Winddelen Greenchoice

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
sipkofeikens
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mar 2019 20:31

Winddelen Greenchoice

Ongelezen bericht door sipkofeikens »

Ik ben sinds kort overgestapt van energieleverancier Greenchoice naar Innova Energie omdat mijn maandbedrag bij Greenchoice 180 euro hoger lag dan bij Innovatie.
Bij Greenchoice had ik winddelen. Nu ik overgestapt ben krijg ik niet meer de opbrengst van mijn windmolen (Bonte Hen bij de Windcentrale) gesaldeerd.
Wel blijf ik de kosten van onderhoud aan de windmolen betalen.
Al met al kosten mij die winddelen nu ineens geld in plaats dat het wat opbrengt.
Hier is mij bij de aanschaf nooit iets over verteld dat ik de winddelen niet mee kon nemen bij overstap naar een andere leverancier.
Het enige wat mij nu nog rest is om de winddelen te verhandelen. Maar ik heb gezien dat ze nog maar een fractie waard zijn van waar ik ze voor heb aangeschaft.
Ook moet ik nog maar afwachten of er een koper voor mijn winddelen is, want er staan veel verkopers in de wachtrij.
Het is al met al een verkapte manier om klanten niet te laten overstappen.
Ik heb dit ook aan Greenchoice laten weten maar daar doen ze verder niets mee.
Ik vind dit al met al een rare gang van zaken en ben benieuwd of meer klanten hier mee hebben te maken.

S. Feikens

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Winddelen Greenchoice

Ongelezen bericht door Moneyman »

sipkofeikens schreef:
08 mar 2022 14:18
Ik ben sinds kort overgestapt van energieleverancier Greenchoice naar Innova Energie omdat mijn maandbedrag bij Greenchoice 180 euro hoger lag dan bij Innovatie.
Ik mag hopen dat je niet alleen daarnaar hebt gekeken, maar dat je ook even gecheckt hebt wat de feitelijke tarieven zijn. Dat is het enige wat écht relevant is, een voorschotbedrag is niet meer dan dat.
sipkofeikens schreef:
08 mar 2022 14:18
Ik vind dit al met al een rare gang van zaken en ben benieuwd of meer klanten hier mee hebben te maken.
Het klinkt mij vooral in de oren alsof je je niet goed (genoeg) hebt verdiept in de producten die je afneemt en de keuzes die je maakt. Tenzij er niet conform de gemaakte afspraken wordt gehandeld (waarvan niets is gebleken), zie ik die "rare gang van zaken" niet.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Winddelen Greenchoice

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dat Winddelen alleen via bepaalde nutsbedrijven werkt staat gewoon online:
Op dit moment is het niet mogelijk dat meerdere energieleveranciers de stroom uit de windmolens van De Windcentrale transporteren en verrekenen met de energierekening van deelnemers. Om de stroom vanuit je eigen windmolen te krijgen is het dus een voorwaarde om klant te zijn of te worden van een van de partners van De Windcentrale. Je bepaalt zelf de overgangsdatum en kunt na de koop van Winddelen altijd van pakket wisselen. Onze partners zijn Coolblue Energie, GreenNL en Greenchoice.
Bij verkoop word de prijs bepaald aan de hand van variabelen. De levensduur van de molen en de huidige prijs zijn daarin verwerkt. Dus hoe ouder windmolen is, hoe minder waard die is.

Of u winst of verlies gehad heeft in de periode dat u bij Greenchoise zat kan alleen u berekenen. Jaarlijks wekt een winddeel rond de 500kWh op. Vermenigvuldig dat met de stroomprijs die in uw vorige contract stond en u weet over de duur van het contract of het lonend is geweest of niet. Maar zoals windcentrale het al aangeeft, een dergelijke constructie ga je aan voor langere tijd. Als je elke 1, 2 of 3 jaar gaat hoppen zal een dergelijke constructie niet snel lonen.

damonnk
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2022 17:10

Re: Winddelen Greenchoice

Ongelezen bericht door damonnk »

Zelf heb ik 6 winddelen (2x3) bij 2 verschillende molens.
De eerste 3 gekocht in begint 2016 en andere 3 een paar maanden later.
Zelf was ik sinds 2009 al klant bij Greenchoice dus heb ook niet hoeven veranderen bij de aanschaf van de winddelen.

