LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verf, beits of houtolie?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Beste allen,

Nu mijn leeftijd & gezondheid terugloopt en ik goed schuren voor schilderwerk of beitsen erg zwaar vind worden wil ik een
nieuwe blokhut/garage plaatsen.
Ik hoef geen mooie gladde wanden, en puur hout zichtbaar bleef vind ik ook mooier...

Ik zie dat de Verf en Beits door 99% gebruikt word,1% Houtolie, ook het aanbod in bouwmarkt of Action is gelijkwaardig!

Maar na 2x nieuwe dik insmeren is jaarlijks dun poetsen volgens de Houtolie leveranciers vaak voldoende om het mooi en iets donkerder te maken.... dus geen schuren (alleen 1e keer) maar met vinyl handschoenen en oude onderbroek even olie op poetsen!

Ik wil niet over 5 jaren kale lapjeskat schuur hebben of na een jaar of 15 verrotte planken.

Hoe Is jullie ervaring met Olie, gaat dat langer mee en minder vermoeiend.....
En welke merken?
Action is goedkoopste voor ¾ liter €4,,99 maar heb liever betere!

Graag serieuze reacties, want ik ben zelf nog niet in de olie! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Radar op 11 jun 2019 09:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00
Beste antwoord
Gekozen door Komkommertijd

Re: Verf, Beits of Houtolie?

door gosewijn » 09 jun 2019 16:08

Warme olie in 2 of 3 dunne lagen aanbrengen ,en het hout gaat 25 jaar mee.
BL2
Berichten: 4832
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door BL2 »

Komkommertijd schreef:
08 jun 2019 19:23
Beste allen,

Nu mijn leeftijd & gezondheid terugloopt en ik goed schuren voor schilderwerk of beitsen erg zwaar vind worden wil ik een
nieuwe blokhut/garage plaatsen.
Ik hoef geen mooie gladde wanden, en puur hout zichtbaar bleef vind ik ook mooier...

Ik zie dat de Verf en Beits door 99% gebruikt word,1% Houtolie, ook het aanbod in bouwmarkt of Action is gelijkwaardig!

Maar na 2x nieuwe dik insmeren is jaarlijks dun poetsen volgens de Houtolie leveranciers vaak voldoende om het mooi en iets donkerder te maken.... dus geen schuren (alleen 1e keer) maar met vinyl handschoenen en oude onderbroek even olie op poetsen!

Ik wil niet over 5 jaren kale lapjeskat schuur hebben of na een jaar of 15 verrotte planken.

Hoe Is jullie ervaring met Olie, gaat dat langer mee en minder vermoeiend.....
En welke merken?
Action is goedkoopste voor ¾ liter €4,,99 maar heb liever betere!

Graag serieuze reacties, want ik ben zelf nog niet in de olie! :mrgreen:
Al jaren onder verschillende nicknames weet je bij elk probleem op dit forum wel een antwoord (2300 keer !) te geven. Auto's, gasleidingen, keukens, huizen, asbest, altijd help je de forumdeelnemers.
Nu is er een heel eenvoudig iets, en weet je het niet.
Verbijsterend !
Laatst gewijzigd door BL2 op 08 jun 2019 20:19, 3 keer totaal gewijzigd.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door Costnix »

Stelt hij een serieuze vraag is het weer niet goed.
Laatst gewijzigd door Costnix op 08 jun 2019 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Je leeftijd loopt terug? Waar heb je die pillen gekocht?

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Om wat voor houtsoort gaat het? Hardhout heeft een andere (lees: minder frequent) behandeling dan geïmpregneerd waaibomenhout, volledig onbehandeld hout uiteraard een nog veel uitgebreidere.

