Tikkende leidingen / verwarming / radiatoren

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Brumema

Tikkende leidingen / verwarming / radiatoren

Ongelezen bericht door Brumema » 28 dec 2019 06:35

Sinds kort heb ik een nieuwe huurwoning en kan ik er niet zonder oordopjes slapen. De verwarming maakt (voornamelijk in de nacht) constant tikkende geluiden, soms zelfs zo luid dat ik het door mijn oordopjes heen hoor. Het geluid komt vooral van het punt af waar de leiding aansluit op de radiatoren / kachels. Als ik de verwarming opendraai verplaatst het getik zich meer in de gehele radiator.

De huurwoning is een oud pand en bevat een centrale cv ketel en leidingen die door alle woningen heen lopen. Als mijn bovenbuur de verwarming aanzet, is naar mijn idee het getikt ook luider. Ik ben al een maand bezig met de verhuurder een oplossing hiervoor te vinden, en hebben ze mij laten bellen door het installatiebedrijf. Die zeggen echter er helaas niets aan te kunnen doen en het heeft te maken met de leidingen die zich uitzetten door warmte en kou. Naar mijn idee is het gewoon een gebrek aan de woning en zit er teveel spanning op de leidingen.

Zelf heb ik ook al een hoop gegoogled naar oplossingen, maar helaas geen resultaat. Wat ik heb geprobeerd:
- Radiatoren ontluchten
- Handdoeken klemmen tussen de leidingen zetten, om de spanning te verplaatsen
- Klemmen rondom radiatoren losser schroeven (met name vensterbank die erop bevestigd zit)

Het vreemde is ook dat als de radiator ernorm veel tikt en ik het een rammel geef, het wel even stopt met tikken.

Weet iemand raad wat te doen in deze situatie? Mijn nachtrust is al vaak verstoord door het irritante getikt.

Komkommertijd

Re: Tikkende leidingen / verwarming / radiatoren

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 28 dec 2019 15:34

Vermoedelijk staat de ketel op 80 graden en met opwarmen en afkoelen geeft dat ook vaak problemen.
Als mogelijk die ketel op 60 graden zetten, zou al veel voorkomen.

En een Flexibele pijp er tussen en dit tikken is ook veel minder.

Helaas mag je niets zelf doen dus blijven bellen, en vraag jou buren of ze er ook last van hebben want als elke buur ging bellen, worden ze gek en doen ze wel net zolang iets tot het opgelost is.

Pietjepuk321

Ongelezen bericht door Pietjepuk321 » 28 dec 2019 15:54

Bij de lijst wat je al gedaan hebt, lees ik niet dat je de cv hebt bijgevuld. Ik had ook een tikkende radiator maar door terug bijvullen naar 2 bar was het getik weg.

edwinwl

Ongelezen bericht door edwinwl » 28 dec 2019 16:55

Meer uitleg over tikkende leidingen van verwarmingssystemen:
https://www.youtube.com/watch?v=oyq4gTWVRhA
en deze:
https://www.youtube.com/watch?v=xx8dxU_GBbo

Kolibrie

Ongelezen bericht door Kolibrie » 28 dec 2019 17:32

De muurbevestiging van de cvleidingen iets losser maken zodat de leidingen over een grotere lengte wat beweging krijgen om uit te zetten.
Als het echt door uitzetting van leidingen komt zult u ‘smorgens bij het opwarmen ook wel de nodige knallen horen.

gbarendsen

Ongelezen bericht door gbarendsen » 30 dec 2019 14:25

Geachte mevrouw,
Het tikken in de leidingen kan verschillende oorzaken hebben.
1. Eerst een paar vragen?

2. Betreft het een flatgebouw, hoeveel verdiepingen heeft het flat gebouw?

3. Op welke etage woont u?

Als het flatgebouw een bepaalde hoogte heeft, bv 8 verdiepingen of hoger, dan moeten in de stijgleidingen voorzien zijn van compressoren (dat zijn uitzettings bussen die in de leiding gemonteerd zijn, en wel in de aanvoerleiding en retourleiding van de stijgleiding.
En wel in het midden van de hoogte van het flatgebouw, in dit geval 8 verdiepingen, dus op de vierde etage moeten compressoren zichtbaar zijn. Dit is een bolvormige verdikking in de leiding. Deze compressoren zorgen voor het uitzetten en krimpen van de stijgleidingen. Deze krimp en uitzetting gaat gepaard met metaal over metaal schuiven, van het binnenwerk in de compresssor. Als de compressor onder spanning gemonteerd is, kan dit ook een tikkend geluid veroorzaken.
Ook kan compressor droog of verroest zijn van binnen, ook dan veroorzaakt het een tikkend geluid, als in de compressor een druppel olie wordt gespoten is tikkend geluid ook verdwenen.
Ik ben 25 jaar huismeester geweest in een groot flatgebouw, en heb hier jaarlijks mee te maken gehad.
Vertel de installateur van mijn ervaring, dan is het probleem gegarandeerd opgelost.
Groeten, Ger

