LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Jablan »

Veldt01 schreef:
11 okt 2020 13:04
Een gaan eens in een keukenzaak kijken er zijn alternatieven te over voor deze pannen (al is voor sommige pannen een teflon laag wel heel makkelijk). Overigens zijn Koper en Aluminium volgens mij ook niet vrij van risico's dus.....
Koper aan de binnenkant van een pan, wordt als risico gezien. Koper aan de buitenkant is wel prettig, vanwege de goede hittegeleiding. Aluminium bijna hetzelfde, niet aan de binnenkant en met alleen warm water schoonmaken zonder afwasmiddel (buiten de vaatwasser).
Kwaliteit van de anti-aanbaklaag verschilt per merk. BK is gemiddeld, gaat minder lang mee dan een Tefal.

Zelf gebruiken we die pannen niet al te vaak. Vlees kun je prima in een glazen ovenschaal in de oven gaar laten worden. Of aan het spit. Iemand anders nog meer alternatieven voor de braadpannen?

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

alfatrion schreef:
12 okt 2020 12:32
Voor € 40,- a € 70,- heb je een goede koekenpan met een diameter van 20 a 30 cm..
Die heeft dan geen anti aanbaklaag. Vind ik niks. Kan je alleen met een hoop olie gebruiken. Misschien kan je er eten in koken als je het onder water zet...
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 12 okt 2020 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door kweenie »

Komkommertijd schreef:
12 okt 2020 09:59
en met anti aanbak, online vind je van de met anti aanbak wel vaak de beschrijven wat het voor laag is, geen PFAS maar andere letters die mijn niets zeggen.
Pfas is een verzamelnaam van een paar duizend verschillende stoffen. Dat Tefal zich nu op zijn borst klopt omdat ze geen pannen met pfoa of pfos meer verkoopt zegt dus niet zo veel. De alternatieven zoals pfte zijn vaak ook een variant van pfas.

Voor een pan zonder pfas zul je ofwel moeten kiezen voor een pan zonder laag, ofwel voor een keramische laag zoals een greenpan. Bij de pannen met keramische laag heb je overigens, net als bij gewone anti-aanbakpannen, een hoop kwaliteitsverschil.

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
12 okt 2020 13:17
Iemand anders nog meer alternatieven voor de braadpannen?
Zat, alleen lijkt me dat teveel offtopic hier.

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geip Suusje schreef:
12 okt 2020 13:28
alfatrion schreef:
12 okt 2020 12:32
Voor € 40,- a € 70,- heb je een goede koekenpan met een diameter van 20 a 30 cm..
Die heeft dan geen anti aanbaklaag. Vind ik niks.
Waarom zou die dat niet hebben?

Willekeurig voorbeeld: de Tefal Virtuoso 28cm. € 33,00, en als beste uit deze test.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik heb anti aanbak pannen, keramisch gecoate, dunne rvs pannen en RVS met extra dikke bodem.
De anti aanbak pan is van Brabantia, rond een €7 á 10,- (afh van maat) in een aanbieding van dirk werkt perfect en zijn (voor mij) prima.
Maar dan.. ik pak gewoon de pan die het meest geschikt is voor wat er in komt.

En komen mijn "plain" aardappeltjes met zwarte spikkeltjes uit de pan, dan kon het wel eens de anti aanbak laag zijn die als extra meekomt.
Tja, dan is de pan ook meestal wel lang genoeg gebruikt .

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Jablan schreef:
12 okt 2020 13:17
Iemand anders nog meer alternatieven voor de braadpannen?
Als het zonder anti aanbaklaag moet kan je alleen nog braden door je voedsel in olie of vet te laten drijven.
Dat is niet zo goed voor mens, riool en milieu.
Misschien is een airfryer dan wel de oplossing. Alleen pannenkoeken moeten ergens op liggen. Daar moet nog wat op gevonden worden...
Ik zie wel eens filmpjes uit Verweggistan waar ze een steen gebruiken. In Nederlandse winkels of op Aliexpress verkopen ze echter (nog) geen braadstenen.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Moneyman schreef:
12 okt 2020 13:32
Geip Suusje schreef:
12 okt 2020 13:28
alfatrion schreef:
12 okt 2020 12:32
Voor € 40,- a € 70,- heb je een goede koekenpan met een diameter van 20 a 30 cm..
Die heeft dan geen anti aanbaklaag. Vind ik niks.
Waarom zou die dat niet hebben?
Jij citeerde toch eerder iemand die zei wat de beste anti aanbaklaag is: ("geen")?

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geip Suusje schreef:
12 okt 2020 13:51
Jij citeerde toch eerder iemand die zei wat de beste anti aanbaklaag is: ("geen")?
Dus omdat Omega19 zegt dat een goede pan geen antiaanbaklaag heeft, hebben de door Alfatrion bedoelde pannen die ook niet? Is dat ongeveer wat je probeert te zeggen?

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geip Suusje schreef:
12 okt 2020 13:46
Als het zonder anti aanbaklaag moet kan je alleen nog braden door je voedsel in olie of vet te laten drijven. Dat is niet zo goed voor mens, riool en milieu.
Als je je voedsel in het vet laat drijven, moet je leren doseren :wink: Een goed ingebrande RVS pan heeft minimaal olie nodig, en als je je een beetje verdiept in wat je gebruikt, hoeft dat helemaal niet ongezond te zijn.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door alfatrion »

alfatrion schreef:
12 okt 2020 12:32
Voor € 40,- a € 70,- heb je een goede koekenpan met een diameter van 20 a 30 cm..
Deze pannen beschikken over een anti stick coating (100% PFOA vrij). In deze prijsklasse kun je ze ook zonder krijgen.

