LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VVE vervanging kozijnen > kosten

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Link_87
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2012 23:53

VVE vervanging kozijnen > kosten

Ongelezen bericht door Link_87 »

Goedendag allemaal,

Ik woon sinds een jaar of 3 in een appartement met een actieve VVE. Ik woon elke vergadering bij om op de hoogte te blijven. Dit jaar is er ter sprake gekomen dat mijn kozijnen aan vervanging toe zijn omdat ze door en door verrot zijn. Bij de vergadering zijn we overeengekomen dat de kozijnen vervangen dienen te worden. Omdat ze te ver heen zijn.

Blijkbaar heeft één van de vorige bewoners (niet de vorige, maar waarschijnlijk nog 2 daarvoor) zijn VVE bijdrage niet betaald (was nog in de gulden-tijd) en wilde ook niet meebetalen aan de vervangen van de houten kozijnen voor kunststof.

In het modelreglement van 1973 staat dat de kozijnen vallen onder de gemeenschappelijke delen en dus onder de VVE.

Omdat alle andere leden al kunststof hebben vraag ik me af voor wie de rekening is?

De uiteindelijke vraag is dus:
De houten kozijnen zijn rot en dienen vervangen te worden door, in dit geval, kunststof kozijnen.
Wie moet deze rekening betalen, of moet deze verdeeld worden tussen de VVE en de eigenaar (ik dus)?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: VVE vervanging kozijnen > kosten

Ongelezen bericht door kweenie »

In principe vallen de kozijnen onder de vve, zoals je ook meldt. Maar daar kunnen uitzonderingen op zijn. Dat kan zijn als bv. één van de bewoners de kozijnen veel eerder wil vervangen dan de rest. Als je bv. veel eerder dubbelglas zou willen en de rest van de bewoners wil daarmee wachten tot de huidige kozijnen 'op' zijn, dan mag je i.h.a. zelf best je ramen laten vervangen, op eigen kosten. Als de rest dat een paar jaar later dan ook doet, dan hoef jij daar in principe niet aan mee te betalen.

Andersom geldt, als de vve de kozijnen heeft vervangen maar jij (of de vorige bewoner) wil daar pertinent niet aan meedoen, dan kan de vve voor jou een uitzondering maken. Maar dat betekent dan óók dat als jij (of de nieuwe bewoners) in de toekomst alsnog de kozijnen wil vervangen, dat dat dan voor jou eigen rekening zal moeten gebeuren.

Het is trouwens gebruikelijk dat je bij het kopen van een appartement voor de koop al nagaat hoe het staat met de VVE. Belangrijke zaken zijn dan juist waar jij tegenaan loopt, hoe het met de financiën van de VVE staat en of er een schuld van 'jou' appartement bij de VVE loopt of niet. En of er bepaalde zaken bij jouw appartement zijn uitgesloten of niet.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: VVE vervanging kozijnen > kosten

Ongelezen bericht door Quisquid »

Keurig bericht van Kweenie. Als nergens van een uitzondering blijkt, zijn de kosten van de gezamenlijke gedeelten, waar ook deze kozijnen onder vallen, voor rekening van de VVE, waaraan je bijdraagt in de vorm van "servicekosten". Die zijn onder meer bedoeld om te reserveren voor dit soort onderhoud. Je VVE functioneert, meld je. Gelukkig heeft jouw VVE haar zaakjes dus - vermoedelijk - prima op orde, ook financieel. Want anders had je nu een probleem.

Bij de aankoop van een appartementsrecht informeert de notaris naar eventuele achterstanden van de verkopers bij de VVE en als de VVE achterstanden doorgeeft, worden deze verrekend met de door de verkopers te ontvangen koopsom. Dus daar heb je als het goed is, niets mee te maken.

Link_87
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2012 23:53

Re: VVE vervanging kozijnen > kosten

Ongelezen bericht door Link_87 »

Bedankt voor je reactie Quisquid.

Ik heb nog ook maar even VVE belang gebeld aangezien onze VVE daar lid van is. En daaruit blijkt dat ik niet op de hoogte was gebracht, en de VVE evenmin. Er blijkt wel een afspraak te zijn geweest met de 1 van de vorige bewoners maar dat was 20 jaar geleden toen de kunststof kozijnen werden geplaatst.

Het was eigenlijk zo dat die bewoner de koper op de hoogte had moeten brengen enzovoorts, maar dat is nooit gebeurd en het is nooit vastgelegd. Dat blijkt toen met de gemeente zo te zijn afgesproken, maar daar heb ik niets mee te maken, en omdat er nooit een aantekening van is gemaakt en de kozijnen gemeenschappelijk delen zijn, valt dit dus nog onder de VVE.

Er is dus nu afgesproken om de kozijnen te laten vervangen voor kunststof kozijnen en evt. extra dingen moet ik uiteraard zelf betalen. We gaan binnenkort beginnen met de gevelreiniging dus dat kan dat mooi gecombineerd (i.v.m de hoogwerker) en scheelt het weer in de kosten voor de VVE pot.

Uiteraard ga ik nog een aantal offertes opvragen om te kijken waar ik een scherpe prijs kan krijgen.
Het is alleen wel zo dat ik het exacte model moet hebben net als de rest van het gebouw.

Bedankt voor de reacties.

BCS
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2012 10:32

Re: VVE vervanging kozijnen > kosten

Ongelezen bericht door BCS »

Bericht van Kweenie zegt eigenlijk alles al. VVE kwesties zijn vrijwel altijd kwesties waarin altijd wel een strijd te vinden is. Ik heb er toen ook voor gekozen om mijn kozijnen te vervangen (en zo ook mijn onderbuurman), maar de bovenburen wilden dit niet (hun eigen kozijnen), dus hebben wij er toen voor gekozen, om onze kozijnen te vervangen en zelf te betalen.

Fijn dat je tot een oplossing gekomen bent. Ik weet ook niet of het een huur of koophuis betreft, maar elke investering in je (koop)huis is goed..

Link_87
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2012 23:53

Re: VVE vervanging kozijnen > kosten

Ongelezen bericht door Link_87 »

Dit is een koophuis en een bijkomend voordeel is ook dat ik nu minder kan stoken vanwege de beter isolatie en het HR++ glas wat ik waarschijnlijk ga nemen in plaats van standaard dubbelglas.

Gesloten