LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 2500 euro betalen om een keuken te annuleren?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Annelies2708
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 feb 2019 18:41

2500 euro betalen om een keuken te annuleren?

Ongelezen bericht door Annelies2708 »

Hallo,

Mijn naam is annelies. Vorig jaar hebben ik en mijn (inmiddels) exvriend een nieuwbouw huis gekocht. Wij hadden een mooie keuken gevonden bij Bemmel en Kroon die wij graag wilden. Op het moment dat we de keuken uitzochten, wisten we nogniet zeker of de hypotheek goedgekeurd zou worden van de woning. Dus hebben we een contract getekend onder voorbehoud dat als we de hypotheek niet rond konden krijgen, we het af konden zeggen. De hypotheek werd toch goedgekeurd. Maar helaas is onze relatie stukgelopen en moeten we het huis verkopen. Nu willen we natuurlijk ook de keuken afzeggen. We hebben er tot nu toe nog niks voor betaald, want dat gingen we pas doen als de woning af was en de keuken er ook daadwerkelijk in zat. De woning is op dit moment nog niet af ( waarschijnlijk eind mei begin juni af) dus er is nog niets ingemeten. Er kan dus ook nog niks besteld zijn of er kan ook niks klaarliggen in de fabriek. Maar toch willen ze dat we 2500 euro betalen om het af te zeggen. Terwijl ik me niet kan herinneren dat we hun ooit hebben laten weten dat de hypotheek rond was en dat we de keuken ook echt wilden hebben. Ik vind dit persoonlijk erg veel geld. Ik kan begrijpen dat er nog administratie kosten bij kunnen komen, maar dat we 2500 euro moeten betalen vind ik een beetje overdreven.

Dus mijn vraag is: klopt dit allemaal wel? Is het normaal dat ze zo'n hoog bedrag vragen?

Ik hoop dat iemand mij/ons kan helpen.

Groeten, annelies

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 2500 euro betalen om een keuken te annuleren?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De enige ontbindende voorwaarde was als de hypotheek niet door kon gaan. U hoeft dus niet aan te geven dat de hypotheek rond was. De order was immer rond tenzij.
U wil nu met een andere reden annuleren. In een winkel is koop ook echt koop. De verkoper hoeft niets, maar mag altijd coulant zijn. Dat coulant zijn is altijd volgens de regels van de verkoper, daar zijn geen wettelijke richtlijnen over.
En of €2.500,- veel is? Bij een bugetkeuken van €3.000,- wel, maar bij een designkeuken van €25.000,- weer niet.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: 2500 euro betalen om een keuken te annuleren?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Als dat bedrag ongeveer 40% van de keukenwaarde is zou het kunnen kloppen. Dat moet u kunnen zien in hun algemene voorwaarden. Of er voorbereidingskosten zijn gemaakt of niet is daarbij niet van belang. Helaas.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: 2500 euro betalen om een keuken te annuleren?

Ongelezen bericht door Appie83 »

Een annuleringsbeding staat in de grijze lijst en wordt dus vermoed onredelijk bezwarend te zijn en kan dus worden vernietigd.
i. dat voor het geval de overeenkomst wordt beëindigd anders dan op grond van het feit dat de wederpartij in de nakoming van haar verbintenis is tekort geschoten, de wederpartij verplicht een geldsom te betalen, behoudens voor zover het betreft een redelijke vergoeding voor door de gebruiker geleden verlies of gederfde winst;
Het is dus aan de winkelier om aan te tonen dat de 2500,- een redelijke vergoeding is. En als er alleen maar een koopovereenkomst is getekend dan lijkt het mij onredelijk bezwarend dat een bedrag van 2500,- in rekening wordt gebracht, tenzij het gaat om een dure design keuken.
Laatst gewijzigd door Appie83 op 26 feb 2019 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 2500 euro betalen om een keuken te annuleren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U vindt het blijkbaar niet raar dat de koop van het huis niet ongedaan gemaakt kan worden, net zo min als dat er een streep gehaald kan worden door de hypotheek tegen een veetje administratiekosten, maar een keuken die u gekocht hebt, wilt u zomaar vanaf.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: 2500 euro betalen om een keuken te annuleren?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Wat zijn de totale kosten van de keuken? Cq hoeveel procent van de totale prijs is dat?

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: 2500 euro betalen om een keuken te annuleren?

Ongelezen bericht door gosewijn »

De leverancier heeft alleen maar verkoopkosten gemaakt ,dan is 2500,00 erg veel.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 2500 euro betalen om een keuken te annuleren?

Ongelezen bericht door 16again »

gosewijn schreef:
26 feb 2019 11:35
De leverancier heeft alleen maar verkoopkosten gemaakt ,dan is 2500,00 erg veel.
Door het niet doorgaan is er ook sprake van inkomstenderving. En daar is het bedrag op gebaseerd. Volgens meest gebruikte CBW voorwaarden is dit 30% van de koopsom.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: 2500 euro betalen om een keuken te annuleren?

Ongelezen bericht door thecure »

Laat anders die leuke. Gewoon plaatsen. Je kan dan meer vragen voor het huis. Zo beperk je de schade een beetje

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 2500 euro betalen om een keuken te annuleren?

