Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
jango81
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 feb 2014 00:26

Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco

Ongelezen bericht door jango81 »

Zojuist de jaarnota gekregen van eneco. Deze is vele honderden euros hoger dan verwacht. Na de schrik deze goed te hebben bekeken blijkt dat er een veel hoger tarief is berekend na installatie van de slimme meters. Afgelopen augustus 2019 heeft liander de oude meters vervangen door slimme meters. Alles zou bij het oude blijven. Maar na de meterwissel is het nettarief met bijna 2 euro per dag gestegen. Ik ben hier niet van op de hoogte gesteld. Graag zou ik dat eneco/liander dit oplossen
Laatst gewijzigd door Radar op 07 apr 2020 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel gecorrigeerd

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco

Ongelezen bericht door crazyme »

Wat zegt Eneco of liander hierover ? Dat lijkt mij het eerste aanspreekpunt.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Had u een vast contract, of is deze in dezelfde periode afgelopen?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Mogelijk is er geconstateerd dat u een zwaardere aansluiting heeft dan in de gegevens van Liander stond. Normaal is 35 Amp of 3 x 25 Amp. Het ene is € 20,- per maand het volgende is € 70,- permaand. U kunt dit dan tegen betaling laten omzetten.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco

Ongelezen bericht door 16again »

Nettarief van 2 euro per dag?? Dat alleen is al 700,- per jaar Bizar in vergelijking tot mijn complete electriciteitsrekening over een heel jaar: Onder de 600 eur (verbruik +vaste lasten)

jango81
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 feb 2014 00:26

Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco

Ongelezen bericht door jango81 »

Ik heb een variabel contract. Inmiddels contact gehad met liander. Ze zeggen dat er een aansluiting is geregistreerd met een hoge capaciteit na de meterwissel. Dit heb ik nooit aangevraagd. Hopelijk gaan ze het goed oplossen.

jango81
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 feb 2014 00:26

Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco

Ongelezen bericht door jango81 »

Voor de wissel betaalde ik 0,69 per dag. Na de wissel 2,64 per dag. Energienota is daardoor bijna verdubbeld

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco

Ongelezen bericht door 16again »

Jantje7 schreef:
07 apr 2020 08:44
Mogelijk is er geconstateerd dat u een zwaardere aansluiting heeft dan in de gegevens van Liander stond. Normaal is 35 Amp of 3 x 25 Amp. Het ene is € 20,- per maand het volgende is € 70,- permaand. U kunt dit dan tegen betaling laten omzetten.
Dat stemt wel overeen met de ordegrootte van het bedrag.
Waarbij ik me dan afvraag of er uberhaubt wel een overeenkomst bestond voor die zwaardere aansluiting. En of de energiemaatschappij aan zijn informatieplicht heeft voldaan bij aanpassing van het tarief.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Kijk op de jaarafrekening welke aansluitwaarde u heeft en welke u bij de vorige jaarafrekening had.
Heeft u soms bij het vervangen van de meter om zwaardere hoofdzekeringen gevraagd?

jango81
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 feb 2014 00:26

Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco

Ongelezen bericht door jango81 »

Na de meterwissel berekenen ze een hogere capaciteit. Ik wacht nu af wat liander gaat doen.

jango81
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 feb 2014 00:26

Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco

Ongelezen bericht door jango81 »

Sorry, foto was een beetje wazig

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Liander gaat niets doen. U moet zelf vragen om verlaging van de capaciteit.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco

Ongelezen bericht door tttlocke »

Het kan ook zijn dat u vóór de meterwissel altijd te weinig betaald heeft omdat de aansluiting onjuist geregistreerd stond.

jango81
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 feb 2014 00:26

Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco

Ongelezen bericht door jango81 »

Ik heb niks aan een hoge capaciteit. Dus hoef ik deze ook niet. Ze hadden me kunnen laten weten bij de meterwissel dat er een te hoge capaciteit op zit. Dan had ik deze gelijk laten verlagen. Bij het appartement naast mij zit dezelfde meter. Deze is tegelijk aangesloten. En ook tegelijk met die van mij op 1 augustus vervangen. Daar is het wel het lage capaciteit geregistreerd volgens liander.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De capaciteit heeft niets met de meter te maken,

jango81
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 feb 2014 00:26

Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco

Ongelezen bericht door jango81 »

Dat snap ik, maar de meterkasten en dergelijke zijn allemaal tegelijk geïnstalleerd en aangevraagd. Lijkt me vreemd dat voor de een lage capaciteit en voor de ander dan een hoge capaciteitsaansluiting is aangevraagd. Maar liander gaat dit uitzoeken

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco

Ongelezen bericht door tttlocke »

jango81 schreef:
07 apr 2020 09:25
Ze hadden me kunnen laten weten bij de meterwissel dat er een te hoge capaciteit op zit.
Hoger dan normaal.
Hoe moet men weten dat het een 'te hoge' capaciteit is?
Het is 'hoger dan normaal', niet 'te hoog'.
Waarom zou men u dat moeten laten weten? Er kunnen toch hele goede redenen zijn waarom men zo'n aansluiting met capaciteit 'hoger dan normaal' wil hebben?

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco

Ongelezen bericht door Kolibrie »

jango81 schreef:
07 apr 2020 09:25
Ik heb niks aan een hoge capaciteit. Dus hoef ik deze ook niet. Ze hadden me kunnen laten weten bij de meterwissel dat er een te hoge capaciteit op zit. Dan had ik deze gelijk laten verlagen. Bij het appartement naast mij zit dezelfde meter. Deze is tegelijk aangesloten. En ook tegelijk met die van mij op 1 augustus vervangen. Daar is het wel het lage capaciteit geregistreerd volgens liander.
Die monteur weet natuurlijk niet dat u geen hoge capaciteit nodig heeft.
Hij vervangt de meter en kijkt niet wat voor electrische apparaten u allemaal heeft.
De vraag is of de netbeheerder zonder te komen kijken het wil wijzigen of dat ze toch een monteur gaan sturen.
Hopelijk voor u gaat de netbeheerder ervan uit dat de monteur het foutief doorgegeven heeft en u geen kosten in rekening brengt voor het wijzigen naar een lagere capaciteit.
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 07 apr 2020 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco

Ongelezen bericht door 16again »

tttlocke schreef:
07 apr 2020 09:48
jango81 schreef:
07 apr 2020 09:25
Ze hadden me kunnen laten weten bij de meterwissel dat er een te hoge capaciteit op zit.
Hoger dan normaal.
Hoe moet men weten dat het een 'te hoge' capaciteit is?
Men had moeten informeren dat de aansluiting niet in overeenstemming was , met het contract van TS. Nu is dat stilzwijgend aangepast. Waardoor een jaar later een 700 euro hogere rekening uit de lucht komt vallen

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Veel hoger nettarief na slimmemeterwissel Liander en Eneco

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:
07 apr 2020 10:00
Men had moeten informeren dat de aansluiting niet in overeenstemming was , met het contract van TS. Nu is dat stilzwijgend aangepast. Waardoor een jaar later een 700 euro hogere rekening uit de lucht komt vallen
[/quote]
Over welke informatie beschikt u waaruit blijkt dat deze aansluiting 'niet in overeenstemming was met het contract'?

Het beste waar TS op mag hopen is dat alles op een administratieve fout berust en dat, na meterwisseling, ten onrechte uitgegaan wordt van een aansluiting met hogere capaciteit (die er dus helemaal niet is).

Gesloten