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wel mooi dat de AH zijn pannenactie (waar hier over geklaagd wordt) al op dit topic heeft afgestemd :D En dat vanaf een tientje :D
Hoogwaardig 3-laags materiaal
De pannen zijn opgebouwd uit twee lagen hoogwaardig roestvrij staal, met daartussen een kwalitatieve aluminium laag. Die laatste zorgt voor een optimale warmteverdeling: de hitte concentreert zich niet op één plaats, maar verspreidt zich gelijkmatig over het bakoppervlak én de zijkanten van de pan. Daardoor heeft de volledige pan een constante temperatuur en behaal je moeiteloos superieure bakresultaten op alle vuren, ook inductie.

Keramische antiaanbaklaag
De pannen zijn afgewerkt met een kwalitatieve en keramische antiaanbaklaag voorzien van diamant voor een extreem sterk en slijtvast bakoppervlak. Ze zijn PFAS vrij en hebben perfecte anti-aanbak eigenschappen waardoor je gezonder kunt koken, met minder olie of boter. De antiaanbaklaag kan gebruikt worden op hoge temperaturen (tot 450°C) en zorgt voor een optimale warmteverdeling. Dankzij de keramische antiaanbaklaag kunnen er nooit schadelijke dampen vrijkomen.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Mijn moeder was fanatiek gebruiker van een koekenpan die aan de binnenkant geëmailleerd was en had bobbeltjes/holletjes waarin een beetje braadmargarine of olie goed bleef hangen. Gebakken aardappeltjes kwamen er perfect uit.

Het draaiplateau van m'n oven is ook van emaille. Dat krijg ik altijd makkelijk weer schoon, desnoods door schrapen met de rug van een schilmes. Emaille is zo hard, dat het daar niet van beschadigt. Het plateau glimt nog steeds, zo schoon en krasvrij is het.

@Moneyman ("Keramische anti aanbaklaag")
Het koekenpannetje van Hema/Action waar ik zo tevreden over was had zo'n (soort) emailleachtige laag aan de buitenkant.
De aangebakken/ingebrande vetkorsten aan de buitenkant kan je door inweken in gootsteenontstopper met wat schraaphulp verwijderen. De pan oogt daarna weer als nieuw.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

RVS, gebruik dan wel voor inbakken de juiste olie,
kijk eens op olie soorten, slaolie, zonnebloem, olijfolie of noten olie en die Noten Olie is voor inbakken en na reinigen met metalen spons de manier om een anti aanbak in een blanke RVS pan te krijgen!

Gewoon bij de afhaal Chinees geleerd toen ze wegens vele zieken een mannetje zochten!

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door omega19 »

Het belangrijkste wat ik tegen de slechte pannen met anti aanbaklaag heb is, is dat deze laag snel beschadigd of los laat. Dat materiaal eet je wel allemaal op, en is echt niet gezond. In die zin kan een goedkope pan wel een miljoen maal slechter zijn dan een duurdere pan. Als je geinteresseerd lezer bent van dit topic, kijk dan voor de lol je eigen koekenpan eens goed na van dichtbij om te zien hoe de anti aanbaklaag er nu na -tig keer gebruik uitziet.

En ja, ik zeg ook , kijk naar prijzen en specificaties, en met een goede pan kun je heel goed koken zonder anti aanbak laag. Praktisch alle professionele koks koken immers op deze wijze.

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het grappige is ook dat mijn oudste -en meest favoriete- pannen allemaal géén anti-aanbaklaag hebben. Vroeger gebruikt is nogal eens de gewone Tefal-pannen, maar inderdaad brokkelden die snel af. TOen heb ik de wat duurdere Tefal-pannen gebruikt, dat ging wel beter maar nog steeds niet denderend (en ik vond ze veel te duur). Nu gebruik ik alleen nog keramische of RVS pannen.

De enige pannen met anti-aanbaklaag die in huis zijn, zijn de pannenkoeken- en poffertjespannen - en die gebruik ik nooit.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door 16again »

omega19 schreef:
12 okt 2020 16:32
Het belangrijkste wat ik tegen de slechte pannen met anti aanbaklaag heb is, is dat deze laag snel beschadigd of los laat. Dat materiaal eet je wel allemaal op, en is echt niet gezond.
Hoe ongezond is dat dan? In vergelijking met nanodeeltjes, zullen stukjes die ontstaan door roeren vele malen groter zijn, en naar verwachting worden die nauwelijks door het lichaam opgenomen.
Is het echte gezondheidsprobleem niet de nanodeeltjes in milieu , die in de voedselketen belanden?
En dan is het m.i. het verstandigst om de groootste bron van PFAS in het mileu aan te pakken, en ik kan me niet voorstellen dat de anti-aanbak pannen dat zijn.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

omega19 schreef:
12 okt 2020 16:32
Het belangrijkste wat ik tegen de slechte pannen met anti aanbaklaag heb is, is dat deze laag snel beschadigd of los laat. Dat materiaal eet je wel allemaal op, en is echt niet gezond.
En hoe gezond denk je dat die verkoolde olieresten in een ingebrande pan zijn? Dat eet je op en vul je elke dag aan met nieuwe verkoolde olieresten. Zelfs Shell wil dat spul nog niet hebben.
Die Teflonlaag eet ik ook op, maar dat is slechts 1 gram en daar doe ik 5 a 10 jaar over.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 12 okt 2020 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Verkoolde olieresten...? Dan doe je iets niet goed.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Moneyman schreef:
12 okt 2020 17:14
Verkoolde olieresten...? Dan doe je iets niet goed.
Hoe denk je dat die bruin wordt?

Gesloten