LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VVE en andere eigenaar weigeren kozijnen te vervangen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
CDekker123
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jun 2019 21:26

VVE en andere eigenaar weigeren kozijnen te vervangen

Ongelezen bericht door CDekker123 »

Wij hebben een pand dat bestaat uit 3 appartementen waarvan wij eigenaar zijn en een ander eigenaar is van de andere 2 appartementen.

Nu is het zo dat wij begin 2019 hebben aangegeven dat de kozijnen aan vervanging toe zijn, ze zijn doorgerot en vallen eruit. De VVE zou dit als agendapunt zetten voor een vergadering in April. De andere eigenaar heeft ruzie gemaakt om een andere zaak met de VVE en de VVE wou niet verder meer met beheren van de VVE van ons pand. De andere eigenaar heeft toen een nieuwe VVE beheerder gezocht. De algemene leden vergadering heeft wel plaats gevonden in april maar de andere eigenaar is niet gekomen, maar een vervangende machtiging gegeven aan de VVE beheerder (net als alle andere voorgaande jaren). De andere eigenaar en de nieuwe VVE hebben beide ons niet op de hoogte gebracht wie onze VVE zou beheren, tot wij hierzelf achteraan zijn gegaan via onze oude VVE beheerder. Wij hebben een nieuwe vergadering aangevraagd en de kozijnen weer als agendapunt gezet. De andere eigenaar was weer niet aanwezig en heeft weer een vervangende machtiging gegeven aan de VVE beheerder, weer zonder steminstructies. De andere eigenaar is van mening dat kozijnen niet onder de onderhoud vallen van de buitengevel. Wij denken van wel. Nu wilt de nieuwe VVE geen tweede vergadering uitschrijven omtrent het stemmen over de kozijnen. Is de VVE hier toe verplicht? Aangezien de eerste vergadering het quorum niet js behaald? Hoe kunnen wij toch ervoor zorgen dat de kozijnen worden vervangen onder de kosten van de VVE?

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: VVE en andere eigenaar weigeren kozijnen te vervangen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt toch statuten van de VvE en het huishoudelijk reglement? Daarin zouden de antwoorden op uw vragen moeten staan.

Zit er wel genoeg geld in de pot voor de vervanging van de kozijnen?

CDekker123
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jun 2019 21:26

Re: VVE en andere eigenaar weigeren kozijnen te vervangen

Ongelezen bericht door CDekker123 »

Als er niet genoeg geld in de pot zit dient de andere eigenaar alsnog 2/3e te voldoen als de kozijnen vervangen worden.

Nu staat er in ons vve reglement het volgende: Artikel 2, lid1 sub c :


Ten laste van de gezamenlijke eigenaren komen de volgende schulden, kosten en lasten;


c.     De kosten van het onderhoud van het dak, de goten, de buitenlozingen, de grondleidingen en de buitengevels, waaronder derhalve is begrepen het buitenschilderwerk.


CDekker123
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jun 2019 21:26

Re: VVE en andere eigenaar weigeren kozijnen te vervangen

Ongelezen bericht door CDekker123 »

Daaruit maak ik op dat er een tweede vergadering uitgeschreven zou moeten worden. Aangezien er geen stem is uitgebracht ook niet door de gemachtigde die de eigenaar heeft toegewezen.


Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: VVE en andere eigenaar weigeren kozijnen te vervangen

Ongelezen bericht door Cro »

CDekker123 schreef:
21 jun 2019 21:39
Hoe kunnen wij toch ervoor zorgen dat de kozijnen worden vervangen onder de kosten van de VVE?
Jij en en de andere eigenaar samen zijn de VVE. Jullie verdeling lijkt 1/3de (jij) en 2/3de (andere eigenaar) te zijn.

Ik zou eerst eens gaan kijken of er genoeg in de pot van de VVE zit voor nieuwe kozijnen. Als er niet genoeg geld in de pot zit zou de andere eigenaar in principe 2/3de van de totale rekening moeten betalen en jij 1 3de. Kortom, jij betaald de kozijnen voor jouw woning en hij betaald de kozijnen voor zijn 2 woningen. In de basis betalen jullie dus gewoon ieder voor het eigen bezit.

Het is natuurlijk niet zo dat hij 2/3de van jouw kozijnen zal moeten betalen en daarnaast ook nog eens volledig de kozijnen van zijn eigen 2 appartementen.

