Warmtepomp geeft stroomstoring

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
airco26
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 nov 2010 17:47

Warmtepomp geeft stroomstoring

Ongelezen bericht door airco26 »

Ik huur een huis bij portaal, het is nieuwbouw.
Nu heb ik van af 12 maart 2021 dat als het slecht weer is dat de warmtepomp stroomstoring geeft.
Ik heb diverse keren bij verhuurder het probleem gemeld.
Ook het bedrijf die de pomp heeft gemonteerd heb ik diverse keren gebeld en over de vloer gehad.
Nu is donderdag de monteur weer geweest en die kon niets vinden.
Op hun advies moest ik de stekker van de warmtepomp eruit trekken als de stroom er weer afging zo kon ik de aardlekschakelaar weer omhoog zetten en had ik toch stroom. Alleen geen verwarming en warmwater ook doet de afzuiginstallatie het dan niet.
Maar de monteur deed de stekker er in en ja hoor aardlekschakelaar knalt eruit.
Maar meneer kon het niet vinden wat de oorzaak was.
Ik ben hier nu ruim 2 maanden mee bezig.
Ik heb totaal geen leefgenot zo.
Ook heb ik al 3 keer de inhoud van vriezer en koelkast weg kunnen gooien.
Wat kan ik nog doen het schiet niet op zo.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Warmtepomp geeft stroomstoring

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Duidelijk dat het om een aardsluiting gaat door vocht of regen.
Geen idee of er regen bij de warmtepomp kan komen, als dat zo is (voorlopig) de waterpomp afdekken met folie of een afdakje boven de warmtepomp maken tot de monteur het eindelijk eens oplost.
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 22 mei 2021 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Warmtepomp geeft stroomstoring

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Ik begrijp, dat men de warmte pomp inschakelt bij slecht weer. Omdat men warmte vraagt. Daaruit mag ik concluderen, dat er een aardlek in de pomp, of de aansluiting zit. Begin bij de aansluiting . Met een Ohm meter is te meten waar de sluiting zit door een geschoolde elektro techneut. Niet door iemand die in zes week door Doekle Terpstra zijn politiek geleuter is opgeleid. Schakel wel de spanning af, voor u gaat meten met de weestand meter. Let wel, u zit voor de aardlekschakelaar te meten. Hoofdschakelaar op uit.

Maak wel gebruik van een geschoolde vakman.

Sluit eventueel de pomp met een aparte kabel aan op een andere groep. Succes, Henk.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Warmtepomp geeft stroomstoring

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Henk Terpstra schreef:
22 mei 2021 18:33
Ik begrijp, dat men de warmte pomp inschakelt bij slecht weer. Omdat men warmte vraagt. Daaruit mag ik concluderen, dat er een aardlek in de pomp, of de aansluiting zit. Begin bij de aansluiting . Met een Ohm meter is te meten waar de sluiting zit door een geschoolde elektro techneut. Niet door iemand die in zes week door Doekle Terpstra zijn politiek geleuter is opgeleid. Schakel wel de spanning af, voor u gaat meten met de weestand meter. Let wel, u zit voor de aardlekschakelaar te meten. Hoofdschakelaar op uit.

Maak wel gebruik van een geschoolde vakman.

Sluit eventueel de pomp met een aparte kabel aan op een andere groep. Succes, Henk.
Wanneer de stekker er uit is geen aardlek, dus meten kan met de stekker uit het stopcontact, geen hoofdschakelaar uit te zetten. Andere groep zal niet helpen, aardlek zit in bedrading vanaf de stekker.

airco26
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 nov 2010 17:47

Re: Warmtepomp geeft stroomstoring

Ongelezen bericht door airco26 »

De pomp staat normaal 24 uur per dag aan is voor vloerverwarming en warmwater.
En met slecht weer regen harde wind dan springt de aardlekschakelaar eruit.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Warmtepomp geeft stroomstoring

Ongelezen bericht door Erthanax »

Alleen bij regen en harde wind? Zou het kunnen dat er dan ergens druppels of "lekwater" de behuizing in geblazen wordt en een aardlek veroorzaakt?

