LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Zelden heb ik zoveel onrust zaaiende berichten/sprookjes over de tijd van nà het "het-gas-af" gelezen.

Die dingen werken helemaal niet, zijn veel te duur, krijg het huis niet meer warm, douchen kun je ècht vergeten, maken een reuze kabaal, ruzie met de buren, heb binnen geen plaats en ga zo maar door. Terwijl de financiering al rond is via de Gemeente of bank krijg je gemakkelijk een lening voor die dingen, vergeten we dat we nog enorm veel tijd hebben voordat er werkelijk doorgepakt moet worden. Intussen worden in de gasloze nieuwbouw al vlijtig warmtepompen opgeleverd.

Wanneer je je gaat verdiepen in de verschillende warmtepomptechnieken blijken er enorme verschillen in de systemen, capaciteit en de prijs te zijn. Tòch is het 'gedoe' voor huidige gasstokers mijn inziens te voorbarig. Ik zou bij een nul-energie-huis wèl op de garantie letten dat het werkt zoals beloofd, maar als cv-ketel-bezitter met nog een paar jaar te gaan (hopelijk), hoeft men zich niet om technieken en prijzen (leningen) te bemoeien, dus en ook niet over de schrikbarende hoge prijs, die hier en daar al tot € 20.000,- per huishouden kan oplopen.

Waarom niet? De beste innovatieve geruisloze technieken worden momenteel nog ontwikkeld zoals deze:

https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nieuws/ ... 1BC713CYI4

Wie heeft er al ervaring met warmtepompen?
Laatst gewijzigd door Radar op 21 apr 2019 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51
Beste antwoord
Gekozen door hänschen klein

Re: Wie is er bang ... voor de warmtepomp?

door Nijogeth » 20 apr 2019 19:58

Ik ben erg bang voor de warmtepomp. Ik kijk elke avond voor het slapen gaan in de kast en onder het bed om zeker te zijn dat ie er niet is en pas dan doe ik het licht uit.
jonis
Berichten: 2717
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door jonis »

Wat denk je hoeveel een warmtepomp vandaag bespaart?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

jonis schreef:
20 apr 2019 10:04
Wat denk je hoeveel een warmtepomp vandaag bespaart?
Ik laat het antwoord geven:
Wanneer u kiest voor een warmtepomp kunt u een aanzienlijk bedrag besparen op uw maandelijkse energierekening. Hoeveel u precies kunt besparen, hangt af van verschillende factoren, zoals: het isolatieniveau van uw woning, de grootte van uw gezin en woning en het soort warmtepomp dat u heeft aangeschaft. Volgens Milieu Centraal bespaart u met een warmtepomp gemiddeld € 270 per jaar vergeleken met een hr-ketel.

Tevens laat ik een ervaren aanbieder en producent e.e.a. nog hieraan toevoegen (géén spam dus):
https://www.vaillant.nl/consument/kenni ... en/kosten/

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

hänschen klein schreef:
20 apr 2019 10:08
... Volgens Milieu Centraal bespaart u met een warmtepomp gemiddeld € 270 per jaar vergeleken met een hr-ketel.
Waarom zet je daar geen link bij??

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@chrisd1 ...

Een ieder kan de vermoedelijke kosten voor zijn eigen optimale warmtepomp laten berekenen.
https://www.milieucentraal.nl/nieuws/20 ... t-bij-jou/

De TU geeft echter op zijn beurt weer een kostenbesparing aan van slechts € 160,-- en een terugverdientijd van 32 jaar Daarmee onderbouw ik de bewering, om voorlopig maar geen angst te hebben voor al die onzekerheden en sprookjes en wacht rustig op de nieuwe oplossingen die nog in de innovatieve pipeline zitten.

Wat wèl en primair noodzakelijk wordt ... is altijd een goed geïsoleerde woning. Begin liever dáármee, dan komen er nog genoeg andere problemen zoals met het ventileren bij voorbeeld. Ontzorgen m.b.t. de warmtepomp kan ik dus niet!

