Verzakkende huizen in de Nederlandse grond

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Verzakkende huizen in de Nederlandse grond

Ongelezen bericht door Radar »

Ongeveer een miljoen huizen in Nederland verzakken door een te laag grondwaterpeil en het probleem is dat niemand de huiseigenaren compenseert. Soms bedraagt de schade tienduizenden euro's, die huiseigenaren zelf op moeten hoesten.

Heeft jouw huis funderingsproblemen? En wat doe jij eraan? Bij wie ga jij verhaal halen?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Verzakkende huizen in de Nederlandse grond

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Kunnen jullie er ook even bij vermelden wat de oorzaak is? Door de klimaatverandering droogt Nederland een beetje op dus grondwaterpeil daalt. Maar er zijn ook gebieden waar de grondwaterstand kunstmatig wordt verlaagd. Over welke van de twee oorzaken hebben jullie het? In het eerste geval is het toch echt risico van de huiseigenaar, in het tweede geval zou het waterschap eventueel kunnen compenseren.

Rob2403
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2022 21:23

Re: Verzakkende huizen in de Nederlandse grond

Ongelezen bericht door Rob2403 »

Goedenavond,
Dit probleem is al bekend bij de overheid sinds ongeveer de jaren tachtig. De rekenkamer en meerdere overheids instanties hebben dit probleem al jaren berekend voor de overheid en in opdracht van de overheid ( hier is al veel geld in omgegaan). De diverse regeringen hebben hier niets meegedaan maar wel telkens weer opdracht gegeven om de gevolgen in kaart te brengen en de schade te berekenen.
Het grondwater verlagen heeft niet alleen gevolgen voor deze verzakkingen maar ook met de aardbevingen in Groningen. Deze informatie is allemaal bekent bij onze overheid en staat zwart op wit geschreven.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verzakkende huizen in de Nederlandse grond

Ongelezen bericht door 16again »

PeterPeters1966 schreef:
28 mar 2022 20:45
Kunnen jullie er ook even bij vermelden wat de oorzaak is? Door de klimaatverandering droogt Nederland een beetje op dus grondwaterpeil daalt.
Ook waar het waterpeil niet kunstmatig wordt verlaagd, zijn er andere factoren dan klimaatverandering aan te wijzen.
Nederland wordt volledig betegeld, in uiterwaarden wordt gebouwd, de hoosbui wordt op deze manier snel mogelijk de riool de rivier in geleid, in plaats van opgeslagen in de grond.
Wat ook weer hogere pieken veroorzaakt in stand van de rivier.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Verzakkende huizen in de Nederlandse grond

Ongelezen bericht door sjohie »

Radar schreef:
28 mar 2022 19:00
Ongeveer een miljoen huizen in Nederland verzakken door een te laag grondwaterpeil en het probleem is dat niemand de huiseigenaren compenseert. Soms bedraagt de schade tienduizenden euro's, die huiseigenaren zelf op moeten hoesten.

Heeft jouw huis funderingsproblemen? En wat doe jij eraan? Bij wie ga jij verhaal halen?
Tsja, dit is nou zo'n geval van ons veranderende leefmilieu, oa door klimaatverandering, en ook industrie, en de maar doorbemalende boeren, die in hun race to the bottom maar blijven doorgaan met kunstgrepen uithalen. Ze willen nl een lekker laag grondwaterpeil, wat ze dan kunstmatig kunnen verlagen/verhogen, om zo de opbrengst per ha te maximaliseren.

Daarom zijn er ook de waterschappen, die middelen alle belangen uit, en zorgen dat niet één belang de overhand krijgt. Natuur heeft 't liever wat natter, recreëren doen we dan weer liever aan water, maar met droge voeten, en de industrie wil idealiter ongemoeid proceswater oppompen.

Ik zou dan ook een oproep om vooral te gaan stemmen voor de waterschapsverkiezingen, wel op zijn plaats vinden bij een onderwerp als deze.