Ik ben het overigens wel eens met de bijdrage van BL2, maar kon het niet laten om de grote komkommer een paar vragen te stellen....

v.d.Heyden

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik smeer eigenlijk op al het buitenhout Owatrol Jachtlak. Transparant, want dat was de goedkope palletaanbieding.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij is houtolie/meubelolie meer voor het onderhoud. Ik smeer het tenminste een of twee keer per jaar op massief houten meubels. Ik zou toch eerder voor de beits gaan, dat hoef je ook niet te schuren.

Vroeger had je carboleum, maar dat mag niet meer. In deze link vind je een aantal alternatieven:
https://www.verfgroothandel.nl/blog/car ... op-een-rij

En in dit topic vind je wat praktische informatie:
https://www.klusidee.nl/Forum/welke-car ... 25378.html

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Oude motor olie , dat had je toch moeten weten . je zal best nog wel wat hebben staan .

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door Revoked »

gosewijn schreef:
08 jun 2019 23:59
Oude motor olie , dat had je toch moeten weten . je zal best nog wel wat hebben staan .
ze verkopen alleen nieuwe motorolie bij de Action, toch?

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ja dat klopt , hij heeft zoveel oude auto s dat hij dat beslist heeft staan ,dus gratis . :lol:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als je nog wat oude blikken met spul hebt staan, kun je alles mengen. Daarna door een zeef gieten en voilà.

Kwasten maar!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij oliën zul je het hout van tevoren ook wat schoon moeten maken. Je zult ook veel vaker moeten oliën dan verven of beitsen. Ik vraag me af of je daarmee op termijn dus zo veel beter uit bent.

Als je dan toch de uitstraling van hout wilt hebben, dan zou ik eerder voor hout-composiet gaan. Dat is onderhoudsarm, maar heeft wel het uiterlijk en de uitstraling van hout. Maar kijk dan wel van tevoren hoe de planken eruit zien, want sommige composiet ziet er heel nep uit, terwijl ander composiet nauwelijks te onderscheiden is van hout.

BL2
Berichten: 4832
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door BL2 »

Zomaar een vraag:
Komt er onder deze nieuwe blokhut/garage ook weer een opslagplek voor overtollig asbest ?

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nee joh, dat ding is om zelf Wodka te stoken. Nu de kleine stofzuigertjes/komkommertjes groter worden zal er meer geproduceerd moeten worden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Antwoorden;

Ik word ouder en ouderen willen wel eens kinds worden dus leeftijd & gezondheid die terug lopen klopt dan wel!

Jachtlak, ik weet als je te laat bent bij Verf en Beits die afbladeren en Lak is zelfde, veel werk elke 5 jaren!

Hergebruikte kerstbomen, Hardhout is niet leverbaar in blokhut of extreem duur... Lariks beperkte keuze, Grenen was verkeerde modellen dus Vuren geworden, de zelf schilderende Kerstbomen met vele zijtakken waar wel eens een knoest los laat!
Jaarlijks poetsen en bijwerken is geen enkel probleem maar met Reuma en zwakke polsen wil je geen vibrator/schuurmachine urenlang vast houden voor vele meters te maken!

Motorolie? Ja, werkte perfect maar zal bij hoosbui in de grond gaan en ik weet hoeveel vervuilde grond afvoeren koste...
Elke benzine pomp die gesaneerd werd... Hoofd(pijn)prijzen! Dat is voor bovenkant nog te doen maar onderkant gaat de grond in en die claim wil ik zeker niet. Beter in kachel op stoken, blikje ¾ gevuld met motor olie en hout blokken er omheen, en na opbranden blokken hout een Olie kachel, Belgen noemen het legaal en Mazoet.

Action, Tenco, Rambo en Hornbach.... ja, ik zag bij Action vele verf en beits maar slechts 1 blik Houtolie!
Bij de Hornbach was Tenco & Rambo goedkoper dan Hornbach huismerk per liter..... maar......
als je online even gaat zoeken zie je welke van deze 3 hoeveel meters je kunt doen!
De oplosmiddelen of water verdunde van Rambo & Tenco die goedkoper waren dan huismerk, je sjouw vele liters!
Het Hornbach Huismerk, duurder per liter meer meerdere meters en 4 kleur tinten leverbaar!
Naast de ¾ liter, 1 liter en 2½ liter is dat huismerk ook bestelbaar, niet op voorraad in 5 Liters te leveren!

