Van het gas af, toch een hogere energierekening?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Van het gas af, toch een hogere energierekening?

Ongelezen bericht door Radar »

De gasprijzen gaan door het dak en daarmee ook onze energierekening. Wie denkt er met een warmtenet goed bij te zitten heeft het mis. Ook zij gaan mogelijk honderden euro's meer betalen door de prijskoppeling tussen gas en energie.

Hoe zit het met jouw energierekening?
Je kunt de uitzending van 11 oktober 2021 hier terugkijken:

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... e-kan-dat/

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Van het gas af, toch een hogere energierekening?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Warmtebedrijf Rotterdam gaat waarschijnlijk failliet.

16again
Berichten: 16032
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Van het gas af, toch een hogere energierekening?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
11 okt 2021 18:32
Warmtebedrijf Rotterdam gaat waarschijnlijk failliet.
Daar zijn een hoop oorzaken voor aan te wijzen, maar de huidige prijzen voor energie hoort daar niet bij

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Van het gas af, toch een hogere energierekening?

Ongelezen bericht door moederslink »

Hoe zit dat met blokverwarming?
Je woont bv in een appartementencomplex ....wordt daar dan de gasrekening hoofdelijk omgeslagen?

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Van het gas af, toch een hogere energierekening?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
11 okt 2021 18:48
Lady1234 schreef:
11 okt 2021 18:32
Warmtebedrijf Rotterdam gaat waarschijnlijk failliet.
Daar zijn een hoop oorzaken voor aan te wijzen, maar de huidige prijzen voor energie hoort daar niet bij
Nee, maar er werden veel minder mensen klant dan verwacht. Maar wie nu voor die warmte gaat zorgen?

FritsJansen
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mar 2016 14:07

Re: Van het gas af, toch een hogere energierekening?

Ongelezen bericht door FritsJansen »

Het D66 Kamerlid dat in uw programma optrad was kennelijk niet op de hoogte met de wettelijke regeling.
In het Burgerlijk wetboek staat (in art. 6:258) dat een contract kan worden opengebroken - mits de rechter dat toestaat.
Niet dat ik bij voorbaat sympatiseer met de energieleveranciers, maar ik denk dat er een andere oplossing nodig is.
Het kan namelijk gebeuren dat een leverancier failliet gaat als die voor dezelfde prijs moet blijven leveren, terwijl de inkoopprijs sterk stijgt. Dat je bij de rechter langs moet is natuurlijk wel een waarborg.
Als de leverancier anders failliet zou gaan is er reden om te denken aan overheidsingrijpen. Maar dat kost geld.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Van het gas af, toch een hogere energierekening?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

@FritsJansen: wanneer een leverancier contracten aan klanten biedt waarbij de prijs lang vast staat, is het bijzonder slechte bedrijfsvoering wanneer het gros van de inkoopcontrancten niet net zo lang loopt.

Nu al kunnen energiebedrijven gas inkopen voor levering in bijvoorbeeld 2025. En die prijzen zijn amper gestegen. Alleen de prijzen voor de komende winter zijn geëxplodeerd.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Van het gas af, toch een hogere energierekening?

Ongelezen bericht door alfatrion »

FritsJansen schreef:
11 okt 2021 21:14
Het D66 Kamerlid dat in uw programma optrad was kennelijk niet op de hoogte met de wettelijke regeling.
In het Burgerlijk wetboek staat (in art. 6:258) dat een contract kan worden opengebroken - mits de rechter dat toestaat.
Er dien dan sprake te zijn van een onvoorziene omstandigheid. Vervolgens dient de klant dan ook ongewijzigde instandhouding niet te mogen verwachten. Rechter gaan hier terughoudend mee om. Hiervoor is in beginsel onvoldoende dat nakoming voor een van de partijen veel nadeliger is geworden. Als nakoming extreem nadeliger is geworden kan dat wel. Maar schommelingen in de prijs zijn te verwachten, een factor 2 is niet extreem en de leverancier kan vooraf inkopen.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Van het gas af, toch een hogere energierekening?

Ongelezen bericht door alfatrion »

moederslink schreef:
11 okt 2021 19:19
Hoe zit dat met blokverwarming?
Je woont bv in een appartementencomplex ....wordt daar dan de gasrekening hoofdelijk omgeslagen?
Als er meters per appartement zijn dan kunnen die worden gebruikt en anders zal een verdeelsleutel worden gehanteerd.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Van het gas af, toch een hogere energierekening?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dan kun je je buren een flinke rekening aannaaien. Lekker de hele winter tropische temperaturen in huis en maar een klein beetje ervoor te hoeven betalen, omdat de rest meebetalen moet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Van het gas af, toch een hogere energierekening?

