LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ventilatiedakpan verstopt.

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
witje75
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2007 18:02

ventilatiedakpan verstopt.

Ongelezen bericht door witje75 »

Hallo,

Sinds kort hebben we een lekkage op zolder. Nu keek ik door het dakraam en viel me op dat er een dakpan was waar een gat in zat.
Ik dacht dus dat die kapot was, en vernieuwd moest worden, tot iemand me vroeg waar dat gat zat. Het zat namelijk een stukje onder de schoorsteen. Die persoon zei tegen me dat die dakpan dan niet stuk was, maar waarschijnlijk er zat voor de ontluchtingspijpje. En inderdaad zie ik bij de buren op precies die plek een pvc buisje uit de dakpan steken.

Nu ben ik op het dakpan geklommen, en heb de dakpan eraf gehaald, en inderdaad blijkt daar ventilatie te zitten. Maar deze zit vol met vochtige grond, hij zit dus verstopt. Zowel de buitenste rand als binnenin. Ik zie niet dat er iets afgebroken zou zijn. Geen idee wat hij precies zou moeten ontluchten? Riool misschien? Kan de lekkage daar vandaan komen? Het glaswol is nu droog, maar kan dus ook weer opgedroogd zijn. Lekkage is binnen een meter lager pas te zien.
Mijn vraag is, hoe kan ik die verstopping weghalen, en kan ik daar gewoon een nieuw buisje insteken die boven de dakpan uitkomt?
Hoe blijft dat buisje zitten?
Ik krijg de foto's niet hier neergezet, hij geeft steeds een foutcode, dus maar even met een link.
https://drive.google.com/file/d/1yiV3A1 ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/11ngFAi ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/19SSTT- ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1zZVHYP ... sp=sharing

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ventilatiedakpan verstopt.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou om te beginnen al die rommel er omheen maar weghalen en de boel goed schoonmaken. Zodat u kunt controleren of er verder niets kapot is. Die dakpan past in die ronding.

Kijk voor de zekerheid nog eens bij de buren.

witje75
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2007 18:02

Re: ventilatiedakpan verstopt.

Ongelezen bericht door witje75 »

Lady1234 schreef:
19 mar 2020 18:44
Ik zou om te beginnen al die rommel er omheen maar weghalen en de boel goed schoonmaken. Zodat u kunt controleren of er verder niets kapot is. Die dakpan past in die ronding.

Kijk voor de zekerheid nog eens bij de buren.
Ik wil best proberen die grond uit de buis te krijgen, maar ben bang dat de grond gaat zakken als ik ermee bezig ga. Hoe kan je weten dat de buis na het schoonmaken leeg is? En dus niet wat erin gezakt is?

De dakpan lijkt inderdaad te passen in dat gat. Maar bij de buren, en de buren daarnaast zie ik dus een pvc buisje omhoog komen. Bij de 1 iets van 5 cm en bij de ander 10 cm. Lijkt me ook als er geen pvc buisje inzit, al het regenwater in die dakpan, dus in de buis terecht komt. Waarschijnlijk dat daarom ook grond erin is gekomen, in plaats van dat dat om het pvc buisje heen zou gaan. Dan zou enkel het water wat recht van boven komt, dus zonder grond of afval in de buis terecht komen, en dus niet verstopt raken.

Er komt dus in elk geval water in. Ik vraag me af waar dat water heen gaat. Komt dat uit in het riool? Dan zou het niet erg zijn lijkt me.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: ventilatiedakpan verstopt.

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Er moet inderdaad een buis op zitten. Deze pijp is voor de beluchting van uw afvoeren van zowel de badkamer als de WC.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ventilatiedakpan verstopt.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Rond dat “gat” in het dak zit toch allemaal prut en zooi en daarom sluit ook die uitsparing onder de dakpan niet goed aan. Waardoor daar water inkomt en het overloopt op uw gewone dak.

witje75
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2007 18:02

Re: ventilatiedakpan verstopt.

Ongelezen bericht door witje75 »

Rond het gat zelf zit isolatie, maar eronder zit inderdaad prut zoals takjes. Maar die zitten onder elke dakpan. Ik neem aan dat niemand bij de voorjaar schoonmaak alle dakpannen eraf gaat halen om de takjes weg te halen? Ik ben zeker van plan ze nu weg te halen bij de dakpannen die er nu af liggen, maar ben eigenlijk niet van plan onder alle dakpannen schoon te maken.
Moet er gewoon een simpel pvc buisje in? En hoe blijft die vastzitten? Schijnbaar is de vorige weggewaaid.
(Of de CV monteur zou in november op het buisje gestapt kunnen zijn, terwijl hij een nieuwe CV aansloot zonder dat hij het gemerkt heeft.)

