LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zink gaten in de tuin op gevaarlijke plaatsen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
G.Pieters
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mar 2018 14:43

Zink gaten in de tuin op gevaarlijke plaatsen

Ongelezen bericht door G.Pieters »

Hallo allemaal.Ik wil hier even mijn verhaal plaatsen, en hopen dat er wel op word gereageerd
Wij Zijn ongeveer in april 2013 hier komen wonen. We wonen in Vlaardingen.
WE kregen een huis toegewezen (huurhuis) van WBV samenwerking. een gezinswoning met grote tuin.
We waren helemaal blij met deze woning , en hebben gekeken en gevraagd of er verborgen gebreken waren. Hun zeiden nee die zijn er niet.
In het huis moest er veel gebeuren, en de tuin was een soort woestijn.
, maar daar kon je wel een mooie tuin van maken dachten we(we komen uit een flatwoning(. we hebben een hoveniers bedrijf een mooie duren tuin aan laten leggen met ook een schutting . Het eerste was dat de tuin moest worden opgehoogd het lag erg diep. Na 8 kub zand konden ze beginnen.
En we moeten zeggen het werd een prachtige tuin met duren tegels en planten. We waren heel blij en trots op deze voor en achtertuin.
Maar bij de eerste beste regen bui vielen er diepen gaten in de achtertuin van wel 70cm diep (zinkgaten) die kwamen bij namen bij de voordeur en raam en keukendeur en ramen .bij de schuur en betonnen steeg . Maar tot onze verbazing en teleurstelling wilden de woningbouw er niks aan doen, dan alleen het gat dicht gooien met zand. Maar dat is de oplossing niet.Me partner is zelfs s morgens vroeg voor de schuurdeur in zo n gat gevallen. werd niet gereageerd. er vallen nu nog steeds grote gaten in de tuin dat duurt nu al meer dan 5 jaar.We hebben veel schaden van verdwenen tegels en planten.
Want als er een gat ontstaat is het er onder drijfzand. waar je zo in kan zakken als je pech heb . woensdag 14-03-2018. viel er weer een gat in de tuin bij de keukendeur het was een groot gat. er ging bijna 3 kub zand in, gelukkig is er niemand ingevallen of gewond geraakt. maar dat is er op wachten. Maar de woning bouw samenwerking blijft weigeren het probleem op te lossen. ik hoop nu hier eens eindelijk hulp te kunnen krijgen.Ons levens genot hier is bijna nu, En geloof me we zijn echt bang om de deur uit te gaan , omdat we elke keer kunnen verwachten in een gat te vallen, Met vriendelijke groet Gerrit.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zink gaten in de tuin op gevaarlijke plaatsen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebben de buren ook van zulke gaten?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Zink gaten in de tuin op gevaarlijke plaatsen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Gerrit, als het om zulke gevaarlijke toestanden gaat de WBV schriftelijk benaderen om nader onderzoek te doen en het probleem aan te pakken.
En u kunt de gemeente waar u woont eens laten komen om de situatie te beoordelen zodat die wat extra druk richting WBV uit kunnen oefenen. Succes.

angel1978
Berichten: 10957
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zink gaten in de tuin op gevaarlijke plaatsen

Ongelezen bericht door angel1978 »

zinkgaten verschijnen niet zomaar. Er moet dus een onderliggend probleem zijn ( gesprongen leiding bijv. )

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Zink gaten in de tuin op gevaarlijke plaatsen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Beste G. Pieters. Waar staat uw woning in Vlaardingen? Ben zelf Vlaardinger van geboorte en ik heb er bijna 40 jaar gewoond. Ik woon er ca. 25 jaar niet meer, maar ik kom er nog vaak. Misschien weet ik iets over de achtergrond en vroegere bestemming van de plasts waar uw woning nu staat.

angel1978
Berichten: 10957
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zink gaten in de tuin op gevaarlijke plaatsen

Ongelezen bericht door angel1978 »

tenzij je heel algemeen een wijk kan noemen, nooit informatie plaatsen / geven die herleid kunnen worden tot persoon of locatie.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Zink gaten in de tuin op gevaarlijke plaatsen

Ongelezen bericht door BreejKC »

Dat is inderdaad aan te bevelen. Houdt het eventueel globaal. Ik zou me kunnen voorstellen als iets "bij het park in de binnenstad" aan de oostzijde van de haven. Dan kan ik me daar mogelijk wel een voorstelling van maken en weet ik dat daar vroeger een gasfabriek heeft gestaan.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Zink gaten in de tuin op gevaarlijke plaatsen

Ongelezen bericht door scontra »

