LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door 16again »

peter17111962 schreef:
21 dec 2020 10:47
zoals hier boven meerdere keren is vermeld, hangt dat veel af van de isolatie waarde van het huis ....
voor de vraag in dit topic is dat juist niet van belang.
Met of zonder isolatie: Je verliest minder warmte energie aan de omgeving als de verwarming 's nachts uit staat.

De isolatie is wel heel belangrijk om de rekening omlaag te krijgen

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
21 dec 2020 12:10
peter17111962 schreef:
21 dec 2020 10:47
zoals hier boven meerdere keren is vermeld, hangt dat veel af van de isolatie waarde van het huis ....
voor de vraag in dit topic is dat juist niet van belang.
Met of zonder isolatie: Je verliest minder warmte energie aan de omgeving als de verwarming 's nachts uit staat.

De isolatie is wel heel belangrijk om de rekening omlaag te krijgen
Niet helemaal mee eens. Je verliest meer warmte bij slechte isolatie waardoor de temperatuur tijdens de nacht verder zal zakken en de ketel harder moet werken ( minder efficient ) om de ruimte weer op temperatuur te krijgen. Tenzij je een dusdanige isolatie hebt als hebra98 waarbij de temperatuur maar een graad zakt. Dan is het verschil zo klein dat een modulerende ketel niet zo hard zal stoken en het niet zoveel uit zal maken ( drempelwaarde zal op een halve graad zitten ). Gaat echter de temperatuur 3 graden omlaag tijdens de nacht doordat je huis slecht geisoleerd is, dan is het rendement van je ketel tijdens het stoken in de ochtend veel lager. Je isolatiewaarde maakt in die zin wel degelijk uit.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

angel1978 schreef:
21 dec 2020 14:36
16again schreef:
21 dec 2020 12:10
peter17111962 schreef:
21 dec 2020 10:47
zoals hier boven meerdere keren is vermeld, hangt dat veel af van de isolatie waarde van het huis ....
voor de vraag in dit topic is dat juist niet van belang.
Met of zonder isolatie: Je verliest minder warmte energie aan de omgeving als de verwarming 's nachts uit staat.

De isolatie is wel heel belangrijk om de rekening omlaag te krijgen
Niet helemaal mee eens. Je verliest meer warmte bij slechte isolatie waardoor de temperatuur tijdens de nacht verder zal zakken en de ketel harder moet werken ( minder efficient ) om de ruimte weer op temperatuur te krijgen. Tenzij je een dusdanige isolatie hebt als hebra98 waarbij de temperatuur maar een graad zakt. Dan is het verschil zo klein dat een modulerende ketel niet zo hard zal stoken en het niet zoveel uit zal maken ( drempelwaarde zal op een halve graad zitten ). Gaat echter de temperatuur 3 graden omlaag tijdens de nacht doordat je huis slecht geisoleerd is, dan is het rendement van je ketel tijdens het stoken in de ochtend veel lager. Je isolatiewaarde maakt in die zin wel degelijk uit.
Niet helemaal mee eens. Bij een slecht geIsoleerd huis is het ook heel kostbaar om het huis de hele nacht (onnodig) op hogere temperatuur te houden. Ik denk dat het financieel verantwoorder is om de thermostaat laag te zetten.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
21 dec 2020 14:36
16again schreef:
21 dec 2020 12:10
voor de vraag in dit topic is dat juist niet van belang.
Met of zonder isolatie: Je verliest minder warmte energie aan de omgeving als de verwarming 's nachts uit staat.

De isolatie is wel heel belangrijk om de rekening omlaag te krijgen
Niet helemaal mee eens. Je verliest meer warmte bij slechte isolatie waardoor de temperatuur tijdens de nacht verder zal zakken en de ketel harder moet werken ( minder efficient ) om de ruimte weer op temperatuur te krijgen.
Maar ondanks dat lagere rendement, kost dat 's ochtends opwarmen nog steeds minder energie , dan de hele nacht bijstoken, om de temperatuur constant te houden.
Het antwoord op de vraag van TS is onafhankelijk van de isolatiewaarde van de woning. De energierekening daarentegen des te meer.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Heel eigenaardig.
Ik heb gisteren ook nog even, halverwege de dag, de thermostaat een half graadje hoger gezet.
Nu was mijn verbruik gisteren, in verhouding met voorgaande dagen aanzienlijk hoger te noemen.
Dus heb gisteravond de temperatuur weer terug gezet van 21°C naar 20,5°C
Helaas kan ik hier geen afbeeldingen (meer) plaatsen anders kon ik het bewijs even erbij zetten.

