LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 18HRS Evenement geannuleerd door corona GEEN geld terug

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
tessalina
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2020 16:36

18HRS Evenement geannuleerd door corona GEEN geld terug

Ongelezen bericht door tessalina »

Hoi,

Dit jaar zou ik samen met een vriendin naar 18HRS festival gaan maar door de corona kan dit helaas niet doorgaan.
Corona raakt niet alleen de evenementen branche maar iedereen. Ook zelf zit ik door corona aardig krap bij kas.

Deze organisatie heeft laten weten online op facebook dat het evenement is geannuleerd. Vervolgens ander halve maand later hebben we eindelijk een email ontvangen met daarin wat je met jou ticket kan doen. Of je neemt je ticket mee naar volgend jaar, dan hoefde je niets te doen verder, of je kon je geld terug krijgen maar wel pas volgend jaar na de volgende editie en dan een maand erna.

Te gek voor woorden natuurlijk. Ik ben online gaan uitzoeken hoe ik toch mijn geld terug zou kunnen krijgen, en ik kwam op de site van de consumenten bond terecht, die hadden een voorbeeld brief die je kon maken en dan versturen met de rechten die jij als consument hebt om je geld binnen een fatsoenlijke tijd terug te krijgen.
Deze brief heb ik zelf al naar 2 eerdere evenementen organisaties gestuurd, die ook het ''volgend jaar beleid'' hanteerde en daarbij ook gelijk antwoord gekregen dat ik mijn geld dus wel binnen 3 maanden op mijn rekening zou krijgen.

Dus met heel veel moeite heb ik eindelijk een email adres achterhaald van 18HRS en die brief gestuurd.
Antwoord wat ik terug kreeg:
''Wij houden ons aan de regeling die is opgesteld door de event sector met ondersteuning van het ministerie van OC&W en volgens de regels van de ACM. Ik moet je dus helaas telleurstellen en kunnen niet aan je verzoek te kunnen voldoen. Refund (indien hier gebruik van word gemaakt) word inclusief service kosten binnen 13 maanden terug gestort.''

Ik was natuurlijk boos en ben toch nog eens gaan kijken naar de regels die op dit moment gelden. Ik ben naar www.safeyourticket.nl gegaan, wat ook werd vermeld in hun email waarin stond wat ik kon doen met mijn kaartje.

Op deze site staat dus vermeld:
''Wanneer het geld wordt teruggestort, hangt ervan af of het een verplaatst of een afgelast evenement is.
-Bij afgelast is deze termijn 3 maanden na oorspronkelijke datum waarop het evenement zou plaats vinden''


Dus op facebook hebben hun zelf vermeld dat het gaat om een geannuleerde evenement, er wordt niets verplaatst?
Maar ze willen mijn geld alsnog niet terug storten, ik vind het een schande en wie of wat kan ik nu benaderen om alsnog netjes mijn geld terug te krijgen. Want hun leven nu niet de ''regels'' na.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 18HRS Evenement geannuleerd door corona GEEN geld terug

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je hebt recht op je geld terug, dat is duidelijk. Maar waarschijnlijk is er gewoon geen geld om iedereen terug te betalen. De kosten waren immers al gemaakt. Je kunt gaan procederen, maar of je daarmee je geld krijgt, is nog maar de vraag, terwijl je wel forse kosten moet maken.

Je kunt de druk opvoeren door een wat formele ingebrekestelling te sturen, en dan kijken wat er gebeurt.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 18HRS Evenement geannuleerd door corona GEEN geld terug

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u had Een bezoek aan drie evenementen gepland en van twee krijgt u binnenkort uw geld terug. Misschien dan de derde wat rust gunnen en daar volgend jaar naar toe gaan?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: 18HRS Evenement geannuleerd door corona GEEN geld terug

Ongelezen bericht door sylvesterb »

tessalina schreef:
13 mei 2020 16:07
Antwoord wat ik terug kreeg:
''Wij houden ons aan de regeling die is opgesteld door de event sector met ondersteuning van het ministerie van OC&W en volgens de regels van de ACM. Ik moet je dus helaas telleurstellen en kunnen niet aan je verzoek te kunnen voldoen. Refund (indien hier gebruik van word gemaakt) word inclusief service kosten binnen 13 maanden terug gestort.''
Het ministerie van OC&W ondersteund de voucher regeling inderdaad. Maar meldt ook expliciet:
Naast de voucheroptie heeft u het recht om uw geld terug te vragen.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en/cultuur

De ACM heeft geen regel, zij gedogen enkel de voucher situatie en gaan niet handhaven. Maar ja u schiet hier weinig mee op gezien deze organisator niet van plan is om zich te houoden aan de regeling die is opgesteld, waarbij expliciet wordt aangegeven dat je recht hebt om je geld terug te vragen.