Maar vergeet vooral niet dat je zelf samen met hem de VVE bent, er is niet zoals als laten betalen door de VVE. Uiteindelijk betaal je dat gewoon zelf.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: VVE en andere eigenaar weigeren kozijnen te vervangen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vanuit financieel oogpunt ka je dus prima alleen je eigen kozijnen vervangen. Moet je alleen wel zorgen dat goed vastligt dat jij tzt niet bijdraagt aan de kozijnen van de andere eigenaar.

CDekker123
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jun 2019 21:26

Re: VVE en andere eigenaar weigeren kozijnen te vervangen

Ongelezen bericht door CDekker123 »

Onze woning bevat meer kozijnen dan zijn twee woningen bij elkaar hebben, wij hebben de benedenwoning namelijk. Mij apart betaald ieder zijn eigen gedeelte of vervang ik alleen mijn kozijnen maar als de woningen van de andere eigenaar worden verkocht en de nieuwe eigenaren eisen dan kozijnen ben ik verplicht mee te betalen aan hun kozijnen, terwijl er niet is mee betaald aan mijn kozijnen. Ook is er niet voor niks een pot waar we al 10 jaar in sparen maar nog nooit wat van hebben uitgegeven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: VVE en andere eigenaar weigeren kozijnen te vervangen

Ongelezen bericht door kweenie »

Moneyman schreef:
22 jun 2019 08:55
Vanuit financieel oogpunt ka je dus prima alleen je eigen kozijnen vervangen. Moet je alleen wel zorgen dat goed vastligt dat jij tzt niet bijdraagt aan de kozijnen van de andere eigenaar.
Het wordt dan wel wat lastiger bij het normale onderhoud. Als 'zijn' kozijnen binnenkort een schilderbeurt nodig hebben terwijl jouw kozijnen met nieuw zijn en nog strak in de verf zitten, betaalt de VVE dan toch zijn schilderwerk? (Inclusief eventueel oplapwerk van verrotte kozijnen) daarover zul je dan van tevoren ook heldere afspraken over moeten maken.

Maar als je zelf de kozijnen vervangt, dan kun je natuurlijk net de andere eigenaar afspreken dat je in de toekomst niet aan vervanging van die kozijnen meebetaalt. En dat goed vastleggen (eventueel in notulen van de VVE vergadering).

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: VVE en andere eigenaar weigeren kozijnen te vervangen

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Cro schreef:
22 jun 2019 08:52
...Kortom, jij betaald de kozijnen voor jouw woning en hij betaald de kozijnen voor zijn 2 woningen. In de basis betalen jullie dus gewoon ieder voor het eigen bezit.
Zoals TS in het voorgaande schrijft, zullen de kozijnen gemeenschappelijk zijn, hetgeen ook zal zijn vastgelegd in de splitsingsakte van de VVE; waarin ook de verdeling is geregeld.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: VVE en andere eigenaar weigeren kozijnen te vervangen

Ongelezen bericht door Cro »

chrisd1 schreef:
22 jun 2019 09:15
Cro schreef:
22 jun 2019 08:52
...Kortom, jij betaald de kozijnen voor jouw woning en hij betaald de kozijnen voor zijn 2 woningen. In de basis betalen jullie dus gewoon ieder voor het eigen bezit.
Zoals TS in het voorgaande schrijft, zullen de kozijnen gemeenschappelijk zijn, hetgeen ook zal zijn vastgelegd in de splitsingsakte van de VVE; waarin ook de verdeling is geregeld.
Dat zal goed kloppen, echter er zijn maar 2 leden in de VVE, TS en de andere eigenaar, en die zullen met zijn 2én het vervangen van de kozijnen moeten betalen. Het geld daarvoor komt niet op magische wijze in de kas van VVE. Uiteindelijk betaald TS gewoon voor 1/3de van de kozijnen in het complex en de andere eigenaar voor 2/3de. Tenzij de afspraken anders zijn dan TS doet vermoeden.
Laatst gewijzigd door Cro op 22 jun 2019 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.

