LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] veel te hoge waterkosten bij Elan Wonen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
michel.vergeer
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2020 18:01

veel te hoge waterkosten bij Elan Wonen

Ongelezen bericht door michel.vergeer »

Ik huur een apartemement bij Elan Wonen. Ik heb de afrekening van de waterkosten over vorig jaar gekregen. En moest 1650 euro betalen omdat ze 3.46 euro per 1m3 water rekenen. Nu vraag ik me af of dat zomaar kan. Ik woon alleen met mijn zoon en moet dus meer dan 125 euro per maand betalen. Dat is gewoon 2x meer dan me stroomrekening. Ook heb ik 90 euro stookkosten gemaakt en moet hiervoor 630 euro betalen omdat ze rond de 300 euro leidingafgifte moet betalen en 250 euro vaste kosten. Nu is de vraag mag dit zo maar

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: veel te hoge waterkosten bij Elan Wonen

Ongelezen bericht door berndv »

michel.vergeer schreef:
12 jan 2020 18:14
Ik heb de afrekening van de waterkosten over vorig jaar gekregen. En moest 1650 euro betalen omdat ze 3.46 euro per 1m3 water rekenen.
Maar, dat is 477 kuub water méér. :shock:

Maar, ik ben wellicht niet zo heel erg bekend met huren, hoezo betaalt u de waterrekening aan uw woningbouwvereniging? Ik heb vroeger wel gehuurd, maar moest gewoon zelf aan Vitens de rekening betalen.
michel.vergeer schreef:
12 jan 2020 18:14
Ook heb ik 90 euro stookkosten gemaakt en moet hiervoor 630 euro betalen omdat ze rond de 300 euro leidingafgifte moet betalen en 250 euro vaste kosten.
Moest u deze kosten ook voldoen aan uw verhuurder? Of aan uw energieleverancier? En wat voor stookkosten zijn dit? Het lijkt mij niet op stookkosten van gas maar meer iets van blokverwarming of stadsverwarming.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: veel te hoge waterkosten bij Elan Wonen

Ongelezen bericht door sjohie »

michel.vergeer schreef:
12 jan 2020 18:14
Ik huur een apartemement bij Elan Wonen. Ik heb de afrekening van de waterkosten over vorig jaar gekregen. En moest 1650 euro betalen omdat ze 3.46 euro per 1m3 water rekenen. Nu vraag ik me af of dat zomaar kan. Ik woon alleen met mijn zoon en moet dus meer dan 125 euro per maand betalen. Dat is gewoon 2x meer dan me stroomrekening. Ook heb ik 90 euro stookkosten gemaakt en moet hiervoor 630 euro betalen omdat ze rond de 300 euro leidingafgifte moet betalen en 250 euro vaste kosten. Nu is de vraag mag dit zo maar
Dat is wat lastig te beoordelen, op basis van deze info.

Maar die 3,45 per kuub water is wel erg hoog. De woonbond zegt dat de extra kosten die een verhuurder vraagt, werkelijke kosten moeten zijn, en redelijk zijn. Als ik kijk bij het Nibud rekenen zij voor water met 1,13 per m3, dus Eland vraagt 3x zoveel, at schurkt lelijk tegen de term redelijk aan, vind ook ik.

Verder rekent net Nibud met ~ 46 m3 per volwassene, dus dan zou uw huishouden uit een persoon of 8 bestaan om dat aantal kuubs bij "normaal" gebruik te realiseren? (1650/3,46 = 370 m3 aan water). Als u dat samen haalt, is er zeker niet sprake van een normale situatie.

Wat betreft die stookkosten, ook dat is lastig te zeggen. 300/12 = 25 euro/maand voor leidingafgifte. Of dat reëel is, hangt van het gebouw, type installatie, etc etc af.

Ik zou eea eens bij de huurcommissie aanhankelijk maken, eens kijken wat die zeggen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: veel te hoge waterkosten bij Elan Wonen

Ongelezen bericht door berndv »

sjohie schreef:
13 jan 2020 10:48
1650/3,46 = 370 m3 aan water
Ik zou de batterijen van de rekenmachine maar eens vervangen, of ik moet dat doen, maar uit mijn rekenmachine komt uit diezelfde som een getal van 476,88.

Daarbij nog even dat dit het bedrag is dat BIJbetaald moest worden, dus dat betekent dat er ook al een deel gerekend is als voorschot. Bij een 2-persoons huishouden zou dat zo rond de 100 m3 zijn. Dus al met al een jaarverbruik van tussen de 550 en 600 m3 is bizar. Maar goed, daar gaat het hier niet over.

Het bedrag is exorbitant hoog. Helemaal omdat water vanaf 300 m3 goedkoper zou moeten worden, omdat er alleen over de eerste 300 m3 belasting betaald wordt. En als ze dat in die 1650 ook nog meegerekend hebben, dan is uw verbruik nog vele malen hoger.

Ik kan een paar instanties bedenken, de woonbond bijvoorbeeld.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: veel te hoge waterkosten bij Elan Wonen

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Betalen de andere huurders van de appartementen ook zoveel voor leidingwater?
Wat was de vorige afrekening of woont u er nog geen jaar?
Warmtekosten lijken me niet overdreven, maar afhankelijk van grootte en ligging appartement.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: veel te hoge waterkosten bij Elan Wonen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heeft iedereen een prive zwembad? Of een auto wasstraat? Dat kan niet kloppen.

riddert
Berichten: 2127
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: veel te hoge waterkosten bij Elan Wonen

Ongelezen bericht door riddert »

Wat betreft het waterverbruik kun je globaal een kuub per persoon per week rekenen.

Dus of er is iets niet in orde met de afrekening, of u zou zelf het nodige water kunnen besparen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: veel te hoge waterkosten bij Elan Wonen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U kunt eens kijken of er in uw woonplaats meer mensen zijn met dit probleem:

https://www.huurcommissie.nl/over-de-hu ... uitspraken

Het staat u vrij om naar de huurcommissie te gaan om uw afrekening van de servicekosten te laten beoordelen. Er zijn mensen die zo honderden euro's terugkrijgen. Of vraag hulp bij uw lokale huurdersorganisatie als u er zelf niet uitkomt. Succes.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: veel te hoge waterkosten bij Elan Wonen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

ze mogen niet meer rekenen dan de WERKELIJKE kosten die zij betaald hebben, ze mogen er dus GEEN opslag bovenop gooien, niet voor gas, niet voor water en ook niet voor electra, zelfs als je de meubels meehuurt mogen ze hier geen idiote bedragen voor rekenen...

je hebt recht op een specificatie, vraag deze dan ook, hierin moeten opgenomen zijn de kosten die zij rekenen en wel geheel uitgesplist in de verschillende posten zoals aansluitkosten en levering van de hoeveelheid M# water, gas of KWH electra...

niet betalen dus wat zij vragen en eerst hierom vragen, komt u er niet uit met de verhuurder de woonbond inschakelen...

Gesloten