Warmte-reflecterende glasfolie werkt niet

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
valk0409
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2022 11:23

Warmte-reflecterende glasfolie werkt niet

Ongelezen bericht door valk0409 »

Twee jaar geleden warmte reflecterende glasfolie laten installeren.
Zodra de buitentemperatuur onder de 5 graden zakt treedt er condensvorming op. Vooral bij de ramen met raambekleding zoals gordijnen, luxaflex etc. De glasfolie werkt dan niet en bovendien treedt er corrosie op van het reflecterende metaallaagje. Daardoor wordt de folie wazig en neemt de warmte reflecterende werking af. Mijn advies is om deze folie niet te gebruiken bij ramen met raambekleding. En: zijn er meer mensen met deze ervaring ?

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Warmte-reflecterende glasfolie werkt niet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat ook kan helpen is constant ventileren. Of zorgen dat de vochthuishouding beter onder controle komt. Condens is niets meer of minder dan vocht in de warme lucht die vloeibaar word tegen een koud oppervlakte.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Warmte-reflecterende glasfolie werkt niet

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Als er altijd een groot stuk van het raamoppervlak onder de condens zit en dat al bij relatief milde temperaturen begint, dan komt dat niet door de raamfolie.

Maar doordat er kennelijk (veel) te weinig geventileerd wordt / teveel vocht aanwezig is. Op een klein beetje condens langs de onderrand na, hebben wij op de enkelglas ramen van onze slaapkamer geen last van condens.

Hans Reusink
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2022 11:21

Re: Warmte-reflecterende glasfolie werkt niet

Ongelezen bericht door Hans Reusink »

Ik ben benieuwd of de folie aan de binnenzijde of de buitenzijde is aangebracht.

Afhankelijk waar de condensvorming optreed zijn dit mijn conclusies:
- Binnenzijde - dan moet de ventilatie omhoog in huis. (Te veel vocht)
- Buitenzijde - Dan werkt de folie juist erg goed - door de warmte uitstraling is het buitenglas kouder dan de omgeving en wordt er geen warmte door het glas van binnen aangevoerd. Hierdoor kijg je sneller condensatie aan de buitenzijde. Dit treedt ook op bij HR++ of tripple glas op koude dagen.

valk0409
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2022 11:23

Re: Warmte-reflecterende glasfolie werkt niet

Ongelezen bericht door valk0409 »

De folie zit aan de binnenzijde. Wanneer ik 's morgens de gordijnen open maak zijn alle ramen beslagen. Ik heb een luchtdroger gekocht en zet die dan bij de raampartij. Dan duurt het nog minstens twee uur voordat de ramen droog zijn. Volgens mij geleidt het warmte reflecterende metaallaagje de koude erg goed en ontstaat er een zgn. koude brug direct op de folie. Daardoor ontstaat de condens.

dhc520
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 jul 2023 08:36

Re: Warmte-reflecterende glasfolie werkt niet

Ongelezen bericht door dhc520 »

Je gaat na bijna een jaar reageren?
Zo urgent is het dus niet....

J. Deltoer
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Warmte-reflecterende glasfolie werkt niet

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

In de zomer is het inderdaad niet urgent.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Warmte-reflecterende glasfolie werkt niet

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

dhc520 schreef:
21 dec 2023 19:42
Je gaat na bijna een jaar reageren?
Zo urgent is het dus niet....
2 jaar.

dhc520
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 jul 2023 08:36

Re: Warmte-reflecterende glasfolie werkt niet

Ongelezen bericht door dhc520 »

ZeerPrivé schreef:
22 dec 2023 07:13
dhc520 schreef:
21 dec 2023 19:42
Je gaat na bijna een jaar reageren?
Zo urgent is het dus niet....
2 jaar.
Zie je wel, de tijd vliegt :D

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Warmte-reflecterende glasfolie werkt niet

Ongelezen bericht door Erthanax »

Twee jaar, vier jaar (na het aanbrengen van de folie)… het belangrijkste is al gezegd: de luchtvochtigheid is te hoog.
Van een luchtdroger verwacht ik niet veel. Goed ventileren is volgens mij de goedkoopste en beste mogelijke oplossing.

Ron5300
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Warmte-reflecterende glasfolie werkt niet

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Warmte reflecterende glasfolie is meer bedoeld om zonlicht en de bijbehorende warmte buiten de woning te houden maar niet om de warmte binnen de woning vast te houden.
In de zomer deed de folie wel dienst maar in de winter periode niet en dat kan wel kloppen omdat de zon niet meer krachtig schijnt.
Dat de ramen nu beslaan heeft niets met de folie van doen maar wel met de luchtvochtigheid in de woning en uw stookgedrag.
M.i. zijn de klachten van het beslaan van de ramen meer aan u te wijten dan aan de folie want met name uw stookgedrag en het ventileren van de woning zijn de oorzaak van beslagen binnen ramen.

Plaats reactie