Tuin buren

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Maro12
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jun 2018 11:35

Tuin buren

Ongelezen bericht door Maro12 »

Wie heeft zinnige tips of adviezen wat we hiermee kunnen.

Eerst situatie schets.
Koopwoning, buren ook.
Tuin van de buren is een dusdanig oerwoud dat we zomers elke dag wel bezig kunnen met onkruid wat door de schutting komt verwijderen. Aantal jaar geleden op onze kosten de tuin hiernaast leeg laten halen met het verzoek aan de buren het voortaan bij te houden. Dit is niet gebeurd dus terug in het oerwoud.

Braam en brandnetel groeit er goed en dit woekert door onze schutting heen ook ons erf op. En inmiddels vanaf de oprit zelfs door ons openstaande raam ons huis binnen.

Enige tijd geleden een handhavingsverzoek ingediend bij de gemeente, de toezichthouder is langs geweest, heeft de situatie niet bekeken want dit was iets tussen buren onderling, overhangende takken mochten we verwijderen volgens meneer en na toestemming van de buren terug hun tuin ingooien.
Onlangs opnieuw melding gemaakt bij de gemeente maar hier geen reactie op mogen ontvangen.

Ik weet niet meer wat te doen, onze kinderen kunnen niet normaal buiten spelen (te jong om te beseffen dat braam en brandnetel pijn doen) en zomers het aan onze zijde bijhouden is niet te doen, 70 meter aan schutting waar het doorheen groeit.
Nog niet te spreken over het ongedierte wat daar huist bij het overwoekerde ingestorte schuurtje/afdak.

Wie weet welke stappen nu gezet kunnen worden?

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tuin buren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt de tuin van de buren leeg laten halen? Heel apart dat zij daar in toegestemd hebben.

Als u niet wilt dat er iets door de schutting groeit, zult u daar een soort doek tegen aan moeten spijkeren, maar dan kunt u ook geen bramen meer plukken.

Als u 70 meter schutting hebt, moet uw tuin toch groot genoeg zijn voor uw kinderen om te spelen, zonder dat ze de brandnetels of braamstruiken van de buren raken.

Een ingestort schuurtje is een ideale plek voor vogels en allerlei insecten, dat hebben we juist nodig in Nederland.

Ik vind dat altijd zo onfatsoenlijk, overhangende takken snoeien prima, maar het snoeisel terug bij de buren in de tuin gooien? Hebt u geen groenbak?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Tuin buren

Ongelezen bericht door reggie2 »

Mee eens, gooi de overhangende takken in je eigen bak.
Geen idee hoe je de buren kan dwingen, anders inderdaad zo'n doek waar @lady het over heeft.

Maro12
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jun 2018 11:35

Re: Tuin buren

Ongelezen bericht door Maro12 »

Ik heb net een heel uitgebreide reactie willen typen maar blijkbaar is de situatie niet duidelijk.
Omdat ik eerst gewoon tips zoek wil ik niet gelijk foto’s plaatsen.

De toestemming voor het leeg maken kwam omdat mevrouw al jaren niet meer de tuin in kon door de bramen maar zelf geen optie had dat te verwijderen, doordat wij toen tijdelijk de mogelijkheid hadden om met een kraan op ons en haar perceel te komen was dat een ideaal moment.

Vogels en insecten is voor ons geen probleem echter de ratten die daar met hele families en aanhang lopen is zeker niet prettig. Die gebruiken ons perceel als looproute van de rimboe tuin aan de ene kant naar het leegstaande pand aan onze andere kant.

Onze enige vraag is hoe wij haar kunnen verzoeken om voor iedereen de boel leefbaar te houden.

En met betrekking tot het groen op een eigen groen afval stapel te leggen, wij zijn net een heel eind met het kwijt komen van de Japanse duizendknoop en afval daarvan gaan wij dus zeker niet op ons eigen erf leggen.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tuin buren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U vraagt niet om tips, maar welke stappen u kunt zetten. Ratten hebben eten nodig. Die eten geen bramen of brandnetels. Wellicht vinden zij voer in dat leegstaande huis.

