Wateroverlast

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
geertschenk
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:07

Wateroverlast

Ongelezen bericht door geertschenk »

Ongeveer eind juni is in mijn woonplaats meer dan 100 mm water gevallen
In zeer korte tijd.
Met wegen onderwater enz.
Mijn achtertuin van ong. 15 m lang grenst aan een singel.
van ong. 15 m a 20 m breed.
De singel overstroomde en het water liep tegen de plinten van de achterdeur
en bij velen zelfs over de drempel de huiskamer binnen.
Bij mij stroomde het water tot de plint van de achterdeur.
Net niet er overheen
Echter het grondwaterpeil onder mijn huis kwam snel omhoog
En heeft de onderkant van de vloer drijfnat gemaakt.
De helft van de vloer is nu donker geworden door vocht Andere helft niet.
Van de gietvloer. Vermoedelijk is de vloerverwarming ook
door het water aangetast. Kan de (opstal) Verzekeraar Nu Zeggen.
Het is door het Grondwaterpeil gekomen.
M.i is het door de overstroming gekomen dat het grondwaterpeil plots
Omhoog ging.
De schadeexpert doet moelijk en zegt dat schade door het grondwaterpeil
Is gekomen Dus niet door de overstroming. M.I. ONZIN

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Wateroverlast

Ongelezen bericht door riddert »

Dat zou best kunnen, maar misschien ook niet.
Wie het weet mag het zeggen.
Maakt op zich ook niet zoveel uit wat de oorzaak is, als het maar opgelost word.
Succes

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wateroverlast

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijns inziens komt het grondwaterpeil niet zo vlug omhoog. Maar dat uw gietvloer verkleurd is door water in de kruipruimte lijkt mij persoonlijk wonderlijk.

En waarom zou de vloerverwarming aangetast zijn? Dat zijn toch gewoon leidingen met water er in?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Wateroverlast

Ongelezen bericht door scontra »

Heel vervelend om in zo'n situatie te geraken.

Het grondwaterpeil kwam niet omhoog, maar de kruipkelder liep vol door het overmatige regenwater.
En zoals het iedere burger met een kruipkelder betaamt, hoort hij/zij in de kruipkelder minstens één dompelpomp (met vlotter) te hebben met een afvoer rechtstreeks naar buiten, op minstens 50cm boven de grond, die de kruipkelder snel watervrij kan pompen als het water er in stijgt.

De leidingen van de vloerverwarming zijn naar alle waarschijnlijkheid van kunststof en beschadigen niet als ze aan de buitenkant nat worden. Met een beetje mazzel zal de vloer weer bijkleuren als deze goed gedroogd is.

:idea: Lees uw polisvoorwaarden en vooral de zgn. kleine lettertjes daarin, eens heel goed na en u zult weten wat er wel en/of niet verzekert is bij het binnendringen van regenwater.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wateroverlast

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:
03 aug 2021 18:06
En zoals het iedere burger met een kruipkelder betaamt, hoort hij/zij in de kruipkelder minstens één dompelpomp (met vlotter) te hebben met een afvoer rechtstreeks naar buiten, op minstens 50cm boven de grond, die de kruipkelder snel watervrij kan pompen als het water er in stijgt.
Iets zegt me dat zo'n pompje het niet bijhoudt in extreme weersomstandigheden.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wateroverlast

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het zal het niet bijhouden, maar wel zorgen dat deze minder snel vol loopt en sneller weer leeg is. Dan was er misschien niks zichtbaar aan de vloer.

thecure
Berichten: 2704
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Wateroverlast

Ongelezen bericht door thecure »

scontra schreef:
03 aug 2021 18:06
En zoals het iedere burger met een kruipkelder betaamt, hoort hij/zij in de kruipkelder minstens één dompelpomp (met vlotter) te hebben met een afvoer rechtstreeks naar buiten, op minstens 50cm boven de grond, die de kruipkelder snel watervrij kan pompen als het water er in stijgt.
Ik heb nog nooit gehoord dat je dit standaard zou moeten hebben.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Wateroverlast

Ongelezen bericht door scontra »

thecure schreef:
03 aug 2021 19:42
scontra schreef:
03 aug 2021 18:06
En zoals het iedere burger met een kruipkelder betaamt, hoort hij/zij in de kruipkelder minstens één dompelpomp (met vlotter) te hebben met een afvoer rechtstreeks naar buiten, op minstens 50cm boven de grond, die de kruipkelder snel watervrij kan pompen als het water er in stijgt.
Ik heb nog nooit gehoord dat je dit standaard zou moeten hebben.
Bij deze dan ! :wink:
Overigens van moeten is uiteraard geen sprake als men er geen behoefte aan heeft om de boel zoveel als mogelijk droog te houden.
Als het water massaal over de drempel komt, dan hou je het binnen natuurlijk niet droog, maar je bent de wateroverlast wel sneller weer kwijt met een goede pomp.
Zelf heb ik een verlaagde woonkamer met schuifpuien en een verlaagd terras ervoor en in het verlaagde terras heb ik een put gemaakt (weggewerkt) met een dompelpomp (grote capaciteit) en die heeft de boel toch netjes droog gehouden toen 'alle zegen tegelijk van boven kwam'.
Ook in de kruipruimte een pomp en ook die houdt de boel zo goed als watervrij.

Gesloten