LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woning kopen met lening werkgever

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Daanbraad
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jul 2019 21:11

Woning kopen met lening werkgever

Ongelezen bericht door Daanbraad »

Beste,

Een vraagje, wij willen graag een woning kopen maar tegenwoordig mag je alleen 100% van de woningwaarde financieren.
De "Kosten koper" moet volledig uit eigen geld betaald worden.
Wij hebben helaas geen spaargeld en kunnen hier niet anders aan komen dan via een lening.
Nu las ik dat er een mogelijkheid is om een lening bij de werkgever aan te vragen en dat het zelfs zou kunnen met 0% rente (als je werkgever dat wil, hij is het niet verplicht)
Nu verwacht ik dat mijn werkgever dat wel zou willen, ik heb opzich een goede relatie met mijn werkgever, maar zou een bank de lening bij mijn werkgever accepteren zonder dat het ten koste gaat van de hypotheek die ik zou kunnen krijgen?

Als voorbeeld, als ik een woning van 150.000 wil kopen en een lening van 10.000 bij mijn werkgever kan krijgen, kan ik dan nog steeds 150.000 bij de bank krijgen? Of word het dan 140.000?

Heeft iemand ervaring in deze constructie?

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Woning kopen met lening werkgever

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als deze lening geregistreerd wordt, dan zal hiervan ook een deel minder hypotheek voor geleend kunnen worden. Volgens mij is dat vaak het dubbele. Zo kon ik na het aflossen van 2000 euro studielening ineens 4000 euro meer hypotheek krijgen. En ik verwacht niet dat een werkgever dit geld onderhands gaat lenen.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Woning kopen met lening werkgever

Ongelezen bericht door criticus2 »

dat hangt van de totale leencapaciteit af. Dat de regels voorschrijven dat je niet meer dan 100% woningwaarde met hypotheek mag aftrekken van de belastingen en hypotheek niet hoger mag zijn, betekent niet dat er geen ruimte is voor andere leningen om dat met een ander traject wel te financieren. Die rente is niet fiscaal aftrekbaar.
De bank kan je vraag over die leencapacteit beantwoorden. Die hebben de cijfers.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woning kopen met lening werkgever

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt naast uw hypotheek een gewone lening afsluiten bij uw werkgever. Maar dat hangt van de hoogte van uw inkomen af. Rente daarover is niet aftrekbaar.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Woning kopen met lening werkgever

Ongelezen bericht door 16again »

En de huizenmarkt draait nog verder door, opgestuwd door onderhandse leningen van werkgevers…..

de vraag is niet of maar wanneer dit fout gaat, en de bubbel barst

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Woning kopen met lening werkgever

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:
08 jul 2019 18:33
En de huizenmarkt draait nog verder door, opgestuwd door onderhandse leningen van werkgevers…..

de vraag is niet of maar wanneer dit fout gaat, en de bubbel barst
Dan ben je dus tegen onderhandse leningen in het algemeen, of alleen van werkgevers ?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Woning kopen met lening werkgever

Ongelezen bericht door renewouters »

Even los van alle berekeningen e.d.: als je geen spaargeld hebt moet je GEEN huis gaan kopen.

NeoDutchio
Berichten: 12319
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Woning kopen met lening werkgever

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

renewouters schreef:
08 jul 2019 19:29
Even los van alle berekeningen e.d.: als je geen spaargeld hebt moet je GEEN huis gaan kopen.
Groot gelijk. Hoe kan je zonder spaargeld je huis schilderen en inrichten? Laat staan een reserve potje voor als er iets gebeurd tijdens de verhuizing.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Woning kopen met lening werkgever

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:
08 jul 2019 19:04
16again schreef:
08 jul 2019 18:33
En de huizenmarkt draait nog verder door, opgestuwd door onderhandse leningen van werkgevers…..

de vraag is niet of maar wanneer dit fout gaat, en de bubbel barst
Dan ben je dus tegen onderhandse leningen in het algemeen, of alleen van werkgevers ?
Ik ben tegen allerlei handelingen en regelingen, die uiteindelijk alleen resulteren in extra opgeklopte huizenprijzen. Immers, de aanwas van woningen is zeer beperkt, en groeit hier niet door.

Arizonakid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Woning kopen met lening werkgever

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Lenen bij een werkgever veranderd je min of meer in zijn slaafje, hoe goed de relatie nu ook is.
Verder is kopen zonder spaargeld zoals al eerder aangegeven niet handig, een eigen huis kost veel meer dan je zou denken, en dat is als je geluk hebt....

Spaar eerst wat bij elkaar voor je gaat kopen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Woning kopen met lening werkgever

Ongelezen bericht door moederslink »

Wanneer je zelf geen buffer hebt zou ik u een huis kopen niet aanraden.
Er komt zo veel meer bij kijken en de financiële marge is erg klein in uw geval.
En zeker niet bij een werkgever gaan lenen, dit schept n.m.m misschien wel op den duur een ongezonde sfeer.

Eerst lekker gewoon huren en flink sparen zou mijn advies zijn.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woning kopen met lening werkgever

Ongelezen bericht door Moneyman »

Deze move is zó onverstandig. Om heel veel redenen: doe het niet!

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Woning kopen met lening werkgever

Ongelezen bericht door thecure »

NeoDutchio schreef:
08 jul 2019 19:39
renewouters schreef:
08 jul 2019 19:29
Even los van alle berekeningen e.d.: als je geen spaargeld hebt moet je GEEN huis gaan kopen.
Groot gelijk. Hoe kan je zonder spaargeld je huis schilderen en inrichten? Laat staan een reserve potje voor als er iets gebeurd tijdens de verhuizing.
Niet alleen tijdens de verhuizing. Ook voor nieuwe CV, onderhoud enz.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Woning kopen met lening werkgever

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Onroerendgoed belasting, huurwaarde forfait, opstalverzekering.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Woning kopen met lening werkgever

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Tegenvraag;

Is daar wel een huurhuis binnen redelijke tijd te vinden en zijn er wel koopwoningen voor de hypotheek die je maximaal kon krijgen?

Zowel huur als koop is alleen in Groningen, Den Helder en Zeeland nog iets betaalbaars te vinden.....
Soms word je gedwongen om als je een huis wilt tot dit soort vreemde zaken, en je werkgever heeft zekerheid dat zijn personeel de eerste jaren niet weg kan, want die lening moet terug als je naar concurrent of buren zou willen.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woning kopen met lening werkgever

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En die werkgever zal jou niet makkelijk ontslaan, want dan moet hij zijn geld nog maar eens zien te krijgen.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Woning kopen met lening werkgever

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Weet niet of dit je starterswoning is maar je kan kijken bij de gemeente of ze startersleningen aanbieden. Die zijn vaak erg aantrekkelijk kwa rente
Google "starterlening gemeente * naam van gemeente *" en meestal de eerste hit. (pas op voor eventuele advertenties)

Hoe goed je relatie ook is met je baas zou ik zelf nooit een lening via hem willen, werk en prive liever gescheiden

Gesloten