LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zwembad verwarmen met tyleenslang

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
djw73
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mei 2020 11:26

Zwembad verwarmen met tyleenslang

Ongelezen bericht door djw73 »

Ik wil mijn zwembad van 2300 liter gaan verwarmen met tyleenslang. Deze slang wil ik op mijn schuurtje met een hoogte van ongeveer 2 meter leggen.
Voor zover ik weet kan een gewoon zwembadpompje dit niet aan. Wat voor een pomp en/of systeem ben ik daarvoor nodig?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Zwembad verwarmen met tyleenslang

Ongelezen bericht door crazyme »

Waarschijnlijk een pomp welke meer lawaai maakt dan de buren kunnen waarderen. Dat is misschien ook een punt om rekening mee te houden (wanneer je directe buren hebt)

Bij elke zwembadpomp staat bij de specificaties wat de maximale opvoerhoogte is.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Zwembad verwarmen met tyleenslang

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je een schuurtje pal zuid hebt en dit zwembad onder 't dak zet dus dat als je water erover spoelde met goedkope dompelpomp 't schuurdak minder heet en zwemwater juist opwarmde... lijkt me goedkoopste en dat werkte tot 6 meters prima.

Ooit gezien en de pompgeluiden, zet je gewoon er een radio naast met voldoende volume knop open!
Het was slang omhoog en sproeien maar en de goot eraf, zwembad vol met regen water!
Laatst gewijzigd door Komkommertijd op 17 mei 2020 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Zwembad verwarmen met tyleenslang

Ongelezen bericht door kokka »

je vergist je in 1 ding. de slang gaat niet alleen het dak op, hij komt er ook weer af. de totale opvoerhoogte is dus nul. je hebt dus ook geen sterke pomp nodig om dit rond te kunnen blijven pompen. het enige wat je moet doen is zorgen dat de slang vol met water zit ( bijvoorbeeld door op begin en eind een kraantje te zetten,hem te vullen en dan de boel dicht zetten)
als je kijkt naar zandfilter pompen, die halen makkelijk 3 meter. sommige zelfs 7.5 meter.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Zwembad verwarmen met tyleenslang

Ongelezen bericht door berndv »

Je kunt ook kijken naar een tweedehands CV pomp, een gemiddelde CV pomp kan met gemak dit systeem rondpompen. Enige waar je rekening mee moet houden, is dat een cv pomp niet aanzuigend is, je zult de pomp dus gelijk of lager dan de waterhoogte moeten plaatsen, maar dat is voor de meeste van die intex (of soortgelijke) baden geen probleem, als je de gaten gebruikt waar normaliter ook de filterpomp op zit.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Zwembad verwarmen met tyleenslang

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Is er geen risico op legionella?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zwembad verwarmen met tyleenslang

Ongelezen bericht door 16again »

Legionella kan slecht tegen chloortabletten

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Zwembad verwarmen met tyleenslang

Ongelezen bericht door berndv »

Bob Schurkjens schreef:
18 mei 2020 20:09
Is er geen risico op legionella?
Dat risico is er zeker. Maar dat staat los van het wel of niet verwarmen van je zwembad via buizen op het garagedak. Als je een zwembad gedurende de zomer wilt laten staan, zul je wel iets moeten doen aan wateronderhoud. Hiervoor zijn chloor- en ph-tabletten op de markt en testkits waarmee je de waterkwaliteit kan monitoren. De chloortabletten verminderen het risico op bacterien zoals legionella.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Zwembad verwarmen met tyleenslang

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Dit soort DHZ , het werkte wel, dakje afkoelen en warm zwembad maar als vogelpoep ook van je dak afspoelde?

Het gezien dat een waterval van schuurtje werkte bij iemand maar wel erg snel mooi groen water!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zwembad verwarmen met tyleenslang

Ongelezen bericht door sjohie »

djw73 schreef:
17 mei 2020 11:33
Ik wil mijn zwembad van 2300 liter gaan verwarmen met tyleenslang. Deze slang wil ik op mijn schuurtje met een hoogte van ongeveer 2 meter leggen.
Voor zover ik weet kan een gewoon zwembadpompje dit niet aan. Wat voor een pomp en/of systeem ben ik daarvoor nodig?
Dat zou een gesloten systeem zijn, dus dan zou het wel moeten kunnen, mits het systeempje bij aanzetten van de pomp, gevuld is. Maar ik ben benieuwd naar het rendement, een CV systeem is niet voor niks onder druk, en dat soort installatie red je inderdaad niet met een zwembadpompje. Ga je dan een paar zwart geverfde oude radiatoren als een soort dhz zonnecollectoren inzetten ofzo?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Zwembad verwarmen met tyleenslang

Ongelezen bericht door berndv »

sjohie schreef:
19 mei 2020 08:54
Ga je dan een paar zwart geverfde oude radiatoren als een soort dhz zonnecollectoren inzetten ofzo?
is niet nodig om zo ingewikkeld te doen. Tyleenslang is al zwart, en neemt makkelijker warmte op dan een zwart-geverfde radiator. De tyleenslang over het dak verspreiden en het water er doorheen laten lopen is voldoende om het water enkele graden te laten stijgen. Enige punt waarvoor gewaakt moet worden is, dat het water op een plat dak wel heel erg kan opwarmen, helemaal als er een tijdje geen water doorgepompt wordt omdat de pomp uit staat. Een plat dak kan in de volle zon makkelijk een temperatuur van zo'n 60 á 70 graden bereiken. Als je dan de pomp inschakelt en toevallig net in de buurt van de uitstroom bent, kan je je lelijk verbranden.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zwembad verwarmen met tyleenslang

