde, zelfs de ventilatiegaten van mijn kruipruimte zitten nu dicht waardoor ik geen ventilatie meer onder de vloer heb.

Ik heb inmiddels veel informatie vergaard en zoals ik al vermoede zijn over het algemeen alleen leken en isolatie bedrijven enthousiast over het vol-spuiten van een spouwmuur van een jaren 30 woning. Makelaars, aannemers, voeg en gevelreiniging en zelfs bouwadvies bedrijven zijn vaak veel minder enthousiast !

Onze woning staat te koop en de makelaar was duidelijk: “ik zou er nooit aan beginnen, en ik taxeer een jaren 30 woning met volgespoten spouwmuur geen euro hoger er zijn kopers die er juist door af zouden kunnen haken”. Sterker nog hij kon mij zo meenemen naar een aantal woningen die problemen ondervonden van na-isolatie…. zoals vocht maar ook gevelschade.

Een bouwadvies bedrijf en aannemer: “niet aan beginnen te veel onzekere factoren; steensoort,voeg werk moet perfect zijn, geen weerkant, spouwmuur moet schoon zijn etc etc .

Omdat ik dit dus absoluut niet wil en eis dat de isolatie parels verwijdert worden uit mijn spouwmuur, kwam het Isolatiebedrijf met het voorstel om voor 500 euro de gevel helemaal te isoleren, maar ik wil die troep juist helemaal niet in mijn spouwmuur hebben!

Ik vermoed dat dit vaker voorkomt, dat men dus een woning gaat na-isoleren (vol-spuiten met isolatie parels) en dat men dan verzuimd om spouwmuur-afscheiders te plaatsen waardoor zonder dat de buren het beseffen ook deze troep in hun spouwmuur/gevel terecht komt.
Veel mensen zullen dit niet eens in de gaten hebben, het zit immers in de spouwmuur maar de gevolgen kunnen aanzienlijk wezen.

Mijn vraag;
Zijn er meer personen die op deze manier problemen hebben met een isolatie bedrijf? Of die nu twijfelen of dit bij hun of de buren wel goed is gegaan en misschien nu eens gaan onderzoeken of het Na-isoleren wel goed en netjes is gebeurt.
Laatst gewijzigd door GBZutphen op 21 apr 2014 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie

Re: Spouwmuur isolatie (ongewild)

Ongelezen bericht door sjohie » 21 apr 2014 10:23

Nee geen last van, aangezien wij een vrijstaande jaren 30 woning hebben.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 21 apr 2014 19:24

Het grootste probleem is dat er slechts een deel geïsoleerd is, dus iets teveel.
Op het warme deel geen punt maar de rest blijft kouder en kan daar een vocht plek geven tussen de grens van warm en koude.

Helaas is het lastig weer te verwijderen en ik zou voor verkoop niets zeggen en gewoon verkopen.

En Uw makelaar, beetje dom en nieuwe zoeken, ik betaal graag meer met Energie Label na Isolatie...
Iets meer, of sneller verkocht met minder afdingen van de prijs....

eleven

Ongelezen bericht door eleven » 21 apr 2014 19:47

stofzuigertje schreef:Het grootste probleem is dat er slechts een deel geïsoleerd is, dus iets teveel.
Op het warme deel geen punt maar de rest blijft kouder en kan daar een vocht plek geven tussen de grens van warm en koude.

Helaas is het lastig weer te verwijderen en ik zou voor verkoop niets zeggen en gewoon verkopen.

En Uw makelaar, beetje dom en nieuwe zoeken, ik betaal graag meer met Energie Label na Isolatie...
Heb er ook wat gedronken, maar dit slaat op nergens! :lol:

GBZutphen

Ongelezen bericht door GBZutphen » 21 apr 2014 20:46

stofzuigertje schreef:Het grootste probleem is dat er slechts een deel geïsoleerd is, dus iets teveel.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inderdaad de isolatie parels zijn slecht te verwijderen omdat ze in de spouwmuur worden gespoten met een hechtmiddel (lijm) en als dat droogt is het 1 compacte massa.
Als je er bewust voor kiest en de voors en tegens voor jezelf afweegt is er niets aan de hand, maar bij mij is het ongevraagd en tegen mijn wil in mijn spouwmuur gekomen doordat het isolatiebedrijf dus verzuimd heeft spouw-afscheiders te plaatsen bij de buren. (terwijl ik ze nog had gewaarschuwd!)