Van ong 0,5 m³ gemiddeld de voorgaande 3 dagen en gisteren (na mijn nachtelijke 16° instelling) opeens een verbruik van 2,2m³.
Maar vannacht en vandaag is de verwarming nog niet aangeslagen en mijn verbruik tot nu toe 0,13 m³ (alleen warm water gebruik)
Daarom denk ik toch dat het op temperatuur brengen vanaf een grotere afwijking (lagere temperatuur) aanzienlijk meer verbruik laat zien dan op temperatuur houden.
Dat is, uiteraard, met een behoorlijk goed geïsoleerde woning en een HR ketel en woning met HR++ glas en spouwmuur isolatie.
In mijn test lijkt het dus voor mij voordeliger om de thermostaat vast te laten staan op één temperatuur, onder huidige buiten condities.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door 16again »

@hebra,

Je test is erg twijfelachtig. Om echt te kunnen testen , moet je meerdere etmalen hebben met vergelijkbare condities (dag/nacht temperatuur , wind etc)
Als je de wijziging in verbruik van 0.5 naar 2.2 kuub wil verklaren met lager rendement 's ochtends: Het rendement is dan (gemiddeld over de hele dag genomen) meer dan 4 keer lager ! Wat niet te rijmen is met afbeelding op
https://sdwaterland.nl/2016/11/laat-uw- ... er-werken/
Uitersten in de grafiek zijn 100% en 83%. Dat is een factor 1,2 verschil , geen 4 !

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door hebra98 »

16again schreef:
22 dec 2020 14:35
@hebra,

Je test is erg twijfelachtig. Om echt te kunnen testen , moet je meerdere etmalen hebben met vergelijkbare condities (dag/nacht temperatuur , wind etc)
Als je de wijziging in verbruik van 0.5 naar 2.2 kuub wil verklaren met lager rendement 's ochtends: Het rendement is dan (gemiddeld over de hele dag genomen) meer dan 4 keer lager ! Wat niet te rijmen is met afbeelding op
https://sdwaterland.nl/2016/11/laat-uw- ... er-werken/
Uitersten in de grafiek zijn 100% en 83%. Dat is een factor 1,2 verschil , geen 4 !
>>
Ik krijg mijn informatie rechtstreeks uit mijn "slimme" meter.
Dus ik denk dat mijn data heel erg feitelijk is, zeker omdat ik zelf weet wat ik nog meer doe buiten alleen de instelling van mijn thermostaat. En dat je twijfelt aan feiten, is natuurlijk wat eigenaardig.
Uiteraard heeft jouw voorbeeld niets te maken met mijn situatie en heeft ook geen enkel verband met mijn waardes die ik direct af kan lezen.
En ik geef echt puur en alleen mijn ervaring weer. Ik zeg niet dat dit overal zo moet zijn.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door 16again »

Ik geloof je meetwaarden wel. Maar de verklaring dat dit alleen door lager rendement wordt veroorzaakt niet.
Waardoor ik twijfel aan de omstandigheden. Heeft er een raam oid opengestaan?

En het was inderdaad 1e grafiekje , maar m.i wel indicatief over hoeveel het rendement terug kan lopen.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik heb juist, deze afgelopen 5 dagen, de situatie gelijk gehouden. Voorafgaand had ik wat meer geventileerd en zag dit meteen in mijn gasverbruik.
Dus ik kan zien dat het enige verschil mijn verlaging in temperatuur was (in de nacht) en iets verhoging (0,5° overdag).
Er is dus niet veel verandert behalve dat ik gisteren de douche heb gebruikt, zoals ik al aangaf. Dus dat kan van de 2,2m³ af.
En ik heb een redelijk natuurlijke ventilatie omdat mijn voordeur niet helemaal tochtdicht is. Dus de isolatie is natuurlijk niet 100%.