Mijn ervaring; Als ik Maurice de Hond uitlaat, (buurvrouw zocht naam voor puppy/reu... en ik adviseerde) loop je vaak achterlangs en zie je vele schuttingen en schuurtjes in staat van ontbinding, vaak nog jonge exemplaren waarvan ik de bouw nog weet, en enkele oudere die wel goed gemaakt waren!
Ja, haar gezondheid, een rollator en ik mag het voor haar doen en zag veel blokhutten die binnen 15 jaren vervangen werden....
dit is leeghalen, slopen en nieuwe bouwen.... en geïmpregneerde is vaak oppervlakte behandeling!
Ook de Beits, beter dan Verf waarbij je dit vers gezaagde nog levende hout gaat plastificeren... vind ik maar niets.
Beits trekt de eerste keer keurig erin, tweede laag komt er als een lak laagje op, en beter als Verf maar toch bladeren en
kale plekken die verweren!

Bij 1 Olie blokhut werden alleen verweerde, vele jaren niets gedaan plekken opgeschuurd en daarna nieuwe laag erop!
Deze man had 7 jaren niets gedaan dus veel verweerde weghalen....
Hij wil het nu elke 2 jaren doen....
Olie smeren, kwast hoeft niet, Vinyl handschoentjes en ingedoopte oude katoenen onderbroek en poetsen gaat ook prima!
Er moet olie intrekken, niet erop!

Maar vele forum leden weten meer dan mijn!
Een blokhut van 6x8 meters is duurder en veel werk en de Olie prijs doet er dan niet meer toe!
De meeste gebruiken verf, en een kunststof schuurtje is niet in deze maat leverbaar helaas....
Composiet is erg duur en niet als bouwpakket in elkaar te zetten, en de balken erachter...rotten ook gewoon weg!
Beits, ze beloven dat het erin trekt en de eerste laag doet dat ook, word mat en trok erin! Maar de volgende lagen????

Na bezoek Action, Gamma, Karwei, Praxis en Hornbach vermoed ik dat Houtolie een zeldzaam en weinig gebruikt product is...
Teer & carbolineum zijn verdwenen en stonken vreselijk!

Ik twijfel over de Hornbach Houtolie Plus, meer vaste stoffen dan de beide merken en de normale Houtolie waar ze mee stoppen.
Bij Verf en Beits zie ik eerst goed ontvetten dus weg terug zie ik niet zitten.
Zelf overweeg ik elke plank eerst rondom te behandelen, als je alleen buiten doet willen ze vaak krom trekken!
Ook de Mes & Groef is niet meer bereikbaar dus eerst 2x en na insmeren alle overbodige wegpoetsen...

Ik zoek dus hier Ervaring Deskundige die mijn als desKNUDDIGE kunnen vertellen of ik het moet doen of juist niet.

Verf wil ik niet, Lak bladerde en niet dekkende Beits die hout laat zien, vergrijsde vreselijk... zelf ben ik nu zelf ook al flink vergrijst!
Is Houtolie een goed alternatief voor was het voor U eens maar nooit meer?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door kweenie »

Als ik het zo lees heb je je keus dus al bepaald. Alles valt af, behalve olie. Waarom daar dan nog naar vragen?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

witte angora schreef:
08 jun 2019 20:49
Volgens mij is houtolie/meubelolie meer voor het onderhoud. Ik smeer het tenminste een of twee keer per jaar op massief houten meubels. Ik zou toch eerder voor de beits gaan, dat hoef je ook niet te schuren.