Voor die rattenplaag zou ik de gemeente maar inschakelen. Wellicht kunnen zij toegang krijgen tot die lege woning.

En dan hebt u ook nog last van duizendknoop. Moeilijk weg te krijgen, maar geen vergelijk met bramen en brandnetels.

Ik begrijp best dat u een nette tuin naast u wilt hebben, maar afdwingen kunt u dat niet.

Maro12
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jun 2018 11:35

Re: Tuin buren

Ongelezen bericht door Maro12 »

Lady1234 schreef:
28 aug 2022 20:57
U vraagt niet om tips, maar welke stappen u kunt zetten. Ratten hebben eten nodig. Die eten geen bramen of brandnetels. Wellicht vinden zij voer in dat leegstaande huis.

Voor die rattenplaag zou ik de gemeente maar inschakelen. Wellicht kunnen zij toegang krijgen tot die lege woning.

En dan hebt u ook nog last van duizendknoop. Moeilijk weg te krijgen, maar geen vergelijk met bramen en brandnetels.

Ik begrijp best dat u een nette tuin naast u wilt hebben, maar afdwingen kunt u dat niet.
De ratten vinden eten in het leegstaande pand maar ook in het niet leegstaande pand aangezien het een oud pand is waar de nodige gaten in gevel en fundering zitten. Onkruid doek helpt niet, het groeit er namelijk ook overheen.
Ik probeerde een foto bij te voegen maar dit lukt helaas niet.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Tuin buren

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ik denk dat je gewoon de gemeente in moet schakelen voor die rattenplaag zoals hierboven gezegd.
Als die komen, gooi dan meteen een balletje op over die tuin.
Misschien hebben zij suggesties voor je.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Tuin buren

Ongelezen bericht door Erthanax »

Voor de ratten kunt u dus naar de gemeente, voor onrechtmatige hinder en overlast zult u naar de rechter moeten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Tuin buren

Ongelezen bericht door moederslink »

Maro12 schreef:
28 aug 2022 20:42
(...)De toestemming voor het leeg maken kwam omdat mevrouw al jaren niet meer de tuin in kon door de bramen maar zelf geen optie had dat te verwijderen, doordat wij toen tijdelijk de mogelijkheid hadden om met een kraan op ons en haar perceel te komen (...)
Ik begrijp dat jullie te maken hebben met alleen één ( oudere??) buurvrouw?
Geen buurman? Zij woont daar alleen?
Dan moeten jullie zeker het door jullie gesnoeide afval aan jullie kant niet in haar tuin teruggooien, maar in je eigen green bag oid gooien. Wél zo aardig :D
Kan het zo zijn dat zij fysiek niet ( meer ) in staat is om haar tuin te onderhouden?

Is ze ( ook financieel ) bereid een tuinman 2x per jaar in te schakelen ?
Maar misschien vindt ze zo.n wilde tuin juist wel mooi..
Jullie hebben daar weinig/ geen invloed op . Overhangend groen ? Tja, knip maar weg.

Wat eventueel een rattenplaag betreft : daar moet een deskundige naar kijken en passende maatregelen treffen. Dat is een kwestie vd gemeente/ milieu politie inschakelen.

Maro12
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 jun 2018 11:35

Re: Tuin buren

Ongelezen bericht door Maro12 »

moederslink schreef:
28 aug 2022 21:34
Maro12 schreef:
28 aug 2022 20:42
(...)De toestemming voor het leeg maken kwam omdat mevrouw al jaren niet meer de tuin in kon door de bramen maar zelf geen optie had dat te verwijderen, doordat wij toen tijdelijk de mogelijkheid hadden om met een kraan op ons en haar perceel te komen (...)
Ik begrijp dat jullie te maken hebben met alleen één ( oudere??) buurvrouw?
Geen buurman? Zij woont daar alleen?
Dan moeten jullie zeker het door jullie gesnoeide afval aan jullie kant niet in haar tuin teruggooien, maar in je eigen green bag oid gooien. Wél zo aardig :D
Kan het zo zijn dat zij fysiek niet ( meer ) in staat is om haar tuin te onderhouden?

