Waarom is het nieuwe verplichte energielabel zo duur?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Waarom is het nieuwe verplichte energielabel zo duur?

Ongelezen bericht door Radar »

Om een energielabel te krijgen moet je sinds begin 2021 je huis te laten keuren door een energieadviseur. Voor het oude label betaalde je slechts rond de 7,50 maar de kosten van het nieuwe, verplichte label kunnen oplopen tot wel 500 euro. Of deze hoge prijs noodzakelijk is, dat blijft de vraag.

We nodigen drie energieadviseurs uit om hetzelfde huis te keuren. Komen hun bevindingen overeen? En waarom zijn de prijsverschillen zo groot?

Wat zijn jouw ervaringen met dit nieuwe, duurdere label?

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... -je-eraan/

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Waarom is het nieuwe verplichte energielabel zo duur?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Het mag duidelijk zijn dat niemand voor 7,50 een fatsoenlijke energieanalyse kan uitvoeren. De telefoon oppakken een paar minuten praten is al duurder. En als er wat meer onderzocht moet worden is 500 euro zo op.

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom is het nieuwe verplichte energielabel zo duur?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je kon voorheen al per mail een energielabel krijgen voor € 3,00 aan de hand van een vragenlijst. Nou komt er iemand meten enzovoort.

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom is het nieuwe verplichte energielabel zo duur?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is “tot € 500,00”. Het ene huis is het andere niet.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Waarom is het nieuwe verplichte energielabel zo duur?

Ongelezen bericht door scontra »

Alleen maar een uitgave die je moet doen als je van plan bent om je stulpje te gaan verkopen, dus voor de zittenblijvende huiseigenaar geen enkele reden om (nu) zo'n rapport aan te vragen.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Waarom is het nieuwe verplichte energielabel zo duur?

Ongelezen bericht door thecure »

Gelukkig heb ik hem eind vorig jaar al aangevraagd voor een appel en een ei.
Wat een onzin is dit zeg...

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Waarom is het nieuwe verplichte energielabel zo duur?

Ongelezen bericht door Jablan »

Het label is verplicht op basis van een EU-richtlijn. Laat deze richtlijn in andere landen veel slimmer en goedkoper zijn omgezet. Voorbeelden:

Lass Immobilien in Münster (NRW) => Klik op een huis, ga helemaal naar beneden en daar staan de kerngegevens: energiebehoefte per vierkante meter. Dat is een eenheidsmaat op basis van de oppervlakte en het energieverbruik van de huidige bewoners, aangevuld met soort verwarming en andere relevante details. Nodig: meterstanden en facturen.

Domus Immobilien, regio Brasschaat => Zelfde benadering, alleen is hier de informatie op de site van de makelaar erg beknopt.

Voor mijn gevoel is de vraag achter de vraag van Radar waarom het in Nederland zo ingewikkeld is gemaakt.

Bakker1966
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 nov 2017 19:15

Re: Waarom is het nieuwe verplichte energielabel zo duur?

Ongelezen bericht door Bakker1966 »

