LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonwering plaatsen in apartement met VVE

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27

Zonwering plaatsen in apartement met VVE

Ongelezen bericht door nicolesw1981 »

Beste mensen op het forum,

Ik woon in een flat met inpandige balkons (ik ben eigenaar). Omdat het zomers over de 40 graden wordt in huis wil ik graag zonwering aanbrengen voor de ramen op mijn balkon.

Volgens de huisregels van mijn VVE mag ik een zonnescherm plaatsen mits deze oranje is of screens die grijs zijn.
Nu heb ik alleen geen standaard maten ramen op mijn balkon en zijn de kosten voor op maat gemaakte zonwering erg hoog.

Nu wil ik graag een 'mobiel' zonnescherm plaatsen. Dit is een inklapbaar scherm dat uitschuifbaar is in de hoogte en tussen de vloer en het balkon kan worden geklemd.

Ik ben erg benieuwd of dit ook iets is waar mijn VVE over beslist. Als ik er bij hun naar vraag vinden zij vast van wel dus voordat ik dat doe wil ik kijken naar wat hier wettelijk wel/niet mogelijk in is.

In mijn ogen zou dit hetzelfde idee zijn als een gekleurde parasol op mijn balkon plaatsen (bijvoorbeeld) maar ik kan dit natuurlijk mis hebben.

Is er misschien iemand op het forum die verstand heeft van de regelgeving hierover?

Ik vraag dit omdat de zonwering zoals beschreven staat in de huisregels 'definitief' bevestigd moet worden. Voor het mobiele scherm hoeft er niet te worden geboord in de muren of het balkon o.i.d.

Ik begrijp wel dat e.e.a. met het aanzien van de flat vanaf de straat te maken heeft maar ben toch benieuwd of er een mogelijkheid bestaat.

Alvast bedankt voor de reactie.
Groeten Nicole.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Zonwering plaatsen in apartement met VVE

Ongelezen bericht door mahadma »

Mijns inziens: als het een tijdelijk scherm is wat u plaatst en weer weghaald na gebruik kunnen ze u weinig maken. U kunt met een algemene ledenvergadering wel een vraag in stemming brengen, die 2 kanten op kan vallen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Zonwering plaatsen in apartement met VVE

Ongelezen bericht door kokka »

Volgens mij heeft de vve niets te zeggen over het plaatsen van iets dat niet nagelvast zit

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonwering plaatsen in apartement met VVE

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als de door jou gegeven omschrijving uit de huisregels compleet is, en er verder niets bepaald is, kan dit gewoon. Mobiele zonwering is moeilijk te verbieden. Zolang je dat vervolgens niet dag en nacht (definitief) laat staan, is er niets aan de hand.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Zonwering plaatsen in apartement met VVE

Ongelezen bericht door kokka »

En anders noem je het een privacy scherm

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Zonwering plaatsen in apartement met VVE

Ongelezen bericht door smilie »

Ongeacht VVE hou er rekening mee dat een niet vaste zonnescherm extra gevoelig is voor de wind.

Hier ook een appartement bewoner en ons buurman had zo een 'mobiel' zonnescherm. Op een dag veranderde de wind snel en het geheel lag half hangend over het balkon (onder het balkon zijn parkeerplaatsen en garages). Ik moest het met man en macht met een hand enigszins vasthouden zodat ie niet van 6 hoog naar beneden viel totdat buurman thuis was om het op te bergen. Gelukkig was ik op dat moment thuis.

Dus hou er alleen erg goed rekening hiermee.

Tevens je zou kunnen kiezen voor een standaard maat scherm en genoegen nemen dat je maar een x% dekking hebt. Wij zitten in hetzelfde situatie, op maat scherm is circa 2500-3000 euro :( aan andere kant je hoeft het niet in de winter periode op te bergen en met een kleine extra investering heb je wind sensor dat je scherm netjes in gaat klappen indien nodig.

nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27

Re: Zonwering plaatsen in apartement met VVE

Ongelezen bericht door nicolesw1981 »

Bedankt allemaal voor de reacties!
Hier kan ik zeker wat mee : )

Groeten Nicole.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Zonwering plaatsen in apartement met VVE

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Ik neem aan dat u in de flat niet de enige bent met niet-standaard ramen.
En zonwering is zonwering of dat nu mobiel is of vast.
En zo mobiel is het ook weer niet het moet wel geklemd worden.
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 13 apr 2020 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zonwering plaatsen in apartement met VVE

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een zonwering geklemd tussen plafond en vloer is riskant als u niet thuis bent. Dan kunt u dus echt net zo goed parasols of zo gebruiken, maar alleen als u thuis bent.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonwering plaatsen in apartement met VVE

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kolibrie schreef:
12 apr 2020 23:56
Ik neem aan dat u in de flat niet de enige bent met niet-standaard ramen.
En zonwering is zonwering of dat nu mobiel is of vast.
En zo mobiel is het ook weer niet het moet wel geklemd worden.
En dus? zolang die zonwering niet "definitief bevestigd" is, voldoet het aan de voorwaarden.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Zonwering plaatsen in apartement met VVE