Is ze ( ook financieel ) bereid een tuinman 2x per jaar in te schakelen ?
Maar misschien vindt ze zo.n wilde tuin juist wel mooi..
Jullie hebben daar weinig/ geen invloed op . Overhangend groen ? Tja, knip maar weg.

Wat eventueel een rattenplaag betreft : daar moet een deskundige naar kijken en passende maatregelen treffen. Dat is een kwestie vd gemeente/ milieu politie inschakelen.
Het klopt dat ze alleen is en fysiek niet in staat om de tuin zelf bij te houden, dit zou haar toenmalige tuinman doen, deze zou er na het leeghalen voor zorgen dat de restanten ook verwijderd zou worden en er gras gezaaid zou worden wat wij dan als we ons eigen maaien ook zouden maaien.
Echter is na het leeghalen de tuinman nooit meer geweest en de tuin dus ook niet verder onderhouden.
Helaas ben ik zelf fysiek ook niet in orde om alles te doen en mijn partner heeft qua tijd niet de mogelijkheid. Gras maaien om haar te helpen was een optie.

Wij zijn heus geen nare buren en hebben ons best gedaan om haar te helpen. Alles is destijds gevlakt en klaar gemaakt om dood te spuiten zodat er gras in kon en dat zou ook gedaan worden door de tuinman.
Als de mogelijkheid er was om vi ons perceel nogmaals een kraan erin te zetten zouden we dat met alle plezier doen maar inmiddels staat op ons perceel weer een woning en kunnen de achterliggende percelen niet meer worden bereikt. (Smalle percelen vandaar ook weinig speel opties voor de kinderen zonder in de buurt van de buurpercelen te komen).

Wij willen heus helpen, alleen qua tijd en fysiek is dit geen mogelijkheid voor ons om dit handmatig te doen dus we zoeken eigenlijk een manier om haar zover te krijgen dat ze er alsnog een tuinman in zet en dan zijn wij uiteraard alsnog bereid om haar gazon ook te maaien.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tuin buren

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
28 aug 2022 20:57
Ik begrijp best dat u een nette tuin naast u wilt hebben, maar afdwingen kunt u dat niet.
Zeker wel.

Je kunt je buren dagvaarden en een vordering instellen tot het beëindigen van de overlast. Kan op straffe van een dwangsom en eventueel met de vordering dat, als de buren het niet doen, jij het op hun kosten mag laten doen.

Als overleg niets oplevert, heb je weinig andere keus dan deze vervelende route kiezen.

Is er geen maatschappelijk werk of een wijkteam of iets dergelijks die iets kunnen betekenen? Lijkt erop dat de buren het beter kunnen verkopen, als ze niet in staat blijken te zijn het fatsoenlijk bij te houden.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Tuin buren

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U kunt het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of met www.eigenhuis.nl/juridisch-advies.

Het makkelijkste manier om dit op te lossen is om te verzorgen dat er niks meer door de schutting kan groeien, al begrijp ik ook dat dit niet het ideale oplossing is.

Of u juridisch kan dwingen (en tegen welke prijs) kan de bovenstaande partijen u het beste adviseren.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Tuin buren

Ongelezen bericht door moederslink »

Maro12, nou idd ,zo te lezen zijn jullie de kwaadsten niet👍👍.
Ga het gesprek met de buurvrouw aan en probeer tactisch te vragen waarom er geen tuinman meer komt.

J. Deltoer
Berichten: 3081
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Tuin buren

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

En wat voor tuin hebt U? Eigenaars van zogenaamde stoeptegeltuintjes ervaren al overlast al valt er ook maar een blaadje in. Heb het idee dat u wat overdrijft. Daarnaast zegt u dat het groen kort gemaakt was en klaar om kapotgespoten te worden ...