De windcentrale heeft vanaf het begin duidelijk gemaakt dat Greenchoice de enige leverancier was voor de molens van Windcentrale.
Dat stond duidelijk op de website en andere documentatie.

Met de huidige energie prijzen zijn de windelen ook weer meer waard geworden.

moi427
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2022 10:58

Re: Winddelen Greenchoice

Ongelezen bericht door moi427 »

De Windcentrale heeft juni 2022 een nieuw site, deze is veel slechter overigens dan de oude terwijl de app ook verdwenen is. De enige mogelijkheid/vervanging daarvan is het tonen van de nieuwe site op de mobiel, ook dit is geen vooruitgang.

Daarnaast is de Windcentrale meer dan vreemd c.q. eigenlijk wat verdacht bezig: op de oude site kon je de productiegegevens per dag downloaden in een csv-file voor eigen administratie, net als dat er een API was om automatisch met de gegevens te kunnen werken.
Dat alles is rigoureus overboord gegooid door de Windcentrale bij het in productie nemen van de nieuwe site. Veel hierover trachten te communiceren, maar altijd (áls ze zeldzaam al met een reactie kwamen) waren dat vage afhoudende/ontwijkende reacties: er werd nl. bij de eerste melding over een nieuwe site toen ik gelijk mijn vragen naar de data mogelijkheden daarvan (ik gebruik die in eigen energie-administratie) stelde, verteld dat dit gewoon in stand zou blijven op de nieuwe site. Totdat die in productie was, konden deze gegevens gewoon vanaf de oude site gehaald worden. Dat bleek al direct niet te kloppen: de oude site was gelijk niet meer bereikbaar daarvoor.Na veel vragen en vaagheden kreeg ik ein-de-lijk na 3 maanden (....) het bericht dat dit csv-file definitief niet meer zou terugkomen. :( De API was ook verwijderd. De smoes was gedurende deze 3 maanden steeds dat "de IT-afdeling er naar keek" e.d. Nou, zelfs gewoon ernaar kijken zou toch sneller moeten kunnen.

Nu zijn sinds 12 september 2022 de (historische) productiecijfers op de nieuwe site óók niet meer te zien voor mijn winddelen van het Rode Hert (heb ik sinds vele jaren), alles staat op nul (0). Mijn vragen hierover worden wederom afgehouden met de kreet "IT-problemen en het fameuze "we kijken ernaar". Nou, net zomin als het csv-file weer opnemen is dit rocket-science, ook dat was simpel geweest als de wil er was want het was er werkend en al in de oude situatie...

Dus wat is aan de hand met de Windcentrale: dit lijkt toch meer dan op bewuste intransparantie, klanten niet willen laten zien dat ze met de enorme tarieven van vandaag de dag waanzinnig veel geld verdienen???? Het lijkt er zelfs op alsof ze helemaal geen IT-afdeling hebben want zo slecht kan een IT-afdeling niet steeds werken, dat zou een aanfluiting voor IT zijn :oops: (zelf goed 40 jaar in werkzaam).
Uiteraard ben ik sinds 12 september alweer lang bezig om antwoord te krijgen, maar ook nu mislukt dat weer volledig en worden die cijfers nog steeds niét getoond. Geen idee of dit voor de andere molens ook geldt, want dat kun je tegenwoordig door het verwijderen van de API ook al niet meer zien (er was een goede site van iemand voor, waar alle molens getoond werden).

Het lijkt dus wat link te worden met dit bedrijf, of nemen ze een voorsprong op sjoemelen i.v.m. mogelijk afromen door de overheid van de enorme winsten? Door dit soort compleet intransparante- en onbetrouwbare acties roepen ze zelf dergelijke gedachtes keihard op! Het komt inmiddels allemaal bijzonder onbetrouwbaar over, de nieuwe site alleen/hoofdzakelijk als handelsplatform voor de winddelen en totaal geen informatievoorziening meer: de tab <Berichten> op de nieuwe site wordt volledig niet gebruikt.
Overigens heb ik hiernaar ook bij Greenchoice geïnformeerd, maar hoe-bestaat-het daar krijg ik ook al geen reactie van....! :shock:

Geen idee dus ook of iemand anders met winddelen van een andere molen nog wel die productie data (historie per dag bijvoorbeeld...) kan zien? Daar ben ik knap benieuwd naar!