Vroeger had je carboleum, maar dat mag niet meer. In deze link vind je een aantal alternatieven:
https://www.verfgroothandel.nl/blog/car ... op-een-rij

En in dit topic vind je wat praktische informatie:
https://www.klusidee.nl/Forum/welke-car ... 25378.html
Carboleum is foute naam, Carbolineum.... en de genoemde opvolgers... dat is volgens mijn Lijnzaadolie soorten...
Ook een Hout Olie zal dit zijn en dan weet je niet welke olie soorten erin zitten en/of oplosmiddelen.
Wel stevige prijzen en zal wel vele meters geven....

Voor Koopmans moet ik Dealer zoeken en als bouwmarkten het ook verkopen..... 6x8 meters en 1e keer meerdere lagen binnen en buiten aanbrengen.. inclusief Mes&Groef behandelen.... want ik kocht blanke vers gezaagde Vuren/kerstbomen!

Het is goede link en veel info....

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door witte angora »

Komkommertijd schreef:
09 jun 2019 10:11
niet dekkende Beits die hout laat zien, vergrijsde vreselijk... zelf ben ik nu zelf ook al flink vergrijst!
Wat is het probleem? Dan val je niet op als je tegen je nieuwe schuur gaat staan. Kun je de kleine stofzuigertjes flink laten schrikken als de schuur ineens begint te praten, of ogen blijkt te hebben. Heb je alleen maar extra lol van. :wink:

Overigens: cabolineum is een andere naam voor carboleum. Misschien dat het laatste vooral in de dagelijkse spraak gebruikt werd, net als 'petrolie' (petroleum). Maar dat weet ik niet.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik lees in de link van jou, en Hornbach online info over elk product alle goede....
Verf, Beits of Olie, elk product is geweldig en ik zoek de nadelen die iedereen verzweeg......

Klus idee had iets over te dik aanbrengen op Ikea werkblad in keuken en te laat teveel verwijderen!
Snel dikke laag en het bleef kleven!
Ja, aanbrengen en na afloop teveel weg poetsen... 2x werk, maar ik weet hoe schuren is... ervoor staan is makkelijk maar eraf schuren?

Geïmpregneerde? Als ik plank doorzaag is het binnen wit en onbeschermd.
Deze hele plank gaat lang mee mits je niets gaat zagen of er geen scheuren in komen.
Gelijkmatig vergrijsde is mooi maar meestal toch groen uitgeslagen of zwarte plekken dus Lapjes Kat Schuur?

Omdat net als oude verboden middelen er niet met alles overheen kan zoek ik dus juist de nadelen van mensen met ervaring...
en dat is erg zeldzaam.
Een buurman heeft een olie blokhut, onbekend merk met Lijnzaadolie.... en vergrijst wegens te laat in olie zetten.
Licht opschuren met machine was weer voldoende maar om kleurverschil te voorkomen moet hij naast de grijze plekken ook de nog goede ook opschuren tot het weer 1 geheel is.......
Dit in 2009 geplaatste en 2016 te laat behandelde was toen veel werk... september 2018 weer gedaan en dat viel mee.
Hij doet dus om de 2 jaren maar jaarlijks olie poetsen viel best mee, hem geholpen om te voelen hoeveel werk dat nu is....
aanbrengen gaat makkelijk, uitpoetsen van teveel olie is zwaarder werk!

Hiervan leerde ik dat met kwast vaak teveel aanbrengen is... en vochtige onderbroek voldoende is......
Ja, op zijn blokhutje, veel kleiner geoefend en twijfelde......
het ergste is een droge onderbroek.... indopen en uitwringen.. wat teveel is met reuma....

Onbekend is lastig te beoordelen maar mat en mooi bruin hout lijkt me mooi, maar wil eerst de rest van NL horen of ze het
met me eens zijn of toch maar zelf Impregneren & Beitsen!

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verf, beits of houtolie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Huur een schilder in. Een mens met reuma, grijze haren en dementie moet daar niet meer aan beginnen.

Gesloten