CDekker123
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jun 2019 21:26

Re: VVE en andere eigenaar weigeren kozijnen te vervangen

Ongelezen bericht door CDekker123 »

De verdeling is dat wij 1/3e hebben en dus ook 1/3e mee betalen en de andere eigenaar 2/3e en dus ook 2/3e meebetaald. Kozijnen vallen onder de buitengevel naar ons inzien dus is hij denk ik verplicht mee te betalen. Alleen word een tweede vergadering niet uitgeschreven door de VVE, deze VVE is gekozen door de andere eigenaar en hij heeft meerdere panden bij deze VVE. Wij denken dat de VVE daarom "zijn kant" kiest.

CDekker123
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jun 2019 21:26

Re: VVE en andere eigenaar weigeren kozijnen te vervangen

Ongelezen bericht door CDekker123 »

Er zit genoeg geld in de pot, dat is het probleem niet. Als dat niet zo was vond ik het niet erg om 1/3e van de rekening te voldoen. Het gaat helemaal niet om het betalen ervan! Het gaat erom dat de andere eigenaar helemaal niet wilt meewerken en wij dus nog niks kunnen afdwingen bij de rechter omdat er geen tweede vergadering word uitgeschreven door de VVE beheerder.

CDekker123
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jun 2019 21:26

Re: VVE en andere eigenaar weigeren kozijnen te vervangen

Ongelezen bericht door CDekker123 »

Ik begrijp trouwens dat er niet op een "magische wijze" geld in de VVE pot komt, ik betaal me er al jaren lang rot aan! Een pot is juist gemaakt voor zulke gevallen lijkt mij.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: VVE en andere eigenaar weigeren kozijnen te vervangen

Ongelezen bericht door Cro »

CDekker123 schreef:
22 jun 2019 09:20
De verdeling is dat wij 1/3e hebben en dus ook 1/3e mee betalen en de andere eigenaar 2/3e en dus ook 2/3e meebetaald. Kozijnen vallen onder de buitengevel naar ons inzien dus is hij denk ik verplicht mee te betalen. Alleen word een tweede vergadering niet uitgeschreven door de VVE, deze VVE is gekozen door de andere eigenaar en hij heeft meerdere panden bij deze VVE. Wij denken dat de VVE daarom "zijn kant" kiest.
Nogmaals, de VVE zijn jij en de andere eigenaar, niet een of ander bedrijfje dat voor jullie het beheer doet over de VVE. Het kan zijn dat hij 2 stemmen heeft tegen 1 stem van jou. Kozijnen hoeven trouwens niet onder de gevel te vallen of de verantwoordelijkheid te zijn van de VVE. Of dat wel zo is zou je moeten kunnen terugvinden in het VVE reglement. Ik lees net dat als het model reglement gebruikt is door de notaris dat kozijnen inderdaad voor rekening van de VVE zullen zijn.
Laatst gewijzigd door Cro op 22 jun 2019 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: VVE en andere eigenaar weigeren kozijnen te vervangen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de VvE dat bent u en de andere eigenaar.

Die “beheerder” van de VvE is toch ook door u aangesteld?

Neem eens contact op met de Vereniging Eigen Huis over wat u kunt doen.

CDekker123
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jun 2019 21:26

Re: VVE en andere eigenaar weigeren kozijnen te vervangen

Ongelezen bericht door CDekker123 »

Cro schreef:
22 jun 2019 09:27
CDekker123 schreef:
22 jun 2019 09:20
De verdeling is dat wij 1/3e hebben en dus ook 1/3e mee betalen en de andere eigenaar 2/3e en dus ook 2/3e meebetaald. Kozijnen vallen onder de buitengevel naar ons inzien dus is hij denk ik verplicht mee te betalen. Alleen word een tweede vergadering niet uitgeschreven door de VVE, deze VVE is gekozen door de andere eigenaar en hij heeft meerdere panden bij deze VVE. Wij denken dat de VVE daarom "zijn kant" kiest.
Nogmaals, de VVE zijn jij en de andere eigenaar, niet een of ander bedrijfje dat voor jullie het beheer doet over de VVE. Het kan zijn dat hij 2 stemmen heeft tegen 1 stem van jou. Kozijnen hoeven trouwens niet onder de gevel te vallen of de verantwoordelijkheid te zijn van de VVE. Of dat wel zo is zou je moeten kunnen terugvinden in het VVE reglement. Ik lees net dat als het model reglement gebruikt is door de notaris dat kozijnen inderdaad voor rekening van de VVE zullen zijn.
We hebben een VVE beheerder, dus wel 1 of ander bedrijfje dat ons beheer doet. Alles wat ik op internet terug vind hierover wijst erop dat kozijnen wel onder de buitengevel vallen. In het reglement staat niet meer en niet minder dan het stukje dat ik gequote heb. Hij heeft twee stemmen en wij 1 dat klopt, maar er moet minimaal 80% gestemd worden om een beslissing te nemen. Echter heeft de andere eigenaar een vervangende machtiging gegeven aan de onze VVE beheerder en die onthoud zich van stemmen omdat er geen steminstructies worden gegeven. Hierdoor komen wij dus nooit op het quorum. Daarom willen wij een twee vergadering zodat er gestemd moet worden en dat we anders het kunnen afdwingen bij de kantonrechter.