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Winddelen Greenchoice

Ongelezen bericht door Jablan »

:? Iemand die hier meer van weet?

moi427
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2022 10:58

Re: Winddelen Greenchoice

Ongelezen bericht door moi427 »

Weer een nietszeggende reactie ontvangen van de Windcentrale:
De storing is helaas nog niet verholpen en we hebben ook geen tijdsbestek waarin het opgelost zal zijn.
De zaak ligt nog steeds bij IT en ze zijn hard bezig met het oplossen daarvan.
De molen zelf draait wel en de opbrengst zal ook nog steeds worden opgenomen voor de verrekening.
Het probleem is alleen dat de data niet wordt weergegeven in MijnWinddelen.
Je zal in ieder geval geen data mislopen op de komende jaarrekening van Greenchoice.


Dit zegt uiteraard weer volkomen niets maar versterkt wel een bepaald idee: als men na 6 weken beweert dat de IT-afdeling hard bezig is met het oplossen, dan is de kwaliteit van die afdeling (als die al bestaat) helaas minder dan treurig.
Dit inmiddels ook maar eens aangegeven bij de ACM, want waarom wil de Windcentrale (van Greenchoice krijg ik helemaal geen reactie hierover) niet transparant zijn? Door de enorme inkomsten op de enorme energieprijzen momenteel, terwijl de wind nog steeds gratis is? Bang dat de Winddelers/klanten het wat apart zouden vinden dat ze niet meedelen????
Helaas doet dit steeds onbetrouwbaarder aan, volstrekte intransparantie en nul communicatie over problemen. :evil:

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Winddelen Greenchoice

Ongelezen bericht door Moneyman »

moi427 schreef:
24 okt 2022 14:11
Dit zegt uiteraard weer volkomen niets maar versterkt wel een bepaald idee: als men na 6 weken beweert dat de IT-afdeling hard bezig is met het oplossen, dan is de kwaliteit van die afdeling (als die al bestaat) helaas minder dan treurig.
Dit inmiddels ook maar eens aangegeven bij de ACM, want waarom wil de Windcentrale (van Greenchoice krijg ik helemaal geen reactie hierover) niet transparant zijn? Door de enorme inkomsten op de enorme energieprijzen momenteel, terwijl de wind nog steeds gratis is? Bang dat de Winddelers/klanten het wat apart zouden vinden dat ze niet meedelen????
Helaas doet dit steeds onbetrouwbaarder aan, volstrekte intransparantie en nul communicatie over problemen. :evil:
Heb je zelf ook in de gaten hoeveel aannames en complottheorieën er in dit stukje tekst zitten? Voor jou is dat stukje inzicht misschien heel belangrijk, voor hun niet. Dikke kans dat de IT-ers gewoon met andere prioriteiten bezig zijn.

moi427
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2022 10:58

Re: Winddelen Greenchoice

Ongelezen bericht door moi427 »

Moneyman schreef:
24 okt 2022 14:55
moi427 schreef:
24 okt 2022 14:11
Dit zegt uiteraard weer volkomen niets maar versterkt wel een bepaald idee: als men na 6 weken beweert dat de IT-afdeling hard bezig is met het oplossen, dan is de kwaliteit van die afdeling (als die al bestaat) helaas minder dan treurig.
Dit inmiddels ook maar eens aangegeven bij de ACM, want waarom wil de Windcentrale (van Greenchoice krijg ik helemaal geen reactie hierover) niet transparant zijn? Door de enorme inkomsten op de enorme energieprijzen momenteel, terwijl de wind nog steeds gratis is? Bang dat de Winddelers/klanten het wat apart zouden vinden dat ze niet meedelen????
Helaas doet dit steeds onbetrouwbaarder aan, volstrekte intransparantie en nul communicatie over problemen. :evil:
Heb je zelf ook in de gaten hoeveel aannames en complottheorieën er in dit stukje tekst zitten? Voor jou is dat stukje inzicht misschien heel belangrijk, voor hun niet. Dikke kans dat de IT-ers gewoon met andere prioriteiten bezig zijn.
Dat is redelijk duidelijk ja. Maar na 40 jaar werken in de IT op vele niveaus (dus ook enigszins een idee hebbend wat er in inmiddels 6 weken zou kunnen gebeuren) en veel pogingen tot contact met betreffende bedrijven en slechts nietszeggende reacties te krijgen, lijkt dat inmiddels wel aardig gerechtvaardigd.
Ze kunnen ook gewoon eens transparant zijn/worden, of de Berichten tab op de site gebruiken om meldingen richting de gebruikers te doen, of ... etc. Zoveel mogelijkheden en helaas nul gebruik daarvan.
Als het voor hun ineens niet meer belangrijk zou zijn, hoeven ze ook niet mensen met kluitjes het riet in te sturen, aan het lijntje te houden etc. etc. Gewoon direct verkondigen "wij willen dat niet meer" en geen andere onzin verkondigen. Waarom ze dat dan niet meer zouden willen, is dan natuurlijk weer erg interessant, maar goed.
Overigens is de data voor iets meer mensen dan ondergetekende van belang: de data wordt/werd veel gebruikt in toepassingen als Domoticz e.d., sites met grafische weergave van de productie van alle molens via hun (ook verdwenen) API, etc.
Dus mogelijke complottheorieën zoals je het noemt, roepen ze volledig zelf in het leven: het is een beetje (..) merkwaardig dat iets wat tig jaar goed werkte op de oude site (ik gebruik de data bijv. sinds 2014), op de nieuwe site ineens problemen zou geven. Op zich best knap natuurlijk...