En compensatie? Dat geld halen we weg bij de mensen die allemaal hun tuinen strak vol betegelen via een tegel-belasting. Of mensen romen die lellen van overwaarde af, en investeren dat in hun huis? De Nederlandse pensioenfondsen staan te trappelen om met een enorme pot geld, de verduurzaming mee te helpen financieren.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Verzakkende huizen in de Nederlandse grond

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Waterschappen middelen alle belangen uit?? Was dat maar waar. Ik weet niet precies hoe het zit, maar boeren hebben nogal overwicht in de waterschappen.
https://pointer.kro-ncrv.nl/boerenbelan ... waterschap

Gnie
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2018 07:41

Re: Verzakkende huizen in de Nederlandse grond

Ongelezen bericht door Gnie »

Gisteren 26-3-2022 de uitzending van Radar gezien. 1 Miljoen huizen in Nederland verzakt, waarvan ons huis er 1 is die onnodig verzakt door niet tijdig plaatsen van een stuw.
Zelf heb ik een stuw geplaatst om verder verzakken te voorkomen. Het Waterschap Scheldestromen heeft door water onder het veen trekken voor meer dan € 100.000 schade aan de woning veroorzaakt. N.a.v. onverwacht bezoek opzichter beheer- en onderhoud Waterbeheer.

Op 21-3-2022 kregen we onaangekondigd bezoek van de opzichter beheer- en onderhoud Waterbeheer met de mededeling dat ik een vergunning moet aanvragen voor de stuw die ik geplaatst op 27-5-2020 heb om verder verzakken van onze woning te voorkomen. Het Waterschap heeft door water onder het veen weg te trekken een schade veroorzaakt van meer dan € 100.000. Na dikwijls tevergeefs bij het Waterschap om een stuw gevraagd te hebben heb ik besloten zelf een stuw te plaatsen om verdere schade aan de woning te voorkomen. Ik krijg een papier overhandigd om vergunning aan te vragen, maar dit blijkt een Vrijwaringsclausule te zijn. Omdat het Waterschap 2 stuwende duikers opvoert die niet stuwen, er niet zijn en bovendien op de verkeerde plaats zitten om te kunnen stuwen heb ik besloten zelf een stuw te zetten.

Het Waterschap is in gebreke gebleven om te voorkomen dat de woning is gaan verzakken en wil nu de verantwoording op een slachtoffer van ‘eigen falen’ afschuiven. Ook moet ik bij het Zeeuwslandschap gaan vragen dat ik met het aanbrengen van de stuw met de belangen van het Zeeuws Landschap heb gehouden. Het is triest dat de schade van meer dan € 100.000 met het aanbrengen van een stuw van te voren voor het invoeren van Flexibelwaterbeheer van € 3.000 voorkomen had kunnen worden, Voor het monument de Kapel van Hoogelande is voor de invoering van Flexibel Waterbeheer wel een stuw geplaatst die een hoogte verschil maakt tussen niveau Watergang en niveau sloot. De opgevoerde stuwende duikers aan de Singelweg werken niet, door het Waterschap alleen op papier werkend gemaakt en deze leugen tot aan de Raad van State vol kunnen houden. En nu word ik overvallen met een vrijwaringsclausule terwijl ik een vergunning moet gaan aanvragen. Het Waterschap wentelt de verantwoording voor de stuw die zij zelf had moeten aanbrengen af op een slachtoffer van eigen falen.

Het Waterschap heeft de zorgplicht om bij verlagen van slootpeil te zorgen dat de woning niet verzakt. Na bijna 2 jaar gedogen lijkt mij het niet verstandig om een Vrijwaringsclausule te tekenen.
Laatst gewijzigd door Radar op 29 mar 2022 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Naam verwijderd door moderatie

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Verzakkende huizen in de Nederlandse grond

Ongelezen bericht door sjohie »