Je hebt nu 2 opties:

1. De organisator confronteren met deze bevindingen en hopen dat ze u zo lastig vinden dat ze het geld maar overmaken.
2. Gaan procederen bij de rechtbank, nadat u de partij ingebreke heeft gesteld.

Echter zie ik dat de kaartjes tussen de EUR 33,00 en 43,00 kosten per stuk en procederen om zulke lage bedragen is niet rendabel en die je eigenlijk enkel als je uit principe een punt wilt maken en niet als je krap bij kas zit.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 18HRS Evenement geannuleerd door corona GEEN geld terug

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
13 mei 2020 19:36
Je hebt recht op je geld terug, dat is duidelijk. Maar waarschijnlijk is er gewoon geen geld om iedereen terug te betalen. De kosten waren immers al gemaakt. Je kunt gaan procederen, maar of je daarmee je geld krijgt, is nog maar de vraag, terwijl je wel forse kosten moet maken.

Je kunt de druk opvoeren door een wat formele ingebrekestelling te sturen, en dan kijken wat er gebeurt.
Als je wilt procederen dan kun je dat beter over een jaar doen. De kans is groot dat de organisator niet zal om vallen tijdens het proces als de organisator dan niet is omgevallen. Het geschil zal dan alleen gaan over de vertraginschade.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: 18HRS Evenement geannuleerd door corona GEEN geld terug

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:
13 mei 2020 23:42
Als je wilt procederen dan kun je dat beter over een jaar doen. De kans is groot dat de organisator niet zal om vallen tijdens het proces als de organisator dan niet is omgevallen. Het geschil zal dan alleen gaan over de vertraginschade.
Gewoon een eerlijk vraag. Je adviseert mensen echt om voor een bedrag van maximaal EUR 86,00 te gaan procederen? Is dat wel een realistisch advies? Als je enkel advies vraagt aan je advocaat ben je al meer kwijt dan wat je bij de procedure binnen haalt, zeker als de aangeklaagde bij ontvangst van de dagvaarding direct over gaat tot betaling. Dan hoeft hij enkel de hoofdsom, rente en dagvaarding te betalen.

Ik vraag me echt af, met alle respect dat je juridische wel gelijk hebt, of je een leek moet adviseren om naar de rechtbank te stappen met z'n kleine vordering.
Laatst gewijzigd door sylvesterb op 13 mei 2020 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: 18HRS Evenement geannuleerd door corona GEEN geld terug

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
13 mei 2020 23:42
Als je wilt procederen dan kun je dat beter over een jaar doen. De kans is groot dat de organisator niet zal om vallen tijdens het proces als de organisator dan niet is omgevallen. Het geschil zal dan alleen gaan over de vertraginschade.
Er is toegezegd binnen 13 maanden terug te betalen.
Als je een jaar kunt wachten met procederen dan kun je net zo goed afwachten of de toegezegde terugbetaling niet gewoon plaatsvindt (en waarom zou dat niet gebeuren?).

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 18HRS Evenement geannuleerd door corona GEEN geld terug

Ongelezen bericht door alfatrion »

sylvesterb schreef:
13 mei 2020 23:53
Je adviseert mensen echt om voor een bedrag van maximaal EUR 86,00 te gaan procederen?
Dat advies heb ik niet gegeven.
tttlocke schreef:
13 mei 2020 23:55
Er is toegezegd binnen 13 maanden terug te betalen.
Als je een jaar kunt wachten met procederen dan kun je net zo goed afwachten of de toegezegde terugbetaling niet gewoon plaatsvindt (en waarom zou dat niet gebeuren?).
Eens. Je blijft wel met de vertraginschade zitten.

Gesloten