Nieuwe regelgeving, veel complexere opname en invoer, daardoor meer examens moeten doen en veel ervaren adviseurs zijn gestopt. Dan creëer je schaarste, lopen de wachttijden thans op naar 2 maanden voor woningen en utiliteit.
Niet gek dat dan de prijzen oplopen. €500,- is inclusief BTW, dat is dus 400,- ex BTW, gaat er €40,- afmeldkosten af dat naar de certificatieinstelling gaat, blijft er €360,- over, inclusief reistijd en reiskosten.. Neem een tarief van €80,- ex btw voor een deskundige adviseur dan moet hij dit alles binnen 4 uur hebben afgerond.
Ook moeten wij rekening houden met een externe controle voor een controle audit.
Ik snap het gevoel van de bewoner maar als je nu bekijkt dat onze diensten alleen op uren is gebaseerd, dan zijn deze prijzen voor grondgebonden woningen eerder marktconform.
Neemt niet weg dat de adviseurs wel geleerd hebben en opgedragen worden de woningen goed in te meten, de isolatiewaarde goed waar te nemen met een prikpen, al het glas dienen te bestuderen naar typen en afmetingen, etc. Ook de installaties dienen exact te worden opgenomen met type cv-ketel, pompvermogens, ventilatiedebieten etc. Een goede opname zal zeker 1,5 uur op locatie tijd moeten kosten. Het voorschriftenboek ISSO82 telt al z’n 300 pagina’s, de NTA8800 al 1000 pagina’s! Daar moet je wel doorheen als we een energielabel opstellen. Al volstaat de ISSO82 voor de woningen.
Wij hebben het enorm druk om de verduurzaming te realiseren en zien dan ook geen reden de genoemde prijzen te bekritiseren. Ik verwacht niet dat de prijzen zullen dalen, eerder stijgen door schaarste. Een goede adviseur, die meer doet dan alleen maar energielabels opstellen, zal eerder een betrouwbaar(der) energielabel opstellen.
Zelfstandige adviseurs, die tevens lid zijn van de Fedec, zullen naar mijn verwachting eerder de genoemde tarieven hanteren dan dit voor een grondgebonden woning voor 300,- incl BTW doen.
Ik ben een zeer ervaren adviseur op HBO-niveau die tevens, maar niet alleen, deze energielabels opstelt, maar ik heb ook mijn bureaukosten die uit adviesuren betaald dienen te worden. Deze energiekennis is schaars en wij hebben de complexe energielabelregels niet bepaald.
Willen we goede energielabels dan moet de kwaliteitscontrole strenger en moeten we zeker niet terug naar het doe het zelf energielabel. Maar ook deze kwaliteitscontrole kost weer geld dat uiteindelijk doorbelast wordt.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Waarom is het nieuwe verplichte energielabel zo duur?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een deskundig adviseur? In het item kwamen er drie langs bij hetzelfde huis. Twee zagen dakisolatie van resp. 18 cm en 15 cm dik. De derde mat de correcte 5 cm. Iets eeenvoudigs als raamoppervlakte verschilde al enorm. Een adviseur telde twee buitendeuren, de anderen telden er drie.
Deskundige adviseurs, gecertificeerd proces; nou dat blijkt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Waarom is het nieuwe verplichte energielabel zo duur?

Ongelezen bericht door Jablan »

Bakker1966 schreef:
29 mar 2021 21:53
Ik ben een zeer ervaren adviseur op HBO-niveau die tevens, maar niet alleen, deze energielabels opstelt, maar ik heb ook mijn bureaukosten die uit adviesuren betaald dienen te worden. Deze energiekennis is schaars en wij hebben de complexe energielabelregels niet bepaald.
Willen we goede energielabels dan moet de kwaliteitscontrole strenger en moeten we zeker niet terug naar het doe het zelf energielabel. Maar ook deze kwaliteitscontrole kost weer geld dat uiteindelijk doorbelast wordt.
Iemand van het vak.
Wat is in jouw ogen de toegevoegde waarde van de labels? Wat vind je van de Duitse of Belgische labels?

Fransuitberkel
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2021 22:35

Re: Waarom is het nieuwe verplichte energielabel zo duur?

Ongelezen bericht door Fransuitberkel »

Dat de overheid op kosten van huiseigenaren een complete bedrijfstak uit de grond heeft gestampt is nog tot daar aan toe maar dat het bij invoering in chaos ontaard en op zijn best een zeer discutabel label oplevert dat in geen enkel opzicht bijdraagt tot vermindering van ons energiegebruik is echt schrijnend. Denkt de overheid nu echt dat
huizen met een minder goed energielabel onverkoopbaar leeg blijven staan (alsof dat een probleem op zou lossen) of dat huiseigenaren extra gaan isoleren voor een beter energielabel?
Ik heb mijn huis voorzien van dubbelglas, dak en muur isolatie en zonnepanelen maar dat alles echt niet van wegen een flut label dat door geen enkele koper als serieus argument wordt gezien.
Jammer dat onze overheid de plank weer eens volledig mis slaat.

Rick Janssen
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2021 23:17

Re: Waarom is het nieuwe verplichte energielabel zo duur?