Ik las ook dat iemand in de nacht goed ventileert, maar volgens mij kun je dat toch het beste overdag doen omdat de temperatuur in de nacht meestal lager is.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door 16again »

Je moet sowieso testen zonder dat halve graadje hoger overdags. En alleen de nacht temperatuur aanpassen

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door 16again »

Je moet sowieso testen zonder dat halve graadje hoger overdags. En alleen de nacht temperatuur aanpassen

Als je verder in verbruikshistorie terugkijk, zie je dan vaker zulke verschillen ( 0,5 vs 2.2) ?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik moet natuurlijk niets.. Ik had een goede reden om die halve graag er bij te doen, halverwege de dag.
Ik test iets op een dag en kan zien hoe mijn verwarming meteen reageert.

Nogmaals, mijn situatie zegt niets over een situatie bij een ander.
Dat is ook mijn stelling.

Elk huis is anders en buiten omstandigheden niet vast en daarom is een eensluidend advies voor alle huizen volgens mij niet mogelijk.
Zelfs het type van verwarmingsinstallatie kan hier een grote rol in spelen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

's Nachts ventileren is puur praktisch omdat je dan in bed ligt. De vervuilde daglucht in huis ververst zich dan. Heb je de volgende dag weer een fris huis. De luchtkwaliteit in veel huishoudens is beneden peil. Vooral in huizen die goed geïsoleerd zijn. Ventileren kan ook helpen om de luchtvochtigheid te verlagen. Een hogere luchtvochtigheid leidt daarbij tot hogere stookkosten. Niet ventileren om de warmte binnen te houden levert daarom nadeel op.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Bob Schurkjens schreef:
22 dec 2020 18:19
's Nachts ventileren is puur praktisch omdat je dan in bed ligt. De vervuilde daglucht in huis ververst zich dan. Heb je de volgende dag weer een fris huis. De luchtkwaliteit in veel huishoudens is beneden peil. Vooral in huizen die goed geïsoleerd zijn. Ventileren kan ook helpen om de luchtvochtigheid te verlagen. Een hogere luchtvochtigheid leidt daarbij tot hogere stookkosten. Niet ventileren om de warmte binnen te houden levert daarom nadeel op.
>>
Natuurlijk kun jij dat idee hebben maar dat maakt het geen vaststaand feit. Veel is een voorkeur en niet meer dan dat.
Ik zorg normaal ervoor dat de temperatuur in de nacht zo min mogelijk omlaag gaat in huis en ik ventileer daarom juist overdag.
En als je dat in huidige weerssituatie doet op het moment dat de temperatuur hoger is (middag), zal het warmte verlies minder zijn en de ventilatie net zo goed met minder temperatuur verlies.

En over de luchtvochtigheid... Een waarde tussen 40 en 60 procent is als ideaal opgegeven.
Als het te droog is voelt een huis minder snel warm aan. En een te lage luchtvochtigheid kan ook een zeer droge huid veroorzaken met alle gevolgen van dien. Het is zelfs geadviseerd om met centrale verwarming om waterbakjes aan de radiator te hangen omdat de verwarming al snel de luchtvochtigheid negatief beïnvloed.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Bob Schurkjens schreef:
22 dec 2020 18:19
's Nachts ventileren is puur praktisch omdat je dan in bed ligt. De vervuilde daglucht in huis ververst zich dan. Heb je de volgende dag weer een fris huis. De luchtkwaliteit in veel huishoudens is beneden peil. Vooral in huizen die goed geïsoleerd zijn. Ventileren kan ook helpen om de luchtvochtigheid te verlagen. Een hogere luchtvochtigheid leidt daarbij tot hogere stookkosten. Niet ventileren om de warmte binnen te houden levert daarom nadeel op.
Wat een bijzonder slecht advies.

Ventileren moet je doen bij aanwezigheid of tijdens productie van vocht en fijnstof (douchen, koken). In de slaapkamer moet je dus vooral 's nachts ventileren. En in de woon- en werkkamer vooral overdag. In de nacht kan de ventilatie van woon- en werkkamer naar een minimum.

Gerritsen95
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2021 13:31

Re: Verwarming 's nachts aan, lager of helemaal uit?

Ongelezen bericht door Gerritsen95 »

Ik heb een jaar geleden een slimme thermostaat gekocht met een Eco-stand, waarmee je automatisch 's nachts op basis van je dagelijkse ritme, de temperatuur iets omlaag bijstelt. Wij zien wel degelijk een besparing op de energierekening. Echter, een belangrijk deel hiervan komt ook doordat hij de temperatuur in Eco-stand zet, wanneer we allebei niet thuis zijn.

Gesloten