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Winddelen Greenchoice

Ongelezen bericht door Moneyman »

En hop, nóg meer invullingen en aannames erbij.,.

moi427
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2022 10:58

Re: Winddelen Greenchoice

Ongelezen bericht door moi427 »

Hier zaten geen aannames in. Terzijde: jouw aanname was dat het stukje inzicht voor hen niet belangrijk is... :wink:
Tenzij je er werkt en die IT-afdeling runt natuurlijk, maar meld dat dan gewoon en geef dan gelijk wat redenen mee, dat helpt. :)

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Winddelen Greenchoice

Ongelezen bericht door Moneyman »

moi427 schreef:
24 okt 2022 16:35
Hier zaten geen aannames in.
Tsja. Als je ze blijkbaar niet ziet, snap ik je "conclusies" wel.
moi427 schreef:
24 okt 2022 16:35
Terzijde: jouw aanname was dat het stukje inzicht voor hen niet belangrijk is... :wink:
Klopt helemaal. Daarom bouw ik er ook geen complottheorieën op, maar laat ik je slechts zien dat er ook andere mogelijkheden zijn dan degene die jij blijkbaar kan verzinnen.

En de reden dat ik je spiegel is heel simpel: als dit je houding is, zou mijnbereidheid je te helpen ook een stuk minder worden. Je schiet dus in je eigen voet.

Maar goed; succes in de strijd.

moi427
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2022 10:58

Re: Winddelen Greenchoice

Ongelezen bericht door moi427 »

Geen strijd hoor, slechts pogen duidelijkheid te krijgen. Als je dat blijkbaar niet ziet, is dat ook goed.Prettige avond!!

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Winddelen Greenchoice

Ongelezen bericht door Moneyman »

moi427 schreef:
24 okt 2022 16:55
Geen strijd hoor, slechts pogen duidelijkheid te krijgen.
Dát was uiteraard wel duidelijk. Alleen is het dan nogal contraproductief om zélf nog extra onduidelijk te creëren door er allerlei complottheorieën bij te verzinnen.

moi427
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2022 10:58

Re: Winddelen Greenchoice

Ongelezen bericht door moi427 »

Gewoon goed lezen en verder niet blijven hangen in vermeende "complottheoriën" en dan laten we hierbij deze verder niets toevoegende discussie lekker wezen, dat is tenslotte knap contraproductief en meer wat voor andere fora. Plaats jij nog even een afsluiting. :wink:

hansverbaan
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2023 13:21

Re: Winddelen Greenchoice

Ongelezen bericht door hansverbaan »

ik heb ook al een flink aantal jaren 5 winddelen. Ze leveren per jaar ongeveer 1900kWh samen.
Va n de zomer kreeg ik een mail van de windcentrale dat de opbrengst per winddeel ongeveer vertienvoudigd was,
de bijlage bij die mail is inmiddels onzichtbaar ( gemaakt?)
In mijn jaar afrekening is dat niet terug te vinden. Opbrengst is bij mij € 123,28, kosten 1825x € 0,0534 = € 117,99 .
WAAR BLIJFT DIE ENORME EXTRA OPBRENGST???
Wie heeft dat ook?

Plaats reactie