Ongelezen bericht door Rick Janssen »

Beste Radar,
Waarom hebben jullie niet gekozen voor de dichtstbijzijnde gecertificeerde energielabel bedrijf (Ridoh BV)? Wij zitten op 5km van Bergen vandaan en zijn niet gevraagd voor dit onderzoek. Verder zijn onze tarieven lager (voor een standaard tussenwoning) dan de genoemde tarieven in jullie uitzending en kunnen wij ook sneller een afspraak inplannen dan 2 maanden in de toekomst.

Ik snap dat jullie graag een uitzending maken met extremen, maar het lijkt erop dat jullie ervoor hebben gekozen om juist bedrijven van veraf te laten komen en uiteraard zullen die niet meteen kunnen komen en ook afzeggen voor het afnemen van een energielabel, en anders zullen ze wel een hoog tarief vragen. Wij gaan ook niet naar Noord Brabant om een energielabel af te nemen.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Waarom is het nieuwe verplichte energielabel zo duur?

Ongelezen bericht door Smartje »

Er zijn zoveel mensen die eigenlijk weggesaneerd zouden worden,
In Brussel is een volgens mij een opvang voor deze denkers.
Met het bedenken van dit soort “bedenksels” kan er een doelgroep HBOers ( of gewoon ZZPers zonder kosten en personeel) toch uit de uitkering blijven.

En waar gaat het eigenlijk over? energiekennis, energieregellabels, kwaliteitscontrole ( nog duurder) kost geld, doorbelasten enz. Hele mooie woorden om de dikte van een stukje isolatie te “meten”
Zal niet alles herhalen.

Zit de koper wel te wachten op dit soort info, en passen die 1300 pagina’s wel in de computer.
Software is toch al ontwikkeld? Gewoon aanvinken!! En als er dan toch handmatig gemeten wordt gaat het nog fout ook.
Een fout meting is ook een meting en kost ook geld. Niks voor niks.
En ik wil ook geen adviseur die “meer doet” dan energielabels opstellen kost alleen maar extra!
Ja energiekennis is schaars, in Den Haag weten ze er alles van!

En wie wil is er geïnteresseerd in het bedrijfsplan van @bakker1966 ?
Nou ja, als ik nog wat wil bijverdienen print ik het bericht wel eens een keer uit.
Bij de Gemeente wordt de WOZ ook gewoon achter een bureau vastgesteld. (WOZlabel lijkt mij ook een mooie naam).
Zo blijven alle huiseigenaren altijd kosten houden.
Overigens @bakker1966 bedankt uw heldere bijdrage.
Volgens mij is het energielabel nog veel te goedkoop als ik alles goed begrijp.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Waarom is het nieuwe verplichte energielabel zo duur?

Ongelezen bericht door jonis »

Hoe hoog is de boete eigenlijk? (ik zie verschillende bedragen)
Wordt die meteen uitgeschreven...of is er slechts een kans op?

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Waarom is het nieuwe verplichte energielabel zo duur?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Er is geen enkele reden om het zo duur te maken, behalve bureaucratische en onterechte controleredenen. In nov 2020 heb ik voor 4 euro (nooit gefactureerd) een c-label gekregen. De gewekte indruk dat het digitaal niet kan is onjuist. Ik heb voor elke milieumaatregel facturen moeten overleggen, zelfs contact opgenomen met mijn isolatiebedrijf. Mij werd ook duidelijk uitgelegd dat als ik de juiste info niet had mijn label zou veranderen. Dat is ook gebeurd. Het label is mi dus zorgvuldig vastgesteld op basis van net zoveel informatie als die drie mafkezen in de radaruitzending. Alleen lieten die zien dat ze voor een paar honderdjes nergens verstand van hebben.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Waarom is het nieuwe verplichte energielabel zo duur?