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Warmtepomp geeft stroomstoring

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Grote kans dat je een lekkage hebt. Mijn advies is om snel in actie te komen, voordat de lekkage grotere schade geef of brand komt.

Het beste kan je het klacht schriftelijk kenbaar maken. Schrijf dan erbij dat het vooral gebeurd als het regent. Doe dit per mail of in je persoonlijke omgeving. Hun moeten verzorgen dat het probleem opgelost wordt. Indien hun langs zijn gekomen maar weer niet is opgelost, dan opnieuw je klacht kenbaar maken. Verzorg dat je bewijs hebt van de klachten.

Indien na de 3de keer niet is opgelost of hun niet willen helpen, dan kan je naar https://www.kwru.nl/hoe-werkt-het . Hun gaan onafhankelijk je klacht beoordelen, het is gratis.
Je kunt daar eisen dat het gerepareerd wordt (of een nieuwe warmtepomp) en huurverlaging met terugwerkende kracht tot de problemen op zijn gelost (huurverlaging vinden verhuurders niet leuk)

Eventueel kan je misschien hulp krijgen van www.juridischloket.nl

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Warmtepomp geeft stroomstoring

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Kolibrie schreef:
22 mei 2021 18:42
Henk Terpstra schreef:
22 mei 2021 18:33
....
Andere groep zal niet helpen, aardlek zit in bedrading vanaf de stekker.
?? Henk zegt ook
Henk Terpstra schreef:
22 mei 2021 18:33
..een aparte kabel..

airco26
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 nov 2010 17:47

Re: Warmtepomp geeft stroomstoring

Ongelezen bericht door airco26 »

Monteur kan geen water inslag vinden zegt alles is droog er lig zelf stof op. En als er iets in bedrading is dan is het wel apart dat het alleen bij slecht weer is.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Warmtepomp geeft stroomstoring

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Dit lijkt een aardsluiting te zijn. Een elektricien die bij slecht weer de boel komt doormeten (meggeren) moet de storing dan toch wel kunnen lokaliseren.

Het advies om voortaan maar de stekker er uit te trekken mag alleen een advies voor de zeer korte termijn zijn. De daadwerkelijke storing moet tenslotte ook opgelost worden. Want je huurt een woning mét warmtepomp. Dus moet je die warmtepomp ook kunnen gebruiken zoals deze bedoeld is, met 24/7 de stekker gewoon aangesloten.

airco26
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 nov 2010 17:47

Re: Warmtepomp geeft stroomstoring

Ongelezen bericht door airco26 »

Tot nu toe nog geen reactie van woningbouw of instelateur van de pomp.
Had de instelateur gevraagt hoe dit opgelost gaat worden maar die zwijgt.
Ook woningbouw heb ik gemailt en brief geschreven langs gegaan maar er gebeurt niets.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Warmtepomp geeft stroomstoring

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Zoals ik je schreef, als het niet opgelost wordt ga naar Klachtencommissie Woningcorporaties Regio Utrecht (afgekort KWRU), maar je kunt ook naar https://www.huurcommissie.nl/. Je verhuurder is verplicht om je klacht te verhelpen en op te lossen. De KWRU of het huurcommissie kan je verhuurder verplichten om tot een oplossing te komen, eventueel met een
tijdelijke huurverlaging totdat het probleem is opgelost.

airco26
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 nov 2010 17:47

Re: Warmtepomp geeft stroomstoring

Ongelezen bericht door airco26 »

Het bedrijf van de pomp is geweest nu 4 weken geleden. En bevestigde dat er een defect in de pomp zit alleen onderdelen mieten uit Zweden komen. Nu 4 weken verder nog steeds niets gehoord. Ook na gevraagd of het onderdeel binnen was maar dat was nog niet het geval. Hoelang wachten is aanvaardbaar. Ik moet als het maar een beetje regent 30 traptreden op en af en dat soms wel 10 a 15 keer op een dag.dit om de aardlekschakelaar weer omhoog te zetten.

Gesloten