LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verf, beits of houtolie?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door kweenie »

Typisch geval van goedkoop is duurkoop. Voor een beetje meer geld had je materiaal dat jarenlang goed blijft en nauwelijks onderhoud vergt. Ook zijn er houtsoorten die van nature bescherming bieden tegen verwering. En ook binnen de zelfde houtsoort heb je zeer veel kwaliteitsverschil. Zo is de ene 'geïmpregneerde' plank in no time verrot en blijft de andere jaren goed. Daarnaast is de mening over vergrijzen van hout vaak meer een kwestie van smaak dan dat het hout zo veel slechter wordt. Maar als je niet van vergrijzen houdt, dan moet je dus juist níet kiezen voor olie als bescherming.

Maar goed, jij hebt blijkbaar al het hout voor je blokhut gekocht en wil nu alleen nog weten hoe je die snel wegrottende houtsoort het handigste kunt beschermen. Dat wordt dan dus geen olie, als je niet van vergrijzen houdt. Ik zou dan eerder voor vervangers van carbolineum gaan, waarvan diverse zijn. Bijvoorbeeld bruinoleum. En het hout dat de grond in gaat goed in de houtmenie zetten.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Warme olie in 2 of 3 dunne lagen aanbrengen ,en het hout gaat 25 jaar mee.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door Revoked »

gosewijn schreef:
09 jun 2019 16:08
Warme olie in 2 of 3 dunne lagen aanbrengen ,en het hout gaat 25 jaar mee.t
Kopernaftenaat. Gewoon erop kwasten. Of met een plantenspuit, nog makkelijker. Hout blijft eeuwig goed.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Kweenie, Niet elke blokhut is in elke houtsoort leverbaar.

Lariks beperkte keuze, Grenen iets ruimere en Vuren erg veel.....
Ook de prijs moet nog redelijk blijven, een op maat gemaakte hardhouten van juiste soort is flinke meerprijs.
Ik vermoed dat elke 20 jaren nieuwe zetten dan zelfs goedkoper is....

De door mijn genoemde Houtolie is een van de vervangers en Bruinoleum is er een van.
Ik zie vooral Lijnzaad olie producten met soms een kleurtje erdoor en van veel oplos middelen en meerdere lagen tot dikkere met niet meer oplos dan noodzakelijk... dus aantal meter per liter dat je nodig hebt is sterk wisselend.

Action verkoopt aangelengd met water blijkbaar als goedkoopste....
8m per liter en ze verkopen de ¾ liter blikken dus maar 6 meters per blik.
De Hornbach heeft een opgave van 22 meters per liter... wel iets duurder per liter maar goedkoper per meter....
Ik denk dat ik eerst kleinere blikjes van diverse merken ga kopen hoeveel meters er werkelijk uitkomen voor ik de 5 liter voordeel blikken ga bestellen, ik ben toch geen Media Markt (gek dus!)

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb hier een soort terrasoverkapping, zijpanelen van hout van pallets. Dus wat hout betreft rotzooi. Ingesmeerd met bruinoleum, en dat blijkt prima te werken. Geen centje pijn, alles staat nog even keurig als toen ik het een jaar of 5 geleden zo neerzette.

Het merk weet ik niet meer, ik heb het toen bij de Formido gekocht (met een bon van 25% korting).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door kweenie »

Komkommertijd schreef:
09 jun 2019 19:26
De door mijn genoemde Houtolie is een van de vervangers en Bruinoleum is er een van.
?? Cryptisch.
Bruinoleum is natuurlijk een totaal ander product dan houtolie. Dus wat je nu wilt zeggen is mij een raadsel.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

gosewijn schreef:
09 jun 2019 16:08
Warme olie in 2 of 3 dunne lagen aanbrengen ,en het hout gaat 25 jaar mee.
Warme Olie?

Ja, ik zocht en vond Rauwe Lijnzaadolie, beetje duur..... en gezond voor voeding met koude persing.

En ook Gekookte Lijnzaadolie, voor gezonde Paarden en Verf zelf maken met pigmenten!
Verdunnen met terpentine tot 30% maar dat stinkt helaas.... wel leuk voor impregneren 1e laag en open huis dus losse balken behandelen voor ik blokhut ga stapelen!

Voor de 2e laag op goed gedroogde kun je blijkbaar ook tot 80 graden in pannetje water Au ban Marie verwarmde gebruiken.
Ik was in museum en daar hebben ze ook lijnolie, 5 of 20 ltters en zeer betaalbaar.
Voor verf en dus kleurtje hebben ze pigmenten die per kleur andere kosten en hoeveelheden nodig hebben maar die hoef ik niet!

Als ik blanke Lijnolie ga gebruiken word het wel gele waas... later beige en bruin... maar ik zag geen verweerde plekken en eens in 5 jaren totaal, wel elk jaar twijfelachtige plekken na poetsen met doekje olie!

En om te voorkomen dat Kweeniet het wel beter weet.... ik mag als vrijwilliger in Museum enkele dagen meelopen!
Dus op oude zooi uit eind 1800 oefenen onder controle van vakmensen!
Een bootje dat met enkele nieuwe balken hersteld is en nog een schuurtje.... massief grenen.
Ja, geen Vuren maar dat is niet zoveel verschil volgens deze ervaringsdeskundige!

Ja, een opleiding tot schilder zonder schuren!
Bedankt voor Pb die iemand stuurde!