Ongelezen bericht door Nijogeth »

berndv schreef:
19 mei 2020 08:23
Bob Schurkjens schreef:
18 mei 2020 20:09
Is er geen risico op legionella?
Dat risico is er zeker. Maar dat staat los van het wel of niet verwarmen van je zwembad via buizen op het garagedak. Als je een zwembad gedurende de zomer wilt laten staan, zul je wel iets moeten doen aan wateronderhoud. Hiervoor zijn chloor- en ph-tabletten op de markt en testkits waarmee je de waterkwaliteit kan monitoren. De chloortabletten verminderen het risico op bacterien zoals legionella.
Wij hebben thuis een pomp die werkt met zoutelektrolyse. Echt ideaal. Je proeft niets van het zout en je hoeft niet steeds die chloortabletten erin te gooien. Het komt allemaal veel natuurlijker over, maar zout is en blijft toch chloor (natriumchloride).

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Zwembad verwarmen met tyleenslang

Ongelezen bericht door Erthanax »

Keukenzout, NaCl, gedraagt zich toch wat anders dan trichloorisocyanuurzuur tabletten of natriumhypochloriet.
Of ruikt u ook die karakteristieke chloorlucht als u een flinke schep zout toevoegt aan het water om te koken?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Zwembad verwarmen met tyleenslang

Ongelezen bericht door berndv »

Erthanax schreef:
19 mei 2020 15:06
Keukenzout, NaCl, gedraagt zich toch wat anders dan trichloorisocyanuurzuur tabletten of natriumhypochloriet.
Of ruikt u ook die karakteristieke chloorlucht als u een flinke schep zout toevoegt aan het water om te koken?
Het is geen zoutpomp maar een pomp op basis van de elektrolyse van zout. Bij de elektrolische van een oplossing van zout in water komt natrium en chloor vrij. Dit chloor wordt gebruikt voor het desinfecteren van het zwembad.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Zwembad verwarmen met tyleenslang

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar in dit geval is de hoeveelheid chloor wel zo minimaal, dat je dit niet merkt in het zwembad. Geen chloorlucht, geen zoutsmaak, maar wel schoon en relatief weinig onderhoud.

djw73
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mei 2020 11:26

Re: Zwembad verwarmen met tyleenslang

Ongelezen bericht door djw73 »

Bedankt voor alle reacties tot dusver.
Na veel denk en zoekwerk las ik over een systeem dat je je schuurtje bedekt landbouwplastic, hier laat je water over heen vloeien wat verwarmt verwarmt, dat water laat je dan weer je zwembad in stromen. Ik naar de winkel vijverfolie halen en een regentonautomaat. Regentonautomaat geplaatst en ik bedenk me ineens, in het begin zal het water zeker opwarmen omdat het dak warm/heet is maar als er steeds kouder water overheen vloeit zal de hitte van het dak ook afnemen en dus ook de warmte overdracht van het water afnemen. Nu dus weer mijn gedachten op de tyleenslang. Weet alleen nog niet wat een handig systeem is, heb een zandfilterpomp van Intex gezien van 4m3. Deze kan 1,4 bar aan. Tyleenslang veel meer maar de diameter van de slang van de pomp is 38mm, ik wil naar 20mm Max 25mm tyleenslang gaan. Kan de pomp dat wel aan dan? Of kan ik een soort bypass maken?

djw73
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mei 2020 11:26

Re: Zwembad verwarmen met tyleenslang

Ongelezen bericht door djw73 »

Bedankt voor alle reacties tot dusver.
Na veel denk en zoekwerk las ik over een systeem dat je je schuurtje bedekt landbouwplastic, hier laat je water over heen vloeien wat verwarmt verwarmt, dat water laat je dan weer je zwembad in stromen. Ik naar de winkel vijverfolie halen en een regentonautomaat. Regentonautomaat geplaatst en ik bedenk me ineens, in het begin zal het water zeker opwarmen omdat het dak warm/heet is maar als er steeds kouder water overheen vloeit zal de hitte van het dak ook afnemen en dus ook de warmte overdracht van het water afnemen. Nu dus weer mijn gedachten op de tyleenslang. Weet alleen nog niet wat een handig systeem is, heb een zandfilterpomp van Intex gezien van 4m3. Deze kan 1,4 bar aan. Tyleenslang veel meer maar de diameter van de slang van de pomp is 38mm, ik wil naar 20mm Max 25mm tyleenslang gaan. Kan de pomp dat wel aan dan? Of kan ik een soort bypass maken?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Zwembad verwarmen met tyleenslang

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een dunne waterlaag zal snel opwarmen, vooral bij zwarte daken.

Maar het is gratis warmte en een dakgoot + pijp kan ook naar het zwembad lopen.
Zwem water op de nok gieten en langzaam laten lopen... na 100x rond zul je made warmte voelen, maar hoe schoon is je dak.

Ook zal er extra water verdampen en beetje schuin langzaam lopende is beter dan stijl dak....
Niet elk dak is geschikt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zwembad verwarmen met tyleenslang

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je dak wordt vanzelf schoon. Alle vogelpoep spoelt het zwembad in.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Zwembad verwarmen met tyleenslang

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Maar..... Alles wat ze in Landgraaf lozen komt via de rivieren bij Scheveningen op 't strand dus zit je in het Theo afval?

alleen als je een slang door zwembad doet maakt vervuilde water niet meer uit.
Dus als opwarm slang en gescheiden houden!

Gesloten