30 dagen termijn aankondiging wijziging tarief G-E
30 dagen termijn aankondiging wijziging tarief G-E
Vorig jaar ging mijn GWE leverancier Fenor failliet en ben ik dus 'overgestapt'naar BudgetEnergie die per 30-12-2021 mijn van G-E voorzien. Mijn gastarief werd iets verhoogd, maar wel vastgezet voor zolang mijn contract anders bij Fenor had gelopen, 15-09-2022. Mijn tarief voor stroom wijzigde wel maandelijks. Door de recente berichtgeving ben ik mijn mails gaan nalopen en zie ik dat BudgetEnergie geen enkele maand de 30dagen termijn heeft gehanteerd die zij moeten aanhouden bij vooraankondiging van het wijzigen van mijn tarief.
Kan ik de voorbeeldbrief van Consuwijzer gebruiken om al deze maanden "aan te spreken Of enkel de laatste. Ze hebben nu voor 1 oktober de mail op 9 september verzonden. Van 1 september op 12 augustus etc.
Ik hoor graag of u tips heeft hoe hierin te handelen.
Kan ik de voorbeeldbrief van Consuwijzer gebruiken om al deze maanden "aan te spreken Of enkel de laatste. Ze hebben nu voor 1 oktober de mail op 9 september verzonden. Van 1 september op 12 augustus etc.
Ik hoor graag of u tips heeft hoe hierin te handelen.
Re: 30 dagen termijn aankondiging wijziging tarief G-E
Ik zou ze op alle termijnen aanspreken. Ik heb elders drie uitspraken van de geschillencommisie neer gezet en die kwamen alle drie op neer dat de verhoging van de tarieven pas na 30 dagen in ging.
Re: 30 dagen termijn aankondiging wijziging tarief G-E
Dat was in deze bijdrage, onderwerp: Eneco wijzigt terugleververgoeding ...
(Bericht 31 op pagina 2)
(Bericht 31 op pagina 2)
Re: 30 dagen termijn aankondiging wijziging tarief G-E
Het is dan toch wel wonderlijk dat de ACM niet uit zichzelf bijvoorbeeld Eneco aanspreekt, dat hun algemene voorwaarden niet in orde zouden zijn. Is toch geen kleine jongen.
Re: 30 dagen termijn aankondiging wijziging tarief G-E
Als in uw contract stond dat uw tarieven maandelijks werden aangepast hoeft u daar niet maandelijks van op de hoogte gesteld te worden omdat u dat van te voren al wist. Grotere energieleveranciers die normaliter de energieprijzen per half jaar aanpassen dienen hun klanten 30 dagen voor ingang over de tussentijdse prijswijziging te informeren en dat is door Eneco en Essent niet op tijd gedaan. Die klanten zijn niet tijdig op de hoogte gesteld en konden hun contract ook niet opzeggen en daar valt de ACM over want die klanten is de mogelijkheid om direct over te stappen ontnomen. In uw geval bent u met een maandelijkse prijs aanpassing akkoord gegaan en kunt zich dus niet op de 30 dagen aankondiging termijn beroepen
NeoDutchio
vindt dit leuk
Re: 30 dagen termijn aankondiging wijziging tarief G-E
Onzin. Dat je weet dat de tarieven maandelijks gewijzigd kunnen worden betekend niet dat je weet wat deze nieuwe tarieven zullen zijn. Klanten van energieleveranciers die de tarieven twee keer per jaar wijzigen weten dat ook van te voren, maar daarover geef je aan dat zij wel 30 dagen van te voren geïnformeerd moeten worden over de nieuwe tarieven.
Re: 30 dagen termijn aankondiging wijziging tarief G-E
Daar gaan we weer, Als in een afgestoten contract expliciet opgenomen is dat de tarieven maandelijks aangepast worden dan hoeft dat enkel bij aanvang van het contract kenbaar gemaakt te worden. De klant kan in een app of online inzien wat het tarief voor de komende maand zal zijn en hoeft dus ook niet vooraf per brief o.i.d. aangekondigd te worden omdat de klant weet dat de tarieven maandelijks aangepast worden. Het betreft nu klanten van een energieleverancier die niet konden verwachten dat de energieprijzen let op tussentijds tegen de voorwaarden in verhoogt worden omdat een tussentijdse prijsverhoging 30 dagen van te voren aangekondigd dient te worden. De ACM stelt nu dat energieleveranciers zich niet aan die termijn hebben gehouden en de klant niet de mogelijkheid hebben geboden om van energieleverancier te wisselen. De ACM kan hooguit beslissen dat de prijsverhoging een maand later ingaat en de energieleveranciers dwingen een aankondiging te sturen waarin staat dat ze kosteloos van het energie contract af kunnen. Schiet de klant er iets mee op ik dacht het niet want die gaan de hoofdprijs voor energie betalen omdat bij afsluiten van een nieuw contract de huidige energieprijzen worden gehanteerd. Edoch het is begrijpelijk dat mensen die een contract met maandelijks variabele tarieven hebben afgesloten nu denken dat een aankondiging brief 30 dagen voor ingang verstuurt dient te worden maar is voor die klanten niet van toepassing want die wisten al dat de tarieven maandelijks aangepast zouden worden.
Re: 30 dagen termijn aankondiging wijziging tarief G-E
Bedankt voor de reacties. Het is mij inderdaad ontgaan dat dit enkel geldt vpor de leveranciers die tweemaal per jaar de wijziging aankondigen. Geldt dit dan nog wel voor het gastarief? Of is er in geen enkel geval sprake van in mijn situatie? Alle kleine beetjes helpen momenteel vandaar dat ik zoek naar mijn rechten ook hierin.
Re: 30 dagen termijn aankondiging wijziging tarief G-E
Maar ze wisten het nieuwe tarief niet! En dat is dus juist noodzakelijk voor de afweging van de overstap beslissing.snuffel1 schreef: ↑25 sep 2022 10:29....Edoch het is begrijpelijk dat mensen die een contract met maandelijks variabele tarieven hebben afgesloten nu denken dat een aankondiging brief 30 dagen voor ingang verstuurt dient te worden maar is voor die klanten niet van toepassing want die wisten al dat de tarieven maandelijks aangepast zouden worden.
Ik zie dus niet in waarom de prijsverhoging niet 30 dagen van te voren aangekondigd dient te worden.
Re: 30 dagen termijn aankondiging wijziging tarief G-E
Je doet alsof een app uit het niets ontstaat op het moment dat partijen afspreken dat de tarieven maandelijks mogen worden gewijzigd. Dat partijen afspreken dat de tarieven maandelijks mogen worden aangepast betekent niet dat de tarieven ook al een maand van te voren bekent zijn.snuffel1 schreef: ↑25 sep 2022 10:29Als in een afgestoten contract expliciet opgenomen is dat de tarieven maandelijks aangepast worden dan hoeft dat enkel bij aanvang van het contract kenbaar gemaakt te worden. De klant kan in een app of online inzien wat het tarief voor de komende maand zal zijn en hoeft dus ook niet vooraf per brief o.i.d. aangekondigd te worden omdat de klant weet dat de tarieven maandelijks aangepast worden.