Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Bambie1000
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2022 23:14

Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door Bambie1000 »

Sinds 2 weken zien we soms (nu ongeveer 7x) zo'n beestje lopen. Wat is het? En moeten we ons zorgen maken voor een plaag.
IMG-20220801-WA0004.jpg
(62 KiB) 65 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door Erthanax »

U kunt deze (of hopelijk een betere) foto uploaden via de automatische soortenherkenner op waarneming.nl. Als dat niets oplevert, kunt u nog terecht op het bijbehorende forum.waarneming.nl. Succes!

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door criticus2 »

leven en laten leven... helaas is het inmiddels zo dat vele soorten worden bedreigd door de mensheid, niet andersom... er is al op te grote schaal evenwicht in de natuur verstoord, op diverse manieren.
Niet overal een gevaar in zien....veel van die kleine beestjes kunnen heel nuttig zijn.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

criticus2 schreef:
03 aug 2022 11:55
leven en laten leven... helaas is het inmiddels zo dat vele soorten worden bedreigd door de mensheid, niet andersom... er is al op te grote schaal evenwicht in de natuur verstoord, op diverse manieren.
Niet overal een gevaar in zien....veel van die kleine beestjes kunnen heel nuttig zijn.
Dus als ik U goed begrijp moet ik, als ik ooit een voor mij een onbekend insect tegen die niet verdelgen maar laten leven?
Dat wil ik best doen, maar dan niet in mijn huis, dus dan maar levend vangen en buiten loslaten?
zou best eens kunnen dat die mee is gekomen in een vakantiekoffer uit Verwegistan
Maar omdat ik het risico niet wil lopen dat die weer terug komt, laat ik hem wel los hier in het bos
Ik zie niet overal een gevaar in, veel van die kleine beestjes schijnen daar heel nuttig te zijn. :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door witte angora »

Gewoon een kever of een torretje. Niks bijzonders, hoort bij de natuur.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door Methusalah »

criticus2 schreef:
03 aug 2022 11:55
leven en laten leven... helaas is het inmiddels zo dat vele soorten worden bedreigd door de mensheid, niet andersom... er is al op te grote schaal evenwicht in de natuur verstoord, op diverse manieren.
Niet overal een gevaar in zien....veel van die kleine beestjes kunnen heel nuttig zijn.

En veel van die beestjes wil je absoluut niet in huis hebben. Houtwormen, zilvervisjes, teken, termieten...

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Op basis van dit onduidelijke plaatje zou ik zeggen een bleke kakkerlak:

https://waarnemingen.be/observation/191365303/

luna01
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2010 13:56

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door luna01 »

Na een beetje biologie in mijn verleden wil ik het niet zo hard uitschreeuwen. Zien ze er allemaal zo uit? Lopen, kruipen of rennen zij? Snel een ongedierte bedrijf via de woningbouw of waar u huurt, of hoe dan ook inschakelen. De extreem lange voelers zijn helaas geen kevertjes..

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Overigens kunt u een gevonden exemplaar ook nog voor determinatie opsturen naar het Kennis- en Adviescentrum Dierplagen in Wageningen; daaraan zijn wel kosten verbonden (89 euro).

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
03 aug 2022 13:47
Op basis van dit onduidelijke plaatje zou ik zeggen een bleke kakkerlak:

https://waarnemingen.be/observation/191365303/
Ik weet vrijwel zeker van niet. :D

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door Erthanax »

De foto in de OP is helaas niet erg duidelijk. De meeste kakkerlakken hebben een wat slanker (langwerpiger) lichaam, waarbij je een kleine kop ziet en de vleugels. Op de foto lijkt een duidelijk verschil tussen borststuk en achterlijf zichtbaar. De zeer lange en dunne/gladde antennes (langer dan het lichaam) passen dan weer wel bij een kakkerlak. Er zijn niet zo heel veel soorten "kevers" (een kakkerlak is geen kever) met zulke antennes.

Ik hoop dat het TS lukt een goede determinatie te krijgen en die hier ook terugmeldt. Ik ben wel benieuwd, eerlijk gezegd.

Smietje72
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2022 11:45

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door Smietje72 »

Dat is geen ongedierte. Dat is een soort boktor. Deze zijn er in verschillende soorten , en zijn onschadelijk voor je huis en voor de mens. Ik zou hem gewoon vrij laten. :mrgreen:

Bambie1000
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2022 23:14

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door Bambie1000 »

Hierbij nog een duidelijkere foto. Volgens de obsidentify app is het een dwarsbandkakkerlak. Ik kan online niet echt vinden of dit een probleem is als deze in huis zitten.
Bijlagen
IMG_20220804_124434.jpg
(58.92 KiB) 10071 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door Erthanax »

In dit Engelstalige Wikipedia-artikel staat onder het kopje "Habitat and humans":
Contrary to similar looking cockroaches such as the German cockroach they will however not likely procreate inside and as such need not be considered to be a household pest.
Ofwel: Anders dan vergelijkbaar uitziende kakkerlakken, zoals de Duitse kakkerlak, zullen ze zich waarschijnlijk binnenshuis niet voortplanten en hoeven ze als zodanig niet beschouwd te worden als een plaagdier.

Elders las ik de aanbeveling om ze gewoon buiten te zetten, net als bij bv andere insecten of spinnen.

Eerlijk gezegd zou ik het zelf geen prettig idee vinden om regelmatig een kakkerlak tegen te komen als het niet onomstotelijk vast staat dat deze soort geen kwaad kan. Als ik u was zou ik contact opnemen met EIS Nederland, het Kenniscentrum Insecten in Leiden.