Hoewel mijn vraag was over Verf, Beits of deze Nieuwe Olie.... bleek juist verouderde info te zijn! :mrgreen:

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door Costnix »

@komkommertijd: Dan hou je er nog een hobby aan over.😁
Je kan ook harpuis gebruiken, lijnolie met hars. Dat wordt voor houten schepen gebruikt voor de romp. Het blijft wel plakkerig.
http://peterdorleijn.nl/scheepsonderhoud/

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Wist je dat de oude spoorbielzen in kokende olie vroeger ge-impregneerd werden . Gewoon proberen ,als de kleur je niet bevalt ,kun je het met benzine insmeren en dan verhitten ,dan is dat probleem opgelost.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door Costnix »

@gosewijn: benzine en verhitting geeft toch een KNAL?
De olie, die jij noemt is cresootolie aka carboleum en dat is verboden en niet meer te koop in Nederland.
Vooral het verwerken van deze olie bij warm weer geeft verbrandingen op de huid en is gevaarlijk bij inademing.
Je kan beter asbest gebruiken. Dat wordt pas gevaarlijk na 30 à 40 jaar.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Nee kostniks , je hebt het verkeerd. Insmeren met benzine en met zo n hobby gasbrandertje verhitten ,hoef je de olie niet af te krabben scheelt een hoop werk . Komkomkommertje heeft gegarandeerd oude olie in zijn loods staan , anders haalt hij het wel uit al zijn oude auto s. :D

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt ook de buitenlaag bewust verbranden. Dat zwarthout geeft van nature ook bescherming tegen verdere verwerking. Is een vrij oude (Japanse?) Manier om hoe te verduurzamen.

Maar volgens mij is dat esthetisch niet wat TS zoekt.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door Costnix »

Maar daar heb je geen benzine voor nodig. Een gasbrander zorgt voor een heel dun laagje kool. Die borstel je er af en vervolgens met een oude lap glad poetsen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het Japanse branden geprobeerd!

Ja, die bewust niet genoemd want voor een ietsje grotere blokhut van 6x8 meters is dat wekenlang een BBQ geur met blauwe wolken... als een klein plankje goed ging, koste veel tijd en gas....

Als je de buitenlaag weer eraf haalde mooi gevlamde dus dat leek me wel wat, maar met roetlaag laten zitten waardoor het juist brand veiliger werd.
Wel er vanaf blijven want dat blijft jarenlang roet afgeven!
Verder is de Mes & Groef beschermen op deze manier niet mogelijk en zie je al snel witte strepen op zwart geblakerde blokhut!

Ook mensen die eerst opbouwen en verven maken deze fout vaker....
Ik wil geen zebra blokhut met witte streepjes en die rot dan extra snel omdat daar geen beits of verf kwam!

Mijn bedoeling is eerst alles met verdunde impregneren. Verf, Beits of Olie maakt niet uit... extra dun rustig in laten trekken!
Daarna 2e laag aanbrengen van gekozen product.

En pas als alle losse balken gedroogd zijn stapelen......

Later als het staat is alleen jaarlijks bijwerken en als minder word helemaal nodig!
Dit jaarlijkse nalopen moet je altijd doen, of je nu Hardhout of Vuren hebt, Verf, Beits of Olie, als je het hout jaarlijks na loopt en bij werkte is beter dan rotte plekken herstellen!

Fietsen in schuurtje? Ja de deur is vaak goed, maar de stijl waar slot zit word vaak geraakt!
Als je niet deze jaarlijks kapot gestoten laag bijwerkte.... en de aluminium strip die vele verhuurders plaatsen vind ik lelijk staan! Tenzij je die ook mee verfde!

Verder verbaasde het mijn dat niemand riep dat ik de onderste balk beter van Hardhout kan nemen... daarom komt deze iets hoger... als extra balkje!
Omdat ik geen nadelen van de Olie hoorde en ik liever niet ga schuren aan 't schuurtje... kwast of poetsdoek lukt nog wel...
Ik word ook ouder en als na een jaar of 20 het niet meer gaat zit er voldoende olie in het hout voor het alsnog laten vergrijzen....

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Komkommertijd schreef:
11 jun 2019 08:56
Verder verbaasde het mijn dat niemand riep dat ik de onderste balk beter van Hardhout kan nemen...
We gaan toch zeker iemand die overal zóveel ervaring mee heeft geen open deuren vertellen :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het was ook geen open deur, maar een onderste balk, Moneyman.... ;)

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door Costnix »

Vooral geen open deuren intrappen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik zie nu dat ik door die extra onderbalk een Deurwaarder moet waarschuwen voor de extra hoge hardhouten drempel..

Mag je beslag leggen op het pannenkoeken beslag!

Wel zal ik de ramen en deuren in bootlak doen, 2 komponenten lak want plakkerige deuren en/of ramen zit ik niet zitten .
Mat geslagen Blokhut met glimmende hoogglans boot lak lijkt me wel te doen, beetje schuren aan de schuur.

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Houtolie is veel te duur en nergens voor nodig.
Iedere olie is goed, bv goedkope zonnebloemolie.
Gebruik ik al jaren.
Ik gebruik als kwast een bokkenpoot, niet te verwarren met een hondenl.....

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door Costnix »

Zonnebloemolie is prima om frites in te bakken en in een salade.
Je schuur blijft naar zonnebloemolie stinken. Dit geldt ook voor slaolie en olijfolie.
Deze oliën dringen heel diep in het hout, waardoor het niet te verwijderen is.

Gesloten