Ongelezen bericht door sjohie »

moederslink schreef:
11 okt 2021 19:19
Hoe zit dat met blokverwarming?
Je woont bv in een appartementencomplex ....wordt daar dan de gasrekening hoofdelijk omgeslagen?
Hangt van de technische uitvoering er van af. Er wordt een "blok" woningen verwarmd, en dan wordt het verbruik per huis/appartement vaak gemeten dmv calorimeters op de radiatoren, of een grote op de huisaansluiting. De warmte in zo'n systeem kan komen uit een centrale gasketel in een flatgebouw, of uit een warmtenet wat gevoed wordt door een nabij gelegen bedrijf of biomassacentrale. Vaak zijn de prijzen wel (deels) gekoppeld aan de gasprijs als het echt gaat om grotere netten in een wijk, maar daar heb ik geen echte ervaring mee moet ik zeggen.

De term "blokverwarming" wordt in dat kader nog wel eens wat divers uitgelegd volgens mij. In ons appartementencomplex noemde iedereen het ook zo, maar we hadden gewoon een ketelruimte met 2 grote CV ketels, voor ons eigen pand. Daarvoor had de VvE een contract met een energieleverancier.

De kosten werden bij ons verdeeld obv de verdeelsleutel in de splitsingakte, dus grote appartementen 600/10.000e deel van de rekening, en kleinere 350/10.000 deel. Wij hadden geen calorimeters op de radiatoren.

Dus ja, de pijn zal vermoedelijk naar rato verdeeld worden over de gebruikers van zo'n "blok". Een VvE zou het onzalige idee op kunnen vatten om een deel op te vangen uit de algemene middelen, maar die zijn bedoelt voor het onderhoud van het pand, dus dat zou dan weer andere problemen geven.

W.Balke
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2021 12:20

Re: Van het gas af, toch een hogere energierekening?

Ongelezen bericht door W.Balke »

En dan gaat zeker de prijs opgewekte stroom zonnepanelen ook omhoog , maar niet heus!!!

craM
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2021 23:39

Re: Van het gas af, toch een hogere energierekening?

Ongelezen bericht door craM »

Sommige warmtenetten worden op gas gestookt.... Zoals het briljante warmtenet Groningen (Warmtestad) Dat zou met een boring naar een hittebron gaan maar dat mocht niet van SodM... Nu zetten ze gas in tot tot warmtecollectoren klaar zijn. Ik zelf zou geen warmtenetwerk willen als ik zelf niet aan de kraan kan zitten om mijn verbruik en dus kosten te kunnen reguleren. Dan ligt je bankrekening aan een infuus waar je zelf niet aan kan zitten. Lijkt me geen fijne situatie.

16again
Berichten: 16032
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Van het gas af, toch een hogere energierekening?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
11 okt 2021 19:39
16again schreef:
11 okt 2021 18:48
Lady1234 schreef:
11 okt 2021 18:32
Warmtebedrijf Rotterdam gaat waarschijnlijk failliet.
Daar zijn een hoop oorzaken voor aan te wijzen, maar de huidige prijzen voor energie hoort daar niet bij
Nee, maar er werden veel minder mensen klant dan verwacht. Maar wie nu voor die warmte gaat zorgen?
Volgens mij kun je niet zomaar klant worden, maar krijgt een hele wijk tegelijk het door de strot geduwd.
Ander probleem, er waren meerdere aanbieders, die in elkaars vaarwater zaten, en 40 km lange leidingen tot in Leiden werden nodig geacht. Met bijbehorende investeringskosten en warmteverlies over die lengte. Weldenkend iemand probeert restwarmte in de buurt te benutten.

WOM
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2021 21:30

Re: Van het gas af, toch een hogere energierekening?