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ventilatiedakpan verstopt.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Meet de diameter en koop iets wat klemmend door die dakpan gaat.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ventilatiedakpan verstopt.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij een eenvoudig recht pijpje de naad rond het pijpje door de dakpan even afdichten met kit, anders blijft u mogelijk lekkage houden. Als u zoekt met Google naar bv ontluchtingsdakpan vindt u diverse mogelijkheden voor complete ontluchtingsdakpannen en voor losse doorvoeren.

witje75
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2007 18:02

Re: ventilatiedakpan verstopt.

Ongelezen bericht door witje75 »

Ik heb hem opgemeten. 4 cm. Maar een pvc buis voor waterafvoer die ik toevallig nog had liggen van 4 cm gaat er maar half in helaas. En die zit niet klem. Ik denk dat ik een iets flexibelere pvc buis van 4 cm doorsnee moet halen.

Stel dat ik de grond eruit haal, en er valt wat grond in het pijpje, komt dit dan gewoon in het riool terecht? Dan zou het dus weggespoeld worden, en open zijn.

Goed idee om langs dat buisje te kitten, om geen lekkages meer te krijgen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: ventilatiedakpan verstopt.

Ongelezen bericht door crazyme »

Dat gat in de dakpan hoort met een kapje afgedekt te worden tegen inregenen.

Leidingwerk zoveel mogelijk reinigen (en hopen dat het niet luchtdicht geworden is) en de pan vervangen door een pan met een functioneel kapje.

https://www.ib.nl/article/i47wtw_dakpan ... _antraciet

sake1987

Re: ventilatiedakpan verstopt.

Ongelezen bericht door sake1987 »

Misschien een dakpan legger vragen?

witje75
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2007 18:02

Re: ventilatiedakpan verstopt.

Ongelezen bericht door witje75 »

Erthanax schreef:
19 mar 2020 21:19
Bij een eenvoudig recht pijpje de naad rond het pijpje door de dakpan even afdichten met kit, anders blijft u mogelijk lekkage houden. Als u zoekt met Google naar bv ontluchtingsdakpan vindt u diverse mogelijkheden voor complete ontluchtingsdakpannen en voor losse doorvoeren.
Ik weet dat er speciale pannen zijn, maar hier zat gewoon een simpel recht buisje op zoals ook bij de buren.
Ik heb ondertussen met wat wrikken toch de pvc buis erin kunnen krijgen en hij zit nu mooi stevig geklemd.
Wat voor kit kan ik het beste gebruiken om af te dichten? Liefst een kit die minstens 10 jaar z'n werk doet.
Dakpanlijm misschien? Of zelfklevende EPDM. Die zal vast goed plakken op de pvc buis, maar of die ook plakt op de ruwe dakpan?

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ventilatiedakpan verstopt.

Ongelezen bericht door Erthanax »

witje75 schreef:
20 mar 2020 18:16
(...) Wat voor kit kan ik het beste gebruiken om af te dichten? Liefst een kit die minstens 10 jaar z'n werk doet.
Dakpanlijm misschien? Of zelfklevende EPDM. Die zal vast goed plakken op de pvc buis, maar of die ook plakt op de ruwe dakpan?
Als u dakpanlijm heeft liggen zou dat best kunnen, lijkt me. Of anders gewoon een zwarte acrylaatkit. Zolang het maar uv-bestendig en watervast is. En niet te zuinig. Mooi hoeft het daar niet te zijn.

Een reep EPDM lijkt me lastig te verwerken tot een goedafdichtende manchet rond pijpje en over de dakpan.

Morgen is het mooi weer, en u kent die uitdrukking wel: men moet het dak repareren als de zon schijnt. Succes!

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: ventilatiedakpan verstopt.

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik denk dat ze de dakpan op het dak hebben verstopt. Doen dakdekkers wel vaker.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: ventilatiedakpan verstopt.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Illegale gekraakte woning?

Vogels zoeken een plek voor nest te maken en vernielen wel vaker dit soort dingen.

Gewoon nieuwe halen en die 4 cm zal we 38 mm zijn.
Warmteservice kan een nieuwe complete leveren hoop ik.

Ga er heen met de foto en kit is maar tijdelijk... siliconen kit geeft mijn voorkeur, de Action is niet duur hiermee en die
gaat lang mee mits je het op een schoongemaakte zou doen dus niet op vuile ondergrond!

Wel extra voorzichtig klimmen want de ziekenhuizen zitten al overvol!

Gesloten