Oldsmobile442
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 jul 2022 11:28

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door Oldsmobile442 »

Ik vind kakkerlakken geen fijne beestjes, ze knagen overal... aan vooral textiel. Opzouten en terug waar ze vandaan komen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door moederslink »

Methusalah schreef:
03 aug 2022 13:35
En veel van die beestjes wil je absoluut niet in huis hebben. Houtwormen, zilvervisjes, teken, termieten...
Ik weet niet of ik het juist zie, maar zou het ook mogelijk kunnen zijn dat " huisvrouwen " niet meer zoals vroeger ( kunnen) schoonmaken?
Ze werken ook , hebben het ook druk-druk-druk , hun echtgenoten ook en dan blijft er niet veel tijd over om eens in de zoveel tijd eens grondig schoon te maken.
Met bv de mattenklopper, de ragebol en boenborstels.🤔😏😳

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door moederslink »

Bij mijn moeder vroeger ging 1x per week alles in de boenwas, eetstoelen omgekeerd op de tafel, deuren, klinken, linnenkasten etc ...alles werd eens in de zoveel tijd gekeerd, geboend, gewassen en geschrobd , gestoft , gezogen en gedweild :D .

Bambie1000
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2022 23:14

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door Bambie1000 »

Nu moet ik zeggen dat schoonmaken zeker icm mijn baan en kinderen niet mijn grootste hobby is. Maar aangezien ons huis op dit moment op funda staat is het juist schoner dan dat het ooit geweest is. En dat terwijl we deze beestjes nooit eerder gezien hebben. Dus aan schoonmaken ligt het denk ik niet. Door het warme weer laten we op dit moment vaak in de avond de schuifpui open (met plisse hor). Misschien komen ze dan gewoon binnen lopen.

Bram Bonnewel
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:28
Locatie: Sluis

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door Bram Bonnewel »

100% dwarsband kakkerlak. Trap er nooit op omdat je dan de eitjes door heel je huis loopt!

Onderstaande van waarneming.nl

Over de exacte determinatie en dus naamgeving van deze soort of soorten bestaat nog enige onduidelijkheid.

Het betreft een soort (of mogelijk ook een aantal soorten uit een soortencomplex) die zich de laatste decennia sterk over het zuidelijke Noorwest-Europa uitbreidt. De dieren zijn al minstens uit de jaren '80/'90 bekend uit Spanje en Zuid-Frankrijk en zijn nauw verwant aan, of zelfs synoniem met Ectobius perspicillaris tingitanus Bolivar, 1914 (later als zelfstandige soort Ectobius tingitanus gevoerd), welke origineel beschreven is uit het noordelijkste puntje van Marocco.

Sinds grofweg 2005 lijken de dieren zich sterk expansief in noordelijke richting uit te breiden, vanaf 2007 zijn meldingen uit Duitsland bekend en vanaf 2011 zijn ze ook in Groot-Brittanie vastgesteld en 2011 in Belgie. Deze expansie werd al gevolgd door o.a. prof. dr. Bohn, maar was nog niet gepubliceerd omdat er onduidelijkheid was over de exacte identificatie, mede omdat geen recent materiaal voor moleculair onderzoek beschikbaar was van de typelocaties van Ectobius tingitanus en Ectobius finoti.

Ondertussen waren deze dieren in Frankrijk niet meer over het hoofd te zien, en werden ze deels aangezien voor Ectobius eckerleini (wat ook een vreemde areaaluitbreiding zou betekenen) maar uiteindelijk gepubliceerd als nieuwe soort: Ectobius vinzi Maurel, 2012. Hierbij werd de "nieuwe soort" uitsluitend afgezet tegen bekende Europese soorten, maar niet vergeleken met de Noord-Afrikaanse. Naar aanleiding van deze publicatie zijn de bevindingen van Bohn et al. nu ook gepubliceerd, waarbij een nieuw genus Planuncus Bohn, 2013 is opgericht voor deze en verwante soorten, waaronder enkele die voorheen in Phyllodromica waren ondergebracht.

Omdat het nog niet mogelijk is gebleken om op morfologische kenmerken duidelijk verschillende soorten aan te wijzen en moleculair onderzoek nog niet is afgerond, houden Bohn et al. (2013) het erop dat de dieren die zich momenteel door Noordwest-Europa verspreiden behoren tot een Planuncus tingitanus -complex. Mogelijk zullen de "soorten" uit dit complex allemaal tot een soort terug te voeren zijn, maar het is net zo goed mogelijk dat de drie momenteel opgenomen soorten ( tingintanus , finoti en vinzi ) overeind blijven, of dat er zelfs nog meer nieuwe soorten zullen worden afgesplitst.

Voorlopig worden uitsluitend de type-exemplaren van de drie betroffen soorten door Bohn et al. met de bewuste soortnaam aangesproken, alle andere dieren als "behorend tot het Planuncus tingitanus -complex".

Voor zover het "complex" uit meer dan een soort zou blijken te bestaan, zullen deze soorten uiteindelijk vrijwel zeker niet van foto te determineren zijn en het is nog maar de vraag of verspreidingsgegevens (voor Europa) voldoende duidelijk en betrouwbaar zullen zijn om op basis van vindplaats een naam toe te kennnen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Wat is dit voor ongedierte en hoe kom ik ervan af?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Oftewel samengevat: door.de klimaatverandering komen deze beestjes naar noordelijker gelegen gebieden. Hetzij omdat het in het zuiden te warm wordt, dan wel dat het hier warmer wordt waardoor ze hier een prima leefomgeving hebben.

Plaats reactie