LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke isolatie te nemen vloer en spouw

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
squareware
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2010 14:00
Locatie: ijmuiden

Welke isolatie te nemen vloer en spouw

Ongelezen bericht door squareware »

Nu twee offertes ontvangen, beide verschillende verhalen, maar de prijzen ontlopen elkaar niet.

A zegt kruipruimte is droog,
B zegt kruipruimte is vochtig.

Ik ga voor vochtig, want grondwater stand is hier vrij hoog en beter het zekere voor het onzekere denk ik dan maar.

A zegt cyenine spuiten tegen de onderkant van de houten vloer want damp doorlatend vanwege de open cel structuur en hogere isolatie waarde dan bolletjes / vlokjes op de grond, dat lees ik inderdaad ook.

B zegt bolletjes op de grond want houtenvloer is gevoelig voor vocht als je er cyenine of pur erop spuit en is niet verstandig daar het hout niet meer kan ademen. Ondanks dat beweerd word dat cyenine opencel structuur heeft...

Hetzelfde geld ook voor de spouw muur
A wil er glaswol erin spuiten.
B bied dat ook aan maar zegt dit met dezelfde bolletjes als de kruipruimte te willen doen, want er zitten veel cement resten waardoor het glaswol er soms achter blijft haken waardoor er misschien gaten ontstaan. (Daar zie ik wel de logica van in)...

Beetje lastig kiezen, google resultaten geven alleen de slagers die hen eigenwaae keuren. Ik wil graag de best mogelijke isolatie, maar wil ook geen wegrottende planken hebben, wat is waar en wat niet?

sake1987

Re: Welke isolatie te nemen vloer en spouw

Ongelezen bericht door sake1987 »

B lijkt mij meer te denken.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Welke isolatie te nemen vloer en spouw

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Geen spouwmuur isolatie, spouw is er niet geschikt voor.
U heeft nu geen vochtige muren, met spouwmuurvulling is het maar afwachten, spouw vullen heeft ook invloed op de kruipruimte, er moeten extra ventilatie openingen geboord worden, bij mij was de kruipruimte kurkdroog, na spouwmuur vulling durf ik, door slechte luchtkwaliteit daar niet meer in de kruipruimte.
Bij nieuwbouw wordt de spouw ook niet geheel gevuld.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Welke isolatie te nemen vloer en spouw

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Cyenine bestaat niet. Pur in de kruipruimte bestaat wel en geeft gezondheidsrisico's. Nooit aan beginnen. https://www.rivm.nl/binnenmilieu/pur-sc ... ger%20zijn.

Bolletjes bedoelt u zeker deze:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... emateriaal

Prima geschikt als bodemisolatie. Aanbrengen duurt een kwartiertje. Ze houden grondvocht tegen en isoleren goed. En geven geen gezondheidsrisico.

Spouwmuurisolatie kan vochtdoorslag en daardoor schimmel in huis geven. Ook dat is een gezondheidsrisico.

Mijn huis is in het voorjaar nageïsoleerd. Kruipruimte ligt nu vol met neopixels. Spouwmuurisolatie is van afgezien omdat de spouw daarvoor ongeschikt is.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Welke isolatie te nemen vloer en spouw

Ongelezen bericht door Jefdus »

Bob Schurkjens schreef:
18 sep 2020 21:23


Spouwmuurisolatie kan vochtdoorslag en daardoor schimmel in huis geven. Ook dat is een gezondheidsrisico.
Schimmel komt niet door spouwmuurisolatie, schimmel komt door onvoldoende ventilatie van de binnenruimte. Het probleem kan wel erger worden door spouwmuurisolatie, maar spouwmuurisolatie is nooit de oorzaak.

Pur of varianten op pur moet je inderdaad niet willen. Als een bedrijf dat adviseert, moet je zeker niet met dat bedrijf in zee gaan.

squareware
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2010 14:00
Locatie: ijmuiden

Re: Welke isolatie te nemen vloer en spouw

Ongelezen bericht door squareware »

Ok, we zijn er ondertussen uit.
De vloer laten we met icynenne doen. Dit is een open cel structuur die volgens de fabriekant vocht doorlaat.

De spouwmuur laten we doen met eps parels, deze worden met lijm verbonden in de spouwmuur gebracht. Met voldoende ventilatie hoop ik de vochthuishouding goed te houden.

Mochten de houtenbalken toch gaan rotten dan wordt het volgende project een nieuwe vloer van beton met vloerverwarming.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Welke isolatie te nemen vloer en spouw

Ongelezen bericht door de auditu »

squareware schreef:
12 nov 2020 12:30
Mochten de houtenbalken toch gaan rotten dan wordt het volgende project een nieuwe vloer van beton met vloerverwarming.
Als dit al enigszins aan de orde is, zou ik daar mee beginnen. Voordelen zijn: geen kapitaalvernietiging, meteen vloerverwarming en gemakkelijker aanbrengen van ventilatiekokers.

Gesloten