LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 30.000 euro terugbetalen aan bijstandsinstantie

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
tapas
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2017 11:19

30.000 euro terugbetalen aan bijstandsinstantie

Ongelezen bericht door tapas »

Moet twee jaar bijstand terugbetalen voor het in het bezit hebben van een gemachtigde-pasje van mijn moeder van e giro. Zij is dement en kan zelf niets meer en mijn zusje en ik hebben zo'n pasje gekregen na de dood van mijn vader drie jaar terug, omdat mama zelf niets meer kan.
Als je in de bijstand zit mag dit niet. ( ik wist dit niet als leek en met alleen goede bedoelingen om mijn moeder te kunnen helpen.
Mijn uitkering is van de een op de andere dag stopgezet, ik wist dat pas tien dagen later.
Ik zou door dat pasje " Vrij kunnen beschikken over mijn moeders vermogen".
Alsof ik dat zou doen en dat kan niet eens want ik ben alleen maar gemachtigd,
Nu na anderhalf jaar ellende, mijn huisje uit moeten, spulletjes verkocht, weer bij mijn ex-man in moeten trekken om uberbhaupt niet op straat te staan, een rechtszaak, weet ik het niet meer.
Ben 60 jaar, heb niets , behalve die onmenselijke behandeling en regels bij de uitkeringsinstantie. Di kan toch niet in Nederland???!!!!

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: 30.000 euro terugbetalen aan bijstandsinstantie

Ongelezen bericht door chrisd1 »

tapas schreef:...regels bij de uitkeringsinstantie. Di kan toch niet in Nederland???!!!!
Heftig; maar: wat stáát er dan precies in die regel(s)?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 30.000 euro terugbetalen aan bijstandsinstantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

tapas schreef:Moet twee jaar bijstand terugbetalen voor het in het bezit hebben van een gemachtigde-pasje van mijn moeder van e giro. Zij is dement en kan zelf niets meer en mijn zusje en ik hebben zo'n pasje gekregen na de dood van mijn vader drie jaar terug, omdat mama zelf niets meer kan.
Als je in de bijstand zit mag dit niet. ( ik wist dit niet als leek en met alleen goede bedoelingen om mijn moeder te kunnen helpen.
Mijn uitkering is van de een op de andere dag stopgezet, ik wist dat pas tien dagen later.
Ik zou door dat pasje " Vrij kunnen beschikken over mijn moeders vermogen".
Alsof ik dat zou doen en dat kan niet eens want ik ben alleen maar gemachtigd,
Nu na anderhalf jaar ellende, mijn huisje uit moeten, spulletjes verkocht, weer bij mijn ex-man in moeten trekken om uberbhaupt niet op straat te staan, een rechtszaak, weet ik het niet meer.
Ben 60 jaar, heb niets , behalve die onmenselijke behandeling en regels bij de uitkeringsinstantie. Di kan toch niet in Nederland???!!!!
Hoe vervelend ook: onwetendheid is nooit een excuus. Zeker bij financiele beslissingen moet je je altijd laten adviseren.

Als gemachtigde kan je inderdaad wel degelijk over het vermogen beschikken. De vraag of je dat ook zou doen, is daarbij niet relevant. Je hebt het over een rechtszaak: heb je daar ook verweer gevoerd?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 30.000 euro terugbetalen aan bijstandsinstantie

Ongelezen bericht door sjohie »

tapas schreef:Moet twee jaar bijstand terugbetalen voor het in het bezit hebben van een gemachtigde-pasje van mijn moeder van e giro. Zij is dement en kan zelf niets meer en mijn zusje en ik hebben zo'n pasje gekregen na de dood van mijn vader drie jaar terug, omdat mama zelf niets meer kan.
Als je in de bijstand zit mag dit niet. ( ik wist dit niet als leek en met alleen goede bedoelingen om mijn moeder te kunnen helpen.
Mijn uitkering is van de een op de andere dag stopgezet, ik wist dat pas tien dagen later.
Ik zou door dat pasje " Vrij kunnen beschikken over mijn moeders vermogen".
Alsof ik dat zou doen en dat kan niet eens want ik ben alleen maar gemachtigd,
Nu na anderhalf jaar ellende, mijn huisje uit moeten, spulletjes verkocht, weer bij mijn ex-man in moeten trekken om uberbhaupt niet op straat te staan, een rechtszaak, weet ik het niet meer.
Ben 60 jaar, heb niets , behalve die onmenselijke behandeling en regels bij de uitkeringsinstantie. Di kan toch niet in Nederland???!!!!
Je zou eea bij de nationale ombudsman onder aandacht kunnen brengen, maar waar ging die rechtszaak over, en wat was daar de uitkomst van? Ik bedoel, als een rechter hier al naar gekeken heeft, en jou, naar ik opmaak uit je post, geen gelijk heeft gegeven, dan zal de ombudsman mogelijk ook niet veel meer kunnen.

atlas1302

Re: 30.000 euro terugbetalen aan bijstandsinstantie

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Om die redenen zou een bewindvoerder op zijn plaats zijn geweest en nog! Het is een vervelende materie en voordat je het weet stap je in de vele valkuilen.