G.Pieters schreef: Maar bij de eerste beste regen bui vielen er diepen gaten in de achtertuin van wel 70cm diep (zinkgaten) die kwamen bij namen bij de voordeur en raam en keukendeur en ramen .bij de schuur en betonnen steeg
Het probleem ontstaat waarschijnlijk door het zakken van de bodem en dat gebeurt uiteraard ook onder het huis.
Het is, naar mijn idee, zeer goed mogelijk dat het zand wegspoelt onder de fundering door en zo onder het huis terecht komt.
Gaten alleen maar volgooien met zand is net als water naar de zee dragen, je blijft er mee bezig.
Ik heb iets dergelijks aan de hand gehad toen wij nog in Sliedrecht woonden. (polder gebied)
Heb toen langs de gevel een sleuf van een meter breed gegraven en zo diep dat ik onder de fundering door kon kijken.
Heb vervolgens de ruimte onder de fundering dicht gemaakt met betonrandjes die je ook langs een tegelpad legt.
Moest twee randjes van 20 cm x 100 op elkaar onder de fundering metselen (totaal dus een hoogte van 40 cm.) en heb dat gedaan net zoals gevelstenen worden gemetseld.
Het was een hele klus, maar heb in de jaren daarna nooit meer het probleem gehad.

Succes.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Zink gaten in de tuin op gevaarlijke plaatsen

Ongelezen bericht door chrisd1 »

BreejKC schreef:Beste G. Pieters. Waar staat uw woning in Vlaardingen? Ben zelf Vlaardinger van geboorte en ik heb er bijna 40 jaar gewoond. Ik woon er ca. 25 jaar niet meer, maar ik kom er nog vaak. Misschien weet ik iets over de achtergrond en vroegere bestemming van de plaats waar uw woning nu staat.
Zou idd oude kaarten proberen te vinden; misschien liep daar vroeger wel een sloot oid.

Zie https://www.tuincursus-online.nl/bestrating-verzakt/

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zink gaten in de tuin op gevaarlijke plaatsen

Ongelezen bericht door witte angora »

Opvallend dat de gaten vooral bij de deuren zitten. Je zou haast denken dat eerdere bewoners stiekem een kelder hebben gegraven die nu bezig is zichzelf op te vullen.

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zink gaten in de tuin op gevaarlijke plaatsen

Ongelezen bericht door 16again »

Die kelder was er waarschijnlijk al, de kruipkelder. Blijkbaar spoelt daar het zand heen bij de regenbui.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Zink gaten in de tuin op gevaarlijke plaatsen

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Het is daar veengrond; familie van mij woonde daar ook; kan mij herinneren, dat de tuin wegzakte naar onder het huis; dus ook langs de gevels.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Zink gaten in de tuin op gevaarlijke plaatsen

Ongelezen bericht door Brahms »

De oorzaak kan ook een lek riool of waterafvoer zijn waardoor zand wordt weg- en meegespoeld.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Zink gaten in de tuin op gevaarlijke plaatsen

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic reacties verwijderd door moderatie.

G.Pieters
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mar 2018 14:43

Re: Zink gaten in de tuin op gevaarlijke plaatsen

Ongelezen bericht door G.Pieters »

Besten mensen. allemaal hartelijk bedankt voor jullie reactie. We hadden dit niet zo massaal verwacht. Ik zal proberen zo goed mogelijk te reageren.Dus ga nu alles wat jullie hebben geschreven hier even op een rijtje zetten,om jullie zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden. 1 tip kan ik nu al gelijk doen. en dat is de gemeente hier in betrekken, Want als inwoner van vlaardingen moet je je toch veilig en met plezier kunnen wonen. Ik ga nu even alles goed doorlezen en op een rijtje zetten en dan zet ik het hier weer op dit forum . En nog hartelijk dank. Gerrit

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zink gaten in de tuin op gevaarlijke plaatsen

Ongelezen bericht door sjohie »

G.Pieters schreef:Besten mensen. allemaal hartelijk bedankt voor jullie reactie. We hadden dit niet zo massaal verwacht. Ik zal proberen zo goed mogelijk te reageren.Dus ga nu alles wat jullie hebben geschreven hier even op een rijtje zetten,om jullie zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden. 1 tip kan ik nu al gelijk doen. en dat is de gemeente hier in betrekken, Want als inwoner van vlaardingen moet je je toch veilig en met plezier kunnen wonen. Ik ga nu even alles goed doorlezen en op een rijtje zetten en dan zet ik het hier weer op dit forum . En nog hartelijk dank. Gerrit
Op http://www.topotijdreis.nl/ kan je op basis van oude topografische kaarten een eerste indicatie krijgen van oude sloten etc. Andere reden kan zijn dat er veel (grof) puin, van bijvoorbeeld een gesloopt schuurtje jaren terug, in de bodem onder jullie tuin zit, en dat door de druk die 8 kuub opgebracht zand veroorzaakt, dáár nu zand tussen aan het lopen is door neerslag.