HandigeHarrie schreef:
29 mar 2022 10:39
Waterschappen middelen alle belangen uit?? Was dat maar waar. Ik weet niet precies hoe het zit, maar boeren hebben nogal overwicht in de waterschappen.
https://pointer.kro-ncrv.nl/boerenbelan ... waterschap
Mooie samenvatting waarom stémmen voor die verkiezingen erg belangrijk is.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Verzakkende huizen in de Nederlandse grond

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

sjohie schreef:
29 mar 2022 14:30
HandigeHarrie schreef:
29 mar 2022 10:39
Waterschappen middelen alle belangen uit?? Was dat maar waar. Ik weet niet precies hoe het zit, maar boeren hebben nogal overwicht in de waterschappen.
https://pointer.kro-ncrv.nl/boerenbelan ... waterschap
Mooie samenvatting waarom stémmen voor die verkiezingen erg belangrijk is.
Als maar voor een beperkt deel van de zetels gestemd kan worden, dan hebben de boeren nog steeds de overhand.

J. Deltoer
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Verzakkende huizen in de Nederlandse grond

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Begin ook eens bij jezelf. Flikker die idiote stoeptegel tuin eruit en koppel je hemelwaterafvoer af van het riool.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verzakkende huizen in de Nederlandse grond

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
29 mar 2022 16:11
Het weer is volkomen onvoorspelbaar want de ene maand regent het dagenlang pijpenstelen en de andere maand schijnt de zon en regent het geen enkele dag. Gevolg is dat de waterstand fluctueert. Het is zo gemakkelijk om de waterschappen of het klimaat en ook nog eens de boeren de schuld te geven maar tegen een veranderlijk grondwaterpeil is niets te doen.
Weersfluctuaties zullen ongetwijfeld wat invloed hebben, maar de waterschappen bepalen natuurlijk het meest.
Zonder dijken en bemaling stond een kwart van Nederland constant onder water.......en dan toch durven beweren dat het grondwaterpeil door de natuur wordt bepaald.

snuffel1 schreef:
29 mar 2022 16:11
@Sjohie, zonder de agrarische sector die al veel doet om water op te vangen en ook in deze moeilijke tijd maar bar weinig steun krijgen als mede schuldige aanwijzen of maar uitgekocht moeten worden kan gewoonweg niet want melk en groente worden niet door de supermarkt gemaakt maar er is toch echt een boeren bedrijf voor nodig die de koeien van voer voorziet en groente teelt.
Die boeren exporteren vooral:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/25 ... -van-de-eu
En boeren krijgen al decennia lang veels te forse subsidies

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Verzakkende huizen in de Nederlandse grond

Ongelezen bericht door Jablan »

Gnie schreef:
29 mar 2022 13:58
Gisteren 26-3-2022 de uitzending van Radar gezien. 1 Miljoen huizen in Nederland verzakt, waarvan ons huis er 1 is die onnodig verzakt door niet tijdig plaatsen van een stuw. [...] Na bijna 2 jaar gedogen lijkt mij het niet verstandig om een Vrijwaringsclausule te tekenen.
Op zich een afgerond verhaal en het lijkt mij een goede voorbeeldcasus voor een rechtszaak. Rechtsbijstandverzekering heb je in dit geval niets aan; probeer juridische hulp van een natuurorganisatie of vereniging eigen huis te krijgen. Het gaat erom, dat het waterschap aan moet tonen dat jouw stuw overbodig is/was.
Vrijwaring zeker niet tekenen - eigenlijk vind ik het langsbrengen van een vrijwaringsbewijs al een indirecte vorm van schuld erkennen en er onderuit proberen te komen.
J. Deltoer schreef:
29 mar 2022 18:03
Begin ook eens bij jezelf. Flikker die idiote stoeptegel tuin eruit en koppel je hemelwaterafvoer af van het riool.
Het laatste kunnen we niet. Afvoer van de schuur en de dakgoot zit bij de buren.