Aad van Hoorn

Ongelezen bericht door Aad van Hoorn » 30 dec 2019 17:45

Bijna goed gbarendsen,

Maar door er een compressor tussen te plaatsen, hier onder een voorbeeld:
https://www.lidl-shop.nl/GUDE-Compresso ... gKtbfD_BwE

Lost u het probleem niet op, maar waarschijnlijk bedoelt u een compensator die het uitzetten en krimpen van de leiding kan opvangen.
Ik heb zelden meegemaakt dat die apparaten tikken veroorzaken.
Inderdaad zijn die bij een aantal verdiepingen noodzakelijk, want anders zouden de radiatoren, wanneer ze kort zijn aangesloten
op de strangen, wel eens uit de beugels getild kunnen worden.
Ook zit er bij de hoogbouw om de de zoveel verdiepingen een vast punt in een vloer in de strangen, dit om ook weer het uitzetten
en krimpen te kunnen compenseren en beheren.
In plaats van een compensator is ook een expansie bocht/lus mogelijk, wat ik persoonlijk minder mooi vind.

Waar het tikken het meest vandaan kan komen is daar waar de leidingen, zoals de strangen die van beneden tot aan de hoogste
verdieping door de voeren lopen voorzien moeten zijn van een bij voorkeur zachte huls. bijvoorbeeld een PVC buis.
Zodra de buis daar niet soepel kan bewegen, zal dat een geluid tot gevolg hebben, dat zelfde geldt ook voor de radiatoren
die dikwijls staal op staal aan de wand zijn opgehangen, het gebruik van aluminium rolletjes is dan aan te bevelen.

Overal waar buizen langslopen, doorheen gaan met een doorvoering, muren en vloeren of de ophanging van de radiatoren
voorzien van een klein beetje WD40 spray kan dikwijls wonderen verrichten.
Het is heel gebruikelijk dat de aanvoertemperatuur ingesteld staat op ongeveer 60 tot 70 gaden Celsius.
De retour water temperatuur mag liefst niet lager terug gaan dan zo'n 10 graden.

Ik zie geen reden door het ontluchten van de radiatoren en de installatie weer op de juiste druk te brengen dat daarmee
het tikken is verdwenen, dat moet puur toeval zijn geweest, wat je er wel mee kan oplossen is het soms zeer hinderlijke
zogenaamde geborrel in de radiatoren.

Bij hoog bouw is het overigens heel gebruikelijk om alleen maar op de hoogste verdieping ontluchting kraantjes te monteren.
Wanneer op de ondergelegen verdiepingen de aanvoer aansluitingen een heel klein beetje opschot hebben, dus net niet helemaal
waterpas, dan verdwijnt alle lucht uiteraard naar boven.
Dat heeft ook wel weer een nadeel, want als door welke oorzaak dan ook een strang leeggemaakt moet worden en daarna
weer opgevuld en op een tussen verdieping staat een radiatorkraan dicht dan krijgen de bewoners op de bovenste verdieping
achteraf nog wat lucht in de radiator.
Dat zelfde kan zich ook voordoen als er op de tussen verdiepingen wel ontluchting kraantjes zijn en de bewoner eerst
de radiatorkraan open zet voor het ontluchten van de radiator.

gbarendsen

Ongelezen bericht door gbarendsen » 30 dec 2019 22:05

Foutje, u heeft gelijk, moet compensator zijn. maar geloof me dit is de oorzaak van tikkende leidingen.

Brumema

Ongelezen bericht door Brumema » 05 jan 2020 17:13

Hi Allen,
Heel erg bedankt voor de reacties en zover nuttige informatie. Zelf heb ik geen toegang tot de cv-ketel, maar ik zal deze info zeker doorgeven. WD40 spray is een goede tip en zal ik zo direct even uitproberen, maar de andere oplossingen zou toch echt de verhuurder naar moeten kijken. Ik blijf ze mailen tot er een deskundige bij komt kijken. Voor nu blijf ik de spanning op de leidingen wat verdelen, zodat het tijdelijk even weg is. Het knallen komt telkens terug, meestal bij bevestigingspunten.