G.Pieters
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mar 2018 14:43

Re: Zink gaten in de tuin op gevaarlijke plaatsen

Ongelezen bericht door G.Pieters »

Hallo besten mensen hier het vervolg. Ja mijn buren en nog veel meer mensen hebben daar ook last van. Maar die zijn bang om daar over te beginnen.
Ik woon in Holy noord in de in de vogel wijk. bij gelegen de Reigerlaan en op 500 meter van de Loper.
Dit was vroeger een weiland en het grootste deel was veen grond. Dat is me door een veel oudere meneer gisteren verteld, Deze woningen zijn ongeveer 50 jaar oud. Wie iets meer wil weten over de woningstichting moet je een kijken, als je teminste facebook heb, Kijk dan bij de links staat de plaatselijke politieke partij bij de SP lees dat maar eens als je wil. Daar zeg Wooningstichting Samenwerking dat de huurders centraal staan. Het onderwerp in bijna niet te geloven de politiek heeft zelf iets gedaan.
Maar nu verder. De brandgang slop of hoe je het ook wil noemen Was vroeger bestraat, Nu heb samenwerking daar beton laten storten zodat ze het niet elke keer hoeven op testraten en verhogen, Nu hebben ze dit probleem verlegt naar de huurders, Want de betonnen pad verzakt niet meer maar het zand eronder wel en ook onder de schuur, Waardoor en een diepe gevaarlijke holte is ontstaan waas door het zand vanuit de tuin er onder spoelt . Dit gebeurt ook bij de woning zelf. De oplossing is gemakkelijk. Maar Samenwerking wil niet mee werken. Als ze daar een damwand zouden zetten en ook bij de woningen is het gevaar voor zinkgaten bijna nul.Je zou zeggen dan doe je dan toch, Maar dit behoort bij het groot achterstallig onderhoud van Samenwerking.Dus het is hun verantwoording. En omdat ze dit allemaal niet tegen ons hebben verteld zijn we daar boos en teleurgesteld over. Onze onkosten lopen snel op want samenwerking vergoed de schaden niet. Ze laten alleen de gaten opnieuw vol gooien Maar als er tegels breken of onder de schuur, betonnen pat verdwijnen door drijfzand Zeggen ze nee we vergoeden niks. alleen standaard tegels die wel, Stoeptegels. En de tegels die wij hebben laten liggen in de tuin zijn hard natuursteen geborsteld en geschuurd en kosten rond de 60 euro de vierkante meter. en we zijn zeker al 8 vierkante meter kwitj geraakt of gebroken.Maar het ergste is het gevaar van in een gat vallen die je niet kan zien Behalve als je er op zou staan. dan Val je er in. Met het gevaar dt je in het drijf zand zakt.Maar als samenwerking een damwand zou zetten zou dit allemaal niet gebeurd zijn. nu zijn ze veel meer geld kwijt aan het te laten repareren van de gaten. om de 2 a 3 weken valt er wel ergens een groot gat. Ben eigenlijk niet zo n schrijver. maar hoop dat het wat duidelijker is gewordenIK heb ook een klacht bij de Gemeente Vlaardingen hier over ingediend en heb oop op Face book bij de SP gereageerd op hun link, zelfs de krant heeft hier een artikel over geschreven in het rotterdams A D. maar 0 reactie van samenwerking.
Met vriendelijke groet G.Pieters

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Zink gaten in de tuin op gevaarlijke plaatsen

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 02 okt 2018 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

G.Pieters
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mar 2018 14:43

Re: Zink gaten in de tuin op gevaarlijke plaatsen

Ongelezen bericht door G.Pieters »

Beste Leo Onder die betonnen doorgang is een holte of ruimte ontstaan, doordat de grond onder die doorgang zakt en de betonnen doorgang gewoon het zelfde blijft. en bij regen spoel dan het zand er onder.Het is daar nu zelfs zo diep dan je er op handen en knie en onder door zou kunnen kruipen, maar zou ik niet doen dan verdrink je in het drijfzand. Daarom zijn wij zo bang om daar te lopen, Want als je er echt in valt kom je er nooit meer uit zonder hulp en is de verdrinking nabij. We hebben al van alles aangedragen bij Samenwerking maar altijd zonder reactie.Het zou zeker een mooi onderwerp zijn voor de rijdende rechter. Dat hebben we ook al gedaan en ook bij SBS bij meester Visser, zijn zelfs hier geweest om te kijken . Maar de tegen partij dus Samenwerking moet dan ook mee werken, En dat doen ze helaas niet, Onze tuin is nu door dit gedoe zelfs een puinhoop geworden.Ik zou het heel leuk vinden als radar iets mee zou kunnen doen voor ons. maar zou niet weten hoe dat te vragen bij hun, Dat ze B.V contact zouden opnemen met Samenwerking hier over zodat ze nog verder onder druk komen te staan. maar weet niet hoe te doen, MVG G.Pieters

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zink gaten in de tuin op gevaarlijke plaatsen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Over verdrinken in drijfzand zou ik me niet zo’n zorgen maken, want dat is een fabeltje.

Lees eens hier.

https://www.nemokennislink.nl/publicati ... erdrinken/

Gesloten