Heb je moeder nu een bewindvoerder? je zit in de bijstand en de verleiding is natuurlijk groot om af en toe de verkeerde pinpas te gebruiken, dat mocht trouwens van je moeder want je bent haar dochter toch.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 30.000 euro terugbetalen aan bijstandsinstantie

Ongelezen bericht door 16again »

Als dit de regels zijn.....kan dit nooit de bedoeling van die regels geweest zijn.

Misbruik van sociale voorzieningen is kwalijk en dient fors te worden aangepakt, alleen dit kan ik geen misbruik noemen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 30.000 euro terugbetalen aan bijstandsinstantie

Ongelezen bericht door moederslink »

tapas schreef:Moet twee jaar bijstand terugbetalen voor het in het bezit hebben van een gemachtigde-pasje van mijn moeder van e giro. Zij is dement en kan zelf niets meer en mijn zusje en ik hebben zo'n pasje gekregen na de dood van mijn vader drie jaar terug, omdat mama zelf niets meer kan.
Als je in de bijstand zit mag dit niet. ( ik wist dit niet als leek en met alleen goede bedoelingen om mijn moeder te kunnen helpen.
Mijn uitkering is van de een op de andere dag stopgezet, ik wist dat pas tien dagen later.
ik zou door dat pasje "Vrij kunnen beschikken over mijn moeders vermogen ".
Alsof ik dat zou doen en dat kan niet eens want ik ben alleen maar gemachtigd,
Nu na anderhalf jaar ellende, mijn huisje uit moeten, spulletjes verkocht, weer bij mijn ex-man in moeten trekken om uberbhaupt niet op straat te staan, een rechtszaak, weet ik het niet meer.
Ben 60 jaar, heb niets , behalve die onmenselijke behandeling en regels bij de uitkeringsinstantie. Di kan toch niet in Nederland???!!!!
Wat een drama! Echt erg! Maar niet om l*** lig te doen : het vet gedrukte hierboven is in principe wel mogelijk geweest.
Zo redeneren zij wellicht dus ook.
Dit was toch simpel op te lossen door 3 mappen bankafschriften te overleggen van de afgelopen 1.5 jaar ___ die van uw moeder, uw zusje en uzelf ?
Hoewel, stel ...dat u of uw zusje wel gepind heeft van uw moeders rekening lijkt het mij bijzonder moeilijk, zo niet onmogelijk om duidelijk te maken voor wie dit cashgeld dan was bedoeld.
Maar dit moet toch al een tijdje spelen? Hoe lang zit u nu zonder uitkering?
Ik neem aan dus al een tijd anders bent u nu niet uw huis en uw spulletjes kwijt.
Is er in die 1.5 jaar dan geen enkel goed gesprek mogelijk geweest bij de SOOS en met inzage in de bankafschriften voordat het tot een zitting kwam?
Dan is alles toch veel te lang blijven sudderen?
Hoe dit op te lossen valt weet ik zo 1-2-3 ook niet helaas. Er ligt nu kennelijk een uitspraak vd rechter .... :shock:
Het enige dat ik kan bedenken is als de donder nd schuldhulpverlening stappen en met meenemen van alle stukken en een kundig persoon erbij.
Sterkte!

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: 30.000 euro terugbetalen aan bijstandsinstantie

Ongelezen bericht door marnix »

Een vraag ter lering voor andere bijstanders, hoe kwam de sociale dienst er eigenlijk achter?
heeft u dan geld overgeboekt naar uw eigen rekening?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: 30.000 euro terugbetalen aan bijstandsinstantie

Ongelezen bericht door chrisd1 »

moederslink schreef:Hoe dit op te lossen valt weet ik zo 1-2-3 ook niet helaas.
Het vermogen van moeder, waar TS blijkbaar vrij over kan beschikken??

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: 30.000 euro terugbetalen aan bijstandsinstantie

Ongelezen bericht door GJS »

Weet je zeker dat je alleen maar gemachtigd bent?
Als dat zo is zou dat niet uit moeten maken voor je bijstand omdat het dan niet onder jouw vermogen valt.
Ik vermoed echter dat je mederekeninghouder geworden bent en dan zijn jullie beide beschikkingsbevoegd over het vermogen en telt het dus wel mee voor de bijstand.

