LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vloerverwarming wordt niet warm

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hoeveel water eruit komt hangt af van de afdichting rond de as. Als die heel goed is, blijft het vrijwel droog, als die minder goed is, gaat hij "zweten" of blijft hij druppelen. Heel erg is dat niet, maar als het er echt uit stroomt, dan kan dat duiden op overmatige slijtage.

Zat de as ook echt vast, dus veel kracht nodig om hem te draaien? Als het met de hand ronddraaien na een paar keer gemakkelijker ging dan in het begin, dan heeft het hopelijk geholpen.

Evandelinde
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 apr 2017 22:19

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Evandelinde »

Het ronddraaien van de as ging eigenlijk vanaf het begin zeer soepel, hoefde geen moeite te doen om hem ‘losser’ te draaien. Heb niet het idee dat die vast zat..

De buizen die de linker pijl aanwijzen worden nog steeds maar heel matig warm en de buis die de uiterst rechtse pijl aanwijst wordt wel heel warm. Het rode gedeelte onder de pomp waar de onderste pijl naar wijst is ook zeer warm en de rode pijp links ernaast is dan weer matig warm (eerder koud). Er lijkt dus toch iets in de pomp iets niet helemaal goed te werken?

Ik heb zojuist ook wat met de schroevendraaier aan alle kanten van de pomp getikt.
Bijlagen
F3893730-BDB3-46A3-B3E8-39BAC0396A17.jpeg
(119.98 KiB) 1210 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door crazyme »

Er is kennelijk geen circulatie wanneer de aanvoerleiding slecht warm wordt.

Je kan nog proberen om de maximaal thermostaat wat hoger te zetten.
Ook kun je de pomp controleren door met een schroevendraaier op het metalen pomphuis te drukken en tegelijkertijd tegen het bot bij je oor te houden, zo hoor je of de pomp draait.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U wordt nog een volleerde cv monteur. Maar helaas strekt mijn kennis niet verder. Ik hoop dat anderen u kunnen helpen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door crazyme »

De meters zijn slecht af te lezen op de foto.

38 graden is een normale temp voor vloerverwarming.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als ik dat zo lees, lijkt het me niet dat de pomp vast zat. In zekere zin jammer, dan moet het iets anders zijn.

Krijgt de pomp wel spanning en draait hij wel? Dat is te zien als u de beide kapjes van de as eraf haalt en de kamerthermostaat hoog zet.
Het is beter te controleren met een multimeter of spanningzoeker. Die moet u wel hebben en u moet stekkertjes durven los te halen.

Als de pomp niet draait en wel spanning krijgt, is hij defect. Dat kan iets ernstigs zijn (nieuwe pomp) maar ook iets simpels als koolborstels vervangen (paar euro, schat ik).
Als de pomp geen spanning krijgt, zit het mogelijk in de thermostaat/schakelaar die de pomp aanstuurt.

Evandelinde
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 apr 2017 22:19

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Evandelinde »

Dit zijn de temperatuur meters...

Niet warm genoeg denk ik dus?

Haha ik zou bijna een carrière switch overwegen!
Bijlagen
9F224EA7-D6C3-45B7-98B8-B7EAA4299B2E.jpeg
(111.19 KiB) 1200 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nee, datvis echt niet warm genoeg, lijkt me.

Hebt u al kunnen zien/voelen/horen of de pomp draait (en spanning krijgt)?

Op klusidee.nl krijgt u mogelijk ook nog goede technische tips en antwoorden.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door crazyme »

Dertig graden in aanvoer is voldoende warm. Veertig is het maximum.

Is gecontrolerd of de groepen open staan ?
Zet ze desnoods halverwege wanneer je niet zeker weet welke kant je moet opendraaien.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Erthanax schreef:
27 okt 2018 18:49

Als de pomp niet draait en wel spanning krijgt, is hij defect. Dat kan iets ernstigs zijn (nieuwe pomp) maar ook iets simpels als koolborstels vervangen (paar euro, schat ik).

CV pompen hebben geen koolborstels. Ik denk dat er een elektrisch probleem is, de as liep vrij dus zat de waaier niet vast.

Volgende stap, na controleren spanning op de pomp, zal zijn vervangen pomp, door een moderne.

Evandelinde
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 apr 2017 22:19

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Evandelinde »

Ik heb geen spanningzoeker, dus de spanning meten lukt helaas niet. Ik heb even gekeken of het verschil maakt wanneer ik de stekker van de installatie in een ander stopcontact doe, maar dat was ook niet het geval. Als ik een schroevendraaier op de metalen behuizing druk en mijn oor naast de schroevendraaier hou, hoor ik niet echt een bepaald geluid of zo. Maar als ik schakel tussen de 3 standen op de pomp maakt hij wel een harder ‘zoemend’ / ‘suizend’ geluid op stand III dan op stand I. Kan dit nog ergens op duiden?

Evandelinde
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 apr 2017 22:19

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Evandelinde »

Oh ja ik heb ook de zwarte draaiknoppen half open/dicht gezet om te kijken of het daaraan lag maar dat maakte ook niets uit.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Let op bij een reparateur. Neem niet de eerste de beste die bovenaan in Google staat. .

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zelf zou ik een lokale of regionale installateur zoeken. Als u het niet al te koud hebt, laat hem dan gewoon op een werkdag komen; dat scheelt een stuk in de kosten.

Bram Bonnewel
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:28
Locatie: Sluis

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Bram Bonnewel »

en ontluchten of bijvullen?? Het hoeft niet aan de pomp te liggen, maar als er lucht in het systeem zit gaat je vloer ook niet warm worden.

Evandelinde
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 apr 2017 22:19

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Evandelinde »

Dat zou vervelend zijn, maar misschien inderdaad wel de enige optie..

Ontluchten zou ik nog wel kunnen proberen inderdaad. Kan de vloerverwarmingsinstallatie zelf ook ontlucht worden, en zo ja hoe? Of moeten enkel alle andere radiatoren in het huis ontlucht worden?

Die andere radiatoren zorgen overigens nu wel voor voldoende warmte in huis dus we kunnen een eventuele reparateur zeker op een werkdag laten komen. Scheelt inderdaad aanzienlijk!

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als de andere radiatoren van boven tot onder warm zijn, zit daar geen lucht in.

In principe zouden er ook op de vloerverwarming nippels moeten zitten om te kunnen ontluchten.

Nippels zoeken, pomp uitzetten, proberen te ontluchten,

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door crazyme »

Zie eerste foto onder het stopcontact.

PS: wel even de stroom er af...

Evandelinde
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 apr 2017 22:19

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Evandelinde »

Ik heb de boel inmiddels ontlucht. Dit maakte verder geen verschil helaas. Wel is vandaag (hopelijk) een probleem met de cv ketel opgelost. Ben benieuwd of dit eventueel met elkaar te maken heeft gehad en of de vloerverwarming het nu misschien wel doet..

overig-huis-tuin-f90/foutcode-36-remeha ... 88719.html

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vloerverwarming wordt niet warm

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat was nu het probleem met de cv ketel?

Gesloten