LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stinkende donkere was na wassen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Drentie schreef: Enige wat ik nog kan bedenken is eens mijn donkere was bij iemand anders wassen. Kijken of het daar ook stinkend eruit komt.
Een beetje vooruitlopend op het resultaat: mocht het probleem blijven, haal dan eens de kledingstukken die van synthetische materiaal zijn gemaakt eruit en was dan de donkere was en kijk of dat het verschil maakt.

Drentie
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 jul 2013 09:20

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door Drentie »

witte angora schreef:Misschien heb je nog wel gelijk ook. En misschien is het met die etiketten net als met houdbaarheidsdata: het zal heus niet wezen dat met 40 graden alles goed gaat, en met 41 is ineens alles verruïneerd.

Van de week in ieder geval even een aparte handdoekenwas draaien, dat kan sowieso op 60 graden, dus 70 moet ook kunnen. Dan zijn díe bacteriën in ieder geval kapot. En de rest maar eens op 50 proberen, want er staat wel 40 op de machine, maar warmt hij ook wel op tot 40, straks is het 36 of 37...

Ik denk dat een niet al te frisse lucht toch echt een kwestie van bacteriën is, en die krijg je met waspoeder niet weg, alleen met hitte, bij mijn weten.

Zoals ik al eerder zei heb ik de geur niet bij 40 graden met lichte was.. en dat is hetzelfde wasprogramma... Ik heb geen 50 of 70 graden dus kan de donkere was niet even iets warmer wassen. Als het een kwestie van bacteriën zou zijn, waarom stinkt mijn 30 graden was niet? Daar gaan de bacteriën al helemaal niet dood.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ligt er aan wat je bij die donkere was doet. Als daar de handdoeken of andere vochtige was bij zit, gaat het broeien, en krijg je bacteriën. Lijkt mij.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door plumber »

Drentie schreef:
witte angora schreef:Misschien heb je nog wel gelijk ook. En misschien is het met die etiketten net als met houdbaarheidsdata: het zal heus niet wezen dat met 40 graden alles goed gaat, en met 41 is ineens alles verruïneerd.

Van de week in ieder geval even een aparte handdoekenwas draaien, dat kan sowieso op 60 graden, dus 70 moet ook kunnen. Dan zijn díe bacteriën in ieder geval kapot. En de rest maar eens op 50 proberen, want er staat wel 40 op de machine, maar warmt hij ook wel op tot 40, straks is het 36 of 37...

Ik denk dat een niet al te frisse lucht toch echt een kwestie van bacteriën is, en die krijg je met waspoeder niet weg, alleen met hitte, bij mijn weten.

Zoals ik al eerder zei heb ik de geur niet bij 40 graden met lichte was.. en dat is hetzelfde wasprogramma... Ik heb geen 50 of 70 graden dus kan de donkere was niet even iets warmer wassen. Als het een kwestie van bacteriën zou zijn, waarom stinkt mijn 30 graden was niet? Daar gaan de bacteriën al helemaal niet dood.


Nou wat is het probleem dan.Dan doe je die donkere was toch ook op 30 graden.
Als het alleen bij de donkere was is dan wordt er iets niet goed gedaan.ligt dus niet aan
de mach.

discovery
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2010 19:19

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door discovery »

Neem aan dat bij de donkere was ook de spijkerbroeken zitten. Sommige spijkerstoffen hebben van zichzelf al een aparte geur. Heb zelf ook 2 broeken die anders ruiken dan normaal, hoevaak ze ook al gewassen zijn.
Voor mij een reden om alleen maar een machine met enkel broeken te wassen en niets anders erbij.

Probleem ligt niet aan uw wasmachine, maar waarschijnlijk aan die ene of meerdere spijkerbroek(en).

Drentie
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 jul 2013 09:20

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door Drentie »

discovery schreef:Neem aan dat bij de donkere was ook de spijkerbroeken zitten. Sommige spijkerstoffen hebben van zichzelf al een aparte geur. Heb zelf ook 2 broeken die anders ruiken dan normaal, hoevaak ze ook al gewassen zijn.
Voor mij een reden om alleen maar een machine met enkel broeken te wassen en niets anders erbij.