De stoeptegeltuin hebben we niet, wel het alternatief: kunstgras. Niet met rubberen korrels erin, maar een simpel tapijtje verzwaard met zand rondom een Canadese Es. Dubbel voordeel: regenwater loopt erdoor de bodem in en bij hitte verdampt er niets uit de grond. Die boom heeft pas extra water nodig als het echte lange tijd droog is en hij vol in het blad staat.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Verzakkende huizen in de Nederlandse grond

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Gnie schreef:
29 mar 2022 13:58
Gisteren 26-3-2022 de uitzending van Radar gezien. 1 Miljoen huizen in Nederland verzakt, waarvan ons huis er 1 is die onnodig verzakt door niet tijdig plaatsen van een stuw.
Zelf heb ik een stuw geplaatst om verder verzakken te voorkomen. Het Waterschap Scheldestromen heeft door water onder het veen trekken voor meer dan € 100.000 schade aan de woning veroorzaakt. N.a.v. onverwacht bezoek opzichter beheer- en onderhoud Waterbeheer.

Op 21-3-2022 kregen we onaangekondigd bezoek van de opzichter beheer- en onderhoud Waterbeheer met de mededeling dat ik een vergunning moet aanvragen voor de stuw die ik geplaatst op 27-5-2020 heb om verder verzakken van onze woning te voorkomen. Het Waterschap heeft door water onder het veen weg te trekken een schade veroorzaakt van meer dan € 100.000. Na dikwijls tevergeefs bij het Waterschap om een stuw gevraagd te hebben heb ik besloten zelf een stuw te plaatsen om verdere schade aan de woning te voorkomen. Ik krijg een papier overhandigd om vergunning aan te vragen, maar dit blijkt een Vrijwaringsclausule te zijn. Omdat het Waterschap 2 stuwende duikers opvoert die niet stuwen, er niet zijn en bovendien op de verkeerde plaats zitten om te kunnen stuwen heb ik besloten zelf een stuw te zetten.

Het Waterschap is in gebreke gebleven om te voorkomen dat de woning is gaan verzakken en wil nu de verantwoording op een slachtoffer van ‘eigen falen’ afschuiven. Ook moet ik bij het Zeeuwslandschap gaan vragen dat ik met het aanbrengen van de stuw met de belangen van het Zeeuws Landschap heb gehouden. Het is triest dat de schade van meer dan € 100.000 met het aanbrengen van een stuw van te voren voor het invoeren van Flexibelwaterbeheer van € 3.000 voorkomen had kunnen worden, Voor het monument de Kapel van Hoogelande is voor de invoering van Flexibel Waterbeheer wel een stuw geplaatst die een hoogte verschil maakt tussen niveau Watergang en niveau sloot. De opgevoerde stuwende duikers aan de Singelweg werken niet, door het Waterschap alleen op papier werkend gemaakt en deze leugen tot aan de Raad van State vol kunnen houden. En nu word ik overvallen met een vrijwaringsclausule terwijl ik een vergunning moet gaan aanvragen. Het Waterschap wentelt de verantwoording voor de stuw die zij zelf had moeten aanbrengen af op een slachtoffer van eigen falen.

Het Waterschap heeft de zorgplicht om bij verlagen van slootpeil te zorgen dat de woning niet verzakt. Na bijna 2 jaar gedogen lijkt mij het niet verstandig om een Vrijwaringsclausule te tekenen.
Dit lijkt op Groningen: jarenlang is beweerd dat gaswinning geen bodemdaling tot gevolg kon hebben; deze week was nog op tv dat ze dit bij de NAM al bij het begin wisten. Veel sterkte met het vervolg, het zal niet makkelijk zijn.

Jeroen p
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 apr 2022 13:26

Re: Verzakkende huizen in de Nederlandse grond

Ongelezen bericht door Jeroen p »

Er zijn eenvoudige en doelmatige mogelijkheden om de verlaging van het grondwater (zeker in stedelijk gebied) de beperken. Dit kan door zogenaamd actief grondwaterbeheer. Bij actief grondwaterbeheer draineer je bij te hoge grondwaterstanden en infiltreer je bij te lage grondwaterstanden. Kortom, de grondwaterstand fluctueert dan minder.
Het kan echter niet zomaar overal worden toegepast want de bodem moet er geschikt voor zijn en er moet voldoende oppervlaktewater aanwezig zijn. Er zijn nog wel een paar andere randvoorwaarden maar die maken het in deze context allemaal wel erg gecompliceerd.