In tegendeel: https://www.installatie.nl/nieuws/kante ... p-in-2024/

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door BL2 »

Ha ha, een terugverdientijd van 32 jaar, dan is die warmtepomp al vele malen defect gegaan en tegen forse kosten hersteld/vernieuwd.

Verder, vele van ons gaan geen 32 jaar meer mee.......

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

BL2 schreef:
20 apr 2019 11:20
Ha ha, een terugverdientijd van 32 jaar, dan is die warmtepomp al vele malen defect gegaan en tegen forse kosten hersteld/vernieuwd.

Verder, vele van ons gaan geen 32 jaar meer mee.......
Er zijn andere mogelijkheden, (maar ... dan moet u wel even (kunnen) meerekenen ... )
https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepom ... rdientijd/

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door Revoked »

Maar Hänschen, je weet toch dat door (extreem) geïsoleerde huizen welvaartsziektes als COPD, astma en houtrookallergie enorm zullen toenemen? Om over de bedwantsen en vlooien nog maar te zwijgen....

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Wie is er bang voor de warmtepomp: zijn die dingen gevaarlijk/ bijten ze?

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

In het schemaatje van Innovators en Early Adaptors sluit ik me glimlachend bij de Laggards aan. Doorontwikkelde techniek voor een opruimprijs past mij het beste.
Een terugverdientijd van ruim 30 jaar is voor niemand interessant, of je nu 30 of 60 jaar bent. Eenmaal geïntegreerd in je woning brengt het bij verkoop nooit meer de meerwaarde (lees: investering minus afschrijving) op. Bovendien is het feit dat je ongevraagd op 20 tot 30 mille aan onkosten wordt gejaagd überhaupt niet iets waar je blij van wordt. Momenteel is de warmtepomp m.i. nog geen volwaardig systeem dat echt kan doen wat we ervan verwachten, maar doet wat het kan doen....
Leuk voor de installatie bedrijven en gesubsidieerde ontwikkelaars, maar in de kern nog niet iets substantieels.
Ik denk dat in nog maar even een klassieke CV ketel monteer. Zit ik de komende 20 jaar nog comfortabel warm. Knopje op 19 en een half uurtje later op temperatuur.
Ter vergelijk: als een ander in de sloot springt, hoef ik dat nog niet te doen....

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Revoked schreef:
20 apr 2019 13:15
Maar Hänschen, je weet toch dat door (extreem) geïsoleerde huizen welvaartsziektes als COPD, astma en houtrookallergie enorm zullen toenemen? Om over de bedwantsen en vlooien nog maar te zwijgen....
Juist daarom moet er bij het achteraf isoleren extra aandacht aan besteed worden ... was mijn opmerking!

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

juliomariner schreef:
20 apr 2019 13:51
Wie is er bang voor de warmtepomp: zijn die dingen gevaarlijk/ bijten ze?
U bent de eerste die ik op de gestelde vraag ga wijzen: "Wie heeft er al ervaring met warmtepompen?"

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door kuklos »

LectoriSalutem schreef:
20 apr 2019 14:06
In het schemaatje van Innovators en Early Adaptors sluit ik me glimlachend bij de Laggards aan. Doorontwikkelde techniek voor een opruimprijs past mij het beste.
Een terugverdientijd van ruim 30 jaar is voor niemand interessant, of je nu 30 of 60 jaar bent. Eenmaal geïntegreerd in je woning brengt het bij verkoop nooit meer de meerwaarde (lees: investering minus afschrijving) op. Bovendien is het feit dat je ongevraagd op 20 tot 30 mille aan onkosten wordt gejaagd überhaupt niet iets waar je blij van wordt. Momenteel is de warmtepomp m.i. nog geen volwaardig systeem dat echt kan doen wat we ervan verwachten, maar doet wat het kan doen....
Leuk voor de installatie bedrijven en gesubsidieerde ontwikkelaars, maar in de kern nog niet iets substantieels.
Ik denk dat in nog maar even een klassieke CV ketel monteer. Zit ik de komende 20 jaar nog comfortabel warm. Knopje op 19 en een half uurtje later op temperatuur.
Ter vergelijk: als een ander in de sloot springt, hoef ik dat nog niet te doen....
Dit. Precies dit.