Probleem ligt niet aan uw wasmachine, maar waarschijnlijk aan die ene of meerdere spijkerbroek(en).
Ik denk idd ook niet dat het aan de machine ligt want andere wasjes komen er wel goed uit en hetzelfde 40 graden programma waar ik lichte was in was is ook goed.
En om nou mn donkere 40 graden was op 30 te doen omdat die niet stinkt vind ik niet fris. Het is niet voor niets dat je die was juist op 40 mag/moet wassen. 30 graden doodt de bacteriën niet en dat vind ik toch wel zo fris om die wel kwijt te raken. Daarmee verhelp je alleen het symptoom en niet de oorzaak.
Overigens doe ik nooit natte was in de wasmand. Die drogen eerst en daar ben ik naar mijn gezin toe ook heel duidelijk in.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door plumber »

Drentie schreef:
discovery schreef:Neem aan dat bij de donkere was ook de spijkerbroeken zitten. Sommige spijkerstoffen hebben van zichzelf al een aparte geur. Heb zelf ook 2 broeken die anders ruiken dan normaal, hoevaak ze ook al gewassen zijn.
Voor mij een reden om alleen maar een machine met enkel broeken te wassen en niets anders erbij.

Probleem ligt niet aan uw wasmachine, maar waarschijnlijk aan die ene of meerdere spijkerbroek(en).
Ik denk idd ook niet dat het aan de machine ligt want andere wasjes komen er wel goed uit en hetzelfde 40 graden programma waar ik lichte was in was is ook goed.
En om nou mn donkere 40 graden was op 30 te doen omdat die niet stinkt vind ik niet fris. Het is niet voor niets dat je die was juist op 40 mag/moet wassen. 30 graden doodt de bacteriën niet en dat vind ik toch wel zo fris om die wel kwijt te raken. Daarmee verhelp je alleen het symptoom en niet de oorzaak.
Overigens doe ik nooit natte was in de wasmand. Die drogen eerst en daar ben ik naar mijn gezin toe ook heel duidelijk in.
Op 40 graden worden de bacteriën ook niet gedood dat begint pas boven de 60 graden.
Dat je de was op 30/40 gr moet wassen is een smoes van de fabrikanten goed voor de verkoop.
Is pas sinds de laatste jaren.Vreemd dat je er daarvoor niets over hoorde en er ook geen klachten
waren.Ik zou zeggen probeer gewoon uit wat door diverse members geschreven wordt zit altijd
wel een goede tussen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat je de was op 30/40 gr moet wassen is een smoes van de fabrikanten goed voor de verkoop.
Of de kwaliteit van de kleding is niet meer wat het vroeger was...

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Mijn eerste gedachte was eigenlijk dat het aan de kleurstof lag dat men gebruikt heeft. Haal dus even het kledingstuk apart dat eigenlijk een beetje te goedkoop was en kijk of dat het verschil maakt. Als dat het niet is weet ik het niet meer.

Drentie
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 jul 2013 09:20

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door Drentie »

Op 40 graden worden de bacteriën ook niet gedood dat begint pas boven de 60 graden.
Dat je de was op 30/40 gr moet wassen is een smoes van de fabrikanten goed voor de verkoop.
Is pas sinds de laatste jaren.Vreemd dat je er daarvoor niets over hoorde en er ook geen klachten
waren.Ik zou zeggen probeer gewoon uit wat door diverse members geschreven wordt zit altijd
wel een goede tussen.
De dingen die members schrijven heb ik allemaal al eens gedaan behalve dus op 30 graden wassen ipv 40. Maar dat spreekt juist andere members weer tegen. Die zeggen dat we tegenwoordig vaker wassen op 30 en dat zou juist niet goed zijn.

Het is en blijft een vaag probleem.
Maar mocht ik erachter komen wat het geweest is dan ga ik dat zeker delen :)

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

weetnietveel schreef:Mijn eerste gedachte was eigenlijk dat het aan de kleurstof lag dat men gebruikt heeft. Haal dus even het kledingstuk apart dat eigenlijk een beetje te goedkoop was en kijk of dat het verschil maakt. Als dat het niet is weet ik het niet meer.

Ja dat is idd waar,bv als je de wibra al voorbij loopt ruik je een geur..
Zit m dan in de stoffen?