Ongelezen bericht door 16again »

Je kan meer vragen. Maar als je hierop gaat verdienen is dat vooral omdat de huizenprijzen nog stijgen.
Niet vanwege die keuken, want gegarandeerd is de kleur niet naar wens van de nieuwe kopers…..

sake1987

Re: 2500 euro betalen om een keuken te annuleren?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Kan je het huis niet verkopen, met de mogelijkheid dat de nieuwe kopers de keuken naar eigen keus kunnen aanpassen als er bij de keuken leverancier nog niks is besteld ?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: 2500 euro betalen om een keuken te annuleren?

Ongelezen bericht door k2p »

Wat bedoel je , er is nog niks ingemeten? Hoe kunnen ze dan een keuken verkopen? Staat de verkoopprijs dan wel vast of dat ook niet?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: 2500 euro betalen om een keuken te annuleren?

Ongelezen bericht door crazyme »

Wat raar toch dat sommige ondernemers een aanbetaling vragen...

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 2500 euro betalen om een keuken te annuleren?

Ongelezen bericht door witte angora »

Annelies2708 schreef:
25 feb 2019 18:57
Hallo,
Dus hebben we een contract getekend

De woning is op dit moment nog niet af ( waarschijnlijk eind mei begin juni af) dus er is nog niets ingemeten.
Dit snap ik niet helemaal. Er is een contract getekend, maar er is nog niets ingemeten? Hoe is dat contract tot stand gekomen dan, via de bouwtekeningen? Dan zijn de nodige materialen vermoedelijk al besteld, in tegenstelling tot wat jij denkt, en is het inmeten een kwestie van hier en daar een latje inpassen om kieren weg te werken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: 2500 euro betalen om een keuken te annuleren?

Ongelezen bericht door berndv »

witte angora schreef:
26 feb 2019 17:14
Annelies2708 schreef:
25 feb 2019 18:57
Hallo,
Dus hebben we een contract getekend

De woning is op dit moment nog niet af ( waarschijnlijk eind mei begin juni af) dus er is nog niets ingemeten.
Dit snap ik niet helemaal. Er is een contract getekend, maar er is nog niets ingemeten? Hoe is dat contract tot stand gekomen dan, via de bouwtekeningen? Dan zijn de nodige materialen vermoedelijk al besteld, in tegenstelling tot wat jij denkt, en is het inmeten een kwestie van hier en daar een latje inpassen om kieren weg te werken.
Dat dacht ik ook, de woning wordt op basis van tekeningen gebouwd en op basis van diezelfde tekening wordt ook de keuken ontworpen en besteld. Als het om nieuwbouw gaat wordt dan vaak het leidingwerk direct door de installateur aangelegd op de juiste plaatsen. Inmeten is naar mijn weten een term die meer komt uit de bestaande bouw

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 2500 euro betalen om een keuken te annuleren?

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:
26 feb 2019 16:50
Wat raar toch dat sommige ondernemers een aanbetaling vragen...
Lost dat iets op dan?
Volgens CBW voorwaarden:
Max aanbetaling keuken =15%
Annuleringskosten = 30%

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 2500 euro betalen om een keuken te annuleren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wel of geen aanbetaling maakt inderdaad niets uit als het gaat om de vraag of er iets verschuldigd is en zo ja, hoeveel dan.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: 2500 euro betalen om een keuken te annuleren?

Ongelezen bericht door BL2 »

Veel giswerk en vragen aan de Topic Starter........
Annelies2708 bent u er nog ?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: 2500 euro betalen om een keuken te annuleren?

Ongelezen bericht door crazyme »

Moneyman schreef:
27 feb 2019 09:02
Wel of geen aanbetaling maakt inderdaad niets uit als het gaat om de vraag of er iets verschuldigd is en zo ja, hoeveel dan.
Het gemak waarmee men orders denkt te annuleren vraagt meer zekerheid via een aanbetaling. Dan hoef je in elk geval niet meer achter dat deel van je vordering aan. Dat zou een deurwaarder toch moeten begrijpen.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 2500 euro betalen om een keuken te annuleren?

Ongelezen bericht door Moneyman »

crazyme schreef:
01 mar 2019 07:50
Moneyman schreef:
27 feb 2019 09:02
Wel of geen aanbetaling maakt inderdaad niets uit als het gaat om de vraag of er iets verschuldigd is en zo ja, hoeveel dan.
Het gemak waarmee men orders denkt te annuleren vraagt meer zekerheid via een aanbetaling. Dan hoef je in elk geval niet meer achter dat deel van je vordering aan. Dat zou een deurwaarder toch moeten begrijpen.
Je vergeet dat, als die (aan)betaling onverschuldigd is, dat bedrag direct terugbetaald moet worden. Een aanbetaling verlegt hooguit de noodzaak om te gaan procederen naar de klant. Een aanbetaling geeft dus in dergelijke gevallen slechts schijnzekerheid. Niet voor niets schreef ik expliciet: wel of geen aanbetaling maakt niets uit als het gaat om de vraag of er iets verschuldigd is. Dat zou ook een niet-deurwaarder toch moeten begrijpen.

Gesloten