Ongelezen bericht door Smartje »

Omzet belasting is schatkist inkomsten.😂
Ik snap alleen niet dat dit kleine groepje “ energielabeleurs “ het over de ruggen van de woningeigenaren naar de schatkist moeten brengen. Vele kleintjes maken 1 grote.
O ja, wet Hillen is ook al weg.
Wordt het dan HUISJES UITMELKERS.
Moet toch nog even naar het Binnenhof met een copy in hand😂
Hoef ik niet af te geven, gewoon even rondlopen, komt dan vanzelf in de kamer terecht.

KarenLT
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mar 2021 15:10

Re: Waarom is het nieuwe verplichte energielabel zo duur?

Ongelezen bericht door KarenLT »

M.i. is dat hele energielabel een door lobbyisten op de agenda gezet onderwerp om voor bepaalde bedrijfstakken een inkomstenbron te genereren. Vraag de energieafrekeningen van een paar jaar aan de huis verkoper, mocht je in het energieverbruik geïnteresseerd zijn als koper. Wat zegt me als je een bepaald label hebt, dat het een paar jaar later niet lager is geworden omdat door innovatie isolatie beter wordt? Kun je weer opnieuw beginnen met isoleren en zo komt er geen eind aan. Zoals iemand eerder al zei, als je als koper geïnteresseerd bent in jouw droomhuis, wat boeit dat energielabel dan. Daarbij de meeste mensen beginnen na aankoop toch de boel te verbouwen, dan kan de isolatie naar keuze van de nieuwe eigenaar daar gelijk in meegenomen worden.
Verder lees ik dat je facturen moet overleggen, hoe gaat dat als je alles zelf doet? Allemaal een geldverslindende poppenkast dat hele label.

pietvan
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2021 09:29

Re: Waarom is het nieuwe verplichte energielabel zo duur?

Ongelezen bericht door pietvan »

Waarom word niet naar de energie rekening gevraagd per maand, de koper ziet zelf wel of er veel betaald voor gas en licht .en weet dan ook of er geïsoleerd is of niet .veel mensen doen zelf isoleren en dan heb je geen rekening. Dit is waanzin pure geldklopperij. :cry: :evil:

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Waarom is het nieuwe verplichte energielabel zo duur?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

pietvan schreef:
01 apr 2021 09:44
Waarom word niet naar de energie rekening gevraagd per maand, de koper ziet zelf wel of er veel betaald voor gas en licht .en weet dan ook of er geïsoleerd is of niet .veel mensen doen zelf isoleren en dan heb je geen rekening. Dit is waanzin pure geldklopperij. :cry: :evil:
Kijken naar de rekeningen van de verkoper gaat helemaal niet werken. Als voorbeeld neem ik mijzelf. Hoewel ik een sociale
huurwoning heb. Heb ik op mijn slaapkamers de radiators slechts een kwart slag open staan. Eigenlijk zou ik die het liefst
helemaal dicht hebben, Radiatoren op een slaapkamer??? Had voor mij niet gehoeven. Ik heb het ook heel snel warm.
Mijn thermostaat daar draai ik 2 maal per jaar aan. In het najaar gaat die op 18, in het voorjaar op 12. Ook is de hoogte
van de energie rekening afhankelijk van het kookgedrag, kookt iemand uitgebreid op gas, of maakt iemand alleen maar kant
en klaar maaltijden warm in de magnetron. Hoewel mijn vader wel een eigen woning heeft, heeft die nog steeds geen
energielabel aangevraagd. De reden is dat, mocht hij nog 10 jaar leven, dat label dan niet meer geldig is, en hij nu geen E 500,-
wil betalen voor iets wat mogelijk dan weggegooid geld is.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Waarom is het nieuwe verplichte energielabel zo duur?

Ongelezen bericht door Cro »

pietvan schreef:
01 apr 2021 09:44
Waarom word niet naar de energie rekening gevraagd per maand, de koper ziet zelf wel of er veel betaald voor gas en licht .en weet dan ook of er geïsoleerd is of niet .veel mensen doen zelf isoleren en dan heb je geen rekening. Dit is waanzin pure geldklopperij. :cry: :evil:
Waarschijnlijk omdat de rekening van de huidige bewoner(s) helemaal niets zegt over de rekening van een toekomstig bewoner.

Gesloten