Ik krijg nog steeds jeuk bij het woord luis,heb gelijk jullie raad opgevolgd ook al heb ik geen klachten,maar uh voorzorg.. :oops:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

thecure schreef:Was je wel eens op 95 graden? (Witte was)

Zo nee dan heb je waarschijnlijk vetluis in de machine. Dit ontstaat vaak met vloeibare wasmiddelen.
De witte was een paar keer per maand met 95 graden wassen voorkomt het probleem.
Ik zelf heb geen witte was/witte spullen die op 95 graden gewassen kan worden !
Had het er laatst over met andere mensen over wassen ook die hadden geen wassen meer voor 95 graden.

Daardoor laat ik wasmachine één keer per maand draaien op 95 graden met halve liter azijn erbij maar dus wel zonder was.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door bprosman »

ook die hadden geen wassen meer voor 95 graden.
Theedoeken, Vaatdoeken of microvezeldoeken, dweilen ? Of ben ik nu ouderwets ?
Daardoor laat ik wasmachine één keer per maand draaien op 95 graden met halve liter azijn erbij maar dus wel zonder was.
Kan ook

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door tenormin »

bprosman schreef:
ook die hadden geen wassen meer voor 95 graden.
Theedoeken, Vaatdoeken, dweilen ? Of ben ik nu ouderwets ?
Nee hoor, je gaat gigantisch met je tijd mee. 8) 'k Heb alleen een machine die 90º aangeeft, maar dat mag de pret niet drukken. Die ouwe Siemens doet 't nog best; duurt bij mij alleen zo lang voor ik een volle machine heb dus tussendoor (kleding wassen lage temperatuur) gaat ie leeg draaien, jawel, gewoon met schoonmaakazijn. Ruik nooit iets; ligt niet aan de neus - koken van de buuf ruikt waarschijnlijk 't zelfde als die 'stinkende' was.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door bprosman »

duurt bij mij alleen zo lang voor ik een volle machine heb dus tussendoor
Daar wacht ik dan ook niet op, gewoon 1 keer in de de week alles in de 90/95 graden was wat ik verzameld heb, vol of niet vol.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door tenormin »

bprosman schreef:
duurt bij mij alleen zo lang voor ik een volle machine heb dus tussendoor
Daar wacht ik dan ook niet op, gewoon 1 keer in de de week alles in de 90/95 graden was wat ik verzameld heb, vol of niet vol.
Nou, doe ik toch ook? Niet zo vlug goed bij jou, hé?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ bpbrosman

Idd doekjes heb er zoveel,dweilen ook verzamel ik en eens in de twee weken hoppa 95 graden met voorwas.

Maar heb toch vd week ff goed met azijn laten draaien,2 x..dacht als het er al zat dan nu zeker niet meer :lol:

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door plumber »

http://www.wasmachine-schoonmaken.com/s ... chine.html

Stuk of tien tips.Als het hier niet bij zit dan maar weer op de ouderwetse manier.
Sloot steen grasland.Of ribbeltjes bord.

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Had hetzelfde ook met alleen donkere was.
Bleek combinatie van zeepluis en wasmiddel te zijn.
In de wasmiddel voor witte was zitten optische witmiddelen, soort van bleek zeg maar, en daar hadden de bacterien geen vat op.
Bovengenoemde tips (flinke hete was draaien, eerst soda dan azijn), plus wasmiddelbakje en filter schoonmaken hielp bij mij goed.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Stinkende donkere was na wassen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

plumber schreef:http://www.wasmachine-schoonmaken.com/s ... chine.html

Stuk of tien tips.Als het hier niet bij zit dan maar weer op de ouderwetse manier.
Sloot steen grasland.Of ribbeltjes bord.
Bedankt ff gelezen,
Maar hou me wel aan alle dingen eigenlijk....ook geen klachten alleen luis nog nooit van gehoord,kreeg gelijk spontaan jeuk dus ff voor gemoedrust de dingen gedaan die jullie zeiden..

Ribbeltjes bord :lol: met tijl zeker,! Je lijkt mijn man wel,als deze nu kapot gaa krijg je wasbord,
Me tijl ,ja zeg ik dan zet ik jou erin en schrop je.. :lol:

Zo moet je niet meer aandenken,zullen hier mensen zijn die da nog wel deden...ppfff

Gesloten