Het is niet zo dat ik iets vraag om mijn huis mooier te maken, de kozijnen laten water en wind door en sommige vallen er zelfs uit.

CDekker123
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 jun 2019 21:26

Re: VVE en andere eigenaar weigeren kozijnen te vervangen

Ongelezen bericht door CDekker123 »

Lady1234 schreef:
22 jun 2019 09:31
Maar de VvE dat bent u en de andere eigenaar.

Die “beheerder” van de VvE is toch ook door u aangesteld?

Neem eens contact op met de Vereniging Eigen Huis over wat u kunt doen.
Omdat de andere eigenaar 2/3e heeft mag hij de VVE beheerder uitzoeken, wij hebben overigens nog nergens voor getekend maar er is wel een ALV geweest bij deze beheerder.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: VVE en andere eigenaar weigeren kozijnen te vervangen

Ongelezen bericht door Cro »

CDekker123 schreef:
22 jun 2019 09:37
Cro schreef:
22 jun 2019 09:27
CDekker123 schreef:
22 jun 2019 09:20
De verdeling is dat wij 1/3e hebben en dus ook 1/3e mee betalen en de andere eigenaar 2/3e en dus ook 2/3e meebetaald. Kozijnen vallen onder de buitengevel naar ons inzien dus is hij denk ik verplicht mee te betalen. Alleen word een tweede vergadering niet uitgeschreven door de VVE, deze VVE is gekozen door de andere eigenaar en hij heeft meerdere panden bij deze VVE. Wij denken dat de VVE daarom "zijn kant" kiest.
Nogmaals, de VVE zijn jij en de andere eigenaar, niet een of ander bedrijfje dat voor jullie het beheer doet over de VVE. Het kan zijn dat hij 2 stemmen heeft tegen 1 stem van jou. Kozijnen hoeven trouwens niet onder de gevel te vallen of de verantwoordelijkheid te zijn van de VVE. Of dat wel zo is zou je moeten kunnen terugvinden in het VVE reglement. Ik lees net dat als het model reglement gebruikt is door de notaris dat kozijnen inderdaad voor rekening van de VVE zullen zijn.
We hebben een VVE beheerder, dus wel 1 of ander bedrijfje dat ons beheer doet. Alles wat ik op internet terug vind hierover wijst erop dat kozijnen wel onder de buitengevel vallen. In het reglement staat niet meer en niet minder dan het stukje dat ik gequote heb. Hij heeft twee stemmen en wij 1 dat klopt, maar er moet minimaal 80% gestemd worden om een beslissing te nemen. Echter heeft de andere eigenaar een vervangende machtiging gegeven aan de onze VVE beheerder en die onthoud zich van stemmen omdat er geen steminstructies worden gegeven. Hierdoor komen wij dus nooit op het quorum. Daarom willen wij een twee vergadering zodat er gestemd moet worden en dat we anders het kunnen afdwingen bij de kantonrechter.

Het is niet zo dat ik iets vraag om mijn huis mooier te maken, de kozijnen laten water en wind door en sommige vallen er zelfs uit.

Je kan inderdaad een VVE beheerder hebben, die beheerder is echter niet de VVE, Dat zijn nog steeds jij en de andere eigenaar. Die beheerder zorgt er in principe alleen maar voor dat jullie er maar weinig omkijken naar hebben.

Wat je het beste kan doen is in overleg gaan met de eigenaar van de andere 2 appartementen. Misschien kan hij aangeven waarom hij niet wil stemmen c.q. geen stem instructie geeft. Wil deze niet met jou overleggen om wat voor reden dan ook, dan zal je mogelijk inderdaad de gang naar de rechter moeten maken.

Gesloten