LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Klimagenda
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 dec 2020 16:17

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door Klimagenda »

Mijn antwoord: Helemaal uit. Ik slaap ook in de winter, en ik heb strenge winters meegemaakt, helemaal boot.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De cv gaat hier een uur voor het naar bed gaan uit. Huis is wel heel goed geïsoleerd.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Bob Schurkjens schreef:
20 dec 2020 16:37
De cv gaat hier een uur voor het naar bed gaan uit. Huis is wel heel goed geïsoleerd.
>>
En weet je dan ook hoeveel de temperatuur in huis is gezakt gedurende de nacht?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Circa twee graden. Woonkamer op het zuiden. 's Nachts de temperatuur op peil houden heb ik altijd bizar gevonden.

Daarnaast ventileer ik ook altijd 's nachts om de volgende dag weer een huis vol frisse lucht te hebben.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Bob Schurkjens schreef:
20 dec 2020 16:51
Circa twee graden. Woonkamer op het zuiden. 's Nachts de temperatuur op peil houden heb ik altijd bizar gevonden.

Daarnaast ventileer ik ook altijd 's nachts om de volgende dag weer een huis vol frisse lucht te hebben.
>>
Okay, dan maakt het niet uit of je de instelling op 16° zet. Want ik neem aan dat hij overdag niet op 18° staat?
En zakt de temp ook maar 2 graden als het vriest in de nacht?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik weet dat mijn huis wat groter is dan gemiddeld, we verwarmen met warme lucht of met de CV. En we zetten het uit, standje anti-vries, als iedereen naar bed gaat. Het koelt nooit verder af dan 17,3⁰C. Raar verhaal weer van Radar.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Denk dat de meesten zich moeten realiseren dat dit over een gemiddelde situatie gaat. Een gemiddeld huis zakt in de nacht in de winter zo meerdere graden weg. Zeker als je ook nog flink ventileert.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Het warmteverlies van een woning is evenredig aan het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Wanneer 's nachts de verwarming uit staat, koelt het geleidelijk af in huis. Het temperatuurverschil met buiten wordt hierdoor kleiner dan wanneer het huis op temperatuur gehouden zou worden. Het warmteverlies wordt hiermee ook geleidelijk kleiner. En er is dus in het gehele etmaal minder warmte nodig. De thermische energie die nodig is om het huis weer op te warmen is nooit groter dan de hoeveelheid die nodig zou zijn geweest om het huis continue warm te houden.


Er is alleen een grote 'maar': de efficiëntie van het produceren van de benodigde warmte. Zowel voor moderne cv-ketels als warmtepompen geldt, wanneer ze gekoppeld zijn aan een zelflerende en modulerende thermostaat, dat bij een kleine warmtevraag de aanvoertemperatuur laag gehouden wordt, wat zorgt voor een hoger rendement.

Wanneer een cv-ketel of warmtepomp nadat het huis 's nachts is afgekoeld in de ochtend weer hard moet werken om het huis op temperatuur te krijgen, dan gaat dit ten koste van het rendement. Hierdoor kan het in sommige gevallen zo zijn dat de winst van het besparen in de nacht toch weer verloren gaat. In de instellingen is dit dan vaak wel weer (deels) te ondervangen, door de maximale aanvoertemperatuur te begrenzen. Alleen dat heeft dan weer als gevolg dat het opwarmen in de ochtend lang(er) gaat duren. Wat verlies aan comfort geeft.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

breien schreef:
20 dec 2020 15:29
Om behaaglijk warm te hebben kan men ook een lekkere zelfgebreide trui of vest aantrekken en een deken over de benen draperen.
In de avond vroeg naar bed.
Ik heb een hekel aan breien. En aan vroeg naar bed gaan. Verwarming heerlijk op 21,5 graden, dan maar een keer minder in het restaurant uit eten..... oh wacht....

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door zeug »

Overdag de verwarming op 20 en in de nacht op 18 is een redelijke verhouding volgens mijn installateur.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door Revoked »

Nou, het is bijna half vijf, de verwarming staat al een paar uur uit en in de keuken is het 18°C. Hier op mijn kantoor is het 17,5°C. Da's inderdaad niet het kantoor waar we normaal zouden zijn.
En als de andere kant van de wereld nou ff opneemt, kan ik binnen een uur weer in bedje knorren.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

J. Deltoer schreef:
21 dec 2020 00:10
breien schreef:
20 dec 2020 15:29
Om behaaglijk warm te hebben kan men ook een lekkere zelfgebreide trui of vest aantrekken en een deken over de benen draperen.
In de avond vroeg naar bed.
Ik heb een hekel aan breien. En aan vroeg naar bed gaan. Verwarming heerlijk op 21,5 graden, dan maar een keer minder in het restaurant uit eten..... oh wacht....
Het is maar net waar iemand zich fijn bij voelt. Ik moet er dan weer niet aan denken dat mijn woonkamer 21,5 graad is. De verwarming komt hier niet boven de 19,5 graad. Warm zat.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door sjohie »