Het betreft een oude verzorgingstehuis omgebouwd tot zelfstandige huurwoningen. In totaal 6 verdiepingen en ik woon op de 3e. In de ochtend hoor ik de knallende leidingen inderdaad vooral, ik wordt er elke ochtend wakker door als ik niet met oordopjes in ga slapen. Buren hebben er ook last van, maar ik weet niet of ze het net zo erg als mij ervaren.

Kolibrie

Ongelezen bericht door Kolibrie » 05 jan 2020 17:52

Misschien als de buren er ook last van hebben maar met meerdere bewoners een klacht indienen bij de verhuurder, meer kans dat de verhuurder actie gaat ondernemen.
Vooral omdat u niet bij de cv ketel kunt en dus ook niet de temperatuur van het cv water wat kunt verlagen.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 05 jan 2020 18:01

Blijkbaar waren er vroeger vele die gehoor apparaten uit gedaan hadden.

Nu massaal klagen dus niet alleen en niet als groep maar iedereen elke dag, maak ze gek en vraag een oplossing.
De kans bestaat dat er niets aan de hand is bij jou, maar als je buren een knallende radiator hebben komt dat ook bij hun buren en soms nog verder.

Met een Morse code kun je zo gratis communiceren roep ik dan maar, vraag iedereen om massaal te klagen want hoe meer klachten, des te harder ze lopen.

Brumema

Ongelezen bericht door Brumema » 04 mar 2020 22:23

De update zover is helaas dat ze er op korte termijn niks aan gaan doen. Het gebouw valt onder een leegstandbeheer dus compensators plaatsen zijn te hoge kosten voor woningen waarvan niet zeker zijn of ze lang zullen blijven bestaan. Ondanks meerdere bewoners klachten hebben.

WD40 spray heeft helaas niets opgeleverd. Het zijn echt de leidingen die knal geluiden maken, voornamelijk als de verwarming uitstaat en s'nachts. Als ik de verwarming open draai gaat het tikken sneller en stop het wel na een tijdje.

luna01

Ongelezen bericht door luna01 » 05 mar 2020 16:30

Dit probleem heb ik ook, de radiatoren beginnen er ook van te resoneren en een harde klap als ik een of andere kraan boven of beneden uitdraai. De leidingen springen al uit de muur, de wasbak, schroeven trillen los. De CV ketel is vervangen, het ding trilde ook en was opeens brandgevaarlijk. Maar nu valt die klep steeds open, temperatuur soms aan de lage kant 45 graden. Stekker eruit en ook van de ventilatie. Verder alle apparaten uit gezet, tot op de koelkast en het lampje van een digitale stroomteller knipperde alsof ik een hele kermis in huis aan het runnen ben. Ook dwarrelt er dan vieze troep van het (systeem)plafond omlaag en ben er helemaal klaar mee. Dacht de koekast, stekker eruit, radiatoren dicht gedraaid, een lamp aan en dat blijft bonken en het lampje van die meter knippert alsof ik nog meer installaties aan heb, bouwlampen of zo. Werd dit keer zo boos en weer het verhaal van de WB dat dit normaal is. Meest een jong persoon in net pak, zie nooit eens een ervaren monteur in werkkleding. Ik liet hem zien hoeveel stof er na zo'n nacht omlaag dwarrelt. Heb er ook allergieen van en kan de tandenborstel niet laten staan. Ja mevr. dat moet u ook schoonmaken.

Punt 1:) Ook al heb ik rommel in huis, dat gaat hem helemaal niets aan
Punt 2:) Hij keek alleen op 2 handdoeken op de grond
Punt 3:) Dit levert me levensgevaarlijke situaties op

Heb dit zo half in schok, maar wel netjes naar de WB gemaild. En blijk van de WB geblokt te zijn met mijn email adres. Het is allemaal normaal en door zijn onbeschofte opmerking dreigde ik idd. wel met een advocaat. Waar zijn die loodgieters van vroeger ? Voor ieder verwarmingsknopje heb ik een andere installateur nodig. Daarbij is dit hier niet schoon te houden. Moet soms zelfs uitkijken dat ik niet gek word. Dan is alles schoon, weer een trillende resonerende boel in huis en ik moet maar schoonmaken ?

Ook inboedel van mij persoonlijk is al kapot. Natuurlijk heb ik foto's, maar zo'n vent die net van de manicure lijkt te komen en mijn kleinzoon kan zijn, mag me toch niet zo behandelen ? En ik heb toch het recht op een gedegen onderzoek naar een lekkage of iets ?

luna01

Ongelezen bericht door luna01 » 05 mar 2020 16:40

Oh ja, dit is een voormalige pastorie, uit 1880. De problemen doen zich voor als buren iets doen, al is het alleen maar thuis komen...die hebben geen last.

Plaats reactie