Te zware elektra hoofdaansluiting Enexis

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
mennobuys

Te zware elektra hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door mennobuys » 30 sep 2018 11:17

Goedemorgen,
Afgelopen week heb ik mijn contract bij Essent verlengt. De dame die aan de telefoon alles met me doornam gaf aan, dat we een zwaardere aansluiting in huis hadden dan normaal. 3 x 35A ipv 3 x 25A.

Het blijkt nu dus dat we al bijna 13 jaar € 50,00 per maand te veel betalen voor deze aansluiting. Bij navraag bij Enexis (netwerk) wordt aangegeven, dat dit mijn eigen verantwoordelijkheid is en dat ik dat zelf had moeten zien. Verder geven ze aan, dat Essent (energie leverancier) dit had kunnen aangeven.

Enexis geeft aan, dat ze sinds een 3 tal jaar brieven versturen als er een nieuwe bewoner komt op een adres met een verzwaarde aansluiting. Alle papieren van onze verhuizing hebben we nog, en op geen enkel document is ons verteld dat het een hogere aansluiting is dan normaal.

Enexis gaat nu naar Essent wijzen en Essent natuurlijk naar Enexis. Iemand ervaring met een soort gelijke situatie? We hebben nu een aanvraag gedaan om onze aansluiting te verlagen wat ons nog eens € 233,00 gaat kosten. Als het mijn eigen schuld is prima, maar de € 7.000,00 die even door het putje gaat is toch wel zuur. Is er geen zorgplicht waaraan deze partijen moeten voldoen?

NeoDutchio

Re: Te zware elektra hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 30 sep 2018 13:50

En hoe moet Enexis of Essent weten dat de aansluiting te zwaar is? Wie weet heeft u een elektrische auto of krachtstroom.
U zegt zelf dat Enexis die sinds 3 jaar aangeeft bij een verhuizing, maar u woont er al 13 jaar. Dus geen wonder dat u 13 jaar geleden geen post hebt ontvangen.
Uw schuld is het niet van de zware aansluiting, maar u had er wel naar kunnen informeren bij aankoop.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 30 sep 2018 14:29

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 30 sep 2018 17:32

In 2013 is er wel aandacht geweest voor de te zware gasmeter. Die zou ik dan ook maar even checken. https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/n ... e-klanten/

Maar hoe het met elektriciteit zit?

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w » 30 sep 2018 17:40

Ooit is middels een bewuste aanvraag voor uw adres een stroomaansluiting van 3x35A aangevraagd. Dat zal destijds een reden hebben gehad, bijvoorbeeld vanwege gebruik van een lasapparaat, oven voor keramiek, sauna of andere grootverbruikers die u of vorige bewoners van dit adres gebruikten. Enexis heeft aan die aanvraag voldaan en uw adres van de verzwaarde aansluiting voorzien.

Vervolgens heeft Enexis de bijbehorende tarieven uiteraard in rekening gebracht. Dit loopt via uw energieleverancier, maar die fungeert slechts als doorgeefluik. Uw energieleverancier (Essent) staat inhoudelijk verder geheel buiten de overeenkomst.

Uiteraard had u zelf kunnen controleren dat het niet klopt. Als u een klein beetje de administratie bijhoudt dan had u na afloop van het eerste jaar in deze woning al kunnen vaststellen dat het vastrecht wat u op dit adres betaalt véél hoger is dan het vastrecht wat u in uw vorige woning betaalde. U had dan destijds de oorzaak daarvan kunnen onderzoeken en/of navraag kunnen doen en naar aanleiding daarvan dus al minstens 12 jaar geleden uw conclusies kunnen trekken.

Dat u er nu op wordt gewezen dat uw aansluiting voor een woonhuis (i)wellicht(/i) te zwaar is, is een fijne service. Maar geeft geen enkel recht op een schadevergoeding indien u inderdaad de afgelopen jaren meer betaald heeft dan nodig was. Let wel: meer betalen dan nodig was, betekent niet dat u teveel betaald heeft. U heeft immers betaald voor het juiste tarief wat bij uw aansluiting hoort.

In het beste geval krijgt u vanuit coulance nog iets vergoed, maar recht op welke vergoeding dan ook heeft u niet. Maar voor u de aansluiting naar beneden toe laat aanpassen, is het verstandig om na te gaan of u inderdaad voldoende heeft aan 3x25A. Zo niet, dan zult u immers na aanpassing van de aansluiting de hoofdzekeringen laten doorbranden en dan kunt u nogmaals Enexis bellen met het verzoek of ze met spoed willen komen voorrijden tegen bijbehorende kosten.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 01 okt 2018 12:47

Op uw jaarlijkse afrekening staat de hoofdaansluiting ook vermeldt en als u die na het eerste jaar had doorgelezen dan had u al om verlaging van de hoofdaansluiting kunnen vragen. Nu bijna 13 jaar later komt mede door een medewerker van Essent achter dat uw hoofdaansluiting veel te hoog is dus dat is weer een geluk want anders had u het nog niet geweten. U beroept zich nu op zorgplicht van energieleverancier/netbeheerder maar dat niet hun taak want er wordt ook een soort van verantwoordelijkheid van uw kant verwacht.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 01 okt 2018 12:49

Ik vraag me bij dit soort vragen altijd af of men ook geld terug zou willen van de telecomprovider op het moment dat je je belminuten of MB's niet gebruikt.

Plaats reactie