Mijn installateur consulent adviseerde om de nachttemperatuur op ~14 graden te zetten. Vanaf daar weer opstoken naar ~20 graden, het gemiddelde van wat "we" als comfortabel instellen, is het meest efficient. Een groter verschil overbruggen kost meer gas dan je denkt te besparen. Sowieso is het goed om even wat tijd en geld te steken in een klokthermostaat, en deze goed in te programmeren. Een slimme thermostaat is lollig, ik heb zelf een Nest, maar die bespaard hier niet genoeg gas tov de vroegere goed ingeregelde klokthermostaat, om het een valide investering te laten zijn. (ik vind het leuke spielerei en we kregen 'm gratis van Essen bij een nieuw contract)

Overigens is de installateur consulent hier, mijn zwager. Die is gediplomeerd installateur met 20 jaar ervaring in de installatie en onderhoud van CV ketels.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
21 dec 2020 00:10
Ik heb een hekel aan breien.
Vergeet dan niet de breiwinkel op je "niet bestellen"-lijstje te zetten :D

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

zoals hier boven meerdere keren is vermeld, hangt dat veel af van de isolatie waarde van het huis en van de
gewenste temperatuur. Ikzelf, rijtjes tussen woning uit 2007 draai maar 2 keer per jaar aan die thermostaat.
die bekende ronde uitvoering. Staat in de winter altijd op 18.5 graden. In de zomer op 12 Mijn radiatoren
bovenin de slaap kamers staan slechts 1/4 slag open. Had voor mij helemaal dicht gemogen, maar dat mag
niet van mijn verhuurder (????) Echter de eigen woning van mijn vader is een heel ander verhaal, jaren 30 woning
met gaskachel verwarming. als hij die gas kachel 's avonds te laag draait is het in de winter koud de volgende
ochtend. Waarom daar geen CV?? Gezien zijn leeftijd (89) is het financieel niet meer verantwoord om dat aan
te laten leggen. Dat laten we over aan de, als het onvermijdelijke ooit is gekomen, aan de nieuwe kopers van dat huis.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door de auditu »

Accumulerende elektrische kachels worden juist in de nacht gestookt om gebruik te maken van daltarief.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Dat dal tarief is eigenlijk een beetje misleiding.
Als je twee tarieven hebt voor je elektriciteit dan betaal je overdag een hoger tarief (dan normaal "enkel tarief" overdag) om in de daluren een lager tarief te hebben.
Ik had dit eens uitgerekend maar het was voor mij zelfs nadelig om een dubbel tarief te gebruiken.
Omdat mijn gebruik in het laag tarief niet kon goedmaken wat ik meer betaalde in het "normale" tarief.
Maar ik legde mijzelf wel beperkingen op, om bepaalde dingen alleen in de daluren te doen.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik heb overigens ook even de test gedaan, vannacht.
Ik had de thermostaat op 16° C gezet en vanmorgen was de temperatuur, afgelezen op mijn thermostaat, gezakt van 20,5° C naar 19,5° C.
Hierna deze op 20,5° C gezet en het verbruik is niet noemenswaardig anders. Als er een verschil is zou ik zeggen dat deze (marginaal) iets hoger is dan de thermostaat gewoon op een vaste stand laten staan.
Wel merk ik op dat het verbruik tijdens douchen behoorlijk hoog is. Vooral als ik het vergelijk met verwarmen.
Nog geen 5 minuten douchen kost ongeveer de helft van het verhogen van de leefruimte met 1° C.
Dus ik blijf op dezelfde weg doorgaan want ik zie geen enkel nut in het verlagen van mijn thermostaat, gedurende de nacht.

Hierbij moet ik tevens opmerken dat meeste ruimtes wel een eigen thermostaat kraan op de radiator heeft en deze doorgaans niet meedoen met het echte verwarmen, tenzij deze ruimte ook onder de lokale instelling komt.

sake1987

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Wij hebben al 35 jaar nachts 15 overdag 21 (tenzij niet thuis).
Vroeger handmatig, nu regelt de thermostaat het zelf

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Mijn hele huis is bijna volledig "google smart" uitgerust en was aan het overwegen om ook nog een Nest Thermostaat aan te schaffen.
Gezien mijn laatste test zie ik daar, op dit moment, geen enkel nut van in. Want ik zie geen voordeel bij het verlagen van de temperatuur in de nacht. Hooguit als ik voor veel langere tijd uit huis ben, maar dat is dan niet een Nest Thermostaat investering waard.

Ik zal de test nog eens herhalen als de buiten temperatuur een heel stuk lager is.

Gesloten