Ongelezen bericht door WOM »

Zoals bekend: een zeer groot deel van onze energiecentrales werken op aardgas. De schommelingen in de aardgasprijs vindt je dan ook terug in de kWh prijs. Elektrische oplossingen zoals warmtepompen die inmiddels de grootste energieverbruiker in huis is, hebben hier ook mee te maken. Willen we van de onzekerheid van de gasprijs af dan zullen we onze energiecentrales moeten loskoppelen van aardgas. Op dit moment draaien de kolencentrales voluit en staan een aantal veel efficientere gascentrales stil vanwege de hoge gasprijs, hoezo co2 reductie. Men praat nu over waterstofgas op zee produceren dmv windmolens. Je kan je afvragen of je waterstofgas naar elke woning wel zo verstandig is maar onze energiecentrales op waterstof lijkt beheersbaar en een goede eerste stap om zo controle te houden op een stabiele kWh prijs. Is ook noodzakelijk om Nederland verder te elektrifceren wat op zich al een uitdaging is. Noordholland bijvoorbeeld heeft volgens de netbeheerder al geen reserve meer op het net, je aansluiting verzwaren is niet meer vanzelfsprekend en de netbehheerders hebben last van de hoge spanningspieken veroorzaakt door de groeiende markt en plaatsing van zonnepanelen. Oplossingen is opslag van energie in de wijk om de pieken en dalen op te vangen maar dat vraagt nog heel wat aan investeringen en vooral tijd. Is de oplossing in onze woningen elektrische energie, waarschijnlijk wel om de simpele reden dat we het zelf kunnen produceren en op diverse manieren. Architecten zullen de woningbouw ook anders moeten benaderen, geen woning meer met dakpannen of puntdaken maar een energiedaken op basis van lessenaarsdaken met minimaal ook een zonnecollectoren daarin verwerkt voor opslag voor warm water en ondersteuning van je ruimte verwarming. Stop met radiatoren en schakel over op lage temperatuurs convectoren. Als we denken dat we goede afspraken kunnen maken met buitenlandse gasleveranciers dan kom je bedrogen uit, we zullen zelf de broek moeten kunnen ophouden. Elektriciteit lijkt de sleutel en is/wordt net zo belangrijk als bv schoon water wat we in Nederland al behoorlijk onder de knie hebben. Er is gewoon te lang gewacht en nu moet het met stoom en kokend water geregeld worden terwijl we met een deel van de gasopbrengsten uit Groningen al behoorlijk aan de infrastrutuur hadden kunnen sleutelen om Nederland voor te bereiden op het sluiten van de gasvelden. De netbeheerders geven al aan dat er ingrijpend geinvesteerd moet worden goh....wie gaan dat betalen.

Noël Maesen
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 jan 2021 15:59

Re: Van het gas af, toch een hogere energierekening?

Ongelezen bericht door Noël Maesen »

Mijn loopbaan periode en nu, pensioen, let ik op het verbruik van gas en elektriciteit omdat mijn inkomsten er zuinig mee omgesprongen MOET worden.
Nu je zuinig bent valt je voordeel al weg, terwijl we wel besparen.
Dit lijkt onlogisch. De isolering is aan mijn budget niet haalbaar, dus wordt ik ook hier nog eens gestraft en betaal dan het belastingsvoordeel.
Zonnepanelen is dan te weinig verbruik, dus geld deze regel ook niet.

Enkele jaren geleden kwam een energie expert mijn besparing opnemen en kon me niet verder helpen.
Een gasketel HR centrale verwarming en warmwater kostte .2.000 € en mijn gewone 1.000 maar beide hebben een levens duur van +/- 12 jaar. Het verbruik iets minder maar heb er wel 2 in plaats van 1.

Margriet v. Tintelen
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 okt 2021 20:12

Re: Van het gas af, toch een hogere energierekening?

Ongelezen bericht door Margriet v. Tintelen »

2 miljoen huishoudens krijgen onterechte compensatie! De compensatie wordt uit ons belastinggeld gehaald, wij hebben een contract van nu nog 4 jaar door een contract af te sluiten hebben wij het risico genomen, het had nl ook andersom kunnen uitpakken!!

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Van het gas af, toch een hogere energierekening?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@margriet

U krijgt de compensatie ook, net als de rest.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Van het gas af, toch een hogere energierekening?

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ik denk dat Margriet bedoeld dat 2 miljoen huishoudens de compensatie niet nodig hebben. Daar hoor ik en zij misschien ook wel bij. Om alleen de huishoudens te compenseren die het wel nodig hebben, zijn er zeer ingewikkelde constructies en wetten nodig. Daar heeft men niet voor gekozen. Het moest makkelijk, snel en goed uitvoerbaar zijn. De uitvoeringskosten zouden waarschijnlijk net zo duur zijn als de compensatie voor de mensen die het niet nodig hebben.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Van het gas af, toch een hogere energierekening?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Volgens mij ben je gewoon spekkoper met een meerjarencontract: jarenlang lage tarieven én compensatie van de overheid.

Dat is toch geen reden tot klagen?

Plaats reactie