De gemeente kan dit oppakken als de straat voor andere werkzaamheden toch open gaat.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verzakkende huizen in de Nederlandse grond

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens mij gaat het, althans in het item, om huizen op veengrond waar het waterschap het grondwaterpeil bewust verlaagt om de agrarische sector ter wille te zijn.

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Verzakkende huizen in de Nederlandse grond

Ongelezen bericht door juliomariner »

[quote=16again post_id=2880761
[/quote]Die boeren exporteren vooral:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/25 ... -van-de-eu
En boeren krijgen al decennia lang veels te forse subsidies
[/quote]

Volgens mij bent u even vergeten dat zonder de agrarische export de laatste decennia de Nederlandse economie er nu heel anders uit zou zien.
Wat betreft het Waterschap de belangen van de boeren zijn daarbij weinig anders dan die van de burger namelijk een normale grondwaterstand en in najaar en winter geen natte voeten

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verzakkende huizen in de Nederlandse grond

Ongelezen bericht door Erthanax »

In veenweidegebieden wordt de normale grondwaterstand juist verlaagd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Verzakkende huizen in de Nederlandse grond

Ongelezen bericht door Jablan »

snuffel1 schreef:
01 apr 2022 15:55
... Op zandgronden is de kans op verzakking groter dan op kleigronden en in waterrijke gebieden zoals onze hoofdstad werden panden op houten heipalen gezet toen die naar jaren gingen rotten was dat de schuld van de hoofdstad want door het vele water niet te managen bleef de grond te vochtig met rotting tot gevolg. ...
Sorry, kleine correctie:
Houten heipalen gaan rotten zodra ze boven het grondwater uitkomen. Zolang ze onder water staan, gaat het goed.

Waar de bodem veengebied was, klinkt de bodem in en komt de fundering vanzelf boven de grondwaterspiegel uit, want de fundering, de heipaal staat op een diepere laag klei of zand. Geldt niet overal, sommige gebouwen met korte heipalen staan op een 1e laag klei of zand en als daaronder nog een laag grondwater zit, beweegt het gebouw mee op de bewegingen van die eerste laag.

Zie ook EenVandaag van 5 maart 2021.

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Verzakkende huizen in de Nederlandse grond

Ongelezen bericht door juliomariner »

Voor de bouw van de metro lijn in Amsterdam hebben ze het grondwater ook moeten. Gevolg was dat de grenen heipalen die al eeuwen stonden plotseling "droog" kwamen te staan met als gevolg dat vele grachtenpanden gingen verzakken.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verzakkende huizen in de Nederlandse grond

Ongelezen bericht door 16again »

juliomariner schreef:
01 apr 2022 19:45
[quote=16again post_id=2880761
Die boeren exporteren vooral:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/25 ... -van-de-eu
En boeren krijgen al decennia lang veels te forse subsidies
[/quote]

Volgens mij bent u even vergeten dat zonder de agrarische export de laatste decennia de Nederlandse economie er nu heel anders uit zou zien.
Wat betreft het Waterschap de belangen van de boeren zijn daarbij weinig anders dan die van de burger namelijk een normale grondwaterstand en in najaar en winter geen natte voeten
[/quote]
Die agrarische exportcijfers zijn vertekend. Die geven niet alleen weer wat hier verbouwd wordt, maar vooralook wat hier wordt doorgevoerd. Import -> export.
Wat noem je een normale grondwaterstand? Boeren streven lager grondwaterpeil nna, zodat de koeien en de trekkers de veengronden op kunnen.
De burger zit dan met een huis waar de palen ineens gaan rotten. Wat vroeger niet het geval was toen grondwaterpeil hoger was. Dat laatste noem ik het normale grondwaterstand

Gesloten