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Tuin buren

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Er woont dus een oude vrouw naast jullie die haar tuin niet meer bij kan houden. En aan de andere kant een leegstaand pand met keurig aangeharkte tuin. Wat hebben de ratten van de buurvrouw in die andere tuin te zoeken al alles daar netjes is. En wat moeten ze in jullie tuin vol Japanse duizendknoop?
Tussen jullie huis en dat van de buren staat een schutting. Door de schutting komt groen, onkruid, takken komen er bovenuit. Dat is altijd zo met een schutting. Je kunt ook nette buren niet dwingen om hun planten zo laag te houden dat ze niet door de schutting groeien. Nu klaag je over de tuin van de buren, maar dan smijt je ook nog eens het snoeiafval in haar tuin. Lekker sociaal. Om je woorden kracht bij te zetten worden je kinderen in de strijd gegooid.
Hou op van klagen tegen iedereen. Zaadjes en blaadjes en takjes en wat er maar van bomen en planten afkomt is geen onrechtmatige overlast. Dat heb je te dulden. Iedereen mag zijn tuin inrichten zoals hij wil. De oude buurvrouw hoeft jouw goedkeuring niet over de staat van haar tuin. Laat je oude buurvrouw met rust.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tuin buren

Ongelezen bericht door Moneyman »

zwaluw29 schreef:
29 aug 2022 04:46
Hou op van klagen tegen iedereen. Zaadjes en blaadjes en takjes en wat er maar van bomen en planten afkomt is geen onrechtmatige overlast. Dat heb je te dulden. Iedereen mag zijn tuin inrichten zoals hij wil. De oude buurvrouw hoeft jouw goedkeuring niet over de staat van haar tuin. Laat je oude buurvrouw met rust.
Lekker makkelijk oordelen van achter je toetsenbord, zonder te weten hoe groot het probleem daadwerkelijk is.

Bovendien is je reactie onjuist. Iedereen mag zijn tuin inrichten zoals hij wil, inderdaad, maar niemand mag onrechtmatig overlast veroorzaken. Als ik de reacties van de topicstarter lees, is de grens qua onrechtmatigheid duidelijk overschreden.

J. Deltoer
Berichten: 3081
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Tuin buren

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Zwaluw29 oordeelt net zoals u van achter het toetsenbord vanuit de gegeven informatie. Ik vermoed dat hij niet ver benevens de waarheid zit. Gewoon het gemopper van iemand met een stoeptegeltuin die er van alles bijhaalt (tot aan de japanse duizendknoop en ratten) om de buren te dwingen. We moeten naar meer groen en meer bomen toe en niet naar meer stoeptegeltuinen.

Bezorgdeburger
Berichten: 607
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Tuin buren

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Dit onderwerp lijkt wel wat op dit onderwerp over de muizenkoningin. Daar deed de Rijdende rechter deze uitspraak: https://youtu.be/CuI-q53MYzU

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tuin buren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij heeft de Ts zelf last van duizendknoop, niet de buurvrouw.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Tuin buren

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
29 aug 2022 09:36
zwaluw29 schreef:
29 aug 2022 04:46
Hou op van klagen tegen iedereen. Zaadjes en blaadjes en takjes en wat er maar van bomen en planten afkomt is geen onrechtmatige overlast. Dat heb je te dulden. Iedereen mag zijn tuin inrichten zoals hij wil. De oude buurvrouw hoeft jouw goedkeuring niet over de staat van haar tuin. Laat je oude buurvrouw met rust.
Lekker makkelijk oordelen van achter je toetsenbord, zonder te weten hoe groot het probleem daadwerkelijk is.

Bovendien is je reactie onjuist. Iedereen mag zijn tuin inrichten zoals hij wil, inderdaad, maar niemand mag onrechtmatig overlast veroorzaken. Als ik de reacties van de topicstarter lees, is de grens qua onrechtmatigheid duidelijk overschreden.
Braam en brandnetel door de schutting is van een andere orde dan ratten en duizendknoop.

Gesloten