LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Veel warmtepompklachten blijven onopgelost

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Radar
Site Admin
Berichten: 5506
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Veel warmtepompklachten blijven onopgelost

Ongelezen bericht door Radar »

Uit onderzoek van Radar blijkt dat klachten over het functioneren van warmtepompinstallaties vaak niet naar tevredenheid van de consument worden afgehandeld. Bij maar liefst 55% procent van de consumenten blijft het probleem bestaan, soms zelfs na meerdere keren klagen bij verschillende instanties.

Dat klagen over een niet-functionerende warmtepomp weinig oplevert ontdekt ook Marc Keijzer wanneer hij in 2015 een warmtepompinstallatie laat aanbrengen in zijn woning. Al snel blijkt dat de installatie niet naar behoren werkt. De woning wordt niet warm genoeg, het kraanwater is in de ochtend juist te warm en het beloofde rendement wordt niet gehaald.

Keijzer doet zijn beklag bij de installateur, maar die kaatst de bal terug - en dat terwijl hij erkend lid is van de brancheorganisatie, Techniek Nederland. Radar laat zien hoe je als consument klem komt te zitten.

Maandag 16 september 2019 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Laatst gewijzigd door Radar op 16 sep 2019 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Veel warmtepompklachten blijven onopgelost

Ongelezen bericht door Duc »

Misschien ook een probleem dat dit soort systemen nog niet heel lang in de markt staat en iedere installateur mer warmtepompen kan beginnen? Maw dat er niet voldoende kennis is tav defecten en goede installatie

EdwinHennekeij
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2019 22:17

Re: Veel warmtepompklachten blijven onopgelost

Ongelezen bericht door EdwinHennekeij »

Warmtepompen zijn er in veel verschillende soorten. Het gaat om de kwaliteit van de compressor en diameter van de ventilator.
Ik heb zelf een grote installatie aangeschaft van het merk Nibe (20kw) icm 60 heatpipes en 32 zonnepanelen. 500 liter boiler + 200 liter boiler als backup. Aangelegd door vakmensen van NOM Energy!
Het is bestaande bouw namelijk een oude basisschool. Tapwater is prima van temperatuur 50 graden en de temperatuur in huis is behagelijk.

Ik vind het erg jammer dat Radar alle warmtepompen over één kam scheren. Er is echt heel verschil in kwaliteit.

Peterxx
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2019 11:08

Re: Veel warmtepompklachten blijven onopgelost

Ongelezen bericht door Peterxx »

Het is inderdaad jammer dat de warmtepomp vaak negatief in het nieuws komt. Toch zijn er ook veel mensen die genieten van hun installatie met comfort en een lage energie rekening.

Vaak zijn het de mensen met klachten die zich laten horen denk ik, zou daarom een onderzoek naar tevreden gebruikers zo negatief uitvallen? Het ligt overigens vaak niet aan de warmtepomp zelf maar eerder aan de toepassing. Gelukkig zien we op dit forum ook tevreden gebruikers.
Eigenlijk is het met alles zo: ‘Klinkt het te mooi om waar te zijn’ dan is het ook vaak niet waar. Als consument moet je ook niet met de eerste beste verkoper in zee gaan, maar probeer je eerst zelf eens te verdiepen. Sites als bijvoorbeeld https://warmtepomp-tips.nl brengen het verhaal zo als het is, leesbaar en met feiten. Als je woning niet geschikt is, pak dan eerst de isolatie van de woning aan. En pas aan het eind van het liedje neem je een warmtepomp. Verzint eer ge begint. Maar als je woning uiteindelijk geschikt is, dan is een warmtepomp een prima optie anno 2020. En natuurlijk hopen we dat ook waterstof-ketels er door komen in de toekomst van Nederland. Dan kan elk huis warm blijven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Veel warmtepompklachten blijven onopgelost

Ongelezen bericht door kweenie »

Op zich kan een warmtepomp inderdaad een prima systeem zijn, als het goed wordt toegepast en juist geïnstalleerd. Maar ik heb de indruk dat er veel installateurs zijn met te weinig kennis van zaken of nog te weinig ervaring het de systemen. Maar er wordt wel van ze verwacht dat ze zo'n systeem maar even gaan installeren. Hoe kom je er achter of 'jouw' installateur weet wat hij mee bezig is?

Ik heb het zelf nog maar een paar jaar geleden meegemaakt dat bij nieuwbouw de medewerker van de aannemer mij wazig aankeek toen ik over zulke zaken begon. Daar had hij blijkbaar nog nooit van gehoord. Hup, een gas CV erin en klaar. Dan had ik mijn poot stijf kunnen houden, maar de kans leek mij dan wel erg groot dat er wel 'iets met een warmtepomp' zou worden geïnstalleerd, maar dat het totaal niet goed zou werken. In arren moede dus maar gewoon de standaard CV ketel laten installeren.
(De meerkosten bij de bouw zouden overigens waarschijnlijk ook zo veel hoger zijn dan bij een normale installateur, dat eerst de standaard CV nemen en die meteen na oplevering vervangen waarschijnlijk goedkoper is dan meteen bij de bouw al een warmtepomp laten installeren...)

Gesloten