=====

******** met de warmtepomp, ******** met het gasverbod.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door kweenie »

Warmtepompen worden al heel lange tijd zonder problemen in het buitenland als volwaardig systeem gebruikt. Waarbij de kosten niet heel veel hoger zijn dan als ze er een gasketel in zouden zetten. Niet echt een sterk argument, dus.

Het 'probleem' zit vooral in het feit dat veel Nederlandse huizen gebouwd zijn op gas-CV technologie. Met daarbij het idee dat die warmte ons toch nauwelijks iets kost en dat zaken als isolatie e.d. niet echt heel noodzakelijk zijn. En dat je in dat geval in zulke slechte geïsoleerde huizen met hoge temperatuur CV vaak niet zomaar een CV ketel kunt vervangen door een warmtepomp zonder verdere aanpassingen.

Als je kijkt naar een woning met fatsoenlijke isolatie en een CV systeem dat ook op lagere temperatuur kan werken, dan kun je die CV ketel redelijk eenvoudig vervangen door een warmtepomp. En dat hoeft dan zeker geen 20 duizend euro te kosten. Die hoge kosten zitten hem vooral in verbeteringen en het up to date brengen van de rest van de woning (zoals isolatie en verwarmingssysteem). Aangezien het niet heel bijzonder is als een woning om de paar decennia een grote renovatie nodig heeft om weer bij te tijd te raken, is de weerstand tegen zulke maatregelen volgens mij meer sentiment tegen 'groene moraalridders' dan dat er echt rationele zaken spelen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Volgkosten bij de warmtepomp ...

Wanneer de cv-ketel wordt vervangen door een warmtepomp-only, is het een goede zaak om tegelijkertijd gebruik te maken van een vloerverwarmingssysteem omdat de afgifte een groter oppervlakte voor de geringere warmte nodig heeft.. Dat is soms technisch of financieel niet zonder extra kosten mogelijk. Er zijn overigens ook speciale radiatoren die tenminste het vloerbreekwerk uitsparen.

Er is véél informatie en ervaringsberichten uit andere landen, maar daar is dan tòch de taalbarrière op dit forum. Daarvoor zijn er overigens ook blogs en sites in België in de Vlaamse taal zoals deze: https://ecoheating.be/blog/

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Man al die mensen die met pijn en moeite een goedkoop, dus slecht geïsoleerd appartementje hebben kunnen kopen, nauwelijks geld hebben voor het normale onderhoud, kunnen zich al die fratsen niet veroorloven.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

ZeerPrivé schreef:
20 apr 2019 15:25
Man al die mensen die met pijn en moeite een goedkoop, dus slecht geïsoleerd appartementje hebben kunnen kopen, nauwelijks geld hebben voor het normale onderhoud, kunnen zich al die fratsen niet veroorloven.
Dan betalen ze straks ook nog eens de hoofdprijs via de energierekeningen, tenminste dàt gebeurt wanneer ik uitgerekend de VVD zou voortrekken ... ;-)
Ook hier komt het on-afscheidelijke van politiek en de kosten voor de consumenten weer terug!

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Waarom zou je geen biomassa gestookte ketel installeren als de gasgestookte "op" is? Kan je ook van de gasaansluiting af en biomassa is een stuk goedkoper dan aardgas.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of maar een butagaskachel kopen en je fles laten vullen in Duitsland voor bijna de helft van de prijs.

En je kunt altijd nog een extra trui aantrekken als de rekening te hoog wordt.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Mijn tips wanneer de huidige cv-ketel het plotseling begeeft en de warmtepomp (nog) geen optie is:
Huur voor een jaar een cv-ketel, want die contracten zijn inmiddels na één jaar maandelijks opzegbaar.

Zoek gekwalificeerde vakmensen in uw regio: qbis.nl

Gesloten