Ongelezen bericht door marnix »

Pas maar op met VVE's, ik zou even heel goed de (soms idiote) regels nalezen,
bij een flat hier om de hoek is zelfs een wasrek verboden op het balkon.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Zonwering plaatsen in apartement met VVE

Ongelezen bericht door Cro »

marnix schreef:
13 apr 2020 11:09
Pas maar op met VVE's, ik zou even heel goed de (soms idiote) regels nalezen,
bij een flat hier om de hoek is zelfs een wasrek verboden op het balkon.
De VVE ben je zelf als eigenaar, die regels bepaal je dus ook mede zelf, al dan niet via de verhuurder in het geval dat je huurder bent.
Als binnen die VVE een wasrek verboden is dan zal de meerderheid van de VVE leden (de bewoners en / of eigenaren van de flats) daar voor gekozen hebben op het moment dat dit in stemming is gebracht.
Laatst gewijzigd door Cro op 13 apr 2020 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19

Re: Zonwering plaatsen in apartement met VVE

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

Ik woon ook in een flat, en de regels hier stellen dat wasrekken, maar ook bijvoorbeeld schotelantennes, niet van buitenaf zichtbaar opgesteld dan wel bevestigd mogen worden op/aan de balkons. Vind ik een prima regel; op deze manier houden we met z'n allen het 'aangezicht' van het gebouw enigszins 'op stand'.

sake1987

Re: Zonwering plaatsen in apartement met VVE

Ongelezen bericht door sake1987 »

Stel deze vraag op www.eigenhuis.nl

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zonwering plaatsen in apartement met VVE

Ongelezen bericht door Moneyman »

De Gelaarsde Kat schreef:
13 apr 2020 11:32
Ik woon ook in een flat, en de regels hier stellen dat wasrekken, maar ook bijvoorbeeld schotelantennes, niet van buitenaf zichtbaar opgesteld dan wel bevestigd mogen worden op/aan de balkons. Vind ik een prima regel; op deze manier houden we met z'n allen het 'aangezicht' van het gebouw enigszins 'op stand'.
Eens, maar dan moet dat natuurlijk wel zo geregeld zijn. En volgens TS is dat bij hem niet het geval.

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19

Re: Zonwering plaatsen in apartement met VVE

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

Moneyman schreef:
13 apr 2020 12:29
Eens, maar dan moet dat natuurlijk wel zo geregeld zijn. En volgens TS is dat bij hem niet het geval.
UIteraard. Het was ook maar een opmerking terzijde.

nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27

Re: Zonwering plaatsen in apartement met VVE

Ongelezen bericht door nicolesw1981 »

Hallo,

Een korte update:

Ik had ook even navraag gedaan bij de rechtswinkel en helaas is het zo dat een VVE de zonwering in een andere kleur mag verbieden. Ook als deze niet vastgemaakt is aan het gebouw.

De enige optie zou zijn een gang naar de rechter die volgens de jurist erg terughouden is met het toekennen van dit soort zaken (alleen in gevallen dat bewezen kan worden dat het bij andere bewoners wel geaccepteerd is zou hier nog iets in kunnen veranderen).

Ik zet deze update even op het forum voor het geval meer mensen hier tegenaan lopen : )

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Zonwering plaatsen in apartement met VVE

Ongelezen bericht door thecure »

Maar dan koop je toch een mobiel scherm in de juiste kleur? probleem opgelost.

sake1987

Re: Zonwering plaatsen in apartement met VVE

Ongelezen bericht door sake1987 »

sake1987 schreef:
13 apr 2020 11:34
Stel deze vraag op www.eigenhuis.nl
Bij vereniging eigen huis weten ze heel veel over zulk soort zaken. Ook hebben ze een boekwerk over het doen en laten en de rechten en plichten van een VVE.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zonwering plaatsen in apartement met VVE

Ongelezen bericht door sjohie »

nicolesw1981 schreef:
14 apr 2020 02:06
Hallo,

Een korte update:

Ik had ook even navraag gedaan bij de rechtswinkel en helaas is het zo dat een VVE de zonwering in een andere kleur mag verbieden. Ook als deze niet vastgemaakt is aan het gebouw.

De enige optie zou zijn een gang naar de rechter die volgens de jurist erg terughouden is met het toekennen van dit soort zaken (alleen in gevallen dat bewezen kan worden dat het bij andere bewoners wel geaccepteerd is zou hier nog iets in kunnen veranderen).

Ik zet deze update even op het forum voor het geval meer mensen hier tegenaan lopen : )
Wij van WC-eend, adviseren WC-eend dus. Een rechtswinkel zal het al snel op juridische procedures gooien, terwijl er natuurlijk een veel betere tussenstap is, en dat is dit als agendapunt inbrengen in de eerstvolgende VvE vergadering. Dat kan elk lid, dus jij ook, en dan kan je het er met alle eigenaren eens over hebben. Misschien is het reglement oud/ouderwets, en zijn er meer medebewoners die het met je eens zijn, en dus openstaan voor aanpassingen op dit vlak?

Gesloten