De nadelen van het laten na-isoleren van een spouwmuur kunnen aanzienlijk zijn.
Doordat de buitenmuur geen warmte en ventilatie meer van binnenuit krijgt zouden bepaalde steensoorten minder kunnen drogen na veel regen en vochtig weer, hierdoor kan in vorstperiodes schade ontstaan aan de stenen (gevel) doordat ze kapot vriezen (mijn makelaar heeft dat bij meerdere woningen meegemaakt/ondervonden)
Ook vocht/schimmel kan voorkomen, en in mijn geval zijn mijn ventilatie gaten voor de kruipruimte ook dicht gespoten waardoor mijn kruipruimte dus niet meer ventileer en vocht niet weg kan.
Daarbij komt dat veel mensen sceptisch zijn over het volspuiten van een spouwmuur en niet op deze risico's zitten te wachten bij aankoop van een woning en dus verder kijken.

Voor mij was na-isoleren van de spouwmuur absoluut niet aan de orde, ik werk vanaf mijn 15e in de bouw en heb er zelf een duidelijke mening over.
Daarbij komt dat mijn gevel voor een heel groot gedeelte uit hr++ glas bestaat en de stukken muur in verhouding dus niet groot zijn, besparing zou dus niet veel zijn en zeker niet in verhouding staan tot de eventuele risico's

Ik ben als verkoper van een woning verplicht om bij mij bekende problemen/gebreken te melden........ achterhouden is zelfs strafbaar en men kan de gevolgschade dan alsnog op mij verhalen.
Dus niets zeggen bij verkoop is geen optie!

Ik kan mij vinden in de uitspraak van mijn makelaar mede omdat ik ook contact heb gehad met een onafhankelijk Bouwkundig Expertisebureau een aannemer en een voeg en gevelstraalbedrijf, zij delen allen dezelfde mening! let wel we hebben het over na-isoleren van een spouwmuur van een jaren 30 woning (zo'n spouw is hier simpelweg niet voor bedoelt)

Het probleem ligt nu bij mijn rechtsbijstand verzekering.

Maar ik denk dat de werkwijze van het isolatie bedrijf "het geen spouw-afscheiders plaatsen" geen uitzondering was bij mij en dat dus veel mensen/buren ongevraagd stukken isolatie in hun spouwmuur krijgen terwijl ze het zelf niet weten en willen.

Barends

Ongelezen bericht door Barends » 25 apr 2014 07:53

Klinkt mij zeer bekend in de oren! Wij hebben een soortgelijke ervaring gehad.

De buren hadden besloten hun woning te laten isoleren en ons gevraagd of wij ook mee wilden doen maar dat wilden we niet omdat de ouders van mijn vrouw hier slechte ervaringen mee hebben gehad, inderdaad schade aan de buitenmuur na een vorst periode ook hadden zij na het isoleren last van vocht plekken en dat was voorheen niet. Wij zijn er vanuit gegaan dat alles vakkundig gedaan zou worden en hebben van de werkzaamheden bij de buren niets mee gekregen omdat wij beide overdag werken. Maar 3 weken later moest ik een gat door de binnen en buitenmuur boren om een stopcontact in de tuin te maken en tijdens het boren kwam er isolatie uit onze gevel? Vreemd want wij hebben geen geïsoleerde spouwmuur. Vervolgens ben ik op onderzoek uitgegaan onder de vloer en ook daar lagen de isolatiekorrels ze waren via de spouw en ventilatiesleuven van de kruipruimte onder de vloer terecht gekomen en alles was hard geworden. Wij hebben samen met onze buren het bedrijf aansprakelijk gesteld en naar veel bellen-mailen en dreigen met een advocaat is het bedrijf langs gekomen om een oplossing te realiseren. Het was of gaten in de buitenmuur hakken om het te verwijderen met kans op kleurverschil van de stenen of volledig laten isoleren. Voor de laatste optie zijn we maar gegaan en bij ons is alles tot nu toe nog goed, maar bij mijn buren is al 2x een bedrijf geweest om schimmel plekken weg te werken.
Kortom als ik het achteraf voor het kiezen had gehad zou ik het nooit hebben laten doen, maar het was een lastige situatie en we stonden min of meer voor blok.

Succes en hoop voor u dat het naar tevredenheid opgelost zal worden.

Gesloten