Rebeldoom
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 mar 2015 20:21

Re: 30.000 euro terugbetalen aan bijstandsinstantie

Ongelezen bericht door Rebeldoom »

Hoe lullig ook; het is natuurlijk wel logisch. Als u gemachtigd bent kunt u in principe gewoon geld opnemen van die rekening. Dat u dat niet doet, doet niet ter zake.
Het is hetzelfde als uw eigen spaargeld (als u dat zou hebben). Het is uw bezit en het maakt niets uit of u dat wel of niet aanspreekt.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 30.000 euro terugbetalen aan bijstandsinstantie

Ongelezen bericht door Moneyman »

GJS schreef:Weet je zeker dat je alleen maar gemachtigd bent?
Als dat zo is zou dat niet uit moeten maken voor je bijstand omdat het dan niet onder jouw vermogen valt.
Ik vermoed echter dat je mederekeninghouder geworden bent en dan zijn jullie beide beschikkingsbevoegd over het vermogen en telt het dus wel mee voor de bijstand.
De vraag is niet of het in het vermogen van TS valt, maar of TS erover kan beschikken. En dat is het geval.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: 30.000 euro terugbetalen aan bijstandsinstantie

Ongelezen bericht door GJS »

Moneyman schreef: De vraag is niet of het in het vermogen van TS valt, maar of TS erover kan beschikken. En dat is het geval.
En dat is helemaal niet van belang bij het recht hebben op een bijstandsuitkering:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... p-bijstand

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: 30.000 euro terugbetalen aan bijstandsinstantie

Ongelezen bericht door chrisd1 »

GJS schreef:
Moneyman schreef: De vraag is niet of het in het vermogen van TS valt, maar of TS erover kan beschikken. En dat is het geval.
En dat is helemaal niet van belang bij het recht hebben op een bijstandsuitkering: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... p-bijstand
Uit precies welke bepaling zou dat dan moeten blijken??

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: 30.000 euro terugbetalen aan bijstandsinstantie

Ongelezen bericht door GJS »

chrisd1 schreef:Uit precies welke bepaling zou dat dan moeten blijken??
Stukje van Vermogenstoets.
Het gaat om bezit, niet of jij een machtiging hebt op een rekening van iemand anders.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: 30.000 euro terugbetalen aan bijstandsinstantie

Ongelezen bericht door arvandongen »

Het vermogen mag niet zomaar overgemaakt worden van ouder naar kind. Dit valt onder het schenkingsrecht met alle fiscale gevolgen van dien.

Het simpele feit dat TS de rekening van de moeder beheert betekent niet automatisch dat die rekening gebruikt mag worden voot eigen belang.

Vergelijk: Als de TS de rekening beheert van de lokale Bingo-club, zou de gemeente (of het UWV) dat kapitaal dan ook mee moeten rekenen? Nee dus.
Laatst gewijzigd door arvandongen op 09 nov 2017 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: 30.000 euro terugbetalen aan bijstandsinstantie

Ongelezen bericht door Brainless »

@ Arvandongen
Ik denk daarom ook dat het een en/of rekening is; en deze wordt wel meegeteld bij het eigen vermogen.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: 30.000 euro terugbetalen aan bijstandsinstantie

Ongelezen bericht door arvandongen »

Brainless schreef:@ Arvandongen
Ik denk daarom ook dat het een en/of rekening is; en deze wordt wel meegeteld bij het eigen vermogen.
Dat is mogelijk. Echter er zijn dan alsnog 2 obstakels:

1) De financiën tussen moeder en kind mogen niet zondermeer gemixt worden i.v.m. de fiscus. TS heeft dat naar eigen zeggen ook niet gedaan.
2) TS zou dus d.m.v. de afschriften eenvoudig kunnen bewijzen dat het ouderlijk geld uitsluitend beheerd is voor moeder en niet gebruikt is voor zichzelf.

Rebeldoom
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 mar 2015 20:21

Re: 30.000 euro terugbetalen aan bijstandsinstantie

Ongelezen bericht door Rebeldoom »

arvandongen schreef:Het vermogen mag niet zomaar overgemaakt worden van ouder naar kind. Dit valt onder het schenkingsrecht met alle fiscale gevolgen van dien.

Het simpele feit dat TS de rekening van de moeder beheert betekent niet automatisch dat die rekening gebruikt mag worden voot eigen belang.

Vergelijk: Als de TS de rekening beheert van de lokale Bingo-club, zou het UWV dat kapitaal dan ook mee moeten rekenen? Nee dus.
UWV betaalt geen bijstandsuitkeringen.
Dat doet de gemeente.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: 30.000 euro terugbetalen aan bijstandsinstantie

Ongelezen bericht door arvandongen »

Rebeldoom schreef: UWV betaalt geen bijstandsuitkeringen.
Dat doet de gemeente.
:D Aangepast.

Gesloten